Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:28 16 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Crăiasa Zăpezii și Tosca, spectacolele propuse de Teatrul „Oleg Danovski” în acest weekend

ro

18 Mar, 2023 16:08 1508 Marime text
 
  • Ambele spectacole încep la ora 19:00, în Sala Teatrului
  • Durata baletului „Crăiasa Zăpezii” este de două ore, iar a operei „Tosca” de două ore și 40 de minute
 
În weekend-ul 18-19 martie 2023, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” propune publicului constănțean piesele: „Crăiasa Zăpezii” (balet) și „Tosca” (operă).
 
În rândurile următoare redăm mai multe detalii despre cele două evenimente culturale.
 
Despre „Crăiasa Zăpezii”
 
Conform datelor de pe site-ul Teatrului „Oleg Danovski” Constanța, „Crăiasa Zăpezii” se joacă azi, 18 martie, de la ora 19:00, în Sala Teatrului.
 
Se întinde pe o durată de două ore, fiind inclusă și o pauză.
 
Acest balet a avut loc în premieră pe scena Teatrului „Oleg Danovski” în anul 2016, pe 25 iunie.
 
De atunci, „Crăiasa Zăpezii” a adus instituției culturale de pe litoralul românesc următoarele premii:
  • Premiul pentru „Cel mai bun coregraf” – Horațiu Cherecheș, pentru coregrafia spectacolelor „Crăiasa Zăpezii” de Jean Sibelius și Edvard Grieg și „Enesciana”, acordat în cadrul evenimentului „Gala Premiilor Operelor Naționale” (ediția a IV-a)
  • Premiul pentru „Cel mai bun spectacol de balet”, acordat în cadrul evenimentului „Gala Premiilor Operelor Naționale” (ediția a IV-a)
  • Premiul pentru „Cel mai bun decor” – Natalia Kornilova, pentru concepția decorului din spectacolul „Crăiasa Zăpezii” de Jean Sibelius și Edvard Grieg, obținut în cadrul evenimentului „Gala Premiilor Operelor Naționale” (ediția a IV-a) 
Soliștii din această seară sunt: Cătălina Iliescu, Adrian Mihaiu, Ioana Crețu, Tomonori Sekiguchi, Bogdan Bîrsănescu, Carlos Alvarado, Alexandros Karampatsakis, Yuria Soeta, Hana Okudaira și Ansamblul de Balet al Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”.
 

Din distribuția baletului mai fac parte:
  • Horațiu Cherecheș – regia, coregrafia și libretul după H. Cr. Anderson și colaj muzical de J. Sibelius și E. Grieg
  • Natalia Kornilova – scenografia
  • Monica Cherecheș – asistent coregrafie
  • Horațiu Cherecheș – aranjament muzical
  • Gelu Râpă – regia tehnică
 Piesa este împărțită în două acte. Primul act conține trei povestiri, iar cel de al doilea are patru.

Potrivit rezumatului de pe site-ul TNOB Constanța, povestirile din primul act sunt împărțite în tablouri, astfel:
  • Prima povestire cuprinde un tablou
  • A doua povestire cuprinde trei tablouri
  • A treia povestire cuprinde trei tablouri

Redăm mai jos descrierea fiecărui tablou:

Tabloul I
„Un vrăjitor răutăcios, făureşte o oglindă, însă nu este o oglindă ca toate oglinzile, fiindcă tot ce era mai frumos şi mai bun, atunci când se oglindea în ea, aproape că nici nu se vedea, ba mai mult, devenea urât şi rău. În schimb, tot ce era mai urât, se vedea în oglindă foarte limpede şi chiar mai urât decât fusese.
Învăţăceii vrăjitorului, facând scamatorii, se privesc în oglindă. Aceasta se sparge, iar ei devin răi. Printr-o magie, apare Zâna Bună, care, privindu-se în oglindă, devine rea, transformându-se în Crăiasa Zăpezii.”


Tabloul II
„Karl şi Gretchen, prieteni buni, se joacă în piaţă (adagio). Karl îi dăruieşte lui Gretchen un trandafir, pentru a-i aminti de el. Piaţa se animă. Vrăjitorul şi Crăiasa îşi fac apariţia, pentru a-şi alege o nouă victimă. Crăiasa suflă praful de pe ciobul de oglinda în ochii lui Karl, iar Vrăjitorul îl loveşte cu ciobul în inimă. Karl se transformă într-un băiat rău.
Crăiasa şi Vrăjitorul pleacă satisfăcuţi. Gretchen găseşte ciobul de oglindă lăsat în urmă de Vrăjitor. Seara s-a lăsat, aşa că toată lumea pleacă acasă.Ramasă singură, Gretchen este tristă din cauza comportamentului lui Karl (variaţie).”

Tabloul III
„Karl o visează pe Crăiasa Zăpezii. Seara, iese afară şi vede că a început să ningă.
O zăreşte pe Crăiasa Zăpezii, şi speriat, fuge inapoi în casă.”

Tabloul IV
„Copii se joacă în piaţă şi fac oameni de zăpada. Apare şi Karl. Crăiasa Zăpezii domină piaţa acoperită de zăpadă, şi zărindu-l pe Karl, îl răpeşte cu sania ei trasă de două vulpi polare. Gretchen intră în piaţă căutându-l pe Karl. Un copil îi spune să îl caute la râul din apropiere.
Gretchen îi spune bunicii sale că vrea să meargă la râu, în căutarea lui Karl. Îşi ia pantofii noi de culoare roşie şi pleacă.”

Tabloul V
„La râu, trei peşti dansează veseli în apă (pas de troix). Apare Gretchen care îi întreabă dacă l-au văzut pe Karl. Aceştia îi cer pantofii roşii în schimbul răspunsului. Gretchen urcă într-o luntre, iar peştii o conduc spre locul unde ar putea să-l găsească pe Karl.”

Tabloul VI
„Vrăjitoarea cea bună are grijă de trandafirii din grădina sa. Este străjuită de doi soldaţi de lemn. Apare Gretchen în luntrea trasă de peşti. Coboara din luntre si este condusă de cei doi soldati de lemn în faţa vrajitoarei. La vederea lui Gretchen, vrăjitoarea îngroapă trandafirii, pentru ca aceştia să nu-i amintească de Karl. În timp ce vrăjitoarea nu este atentă, Gretchen găseşte trandafirii şi îi dezgroapă. Astfel, îşi aduce aminte de Karl şi pleacă mai departe în căutarea lui.”

Tabloul VII
„Sălciile pletoase (dansul sălciilor) o poartă pe Gretchen spre alte meleaguri unde ar putea să-l găsească pe Karl. Astfel, ajunge la o pereche de ciori. Gretchen îi povesteşte Cioroiului că îl caută pe Karl. Cioroiul ii spune că ar putea să o ajute, împreună cu Cioara, conducând-o la palatul unei Prinţese, care ar putea ştie unde este Karl.”

De asemenea, cele patru povestiri din actul secund sunt împărțite în șapte tablouri astfel:
  • Prima povestire – Tabloul I
  • A doua povestire – Tabloul II
  • A treia povestire – Tabloul III și IV
  • A patra povestire – Tabloul V, VI ȘI VII


În rândurile de mai jos puteți citi despre ce este vorba în fiecare tablou:

Tabloul I
„La Palat începe Balul. Apar Doamnelor de onoare şi Cavalerii, iar mai apoi, Prinţesa.
Aceasta le spune doamnelor de onoare că îşi doreşte un Prinţ. Cavalerii încearcă să danseze cu Prinţesa, pentru a-i cuceri inima. La un moment dat apare un cerşetor care se transformă în prinţ. Dansează cu prinţesa. Apar Cioara şi Cioroiul, care dansează pentru Prinţ şi Prinţesa. O prezintă pe Gretchen care le povesteşte despre Karl. Prinţesa şi Prinţul poruncesc ca Gretchen să fie îmbrăcată şi să i se dea o caleaşcă pentru a-l căuta pe Karl. Gretchen pleacă însoţită de cele două ciori.”

Tabloul II
„În tabăra tâlharilor este veselie mare. Doi dintre ei anunţă venirea unei caleşti aurite şi plănuiesc un atac. Când caleaşca apare, tâlharii se năpustesc asupra ei. Baba vrea să o omoare pe Gretchen, dar fata ei îi spune că vrea să o pastreze pentru ea. Tâlharii dansează şi se veselesc, după care se duc să se culce. Fata tâlharilor o ia cu ea pe Gretchen.
Neputând să doarmă, Gretchen merge să privească Porumbeii care încep să danseze, spunându-i acesteia că ei ştiu unde se află Karl, şi că Renul ar putea să o conducă înspre acel loc.Trezindu-se, fata de tâlhari ascultă povestea lui Gretchen despre Karl, şi îi dăruieşte Renul care să o conducă spre locul unde se află acesta.”

Tabloul III
„Gretchen şi Renul ajung la o căsuţă sărăcăcioasă unde locuia o laponă bătrână. Renul îi povesteşte babei tot ce se întâmplase cu Gretchen. Lapona le spune că este drum lung până la Crăiasa Zăpezii şi le scrie câteva cuvinte pe un peşte uscat, pentru a-l da unei finlandeze care locuieşte acolo. Ea o să le spună mai bine cum stau lucrurile.
Gretchen şi Renul îşi iau rămas bun şi pleacă spre finlandeză luminaţi în noapte de strălucirea fulgilor de nea.”

Tabloul IV
„Gretchen şi Renul ajung în Finlanda şi bat în hornul casei finlandezei. Aceasta citeşte mesajul Laponei şi îi dă o băutură magică lui Gretchen, pentru a avea puteri să ajungă în Finnmarken, unde locuieşte Crăiasa Zăpezii. Gretchen işi ia ramas bun şi de la Ren şi pleacă singură mai departe.”

Tabloul V
„Gretchen alergă înspre palatul Crăiesei. Deodată, o întâmpină o mulţime de fulgi de zăpadă. Fulgii însă, nu cădeau din cer. Erau mai mari şi mai fioroşi, parcă erau vii. Erau de fapt, străjerii palatului Crăiesei Zăpezii.
Gretchen aşează ciobul lipsă din oglinda faurită de Vrăjitor, iar Karl, privindu-se în ea, se transformă înapoi în baiatul cel bun. Când îl vede pe Karl plecând, Crăiasa îşi pierde puterile şi se topeşte.”

Tabloul VI – Epilog
„Întorşi acasă, acum doi tineri în floarea vârstei, Gretchen şi Karl îşi mărturisesc dragostea unul faţă de celălalt.”

Tabloul VII
„În piaţă, toată lumea sărbătoreşte întoarcerea lui Karl şi a lui Gretchen.”
 
Despre „Tosca”
 
Opera „Tosca” va avea loc duminică, 19 martie, începând cu ora 19:00.
 
Spectacolul este programat pe scena Sălii Teatrului și are o durată de aproape două ore și 40 de minute, fiind incluse și două pauze.
 
După cum precizează TNOB, „Tosca” este o operă în trei acte de Giacomo Puccini, al cărei libret a fost scris de Luigi Illica și Giuseppe Giacosa, dupa piesa de teatru „La Tosca” din anul 1887 a dramaturgului Victorien Sardou. Premiera operei a avut loc pe 14 ianuarie 1900, la „Teatro Constanzi” din Roma.
 
Regizorul artistic este Gheorghe Bărbulescu, iar scenograful este Șerban Jianu.
 
Pe scena Sălii Teatrului vor urca: Akiko Hayakawa, Doru Iftene, Cătălin Țoropoc, Cristian Caragea, Constantin Acsinte, Adrian Clinciu (debut), Iulian Bratu, Adrian Pîrlea și Mihaela Ionescu.
 
Dirijorul este Koichi Inoue, iar maestrul de cor este Adrian Stanache.
 
Conform rezumatului, opera „Tosca” este împărțită în trei acte.
 
Iată descrierea fiecărui act:
 
Actul I
Cesare Angelotti, fostul Consul al Republicii Romane, evadat din închisoarea „Sant’Angello”, se ascunde în biserica „Sant’Andrea della Valle” din Roma. Aici, pictorul Mario Cavaradossi lucrează la o frescă reprezentând-o pe Maria Magdalena. Sacristanul este surprins de asemănarea dintre imaginea pictată și o fizionomie pe care o văzuse de curând. Când pictorul ramâne singur, Angelotti iese din ascunzătoare și recunoscând în Cavaradossi pe vechiul său prieten, îi cere sprijinul. Pictorul promite că-l va ajuta să fugă. Se aude vocea Floriei Tosca, iubita lui Mario, și Angelotti este nevoit din nou să se retragă. Cu toate iscodirile acesteia, Mario nu-și tradează prietenul. Floria recunoaște asemănarea picturii cu Marchiza Attavanti și îsi manifestă gelozia. Mario o calmează și ea pleacă după ce îl invită la concertul de la palat. Pictorul pleacă împreună cu Angelotti. În timp ce ei se îndreaptă spre o ascunzătoare mai sigură, sosește baronul Scarpia, șeful poliției, în căutarea evadatului. Scarpia găsește un evantai în capela familiei Attavanti și, înainte de a asista la „Te Deum”-ul care celebrează înfrângerea lui Napoleon, strecoară în sufletul Floriei Tosca banuiala ca a fost mințită.
 
Actul II
Scarpia așteaptă cu nerăbdare întoarcerea agenților sai. Prin fereastra apartamentului aude muzica serbării de la Palatul Farnese. Spoletta îi raportează că, deși au urmarit-o pe Tosca și au perchiziționat vila lui Cavaradossi, agenții de poliție nu au reușit să-l gasească pe Angelotti; de aceea l-au arestat pe Cavaradossi. Cu toate torturile la care este supus, Mario nu furnizează nici un amănunt. Tosca refuză și ea să răspundă întrebărilor lui Scarpia dar, auzind chinurile iubitului ei, cedează și dezvăluie locul unde s-a ascuns Angelotti. Este anunțată vestea victoriei lui Napoleon la Marengo. Scarpia ordonă încarcerarea lui Cavaradossi, care urmează să fie executat în zorii zilei pentru trădare. În zadar Tosca se roagă; Scarpia nu-l va ierta pe Mario decât în schimbul favorurilor ei. Tosca acceptă dupa ce obține o execuție simulată pentru iubitul ei și un permis de părăsire a Romei. În momentul în care Scarpia vrea s-o îmbrățișeze, Tosca îl ucide.
 
Actul III
În zorii zilei, pe o terasă a castelului „Sant’Angello”, Mario își așteaptă execuția. Cu emoție, într-o ultimă scrisoare, evocă chipul iubitei sale. Aceasta sosește fericită că i-a obținut iertarea, după o execuție simulată. Vestea morții lui Scarpia îl face pe Mario să pășească fără teamă în fața plutonului de execuție, cu gândul că va putea pleca împreună cu persoana iubită. Plutonul îl ucide însa pe Mario, iar Tosca, disperată, se aruncă de pe platforma castelului, în abis.
 
Prețul biletelor la ambele spectacole este cuprins între 10-50 de lei, astfel:
  • 10 lei pentru copii, elevi și studenți, pe baza carnetului de elev / student vizat la zi în limita locurilor disponibile conform diagramei sălii;
  • 20 lei pentru pensionari, pe baza talonului de pensie în limita locurilor disponibile conform diagramei sălii;
  • 25 lei, 30 lei, 40 lei, 50 lei, în funcţie de locul ocupat în sală, conform diagramei sălii.
    Intrarea la spectacol se va face numai pe baza biletului de spectacol însotit dupa caz, de talonul de pensie, carnetul de elev sau carnetul de student.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii