Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
13:12 29 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Seara de jazz in Phoenix

ro

05 Dec, 2002 00:00 1242 Marime text

Patru nume de marca, din nou in concert la Constanta: Johnny Raducanu, Teodora Enache, Harry Tavitian si Corneliu Stroe

Cei patru muzicieni au fost invitati sa sustina un concert sambata seara in clubul constantean #"Jazzul a inceput din suferinta si are radacinile in viata. Este ca un pendul: fara suferinta nu poti gusta bucuria... In momentul in care canti jazz... jazzul autentic scoate din tine toti monstrii, monstrii care au gustat foamea si setea, dragostea si ura... Jazzul trebuie sa te satureze de stari. Negrii care au inceput jazzul nu stiau ca fac jazz, ei isi cantau viata, cu monstrii parosi din toate timpurile. Albii au dat un nume acestei muzici, insa nu poti canta jazz doar de bine, doar de fericire" (Teodora Enache)

Clubul "Phoenix" Constanta va gazdui sambata seara, 14 decembrie, un concert de jazz, de exceptie. Sunt invitati pe scena clubului Johnny Raducanu, Harry Tavitian, Corneliu Stroe si Teodora Enache. Povestea Teodorei a inceput la Festivalul de jazz de la Sibiu, in 1990, cu o caseta demo, asa cum se intampla cu majoritatea cantaretilor de jazz. Acum opt ani si-a descoperit mentorul, Johnny Raducanu, "Mr. Jazz of Romania" (potrivit lui Leonard Feather, jazzolog american). La prima auditie, Johnny a socotit ca vocea fetei trebuie educata. Acum, maestrul vorbeste cu mandrie despre pasarea rara pe care a descoperit-o in Teodora si despre relatia lor, considerandu-se "statia cu benzina de calitate" de care "artista totala" are nevoie din cand in cand. Artista s-a nascut la 30 septembrie 1967, in Onesti. Este licentiata in matematica a Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, a absolvit cursuri de canto la Academia de Muzica din Iasi si studii de canto, improvizatie si armonie cu Johnny Raducanu si Edmond Deda, dar si cursurile "Rhythm And Bongos" cu Maurice de Martin. Urmeaza un debut incununat cu premiul pentru debut la Festivalul de jazz de la Sibiu, 1993. Odata lansata, participa la festivalurile de jazz de la Bucuresti, Brasov, Iasi, Timisoara, canta la Constanta cu pianistul american de origine romana Iancsy Korossy in 1995, apare la Jazz Festival - Moscova, 1997, la Contemporary Music Festival in Bucuresti si Brasov, ca apoi sa plece in Germania, unde apare live la Frankfurt Palais Jalta si Leipziger Buchmesse. Seria de concerte de peste hotare continua cu Italia, unde la Milano Jazz Festival,1998, canta cu Guido Manusardi - pian, Lucio Canetti - bass si Luigi Bonafe - tobe si Valtelina Jazz Festival, 1999, unde este acompaniata de Johnny Raducanu - pian, Alin Constantin - clarinet, Jean Stoian - chitara si Tuddy Zaharescu - tobe. Revine in tara pentru un concert cu pianistul american Valentin Radu (Bridge Over Trouble Water - simfonic jazz) si cateva concerte de club (Laptaria lui Enache, Art Jazz Club si Green Hours Club), in formula Johnny Raducanu & Friends, ca apoi suita de turnee internationale sa continue. Astfel, Roof Garden Recital Roma, 2000 cu Johnny Raducanu la pian, Jazz In Marciac Festival, Franta 2000 acompaniata de Eric Legnini - pian, Oliver Temime - saxofon, Fabien Marcoz - bass si Jacques Pierre Arnaud - tobe, Menden a la Carte Festival, Germania 2000 cu Lucian Maxim - tobe si Marius Mihalache la tambal, Villa Celimontane, Roma cu Johnny Raducanu la pian, Zuercher Jazz Festival, Zurich cu Johnny Raducanu la pian, Menden Jazz Festival Germania 2001 - ethno jazz cu Pedro Negrescu - bass si Lucian Maxim la tobe, Szolnok Jazz Festival, Ungaria 2001 in duo cu Jean Stoian la chitara. In decembrie este invitata cu Johnny Raducanu in USA pentru o suita de concerte (Biscuits & Blues Jazz Club, San Francisco, Astor Club, Las Vegas, Goddard Chapel, Boston, Pulse Club si Romanian Cultural Centre din New York. Dintre premiile obtinute le mentionam pe cele primite la festivalurile internationale de jazz de la Cluj, Mendem, Germania si Szolnok, Ungaria. De asemenea, revista franceza "Jazz Hot" publica o elogioasa cronica la aparitia albumului sau "Meaning Of Blue" si un articol special dedicat personalitatii muzicale a Teodorei Enache in numarul din februarie 2002. Din discografia Teodorei putem enumera albumele "Ballad Of The Sensitiva Plant", "X Treme", "Jazz Over The Carpathian Johnny Raducanu meets Teodora Enache", "Teodora Enache meets Guido Manusardi", "Meaning Of Blue", proiectul "Ethno - Maria Tanase", "On The Sunny Side Of My Street". "Jazzul a inceput din suferinta si are radacinile in viata. Este ca un pendul: fara suferinta nu poti gusta bucuria. In momentul in care canti jazz... jazzul autentic scoate din tine toti monstrii, monstrii care au gustat foamea si setea, dragostea si ura... Jazzul trebuie sa te satureze de stari. Negrii care au inceput jazzul nu stiau ca fac jazz, ei isi cantau viata, cu monstrii parosi din toate timpurile. Albii au dat un nume acestei muzici, insa nu poti canta jazz doar de bine, doar de fericire". Sambata seara, Teodora Enache va canta alaturi de mentorul sau, Johnny Raducanu. O fericita coincidenta face ca venirea pe lume a muzicianului sa corespunda cu unele dintre primele manifestari ale jazz-ului pe meleagurile noastre. Caci intr-adevar, acum sapte decenii, aparusera deja si la noi formatii - precum cele conduse de Emil si Mihai Berindei, Theodor Cosma, Elly Roman - care incercau sa cante live la postul de radio Bucuresti ori prin localurile vremii, ceea ce auzisera pe discuri importate din strainatate, in timp ce unii muzicieni romani precum James Cok, Nicu Vladescu, George Vintilescu, Take Banescu si altii au inregistrat la Berlin piese asimilabile speciei "ragtime" si jazz-ului traditional incipient. Din frageda copilarie, micul Raducan (prenume devenit prin ani nume artistic, prefatat de Johnny, un apelativ de rezonanta americana pentru un interpret care iubea atat de mult muzica din patria jazz-ului) a vadit, la randu-i, disponibilitati native aparte pentru arta sunetelor, demne a continua traditia familiala. Studiile liceale la Iasi si Cluj au fost urmate de cursurile Conservatorului din Bucuresti, aici tanarul avand ca dascali mari maestri: printre care ilustrul profesor de contrabas caruia fostul student i-a dedicat mai tarziu inspirata compozitie "Respect lui Iosif Prunner". Inca de pe bancile Conservatorului, Johnny Raducanu s-a afirmat prin capacitatea de a crea a aceluia care nu se multumeste doar sa reproduca litera unei partituri existente. Tehnica instrumentului, ca si disciplinele formativ-muzicale se pot invata de catre oricine, dar harul nepereche al inventivitatii ramane exclusiv darul Proniei. Ceea ce ramane de fond pentru istoria inca nescrisa a jazz-ului autohton este bogatul context al demersurilor componistice semnate Johnny Raducanu. De remarcat sunt creatiile din anii `60-`70-`80, inclusiv lucrarile de jazz cameral, mai ample ca dimensiuni, precum "Rapsodia carpatina", "Oltul povestind" (Jazz - Folk Septet), carora li s-au adaugat alte si alte noi compozitii, intre care piesele - dedicatii precum "Ateg Song" (pentru sotia sa Geta Costin), "Danny Blues", "Waltz For Pino", "Blue Bloody Mosu Blues", "Epu Blues", continuand in deceniul trecut seria unor mai vechi izvodiri numite "Omagiu lui Duke Ellington", "In Memoriam Thelonious Monk", "Homage To Fats Waller" si inainte amintitul "Respect lui Iosif Prunner". Parte dintre acestea au aparut transcrise pe portativele volumului de creatii proprii tiparit la "Editura Muzicala a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor" din Romania (uniune de creatie al carei membru este de multi ani), ca si cuprinse in copertele de sunet ale discografiei sale de autor, ce include LP-urile "Jazz In My Country", cele trei volume "Confesiuni", "Jazz Made In Romania", CD-urile "To His Friends","Jazz Behind The Carpathians", iar in strainatate albumul "Raducano". Sa amintim, de asemenea, discul de interpret (la contrabas) "Jazz in trio" editat in anii `60 la "Electrecord" si numeroasele inregistrari efectuate la Radio Romania. Deopotriva semnificativ pentru valoarea creatiei este faptul ca unele dintre compozitiile sale au fost preluate de jazzmani straini si incluse in repertoriul lor. Johnny Raducanu s-a afirmat inca din anii studentiei ca un contrabasist redutabil si un inspirat improvizator, conlucrand cu cei mai buni muzicieni ai momentului. A colaborat cu Radio Bucuresti, a fost membru al orchestrei "Electrecord" condusa de Theodor Cosma, apoi de Alexandru Imre, al trio-ului in frunte cu pianistul Iancsy Korossy, al faimosului Cvintet de jazz Bucuresti (din 1969) din care faceau parte saxofonistii Dan Mandrila, Stefan Berindei, pianistul Marius Popp, bateristul Eugen Gondi, formatie cu care a sustinut numeroase concerte si a efectuat inregistrari la Radio si la casa "Electrecord". A participat la Festivalul Mondial al Tineretului de la Moscova, cu orchestra Electrecord si la festivalurile internationale de jazz de la Varsovia si Praga. Din anii `80 a preferat pianul, la contrabas cantand doar sporadic. In primavara anului 1987, a intreprins o calatorie de trei luni in USA, conferentiind la universitati, sustinand recitaluri, intalnindu-se cu nume de rezonanta ale interpretarii, invatamantului, promovarii muzicii de jazz din patria acestui gen al artei sunetelor, furnizand pretioase informatii despre jazz-ul romanesc si exponentii sai, spre a fi incluse in bancile de date americane, aparand in doua emisiuni, in direct, de cate o ora, realizate de celebrul redactor de jazz Willis Conover pentru reteaua nationala a posturilor de radio Voice Of America. "Mr. Jazz Of Romania" - cum il numea jazzologul american Leonard Feather - se oglindeste pe sine prin contactul nemijlocit cu numerosii fani. Maestrul Johnny Raducanu continua sa compuna, marcandu-si neintrerupt prezenta in viata muzicala ca pianist si sef de formatie, cantand saptamanal in cluburi, fiind invitat frecvent la festivaluri, dar si peste hotare - precum de curand in Italia, Elvetia si in SUA.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii