La invitaţia ziarului ZIUA de Constanţa, prof. univ. Marian Petcu va participa la o masă rotundă cu jurnalişti din presa locală
La invitaţia ziarului ZIUA de Constanţa, prof. univ. Marian Petcu va participa la o masă rotundă cu jurnalişti
09 Dec, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
2824
Marime text
Profesorul universitar Marian Petcu, de la Catedra de Antropologie Culturală şi Comunicare a Universităţii din Bucureşti, se va afla marţi, 15 decembrie, la Constanţa, pentru a lansa volumele „Sociologia luxului“ şi „Studii şi cercetări de istorie a publicităţii“, ambele coordonate de el şi apărute în colecţia Comunicare media a Editurii Tritonic. La eveniment va participa şi Bogdan Hrib, directorul editurii.
În prima parte a zilei, oaspeţii se vor întâlni cu studenţii de la secţia de Jurnalism a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii „Ovidius“, dar şi cu alţi colegi, alături de cadre universitare. După-amiază, la invitaţia cotidianului ZIUA de Constanţa, profesorul Marian Petcu va participa la o masă rotundă cu jurnalişti din presa locală.
Prof. univ. dr. Marian Petcu este un nume cunoscut constănţenilor. Mulţi tineri i-au fost studenţi, dar şi mai mulţi i-au citit sau îi studiază cărţile. Cu ceva timp în urmă a lansat şi la Constanţa „Istoria jurnalismului din România în date“, o lucrare fundamentală care cuprinde enciclopedic activitatea jurnalistică din ţara noastră între anii 1731-2011, realizată în patru ani de muncă şi cu contribuţia a peste 120 de specialişti - profesori, bibliotecari, arhivişti şi jurnalişti. Bibliografii constănţeni alături de membrii filialei Dobrogea a Asociaţiei Române de Istorie a Presei au contribuit cu informaţiile culese din spaţiul cultural regional.
În paginile enciclopediei se regăsesc 18.000 de publicaţii periodice, radiouri, televiziuni şi agenţii de presă, alături de 33.500 de jurnalişti şi publicişti. Dincolo de producţia mediatică în limba română, enciclopedia indexează, pentru prima dată într-o lucrare din ţară, jurnalismul minorităţilor etnice de pe teritoriul României - comunităţile maghiară, germană, evreiască, bulgară, sârbă, rusă şi altele. Lucrarea este prima de acest tip în rândul ţărilor din fostul bloc comunist. În plus, nu multe profesii se bucură de o asemenea enciclopedie.
De altfel, preocupările ştiinţifice ale lui Marian Petcu sunt centrate pe cercetarea evoluţiei profesiei de jurnalist în ţara noastră, plasând istoria jurnalismului ca ramură de sine stătătoare între ştiinţele jurnalismului, stabilind rolul acesteia, în lucrări de pionierat.
Alte studii ale prolificului profesor Marian Petcu sunt dedicate istoriei publicităţii în ţara noastră, a relaţiilor publice, a fotojurnalismului. Doar câteva titluri: „10 teme de istorie a jurnalismului“, Editura Ars Docendi, Bucureşti, 2012, „Istoria jurnalismului şi a publicităţii în România“, Editura Polirom, Iaşi, 2007, „Jurnalist în România - istoria unei profesii“, Editura Comunicare.ro, Bucureşti, 2005, „O istorie ilustrată a publicităţii româneşti“, Editura Tritonic, Bucureşti, 2002, „Sociologia mass-media“, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2002, „Tipologia presei româneşti“, Institutul European, Iaşi, 2000, „Puterea şi cultura - o istorie a cenzurii“, Polirom, Iaşi, l999.
A coordonat şi alte lucrări de referinţă: primul dicţionar enciclopedic de comunicare din România, cu termeni din jurnalism, publicitate şi PR, la realizarea lui participând 50 de specialişti şi care conţine aproximativ 800 de concepte/termeni, „Dicţionar enciclopedic de comunicare şi termeni asociaţi“, Editura C.H. Beck, București, 2014, precum şi lucrarea „Cenzura în spaţiul cultural românesc“, Editura Comunicare.ro, Bucureşti, 2005.
Pentru prodigioasa activitate ştiinţifică, prof.univ.dr. Marian Petcu a fost răsplătit cu prestigioase distincţii: Premiul „Nicolae Iorga“, conferit de Societatea de Ştiinţe Istorice din România (iulie 2013), pentru coordonarea lucrării „Istoria jurnalismului din România în date - enciclopedie cronologică“, Premiul naţional „Valeriu Branişte“, pentru cercetarea istoriei presei, conferit de Asociaţia Română de Istorie a Presei (aprilie 2013) - pentru coordonarea lucrării „Istoria jurnalismului din România în date - enciclopedie cronologică“.
Marian Petcu este licenţiat în jurnalism şi doctor în sociologie. A lucrat ca reporter în cadrul Televiziunii Române, a fost secretar general de redacţie la cotidianul Seara şi săptămânalul Formula As, redactor-şef la revista Zig-zag şi director al Agenţiei de publicitate Topaz. Este membru al Societăţii Ziariştilor din România (1993), al Organizaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor (1993), al Uniunii Internaţionale a Presei şi Jurnaliştilor de Limba Franceză (1995) şi al Asociaţiei Sociologilor din România (1997).
Este iniţiatorul şi fondatorul Asociaţiei Române de Istorie a Presei. A fondat şi condus revistele ştiinţifice „Jurnalism & Comunicare“, Revista Română de Ştiinţele Comunicării“, „Revista Română de Istorie a Presei“, „Studii şi Cercetări de Istorie a Presei“.
Prezenţa la Constanţa onorează întreaga breaslă, fiind un semnal pentru solidaritate şi cunoaştere, pentru reconfigurarea profesiei în respect şi demnitate.
În ediţiile viitoare vom publica, cu acordul autorului, fragmente din lucrarea „Sociologia luxului“. Primul episod: „Biserica, prescriptor al consumului“. „Una dintre instituţiile cu rol de prescriptor privind consumul a fost Biserica. De aceea, toate mesajele comerciale ar trebui analizate şi din perspectiva moralei creştine - vezi îndemnul la cumpătare, la solidaritate cu cei nevoiaşi, la modestie ş.a.m.d. Nu o dată preoţii au influenţat vestimentaţia populaţiei, au stabilit conduite dezirabile şi chiar sancţiuni, de comun acord (uneori, la cererea) reprezentanţilor Puterii.“
Continuarea în ediţia de mâine.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii