La Centrul Cultural Judeţean „Teodor T. Burada“, o acţiune inedită Matematică pentru adulţi prin jocuri (galerie foto)
La Centrul Cultural Judeţean „Teodor T. Burada“, o acţiune inedită: Matematică pentru adulţi prin jocuri
06 Nov, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
3294
Marime text
Sfârşitul săptămânii ce tocmai a trecut ne-a oferit şansa de a participa la un eveniment inedit: la Centrul Cultural Judeţean „Teodor T. Burada“ Constanţa, începând cu ora 10.00, Asociaţia Femeilor Jurnaliste din România „Ariadna“ a organizat o conferinţă de diseminare, prezentând proiectul european Erasmus+ numit „Jocurile şi matematica în educaţia adulţilor“ (Math-GAMES - Games And Mathematics in Education for adults - 2015 - 1-DE02-KA204-002260), coordonat de o asociaţie din Germania în care cooperează asociaţii şi instituţii din alte opt ţări: Bulgaria, Cipru, Grecia, Franţa, Italia, România, Spania şi Turcia.
La Constanţa au fost prezenţi 35 de profesori, bibliotecari, jurnalişti din Constanţa şi din judeţ. Acţiunea organizată în parteneriat cu Centrul Cultural „Teodor Burada“ a fost înscrisă în amplul program de evenimente dedicate sărbătoririi Dobrogei. Dr. Georgeta Adam, preşedinta Asociaţiei „Ariadna“, a prezentat pe larg proiectul european câştigat în competiţie alături de alte opt ţări, având la bază valorificarea jocurilor copilăriei pentru învăţarea matematicii.
Proiectul „Math-Games-Games and Mathematics in Education for Adults - Compendiums, Guidelines and Courses for Numeracy Learning Methods Based on Games“ a avut ca rezultat final realizarea unor compendii şi instrucţiuni în nouă limbi, care să răspundă la unele întrebări subliniind problema calculelor în procesul educaţiei: cum putem reduce numărul adulţilor necalificaţi pentru a promova integrarea şi participarea lor in societate? Cum putem amplifica stimulentele pentru instruirea adulţilor prin folosirea jocurilor? Cum le putem oferi oportunităţi de învăţare adaptate la nivel individual prin folosirea jocurilor? Cum putem salva jocuri tradiţionale şi faimoase din diverse ţări pentru a le feri de uitare?
În timpul derulării proiectului, partenerii au adunat exemple reale de jocuri tradiţionale, care pot scoate din izolare persoanele cu abilităţi reduse, ajutându-le să fie active în societate. Rezultatele au fost incluse în „Compendiul celor mai renumite jocuri matematice tradiţionale“ („The Math-Games Compendium of Famous Traditional Games“), carte tradusă în nouă limbi. Mai precis, un curs metodic de învăţare a matematicii pe bază de jocuri. Compendiul a fost însoţit de un ghid, două lucrări editoriale realizate în condiţii grafice excelente şi care au fost dăruite participanţilor.
Jocul românesc „Hora“ conţine mai multe elemente matematice decât ne putem imagina: înţelegerea unui sistem de coordonate, numărarea corectă şi cursivă până la 10, recunoaşterea figurilor şi a numelor unor figuri geometrice (spirală, cerc). Iar originile ei se pierd în epocile de început ale existenţei umane pe acest pământ.
Dar tradiţii ale jocurilor le regăsim în vestigii istorice europene („Ţintarul“ era jucat în vechea Romă, dar şi de soldaţii romani), asiatice („Careul magic“ povesteşte despre minunatele viziuni ale împăratului chinez Yu-Huang privind o carapace de broască ţestoasă). Multe jocuri au fost inventate de oameni de ştiinţă sau împătimiţi întreprinzători americani (de exemplu, „Monopoly“). Nu există popor care să nu aibă asemenea fascinante jocuri. „NIM“ este un joc captivant cu beţe de chibrituri, iar „Sudoku“ este inventat de faimoasele ziare americane.
Asociaţia Jurnalistelor din România „Ariadna“ a propus în acest compendiu trei jocuri „active“ („Talpa Gâştei“, „Coarda“ şi „Hora“), apreciate de prof. Wolfram Meyerhofer în prologul compendiului „Math-Games“: „Compendiul promovează şi un al treilea tip de joc, şi anume jocuri active, cum ar fi Talpa Gâştei (Sforicica), Coarda, Hora, Şapte paşi sau Şotron. Ele nu numai că ne dau idei despre cum să relaxăm lecţiile, dar, în primul rând, promovează gândirea matematică într-un mod nou: cursanţii îşi dezvoltă simţul structurii“. Faza următoare o pot defini parafrazând un celebru vers: „Nu credeam să-nvăţ a juca vreodată...“. Sau: „Mă joc, deci gândesc şi exist!“
Lansarea acestor cărţi la Centrul Cultural „Teodor Burada“ a oferit prilejul celor prezenţi să evoce din amintire jocurile din copilărie, să interacţioneze cu invitaţii: scriitoarea şi ziarista Georgeta Adam, criticul literar Ioan Adam, redactorul revistei „Datina“, Aurelia Lăpuşan, actorul Dan Cojocaru.
A fost făcută o amplă prezentare a proiectului desfăşurat de publicaţia ZIUA de Constanţa #sărbătoreşteDobrogea, pentru a antrena în jurul lui noi capacităţi de creaţie, dar şi formatoare. „Cinstind Dobrogea, ne cinstim pe noi înşine“, un slogan devenit îndemn la cunoaştere şi solidaritate.
La Constanţa au fost prezenţi 35 de profesori, bibliotecari, jurnalişti din Constanţa şi din judeţ. Acţiunea organizată în parteneriat cu Centrul Cultural „Teodor Burada“ a fost înscrisă în amplul program de evenimente dedicate sărbătoririi Dobrogei. Dr. Georgeta Adam, preşedinta Asociaţiei „Ariadna“, a prezentat pe larg proiectul european câştigat în competiţie alături de alte opt ţări, având la bază valorificarea jocurilor copilăriei pentru învăţarea matematicii.
Proiectul „Math-Games-Games and Mathematics in Education for Adults - Compendiums, Guidelines and Courses for Numeracy Learning Methods Based on Games“ a avut ca rezultat final realizarea unor compendii şi instrucţiuni în nouă limbi, care să răspundă la unele întrebări subliniind problema calculelor în procesul educaţiei: cum putem reduce numărul adulţilor necalificaţi pentru a promova integrarea şi participarea lor in societate? Cum putem amplifica stimulentele pentru instruirea adulţilor prin folosirea jocurilor? Cum le putem oferi oportunităţi de învăţare adaptate la nivel individual prin folosirea jocurilor? Cum putem salva jocuri tradiţionale şi faimoase din diverse ţări pentru a le feri de uitare?
În timpul derulării proiectului, partenerii au adunat exemple reale de jocuri tradiţionale, care pot scoate din izolare persoanele cu abilităţi reduse, ajutându-le să fie active în societate. Rezultatele au fost incluse în „Compendiul celor mai renumite jocuri matematice tradiţionale“ („The Math-Games Compendium of Famous Traditional Games“), carte tradusă în nouă limbi. Mai precis, un curs metodic de învăţare a matematicii pe bază de jocuri. Compendiul a fost însoţit de un ghid, două lucrări editoriale realizate în condiţii grafice excelente şi care au fost dăruite participanţilor.
Jocul românesc „Hora“ conţine mai multe elemente matematice decât ne putem imagina: înţelegerea unui sistem de coordonate, numărarea corectă şi cursivă până la 10, recunoaşterea figurilor şi a numelor unor figuri geometrice (spirală, cerc). Iar originile ei se pierd în epocile de început ale existenţei umane pe acest pământ.
Dar tradiţii ale jocurilor le regăsim în vestigii istorice europene („Ţintarul“ era jucat în vechea Romă, dar şi de soldaţii romani), asiatice („Careul magic“ povesteşte despre minunatele viziuni ale împăratului chinez Yu-Huang privind o carapace de broască ţestoasă). Multe jocuri au fost inventate de oameni de ştiinţă sau împătimiţi întreprinzători americani (de exemplu, „Monopoly“). Nu există popor care să nu aibă asemenea fascinante jocuri. „NIM“ este un joc captivant cu beţe de chibrituri, iar „Sudoku“ este inventat de faimoasele ziare americane.
Asociaţia Jurnalistelor din România „Ariadna“ a propus în acest compendiu trei jocuri „active“ („Talpa Gâştei“, „Coarda“ şi „Hora“), apreciate de prof. Wolfram Meyerhofer în prologul compendiului „Math-Games“: „Compendiul promovează şi un al treilea tip de joc, şi anume jocuri active, cum ar fi Talpa Gâştei (Sforicica), Coarda, Hora, Şapte paşi sau Şotron. Ele nu numai că ne dau idei despre cum să relaxăm lecţiile, dar, în primul rând, promovează gândirea matematică într-un mod nou: cursanţii îşi dezvoltă simţul structurii“. Faza următoare o pot defini parafrazând un celebru vers: „Nu credeam să-nvăţ a juca vreodată...“. Sau: „Mă joc, deci gândesc şi exist!“
Lansarea acestor cărţi la Centrul Cultural „Teodor Burada“ a oferit prilejul celor prezenţi să evoce din amintire jocurile din copilărie, să interacţioneze cu invitaţii: scriitoarea şi ziarista Georgeta Adam, criticul literar Ioan Adam, redactorul revistei „Datina“, Aurelia Lăpuşan, actorul Dan Cojocaru.
A fost făcută o amplă prezentare a proiectului desfăşurat de publicaţia ZIUA de Constanţa #sărbătoreşteDobrogea, pentru a antrena în jurul lui noi capacităţi de creaţie, dar şi formatoare. „Cinstind Dobrogea, ne cinstim pe noi înşine“, un slogan devenit îndemn la cunoaştere şi solidaritate.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii