Lansarea volumului II al lucrării „Viața tăcută a naturii“ (1916-1946) Istoricul Ioan Opriș - „Doamna Doina Păuleanu este un bun de patrimoniu dobrogean, de-a dreptul!“ (galerie foto)
Lansarea volumului II al lucrării „Viața tăcută a naturii“ (1916-1946): Istoricul Ioan Opriș - „Doamna
18 Jun, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
2413
Marime text
Una dintre cele mai proeminente figuri ale culturii de la malul mării - deși, de loc, se trage de la munte, din Brașov -, doctorul în istorie Doina Păuleanu a reușit să adauge, după un adevărat travaliu, un nou volum „de colecție“ nu numai în portofoliul său editorial, dar mai ales, conform opiniei specialiștilor, în tezaurul artei românești.
„Viața tăcută a naturii. Flori, fructe, delicatese și obiecte în pictura modernă românească“, cel de-al doilea volum semnat de criticul de artă Doina Păuleanu, a fost lansat la Muzeul de Artă din Constanța și a prilejuit întâlnirea cu un public de elită, între care s-a numărat prof. univ. dr. Corneliu Mihai Lungu și prof. univ. dr. Valentin Ciorbea, membri ai Academiei Oamenilor de Știință din România. De altfel, chiar prezentarea a fost oferită de un reputat istoric român, de asemenea membru onorific al AOSR - prof. univ. dr. Ioan Carol Opriș.
În deschiderea evenimentului a vorbit Anca Ivașcu, redactorul-șef al Editurii Monitorul Oficial, sub auspiciile căreia a apărut acest impresionant album de artă. „Doina Păuleanu a reușit să transmită mai departe mesajul celor șase pictori prezentați în carte, o continuare a primului volum lansat în 2016, care a tratat perioada 1846 - 1916. Și pentru că cel de-al doilea volum se oprește la 1946, se poate spune că marchează un altfel de centenar, al artei. Așa cum numai doamna Păuleanu știe să o facă, cu un text extrem de bine documentat.
O carte nu este făcută pentru perioada de acum, ea are o viață mult mai lungă, cea a autorului, a editorului său și trebuie să ne îngrijim ca mesajul să fie unul corect, unul real. Vorbim de șase nume care ne-au făcut să fim mândri - Nicolae Tonitza, Francisc Șirato, Ștefan Dumitrescu, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Ion Theodorescu-Sion. Sunt două tipuri de tablouri aflate în proprietatea sau administrarea a peste 30 de muzee și colecționari particulari. Practic, am făcut în acest an Centenar un gest de solidaritate culturală, strângând în rândurile acestei cărți muzee importante din țară, colecții private, pe care altfel nu ați fi avut șansa să le cunoașteți, transmițând mai departe un mesaj: Da, România poate! Recunosc că îmi plac foarte mult lansările de aici, de la Muzeul de Artă din Constanța, pentru că întâlnesc oameni autentic interesați de ceea ce suntem noi, ca națiune, și de ce putem să transmitem mai departe”.
Cum spuneam, lansarea de... acasă, după cele două de la București, a fost onorată de prezența istoricului Ioan Opriș, care a declarat pentru ZIUA de Constanța: „Doamna Păuleanu este un bun de patrimoniu dobrogean, de-a dreptul, care ne impresionează cu al doilea volum dintr-o lucrare pe care o așteaptă istoria artei, în general. Eu, lucrând la Patrimoniu, spun că este un bun de tezaur. Să n-o dați, este non-exportabilă!
Lucrarea de față este una de suflet, pentru că fără suflet nu se poate așa ceva. Este o lucrare de profesionist, pentru că fără profesionism suntem amatori. Și când ne apucăm de ceva, ei bine, să ne închinăm acestui cuvânt: profesionism. Documentată ireproșabil, începând cu cronica de artă contemporană a artistului, cu imaginile de presă ale epocii, încheind cu documentarea de arhivă. Doamna Păuleanu este un scormonitor de biografii, de data aceasta remarcabile.
Fiind legată de muzeografie, autoarea știe ce înseamnă acela tezaur. Cei șapte artiști care sunt prezentați în volumul II, începând cu Tonitza și terminând cu Theodorescu-Sion, sunt toți cu lucrări de tezaur. Interpretările pe care le dă autoarea lucrărilor lor sunt ieșite din uzul istoriei artei. Este ochiul unui cunoscător în profunzime a picturii, dar este și cercetătorul de arhivă, care a consultat tot ce s-a publicat în presa vremii, toată cronica de artă susținută de condeie foarte mari, de la Arghezi până la Blazianu, Vianu, Busuioceanu.
Ne dă nouă, celor de astăzi, sensul valorii creatorilor de artă, dar și un elogiu colecționarilor.
Și nu în ultimul rând ne dă o lecție de patriotism, pentru că toți acești artiști sunt foarte buni români, ei slujesc filonul național, care este unul folcloric.
Dar mai are o mică particularitate: ne arată că noi suntem trecători și că arta e pe termen lungă, tinde spre nemurire, că bucură, nu supără. Arta îndeamnă la bine, nu la rău. Ori elogiul acesta, al artistului, puțini istorici de artă l-au știut face și mai ales să-l încadreze în vremurile contemporane lor.
Prin cele 220 de ilustrații admirabile după lucrările celor șase artiști, carte este una de ținut lângă tine, pentru a vedea frumosul și a te bucura de el, indiferent de ce servești ca profesiune, indiferent câtă cultură artistică ai. Autoarea nu cere să fim specialiști în artă, ci doar să fim atenți la ceea ce a făcut artistul“.
În finalul evenimentului - frumos îmbinat cu un microrecital la pian susținut de Maximilian Banu, proaspăt absolvent al Liceului Teoretic „Ovidius“, dar și cu un vernisaj de acuarelă semnat Sandu Dumitrescu -, dr. Doina Păuleanu a promis un al treilea volum din colecția „Viața tăcută a naturii. Flori, fructe, delicatese și obiecte în pictura modernă românească“.
„Viața tăcută a naturii. Flori, fructe, delicatese și obiecte în pictura modernă românească“, cel de-al doilea volum semnat de criticul de artă Doina Păuleanu, a fost lansat la Muzeul de Artă din Constanța și a prilejuit întâlnirea cu un public de elită, între care s-a numărat prof. univ. dr. Corneliu Mihai Lungu și prof. univ. dr. Valentin Ciorbea, membri ai Academiei Oamenilor de Știință din România. De altfel, chiar prezentarea a fost oferită de un reputat istoric român, de asemenea membru onorific al AOSR - prof. univ. dr. Ioan Carol Opriș.
Un altfel de Centenar... al ARTEI
În deschiderea evenimentului a vorbit Anca Ivașcu, redactorul-șef al Editurii Monitorul Oficial, sub auspiciile căreia a apărut acest impresionant album de artă. „Doina Păuleanu a reușit să transmită mai departe mesajul celor șase pictori prezentați în carte, o continuare a primului volum lansat în 2016, care a tratat perioada 1846 - 1916. Și pentru că cel de-al doilea volum se oprește la 1946, se poate spune că marchează un altfel de centenar, al artei. Așa cum numai doamna Păuleanu știe să o facă, cu un text extrem de bine documentat.
O carte nu este făcută pentru perioada de acum, ea are o viață mult mai lungă, cea a autorului, a editorului său și trebuie să ne îngrijim ca mesajul să fie unul corect, unul real. Vorbim de șase nume care ne-au făcut să fim mândri - Nicolae Tonitza, Francisc Șirato, Ștefan Dumitrescu, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Ion Theodorescu-Sion. Sunt două tipuri de tablouri aflate în proprietatea sau administrarea a peste 30 de muzee și colecționari particulari. Practic, am făcut în acest an Centenar un gest de solidaritate culturală, strângând în rândurile acestei cărți muzee importante din țară, colecții private, pe care altfel nu ați fi avut șansa să le cunoașteți, transmițând mai departe un mesaj: Da, România poate! Recunosc că îmi plac foarte mult lansările de aici, de la Muzeul de Artă din Constanța, pentru că întâlnesc oameni autentic interesați de ceea ce suntem noi, ca națiune, și de ce putem să transmitem mai departe”.
„Autoarea nu cere să fim specialiști în artă, ci doar să fim atenți la ceea ce a făcut artistul“
Cum spuneam, lansarea de... acasă, după cele două de la București, a fost onorată de prezența istoricului Ioan Opriș, care a declarat pentru ZIUA de Constanța: „Doamna Păuleanu este un bun de patrimoniu dobrogean, de-a dreptul, care ne impresionează cu al doilea volum dintr-o lucrare pe care o așteaptă istoria artei, în general. Eu, lucrând la Patrimoniu, spun că este un bun de tezaur. Să n-o dați, este non-exportabilă!
Lucrarea de față este una de suflet, pentru că fără suflet nu se poate așa ceva. Este o lucrare de profesionist, pentru că fără profesionism suntem amatori. Și când ne apucăm de ceva, ei bine, să ne închinăm acestui cuvânt: profesionism. Documentată ireproșabil, începând cu cronica de artă contemporană a artistului, cu imaginile de presă ale epocii, încheind cu documentarea de arhivă. Doamna Păuleanu este un scormonitor de biografii, de data aceasta remarcabile.
Fiind legată de muzeografie, autoarea știe ce înseamnă acela tezaur. Cei șapte artiști care sunt prezentați în volumul II, începând cu Tonitza și terminând cu Theodorescu-Sion, sunt toți cu lucrări de tezaur. Interpretările pe care le dă autoarea lucrărilor lor sunt ieșite din uzul istoriei artei. Este ochiul unui cunoscător în profunzime a picturii, dar este și cercetătorul de arhivă, care a consultat tot ce s-a publicat în presa vremii, toată cronica de artă susținută de condeie foarte mari, de la Arghezi până la Blazianu, Vianu, Busuioceanu.
Ne dă nouă, celor de astăzi, sensul valorii creatorilor de artă, dar și un elogiu colecționarilor.
Și nu în ultimul rând ne dă o lecție de patriotism, pentru că toți acești artiști sunt foarte buni români, ei slujesc filonul național, care este unul folcloric.
Dar mai are o mică particularitate: ne arată că noi suntem trecători și că arta e pe termen lungă, tinde spre nemurire, că bucură, nu supără. Arta îndeamnă la bine, nu la rău. Ori elogiul acesta, al artistului, puțini istorici de artă l-au știut face și mai ales să-l încadreze în vremurile contemporane lor.
Prin cele 220 de ilustrații admirabile după lucrările celor șase artiști, carte este una de ținut lângă tine, pentru a vedea frumosul și a te bucura de el, indiferent de ce servești ca profesiune, indiferent câtă cultură artistică ai. Autoarea nu cere să fim specialiști în artă, ci doar să fim atenți la ceea ce a făcut artistul“.
În finalul evenimentului - frumos îmbinat cu un microrecital la pian susținut de Maximilian Banu, proaspăt absolvent al Liceului Teoretic „Ovidius“, dar și cu un vernisaj de acuarelă semnat Sandu Dumitrescu -, dr. Doina Păuleanu a promis un al treilea volum din colecția „Viața tăcută a naturii. Flori, fructe, delicatese și obiecte în pictura modernă românească“.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii