Despre cultura din stradă, la Constanţa Cu un NOMAD nu se face primăvară
Despre cultura din stradă, la Constanţa: Cu un NOMAD nu se face primăvară
24 Jun, 2015 14:34
ZIUA de Constanta
2148
Marime text
Aseară, caravana filmelor în aer liber a ajuns la Constanţa, propunând publicului lungmetraje ce și-au câștigat faima pe plan național și internațional. Proiecţiile NOMAD în Constanţa au debutat cu „Aferim!“,în regia lui Radu Jude. Filmul dramatic românesc a atras publicul constănţean încă de la momentul lansării, din iarnă, iar succesul dobândit la nivel internaţional şi mediatizarea vizionării în aer liber pe reţelele de socializare au hrănit cu succes interesul însetaţilor de evenimente culturale locale.
Ţara Românească a anilor 1800 s-a „materializat“ însă, în Piaţa Ovidiu, nu doar pe ecranul de aproximativ 80 de metri, dar şi în faţa lui. Cum sonorizarea a lăsat de dorit, iar subtitrarea a putut compensa doar pentru cei din primele rânduri, publicul care şi-a anunţat prezenţa ce depăşea cu mult numărul scaunelor "pentru cinefili" a vizionat filmul într-o manieră pe care am putea-o numi rustică, mai degrabă adaptată la condiţii decât organizată.
La malul mării, „Aferim!“ a rulat cu publicul efectiv pe jos, stând pe pături, borduri sau scaune aduse de acasă, scările Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie devenind rapid punctul de odihnă al participanţilor.
Pentru cei rămaşi şi fără locurile improvizate, cultura s-a servit din picioare, din păcate, cu seminţe şi bere. S-a ajuns astfel la un peisaj colorat, din care nu au lipsit cinefilii ce făceau coadă la shawormerii, pentru „popcorn românesc", modalitatea „ideală“ de a gusta o producţie premiată cu Ursul de Aur şi în care punctul de reper a fost un copac situat chiar în faţa scenei.
Iniţiativa Festivalului de Film Nomad este lăudabilă şi vine într-o perioadă în care activitatea culturală locală pare că se dezmorţeşte, dar are nevoie să o realizeze cu şi prin oameni. Astfel, Constanţa şi-ar putea canaliza energia creativă spre calitate, nu spre aparenţe.
Dar poate ar trebui totuşi să medităm mai mult şi la implicarea noastră în încercarea de dezvoltare culturală la care asistăm şi să realizăm că schimbarea unui context în care accentul nu s-a pus pe cultură nu se face spărgând seminţe şi bălăcindu-ne în complacere fără nicio reţinere privind ignoranţa.
Faptul că arta se manifestă cel mai bine în stradă a devenit de mult un clişeu. Arta se naşte în stradă, iar miza cea mai importantă este să fie înţeleasă şi nu doar consumată la ocazii speciale, atunci când se reîntoarce pe drumuri, printr-o superficialitate ce ţine locul filtrului propriu, educat în timp.
Sursa foto: nomadfestival.ro
Ana Maioru, studentă a Facultății de Litere, Specializarea Jurnalism a Universității „Ovidius“ Constanța
Ţara Românească a anilor 1800 s-a „materializat“ însă, în Piaţa Ovidiu, nu doar pe ecranul de aproximativ 80 de metri, dar şi în faţa lui. Cum sonorizarea a lăsat de dorit, iar subtitrarea a putut compensa doar pentru cei din primele rânduri, publicul care şi-a anunţat prezenţa ce depăşea cu mult numărul scaunelor "pentru cinefili" a vizionat filmul într-o manieră pe care am putea-o numi rustică, mai degrabă adaptată la condiţii decât organizată.
La malul mării, „Aferim!“ a rulat cu publicul efectiv pe jos, stând pe pături, borduri sau scaune aduse de acasă, scările Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie devenind rapid punctul de odihnă al participanţilor.
Pentru cei rămaşi şi fără locurile improvizate, cultura s-a servit din picioare, din păcate, cu seminţe şi bere. S-a ajuns astfel la un peisaj colorat, din care nu au lipsit cinefilii ce făceau coadă la shawormerii, pentru „popcorn românesc", modalitatea „ideală“ de a gusta o producţie premiată cu Ursul de Aur şi în care punctul de reper a fost un copac situat chiar în faţa scenei.
Iniţiativa Festivalului de Film Nomad este lăudabilă şi vine într-o perioadă în care activitatea culturală locală pare că se dezmorţeşte, dar are nevoie să o realizeze cu şi prin oameni. Astfel, Constanţa şi-ar putea canaliza energia creativă spre calitate, nu spre aparenţe.
Dar poate ar trebui totuşi să medităm mai mult şi la implicarea noastră în încercarea de dezvoltare culturală la care asistăm şi să realizăm că schimbarea unui context în care accentul nu s-a pus pe cultură nu se face spărgând seminţe şi bălăcindu-ne în complacere fără nicio reţinere privind ignoranţa.
Faptul că arta se manifestă cel mai bine în stradă a devenit de mult un clişeu. Arta se naşte în stradă, iar miza cea mai importantă este să fie înţeleasă şi nu doar consumată la ocazii speciale, atunci când se reîntoarce pe drumuri, printr-o superficialitate ce ţine locul filtrului propriu, educat în timp.
Sursa foto: nomadfestival.ro
Ana Maioru, studentă a Facultății de Litere, Specializarea Jurnalism a Universității „Ovidius“ Constanța
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii