Nea Iancu nu isi mai gaseste locul in apatica "Tomi"
Nea Iancu nu isi mai gaseste locul in apatica "Tomi"
25 Jan, 2008 20:00
ZIUA de Constanta
1326
Marime text
Pe 30 ianuarie, se implinesc 156 de ani de la nasterea celui mai mare dramaturg al romanilor, Ion Luca Caragiale
Momentul constituie un prilej de aducere aminte, context in care, trebuie sa amintim ca marele dramaturg a fost la Constanta. Dincolo de povestile care il au ca protagonist pe I L Caragiale, prezenta sa este confirmata de revista dobrogeana Ovidiu, care consemneaza in paginile sale impactul pe care l-a avut o sedinta sustinuta de catre dramaturg, la 22 octombrie 1898, la invitatia lui Petre Vulcan, presedinte al cercului literar Ovidiu. In numarul din 1 noiembrie 1898 la revistei, aflam de la Petru Vulcan ca in cazinoul comunal "oferit gratuit in scopul mentionat de domnul E Schina, primarul orasului", lumea buna alcatuita din prefectul judetului, Luca Ionescu, magistrati, ofiteri, profesori si membri ai cercului s-a adunat pentru a-l asculta pe Caragiale vorbind "Despre seriositate". Punctul de plecare al conferintei au fost "propriile sale observatiuni si impresiuni ce i-au lasat lumea externa". In cadrul conferintei care avea ca tema "seriositatea" Caragiale, fin observator al moravurilor constata inca o data apetenta romanului pentru politica. "In tara noastra atat de mica, sub raportul intinderii si populatiei, in comparatie cu celelalte tari ale Europei, se face prea multa politica". Impactul pe care discursul lui Caragiale l-a avut asupra celor prezenti este usor predictibil. Asa cum consemna Petru Vulcan in paginile revistei Ovidiu din 1 noiembrie 1898 "prin sistematizarea si exprimarea cugetarilor a starnit in repetite randuri aplause furtunoase". Partea a doua a seratei a continuat cu lecturi din "La Hanul lui Manjoala" si "Doua bilete perdute". Puiu Enache, care isi deschide lucrarea "Scriitori si reviste la Pontul Euxin", cu un capitol dedicat lui I L Caragiale observa ca, pledand pentru ideea "corijarii fiintei umane" atat de familiara creatiilor literare, Caragiale foloseste procedeul "sectionarii"Pezevenghi mare"
In insemnarile sale, reunite in "Cenusa visarilor noastre" Horia Roman evoca un moment care il are ca protagonist pe marele dramaturg. Acesta descrie obiceiul lui Caragiale de a veni la Constanta si de a trage la Canara, la conacul prietenului sau, inginerul Zossima, personaj "autoritar si curios" care era prieten cu Delavrancea, Vlahuta si pictorul Grigorescu. Aici, autorul, marturiseste ca a auzit pentru prima data povestea care ii are ca eroi principali pe Caragiale si pe lustragiul tatar Osman, in anul 1902. Abia ajuns in Constanta, Caragiale a apelat la serviciile batranului tatar. Sacadat de intrebarile - referitoare la intinderea Marii si a Dunarii -pe care dramaturgul i le adresa in momentul in care ii lustruia incaltarile, Osman are o rabufnire care il categoriseste pe dramaturg, lasandu-l cu o gheata lustruita si alta nu: " Marea-mare, bre...Dunarea-mare, bre...Tu: pezevenghi mare".Caragiale, la teatru
Cu piesa "O scrisoare pierduta", in regia lui Nicolae Kiritescu, s-a facut inaugurarea Teatrului de Stat Constanta. Scenografia piesei a fost semnata de catre Traian Cornescu. Premiera care a avut loc pe 21 mai 1951 i-a adus pe scena pe Emil Iencec - Stefan Tipatescu, Constantin Mortun - Dandanache, Mania Antonova - Zoe, Ion Focsaneanu/Jean Ionescu - Trahanache, Eugen Stoicescu - Catavencu. Urmatoarea piesa, "O noapte furtunoasa", a fost montata in acelasi an, tot de catre Nicolae Kiritescu, primul regizor angajat al Teatrului. Rolul lui Rica Venturiana a fost interpretat atunci de catre Toma Caragiu. O alta varianta a "Noptii", de aceasta data in regia lui Mircea Constantinescu Govora, avea sa fie montata peste 18 ani, la 29 iunie 1969. La 4 februarie 1959, constantenii puteau sa vada pe scena teatrului "Conul Leonida fata cu reactiunea" in regia lui Val Muntean. A urmat apoi, "D-ale carnavalului" in regia aceluiasi Val Mugur. Spectacolul compus din 25 decembrie 1984 "La un caz iar...pac! LaScris de: {autor}Mirela STINGA{/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii