Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:21 01 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Opera lui Danovski, sfasiata de interese

ro

25 Jun, 2007 00:00 4470 Marime text
1182717640.jpg

Oleg Danovski junior refuza cedarea drepturilor de autor ale creatiilor tatalui sau * Conducerea Teatrului National de Opera si Balet Oleg Danovski catalogheaza nejustificate pretentiile mostenitorului

Singura institutie muzicala din orasul tomitan, Teatrul National de Opera si Balet Oleg Danovski, este zguduita de lupta pentru drepturi de autor. Teatrul trebuie sa ofere spectacole variate, care sa corespunda gusturilor publicului meloman. In acest scop, directorul general al teatrului, Daniela Vladescu doreste sa reia titluri in care s-a investit, de-a lungul timpului, din punct de vedere calitativ si financiar. "Sunt piese care stau in debara, doar ca s-au montat sub alt director. Este o greseala. Dorim sa scoatem din sertarasele teatrului titluri care nu s-au mai jucat de mult. Vom face o gama mai variata de repertoriu", sustine Daniela Vladescu. Institutia de cultura care adaposteste laolalta opera, baletul si orchestra poarta numele marelui balerin si coregraf Oleg Danovski, cel ale carui montari originale au dus faima ansamblului de balet clasic si contemporan Fantasio. Nici unul dintre marile titluri nu se mai regasesc in repertoriului teatrului. Pentru stagiunea de toamna, institutia pregateste doua spectacole de balet, care nu trebuie sa lipseasca din repertoriul unei instituitii de gen. Este vorba despre "Spargatorul de nuci", de Ceaikovski, in coregrafia si montarea lui Gheorghi Koftun, si "Cenusareasa", in montarea lui Calin Hantiu, directorul Companiei de balet din cadrul institutiei. Actuala conducere a Teatrului doreste sa reia titlurile care candva au adus faima baletului de la malul marii, insa pentru acest lucru este nevoie sa se plateasca drepturi de autor, fiului marelui coregraf. "Noi avem problemele noastre administrative cu Oleg Danovski Jr. Sufar pentru acest lucru, caci teatrul este stirbit de un repertoriu vast, la care s-a lucrat mult. Dar nu tine de mine. Trebuia ca fiecare parte sa coopereze pentru a iesi totul bine", a declarat directorul general Daniela Vladescu. "Noi am fost deschisi, insa Oleg a pus niste conditii foarte dure, pe care noi nu avem financiar posibilitatea sa le onoram. Si pentru ca nu a vrut doar drepturile de autor pe care i le-am fi cedat cu draga inima si am fi jucat toate spectacolele maestrului Danovski, suntem stirbiti in activitatea noastra. Si el pierde foarte mult. Pentru ca, in felul acesta, se ingroapa niste titluri, o munca si calitatea fantastica a unor spectacole. Din cauza unor orgolii. Sunt doar niste drepturi de autor", a completat Vladescu. Danovski Jr. invoca obligatii morale Pe de alta parte, Oleg Danovski Jr. spune ca suma ceruta pentru drepturile de autor nu este, nicidecum, exorbitanta: "Am cerut un procent unic, pe care il numesc de bun simt, respectiv 10% din incasari. In cazul in care piesele s-ar fi jucat in strainatate, as fi negociat direct cu organizatorul de spectacole. Pentru a incuraja iesirea peste granita, am fi ajuns la procente mai mici sau la sume fixe. Acest lucru ar fi ajutat si institutia". Referitor la "pretentia" de a remonta celebrele titluri de balet, Danovski Jr. a invocat dimensiunea morala a dreptului de autor. "Titularul dreptului de autor nu este numai un favorizat al sortii, in sensul ca are numai acces la bani. In acelasi timp, titularul are obligatia de a veghea in sensul respectarii conceptului original care a stat la baza creatiei", apreciaza mostenitorul titanului. "Lasand la o parte modestia, pot sa spun ca, cel putin in ceea ce priveste acest repertoriu, ca sunt cel mai avizat specialist din tara. Nu exista altcineva care sa poata mentine mai bine aceste lucrari", a adaugat Danovski Jr. De cealalta parte, directorul general al teatrului, Daniela Vladescu, sustine ca Juniorul nu trebuie sa se implice in mai multe lucruri. "Tatal a facut aceste spectacole minunate, iar el ar trebui sa aprobe drepturile de autor. Eu cred ca aici ar trebui sa se opreasca colaborarea noastra. Toata lumea ar fi fost multumita", a spus Vladescu. In ceea ce priveste pretentiile financiare, conducerea teatrului ar fi dispusa sa plateasca tot ce i se cere, daca ar dispune de resursele financiare. "Sigur, el cere sa monteze si sa remonteze pe niste sume destul de mari. Daca le-am fi avut, poate ca le-am fi aprobat. Sunt niste lucruri pe care noi nu ni le permitem. Si pierdem, dar sunt convinsa ca pierde si Oleg Danovski, pentru ca mor niste piese. Moare o munca a unui titan al coregrafiei romanesti si dispare munca acestui teatru. Pana acum un an sau doi, institutia a muncit pentru titluri. Stiu ca, in toata tara, din aceste motive nu se mai joaca titlurile maestrului. Inseamna ca cineva greseste si nu suntem noi aceia", a conchis Daniela Vladescu. Potrivit mostenitorului marelui coregraf, teatrul a renuntat la "tratative", din momentul in care a fost anuntat ca i s-a inchis cartea de munca. "Lacul lebedelor", "Spargatorul de nuci", "Frumoasa din padurea adormita", "Cenusareasa", "Mandarinul miraculos", "Copellia" sau "Romeo si Julieta" sunt cateva dintre titlurile a caror montare originala a dus faima tarii noastre in strainatate.

Scris de: {autor}Mirela STINGA{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii