Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:40 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Comorile Constanţei Saligny, străjerul Portului (galerie foto)

ro

17 Mar, 2015 00:00 3322 Marime text
Poarta Ia Portului este vegheată de impozanta statuie a inginerului Anghel Saligny. Amplasată în 1965 la nivelul portului, lucrarea lui Oscar Han şi-a primit locul din care îşi priveşte creaţia, portul Constanţa, în 1974. Autorul lucrării, Oscar Han (1891-1976), a fost un sculptor român care a lăsat Constanţei şi ansamblul statuar Mihai Eminescu de pe faleza Cazinoului, de lângă Farul genovez.

Statuia fusese realizată de Han în 1957, din bronz, având un soclu din granit. Fişa nr. 51 a dosarului nr. 40, fondul 11, din 1963, aflat în patrimoniul Serviciului Judeţean Constanţa al Arhivelor Naţionale, ne spune că statuia era, la acea dată, neamplasată, urmând a fi aşezată în incinta portului, lângă gara maritimă. Statuia are trei metri înălţime şi îl reprezintă pe Anghel Saligny în repaus, în picioare. Pe soclu, o plachetă de marmură pusă pe 16 octombrie 1996 spune: „Anghel Saligny 1854-1925 a proiectat şi condus lucrările de construcţie şi modernizare a Portului Constanţa (1899-1910). Realizările îl situează între cei mai străluciţi ingineri români“.
„În anul mântuirei 1896, în a şasesprediecea di a lunei Octombrie“, Carol I, prin graţia lui Dumnezeu şi voinţa naţională Rege al României, a semnat documentul care atesta că a fost pusă piatra de temelie pentru construirea portului Constanţa, „pe ţărmurile Mărei Negre“. „Dumnezeu dăruindu-Ne în domnia Nostră asupra acestei ţeri, nu numai ani de glorie, ca, împreună cu viteaza Mea oştire să'i pot da independenţă şi o posiţiune statornică, dar şi ani de pacinică domnie, am lucrat cu râvnă şi stăruinţă, pentru înflorirea şi prosperitatea României. Înmulţind căile de comunicaţiune şi reţeaua căilor ferate, unind cele doue ţermuri ale Dunărei prin podul de la Fetesci-Cernavoda, luat-am hotărirea ca aceste temeinice şi neperitore lucrări să fie desăvirşite prin intemeiarea unui port la ţermurile vechiului Pont-Euxin, unde, din veacurile cele mai depărtate, comerciul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominaţiune a strămoşilor Noştri Romani, şi unde şi-a sfârşit dilele marele poet Ovidiu. (...) Nădăjduim ca Dumnedeu ne va ajuta să desăvârşim în linişte şi fericire lucrarea începută astăzi, care va duce peste mări numele Românilor, şi va înlesni în tote vremurile, transportul bogăţiilor acestei ţări“, se spune în documentul semnat în două exemplare, dintre care unul a fost aşezat în piatra de temelie, iar celălalt a fost păstrat în Arhiva statului. Aşa a început dezvoltarea Portului Constanţa sub îndrumarea inginerului Anghel Saligny care, în perioada 1899-1910, a proiectat şi a condus lucrările de construcţie, introducând pentru prima oară în România piloţii şi radierele din beton armat în construcţiile portuare şi proiectând silozurile de cereale şi staţia de petrol. La 13 ani de la semnarea primului document, Regele Carol şi-a pus pecetea pe actul care atestă inaugurarea Portului, dar şi a primei magazii de cereale.
 
Sursa: voceaconstantei.ro
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii