Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:19 03 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Călătorie pe drumul amintirilor” Despre ultimul volum publicat de Anaid Tavitian. „Este un cadou pentru suflet”

ro

31 May, 2024 17:00 944 Marime text
  • În „cuvânt înainte”, Anaid Tavitian precizează care este subiectul volumului, acesta conturându-se în jurul a doi actori ai teatrului constănțean plecați dintre noi. Este vorba despre George Stancu și Dromihete (Hety) Ghiman
 
Constănțeanca Anaid Tavitian își va lansa sâmbătă, pe 8 iunie, la Muzeul de Artă Constanța, volumul „Călătorie pe drumul amintirilor”.
 
Noua apariție editorială reprezintă a șaptea carte a teatrologului cu origini armene, născut la Constanța.
 
„Călătorie pe drumul amintirilor” a apărut cu sprijinul financiar al Uniunii Armenilor din România – sucursala Constanța, în anul 2023, la Editura ARARAT.
 
Cartea este ca un album de amintiri ce reconstituie şi fixează, în memoria culturală, momente de istorie teatrală la Pontul Euxin.
 
În rândurile de mai jos, redăm prezentarea noului volum al lui Anaid Tavitian:
 
„Călătorie pe drumul amintirilor” începe cu două citate ce aparțin lui Peter Brook – regizor britanic de teatru și film trecut în neființă, și lui Rabintranath Tagore – scriitor și filosof indian, de asemenea, decedat.
 
Citatul lui Peter Brook face referire la treatru, instituție ce a devenit pentru autorea cărții a doua casă de-a lungul timpului: „În teatru este vorba despre viață. Acesta este punctul de pornire și nu există nimic mai important. Teatrul este viața”.
 
De cealaltă parte, citatul lui Tagore, „De-ți va fi dor, să faci întotdeauna cale întoarsă”, face trimitere la amintirile așternute pe hârtie de Anaid Tavitian.
 
Astfel, spusele lui Peter Brook și Rabintranath Tagore se îmbină perfect pentru a scoate în evidență ceea ce vrea să transmită titlul: un peripluu în care Anaid Tavitian retrăiește momentele speciale, rămase întipărite în suflet, din perioada în care activa în lumea teatrului.
 
În „cuvânt înainte”, Anaid Tavitian precizează care este subiectul volumului, acesta conturându-se în jurul a doi actori ai teatrului constănțean plecați dintre noi. Este vorba despre George Stancu și Dromihete (Hety) Ghiman.
 
„Rare sunt familiile în care toți membrii se regăsesc pe scena sau culisele aceluiași teatru ca familia Stancu și familia Ghiman”, menționează Anaid Tavitian.
 
Aflăm că George Stancu și Roxița Stancu, soția lui, au avut o fiică, pe nume Roxana Silvia. Soțul ei a fost Dromihete Ghiman, cei doi lucrând împreună la Teatrul de Păpuși Constanța (Roxana pe post de constructor de păpuși, iar Dromihete ca actor).
 
Anaid Tavitian a mărturisit că această carte a fost publicată pentru a satisface o dorință a propriului suflet, dar și pentru a „reconstitui și fixa în memoria culturală momente de istorie teatrală a Pontului Euxin”.
 
În cele 102 pagini ale volumului, cititorii vor descoperi amintirile pe care atât autoarea, cât și prietenii și colegii lui George, Roxița, Roxana și Hety le au despre aceștia.
 
Anaid Tavitian începe prin a vorbi despre George Stancu, actor originar din Constanța, venit pe lume la 8 martie 1925.


 
În anul 1958, el a devenit actor al Teatrului de Stat Constanța, de car s-a despărțit în 1980, când a trecut în Împărăția Cerurilor.
 
Pe scena acestui teatru și la „Fantasio”, George Stancu a interpetat 75 de roluri.
 
În paginile dedicate lui George Stancu, au fost inserate diverse fotografii cu el pe scenă, în cadrul spectacolelor și documente, precum diploma sa de absolvire a Școlii Populare de Artă din Constanța.
 
Autoarea a amintit de spectacolele în care George Stancu a fost distribuit, atât în perioada petrecută la Teatrul de Stat, unde se regăsesc titluri ca „Anii negri”, „Vlaicu Vodă”, Uriașul din câmpie”, „Speranța”, „Băieții veseli”, „Cum vă place”, „D-ale carnavalului” etc., cât și cele din repertoriul Teatrului „Fantasio”, precum „Estrada pe satelit”, „Ca la Constanța”, „A 13-a lună”, „La mare și la... mai mare”, „Chirița în provincie”, „Săracu` Gigică”.
 
Despre George Stancu au vorbit în cadrul volumului Jean Badea, Constanța Călinescu, Mircea Nicolae Crețu, Elena Lebu, Georgeta Mărtoiu și Anaid Tavitian, Aghata Nicolau, Ileana Ploscaru și Mugur Prisăcaru.
 
Redăm o parte din aceste testimoniale:
„Cred că George avea un adevărat cult al cărții, pe care o mângâia nu doar cu degetele, ci și cu privirea încărcată de respect și iubire.
Când a părăsit această lume, avea numai 55 de ani. A luat cu el atâtea măști și un zâmbet de cele mai multe ori trist. În schimb, a lăsat în urmă amintirea unui artist și om cu suflet de aur.” – Jean Badea.
 
„George a prețuit fiecare an trăit, a prețuit frumosul ca un adevărat estetician, conferindu-i proporții mitice. Am rămas astăzi alături de fiica sa Silvia Roxana și de nepoata Andreea. Împreună cu ele îl purtăm tăinuit în memorie pe George Stancu.” – Constanța Călinescu.
 
„Manierat, era mereu gata să te ajute la nevoie. Mulțumită lui mi-am îmbogățit biblioteca. Toată familia Stancu mi-a fost dragă. Nu pot uita sărmăluțele în foi de tei gătite de doamna Stancu, o gospodinp desăvârșită.” – Ileana Ploscaru.
 
A doua parte a cărții „Călătorie pe drumul amintirilor” îl aduce în prim-plan pe Dromihete Ghiman. Descrierea sa este făcută de Anaid Tavitian.
 
El a fost actor la Teatrul de Păpuși din Târgu Mureș, în perioada 1970 – 1976. De atunci și până în 1991, Hety Ghiman s jucat pe scena Teatrului de Păpuși din Constanța.
 
Câteva din rolurile interpretate sunt: Motanul („Peripeții la gura sobei”), Harap Alb („Harap Alb”), Vizitiul („Punguța cu doi bani”), Monșerul („Cuconițele mele dragi”), Fram („Fram, ursul polar”), Călin („Călina Făt – Frumos), Zmeurică („Paznic de flamură”), Prințul („Povestea porcului”), Împăratul („Prințesa și ecoul”) etc.
 
Hety Ghiman era un ardelean îndrăgostit de mare.
 
„Trupa teatrului constănțean i-a trezit admirația pe când participa la tradiționalul Festival «Săptămâna Teatrelor de Păpuși». A dorit mult să devină actor al acestui teatru. Foarte bun mânuitor, cu remarcabile calități vocale, cu o bogată imaginație creatoare, cu o deosebită plastică corporală, cu un umor cuceritor, Hety a creat roluri principale, a jucat prinți și feți-frumoși, roluri pe viu, de compoziție, musicaluri de păpuși”, a punctat Anaid Tavitian.
 
Hety Ghiman a jucat și în spectacolele Teatrului de Stat Constanța, din care amintim de: „Legendele atrizilor”, „Hecuba”, „Oedip”, „Troia în flăcări”.
 
Ca și în cazul lui George Stancu, despre Hety Ghiman au povestit oameni apropiați lui, precum: Nuți Forna, Vasile (Lică) Gherghilescu, Mariana Iordache, Eugenia Jianu, Rudy Moca, Gabriel Monțescu, Maria Mierluț, Cristian Pepino, Adriana Rusu Stoian și Ileana Zărnovan.
 
„De Hety m-a legat o frumoasă prietenie. El a fost unul dintre cei mai buni prieteni ai mei.” – Lică Gherghilescu.
 
„Avea foarte multă energie, uneori era chiar obositor să-l urmărești, dar era un camarad grozav. Era un prieten generos, capabil să împartă puținul pe care-l avea.” – Mariana Iordache.
 
„La un moment dat în teatru a sosit un tânăr actor, Dromihete Ghiman, talentat, inventiv și sociabil, îmi aduc aminte cu bucurie, cu ce plăcere am lucrat la spectacolul regizat de tânărul Cristian Pepino, «Regele cerb», spectacol în care, Dromihete juca rolul Pantalone. A fost un rol interpetat cu mult umor, talent și profesionalism. A interpretat aproape tot ce însemna june-prim în teatrul de păpuși. Alura lui de tânăr rebel, cu plete blonde a cucerit-o definitiv pe Silvia Stancu, care a devenit Silvia Ghiman.” – Eugenia Jianu.
 
Anaid Tavitian a păstrat un capitol în care o prezintă pe Roxana Silvia Stancu Ghiman, fiica lui George Stancu și soția lui Hety Ghiman.
 
„Roxana Silvia Stancu Ghiman, constructor păpuși, a crescut în teatru: este fiica actorului George Stancu, iar mama Roxița Stancu a fost mulți ani magaziner și apoi administrator la Teatrul Dramatic Constanța.
 
Copil fiind, Roxana a jucat în spectacolele dramaticului constănțean: «Papa se lustruiește» și «Fântâna turmelor». Foarte talentată, plină de imaginație, creativă, harnică, a știut – colaborând cu regizorul, cu scenograful și actorul – să fie parte a acelui miracol care înseamnă animarea unei alcătuiri din lemn, cârpe și carton: păpușa.
 
Când se pregătea un nou spectacol, Roxana petrecea ore nesfârșite în atelier, lucrând cu migală la expresia păpușilor, sau la costume, toate adevărate bijuterii. Din mâinile Roxanei ies numai lucruri frumoase: păpuși, dar și broderii, mărțișoare sau felicitări”, a menționat despre ea Anaid Tavitian.
 
Cuvântul Constanței Călinescu încheie volumul. Doctorul în filologie scoate în evidență prietenia strânsă pe care a format-o cu Roxana Silvia și cu fiica acesteia, Andreea, punctând că familia Stancu i-a fost alături în decursul vieții, numele lor apărând mereu în amintirile ei.
 
Iată cuprinsul volumului „Călătorie pe drumul amintirilor”
  • Cuvânt înainte – pag. 5
  • George Stancu – profil – pag. 7
  • Roluri interpretate la Teatrul de Stat Constanța – pag. 14
  • Roluri interpretate la Teatrul „Fantasio” Constanța – pag. 19
Au povestit despre George Stancu
  • Jean Badea – pag. 24
  • Constanța Călinescu – pag. 27
  • Mircea Nicolae Crețu – pag. 34
  • Elena Lebu – pag. 35
  • Georgeta Mărtoiu & Anaid Tavitian – pag. 36
  • Aghata Nicolau – pag. 40
  • Ileana Ploscaru – pag. 41
  • Mugur Prisăcaru – pag. 42
  • Dromihete Ghiman – pag. 51
  • Roluri interpretate la Teatrul de Păpuși Târgu – Mureș – pag. 56
  • Roluri interpretatate la Teatrul de Păpuși Constanța – pag. 57
  • Roluri interpretate la Teatrul de Stat Constanța – pag. 59
Au povestit despre Hety Ghiman
  • Nuți Forna – pag. 60
  • Vasile (Lică) Ghergilescu – pag. 62
  • Mariana Iordache – pag. 68
  • Eugenia Jianu – pag. 70
  • Rudy Moca – pag. 72
  • Gabriel Monțescu – pag. 75
  • Maria Mierluț – pag. 77
  • Cristian Pepino – pag. 79
  • Adriana rusu Stoian – pag. 81
  • Ileana Zărnovan – pag. 84
  • Roxana Silvia Stancu Ghiman – pag. 86
  • Silvia și Andreea: întâlniri emoționante – Constanța Călinescu – pag. 89
  • Repere biografice – pag. 91
 
Despre Anaid Tavitian
 
S-a născut la Constanța, pe 12 iunie 1955.
 
Referitor la volum și la data lansării, ea a mărturisit că „este un cadou pentru suflet”.
 
Este fiica ilustrului Simion Tavitian și a lui Azaduhi Tavitian.
 
Constănțeanca cu origini armene începea studiile la Școala Generală nr. 13 din Constanța, unde a învățat între anii 1962 – 1970.
 
Ea a părăsit orașul natal pentru a se forma în lumea artei la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, specializarea artă și metodologia spectacolului.
 
După absolvirea din 1978, cariera lui Anaid Tavitian a fost legată de instituțiile teatrale de la malul mării.
 
Ea a început ca secretar literar la Teatrul Dramatic Constanța, unde a stat un an, apoi a fost angajată la Teatrul de Păpuși în perioada 1979 – 1989, fiind de asemenea și șef de secția la această instituție din 1988 până în 1989.
 
Din anul 1999 şi până în 2017, când s-a retras, a mai deţinut funcţiile de consultant artistic, dar şi de director artistic al Teatrului „Ovidius” Constanţa, secretar literar la Teatrul Național Constanța, apoi la Teatrul de Stat Constanța.
 
Ultimii cinci ani de activitate i-a petrecut în postura de consultant artistic la Teatrul de Stat Constanța.

 
Pe lângă activitatea desfășurată în cadrul teatrelor, Anaid Tavitian a ținut și prelegeri la Universitatea „Ovidius” Constanța, în calitate de specialist invitat la cursurile de teorie predate de conf. univ. dr. Constanța Călinescu, în cadrul Facultății de Arte (2005 – 2006).
 
Anaid Tavitian este membru în Asociația Internațională a Criticilor de Teatru (secția română), Uniunea Teatrală din România (UNITER) și în comitetul UNIMA – România.
 
În cursul anilor, ea a participat la festivaluri naționale și internaționale ținute în: București, Piatra Neamț, Pitești, Bacău, Bârlad, Arad, Sighișoara, Pecs – Ungaria, Chișinău – Republica Moldova și Varna – Bulgaria.
 
În anul 1985, Anaid Tavitian primea premiul pentru cea mai bună opțiune repertorială la Festivalul Teatrelor de Păpuși, Marionete și Animație.
 
De asemenea, ea a primit numeroase diplome și medalii aniversare, acordate de revista culturală „Tomis”, de Biblioteca Județeană „I.N. Roman” Constanța, de Inspectoratul Școlar Județean Constanța sau de Universitatea „Ovidius”.
 
În plan editorial, sărbătorita acestei zile a scris prefețe la volume de teatru, a colaborat cu informație dobrogeană la dicționare de teatru, a susținut și publicat comunicări științifice în volume de studii și comunicări editate de instituții de cutlură constănțene. Totodată, a publicat cronici de teatru, articole de istorie și eseistică teatrală, interviuri, portrete de creatori și interpreți în revistele: „Tomis”, „Cuget Liber”, „Litoral”, „Telegraf”, „Tribuna”, „Dobrogea Nouă”, „Cotidianul”, „Jurnalul de Constanța”, „România Liberă”, „Agora”, „Biblion”, „Ararat” etc.
 
După cum aminteam în începutul textului, Anaid Tavitian este fiica regretatului Simion Tavitian, de profesie jurnalist. În volumul „Armeni de seamă din România”, al cărui autor este, Simion Tavitian i-a rezervat trei pagini unicei sale fiice, din care redăm fragmentul:
 
„«În pofida unei făpturi firave - scrie Jean Badea, în România liberă - are o mare forță de muncă și o impresionantă iubire de teatru. Se pare că venirea sa pe lume a fost vegheată şi de zeița Thalia, care i-a însoțit trecerea prin IATC, specializarea Arta şi Metodologia Spectacolului, promoția 1978. Din acel an este secretar literar al Teatrului «Ovidius» şi al Teatrului de Păpuşi din oraşul ei natal. Se vor împlini, în toamnă, 25 de ani de când Anaid îşi exercită profesiunea, cu un imperturbabil calm la schimbarea anotimpurilor și a directorilor. Meritele concludente ale lui Anaid au fost recunoscute de către Asociația Internațională a Criticilor de Teatru, secția română, UNITER și UNIMA, care au primit-o în rândurile lor.
Fără a pune un preț prea mare pe măguliri de circumstanță, secretarul literar al Teatrului de Păpuși, chiar și fără titlul de director executiv cu care a fost investită în ultimii ani, a fost creatoarea din umbră» al programelor Săptămânii Teatrelor de păpuşi de la Constanţa, de vreo 15 ani încoace, lăsând cu un zâmbet ironic pe alţii să se împăuneze cu lauri iluzorii. Tot ei se datorează multe articole din Dicţionarul Teatrului de Păpuşi, Marionete şi Animaţie din România (Editura «Ghepardul», 1999).
Nu poate fi omisă activitatea publicistică a lui Anaid Tavitian din revista Tomis şi ziarele constănţene Cuget liber şi Observator, comunicările de la diferitele sesiuni de specialitate, emisiunile de la Radio Constanţa»".
 
În anul 2018, Anaid Tavitian a fost declarată cetățean de onoare al Municipiului Constanța și tot atunci, a colaborat cu ZIUA de Constanța în cadrul unui proiect fără precedent în presa locală care a omagiat 60 de personalități ce au făcut istorie pe scena constănțeană.
 
Citește și:
Anaid Tavitian își lansează volumul „Călătorie pe drumul amintirilor” la Muzeul de Artă Constanța 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii