Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:13 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

In memoriam Marieta Mihalcea

ro

15 Aug, 2022 14:19 1839 Marime text

 
  • Astăzi se împlinesc 94 de ani de la nașterea actriței Marieta Mihalcea (15 august 1928 - 14 decembrie 2000).
  • Marieta Mihalcea a fost  una dintre actrițele care a făcut parte din primul colectiv de actori ai Teatrului de Stat Constanța.
Aflată printre cei care au format primul colectiv de actori ai Teatrului de Stat Constanța, la înființarea acestuia în anul 1951, Marieta Mihalcea avea la debut 23 de ani și mai jucase teatru în trupe de amatori.
Calitățile interpretative i-au fost apreciate de criticii de teatru în mai multe rânduri, rolurile cele mai remarcate fiind Foca din Fluturi... fluturi (,,[.. ] și-a desenat rolul cu minuțiozitate, mai mult prin mimică, gestică și mișcare, și mai puțin prin replică" - C. Jieanu), Catrina din Pădurenii („[...] lasă o bună impresie, jucând o țărancă isteață, încăpățânată, cantonată în tradiționalele legi ale pământului" - Carmen Tudora), Suzana din Nu ne naștem toți la aceeași vârstă (,,[...] s-a integrat atmosferei generale a spectacolului printr-o potrivită îmbinare de tăceri și vorbe multe, întruchipând îngrijorarea mamei" - Carmen Tudora).

O imagine expresivă a actriței regăsim și în volumul semnat de Anaid Tavitian și Georgeta Mărtoiu, Thalia ExPonto la cumpăna de milenii. 

„Marieta Mihalcea, o brunetă mică, slăbuță dar plină de un temperament îndrăcit, a lipsit arareori din distribuțiile spectacolelor montate pe această scenă, până târziu, spre pensionare. Când apărea, dădea parcă sare și piper întregului ansamblu, focalizând atenția tuturor asupra sa, fără nici un efort. Era electrizantă! Toate eroinele ei, de la Clarice din "Slugă la doi stăpâni", Toinette din "Bolnavul închipuit", Colombina din "Nora și soacra", nora cea mică și afurisită din "Soacra cu trei nurori", până la Constance din "Nebuna din Chaillot" sau subretele din operetele "Ana Lugojana" și "Lăsați-mă să cânt", apar în mintea mea ca personaje construite de un talent viguros, secondat de o intuiție care funcționa perfect. Și mai ales de ceea ce numim simț al umorului, acea calitate cu care un actor dotat, realizează - el știe, sau poate nici nu știe, cum - efectul comic maxim dintr-o replică, o situație, o tăcere ... "Simțea" scena și sala prin toți porii și nu rata nici o cale de comunicare, făcând parte dintre actorii înzestrați cu o busolă specială pentru controlul întregului spațiu de joc. Avea un glas tăios și penetrant, la nevoie cu accente grave, de forță, un debit al vorbirii alert, însoțit de o dicție impecabilă. Nu-mi aduc aminte să fi fost vreodată răgușită. Era foarte veselă și vorbăreață, fuma mult și citea câte o carte pe zi, cu o pasiune care mi se părea de-a dreptul maladivă.“


Scenă din piesa Este vinovată Corina? - 1964
Chiar dacă în cariera ei scenică au predominat rolurile secundare, cu pasiunea unui actor amator, a lucrat la fiecare personaj știind că trebuie să învețe toată viața pentru ca accentul dintr-o frază sau o simplă privire, fie doar o mișcare să aibă aerul autenticității, firescului, sincerității.

Actrița s-a pensionat la sfârșitul anilor ’80, rupând legătura cu teatrul, și a trecut în neființă în luna decembrie a anului 2000.

Citește și:

#DobrogeaDigitalăIn memoriam Marieta Mihalcea, actrița cu „temperament îndrăcit”
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii