Prof. Marian Petcu, lansare de carte "polemică" la Constanţa - "Biserica Ortodoxă Română comercializa robi" (galerie foto)
Prof. Marian Petcu, lansare de carte "polemică" la Constanţa - "Biserica Ortodoxă Română comercializa robi"Ieri, la Universitatea „Ovidius” din Constanţa, prof. univ. dr. Marian Petcu şi-a lansat două volume foarte importante pentru cei care studiază Ştiinţele comunicării, intitulate „Sociologia luxului” şi „Studii şi cercetări de istorie a publicităţii”, ambele apărute la editura Tritonic. Evenimentul a reunit deopotrivă cadre didactice ale universităţii şi studenţi.
„Este un foarte bun prieten al nostru. În urmă cu trei ani, şi-a lansat la Constanţa un alt volum. Lucrările dumnealui se constituie în zece teme de istorie a jurnalismului. Sperăm ca într-o zi să îi putem conferi domnului profesor şi un titlu mai mare. Vă mulţumesc că sunteţi alături de noi!”, a precizat Cristina Tamaş, decanul Facultăţii de Litere a Universităţii „Ovidius”.
„Prezenţa ta aici este darul nostru de Crăciun”
„Mărturisesc că sunt foarte geloasă în acest moment, pentru că venisem să spun că domnul profesor Marian Petcu este cel mai vechi prieten al meu din comunitatea academică, dar iată, toată lumea şi-l revendică. În cercul nostru de prieteni, profesorul Petcu este cunoscut sub două apelative: i se spune «enciclopedistul», pentru că îl întrebi orice şi îţi răspunde imediat. Cred că ar putea participa la orice concurs de cultură generală. I se mai spune şi «omul cu idei» pentru că, slavă Domnului, are destule şi le-ar putea înregistra la OSIM pentru a le ţine sub proprietate. Marian, prezenţa ta aici este darul nostru de Crăciun!”, a precizat, în cadrul evenimentului, Aurelia Lăpuşan, profesor universitar şi istoric.
Volumele completează colecţia de Comunicare a editurii
„Domnul profesor este un prieten vechi al editurii. Colecţia noastră de media este fondată şi din «vina» domnului profesor. Mă bucur că domnul profesor s-a întors la dragostea dintâi: colecţia de Comunicare, care, din 1999 şi până acum, a acumulat peste 100 de titluri. Editura noastră are peste 90% din producţie carte academică. Colecţia de Comunicare este cea mai veche, alături de Sociologie şi Istorie”, a declarat managerul editurii Tritonic, Bogdan Hrib.
„O discuţie despre lux pare să fie cunoscută tuturor, dar, aşa cum demonstrează acest volum, luxul este încă insuficient cunoscut. Este un prim demers iniţiat de prof. Marian Petcu de a privi detaşat luxul. Şi cu o privire critică, nu doar cu fascinaţie. Trebuie să înţelegem fenomenul luxului cu implicaţiile sale sociale, economice, culturale şi spirituale”, a spus prof. Ana Maria Munteanu.
„Cartea este polemică. Spune foarte multe lucruri care nu s-au spus”
„La facultatea unde predau, există trei specializări: Jurnalism, Relaţii publice şi Publicitate. Eu am propus un curs de Istoria publicităţii, care nu se mai predase, şi am verificat chiar pe Internet. Am găsit o cărticică, intitulată «Carte de blesteme pentru cei care fac lux», scrisă la 1872, în română, în chirilice. Am găsit că acest curs s-a mai predat la o şcoală de bijutieri din Franţa”, a afirmat prof. univ. dr. Marian Petcu.
Unul dintre subiectele volumului este blestemul. Potrivit autorului, din cercetările făcute, blestemul devenise o instituţie reglementată. Conţinutul blestemelor l-a şocat pe Marian Petcu. Astfel, bărbaţii erau cei blestemaţi dacă îndrăzneau să poarte anumite stofe, culori, accesorii, şi nu femeile, ele fiind predispuse la lux.
„Cartea este polemică. Spune foarte multe lucruri care nu s-au spus, din motive binecuvântate. Prin urmare, cartea va fi atacată. Este o cercetare de antropologie a consumului. Cea de-a doua carte (n.r. „Studii şi cercetări de istorie a publicităţii”) are legătură cu istoria publicităţii din România şi se referă exclusiv la spaţiul românesc. Citind presa veche, am avut surpriza să găsesc un anunţ de mică publicitate care suna cam aşa: «Vând ţigancă de casă. Ştie toate lucrurile femeieşti şi e cuminte.» Uneori, avea şi preţ. Nici profesorii nu-mi spuseseră că în România s-a practicat comerţul cu sclavi”, a mai declarat prof. Marian Petcu.
Potrivit autorului, comercializarea de robi s-a practicat până în anul 1856, când a fost promulgată legea care interzicea această activitate. „Puteai să îţi cumperi un ţigan. Îl căutai la dantură ca pe cai şi făceai ce voiai cu el. Puteai să-i tai o mână, puteai să-i tai un picior, puteai să-l ucizi. Nu ţi se întâmpla nimic. Puteai să-i faci cadou unei prietene un ţigan de 30 de ani şi să facă ce doreşte cu el. Biserica Ortodoxă Română era cea care comercializa robi”, adăugat prof. univ. dr. Marian Petcu.
După întâlnirea cu studenţii de la secţia de Jurnalism a Facultăţii de Litere a Universităţii „Ovidius”, evenimentul a continuat cu o masă rotundă, la care au participat jurnalişti din presa locală, organizată la iniţiativa cotidianului ZIUA de Constanţa.
Despre Marian Petcu
Marian Petcu este profesor în cadrul Departamentului de Antropologie culturală şi comunicare din Universitatea din Bucureşti. Este doctor în sociologie şi predă la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării a aceleiaşi universităţi. A publicat mai multe cărţi, printre care: „10 teme de istorie a jurnalismului” (2012), „Istoria jurnalismului şi a publicităţii în România” (2007), „Jurnalist în România - istoria unei profesii” (2005), „O istorie ilustrată a publicităţii româneşti” (2002), „Sociologia mass-media” (2002), „Tipologia presei româneşti” (2000), „Puterea şi cultura - o istorie a cenzurii”, (1999).
Marian Petcu a fost distins cu mai multe premii, dintre care amintim Premiul „Nicolae Iorga”, conferit de Societatea de Ştiinţe Istorice din România în 2013, şi Premiul naţional „Valeriu Branişte”, pentru cercetarea istoriei presei, conferit de Asociaţia Română de Istorie a Presei în aprilie 2013.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp