Originar din Constanța In memoriam Maximilian Manolescu, aviatorul cu 41 de ani pilotaj, deși i s-au prezis doar doi ani de carieră
Originar din Constanța: In memoriam Maximilian Manolescu, aviatorul cu 41 de ani pilotaj, deși i s-au prezis
29 Aug, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
2155
Marime text
- În anul 1933, Maximilian Manolescu, zis și Max, a participat la primul raid aviatic românesc în Africa
- S-a retras în anul 1964, când avea 62 de ani. În carieră a acumulat 30.000 de ore de zbor și a pilotat peste 70 de tipuri de avioane, fiind unul dintre cei mai longevivi piloți
Maximilian Manolescu, unul dintre cei mai cunoscuți aviatori români din perioada interbelică, s-a născut la Constanța, într-o zi de 22 decembrie 1902.
Pregătirea sa ca pilot a început în 1923, când s-a alăturat Centrului de Instrucție al Aeronauticii Române din Tecuci.
Și-a dovedit calitățile de pilot și astfel, a rămas la Centru în postura de instructor de zbor, alături de Petre Ivanovici. În 1924, cei doi s-au perfecționat în zborul acrobatic într-un stagiu de trei luni efectuat pe avioane Spad-13 și Nieuport la Galați în escadrila de vânătoare a lt. Traian Pâclea.
El a evoluat în numeroase demonstrații de acrobație aeriană, fiind membru al formației Dracii Roșii.
În anul 1933, Maximilian Manolescu, zis și Max, a participat la primul raid aviatic românesc în Africa. Alături de el s-au mai aflat: locotenent-comandorul Alexandru Cernescu, căpitanul George Davidescu, Mihail Pantazi, Petre Ivanovici și Dumitru Ploeșteanu.
Traseul planificat era: București – Istanbul – Eskișehir – Konya – Adana – Alep – Damasc – Gaza – Cairo – Luxor – Assuan – Wadi Halfa – Atbara – Khartum – Malakal – Juba – Kisumu – Nairobi – Dodoma – Mbeya – Mpika – Broken Hill – Salisbury – Bulawayo – Pietersburg – Johannesburg – Kimberley – Victoria West – Cape Town și retur.
Din cauza ploii torențiale din Malakal, raidul a fost întrerupt după un parcurs de 10.500 km, iar piloții s-au întors acasă.
Când a izbucnit Al Doilea Război Mondial, Max Manolescu a fost pilot-șef la școlile militare de aviație de la Popești-Leordeni, apoi la cea din Alexandria. A mai lucrat la Industria Aeronautică Română din Brașov. Ca pilot de elită al LARES, a fost pilotul personal al lui Ion Antonescu.
După terminarea conflagrației, a lucrat ca pilot-șef la TARS. A fost arestat în septembrie 1947, fiind suspectat de trafic de valută și bijuterii, dar cum nu s-a putut dovedi nimic,a fost eliberat. La câteva luni distanță, a fost surprins în pregătirea unei evaziuni. Toți cei implicați au fost arestați, dar Max Manolescu a reușit să scape și a plecat din țară, ajungând în Franța.
Și-a continuat activitatea aviatică și a fost distins cu Legiunea de Onoare.
S-a retras în anul 1964, când avea 62 de ani. În carieră a acumulat 30.000 de ore de zbor și a pilotat peste 70 de tipuri de avioane, fiind unul dintre cei mai longevivi piloți. A zburat timp de 41 de ani, contrazicând pronosticul doctorului Victor Anastasiu, care a prezis că va pilota doar doi ani din cauza tenisuni ridicate.
Max Manolescu s-a stins din viață pe 30 august 1985, la Paris.
Citește și:
#citeșteDobrogea Personalități dobrogene marcante în domeniul militar – Stan Linte, Ichim Macarie, Maximilian C. Manolescu
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii