Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
03:25 07 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Sunet, lumina si culoare pentru o piesa in aer liber

ro

21 May, 2002 00:00 1342 Marime text

Premiera inedita de la Arhiepiscopia Tomisului

Sambata seara, Teatrul "Ovidius" a prezentat spectacolul cu dramatizarea "Scene din viata lui Constantin cel Mare" de Cristina Tamas, in adaptarea si regia lui Lucian Iancu, iar scenografia apartinand artistului plastic Daniela Turcanu * "Piesa "Scene din viata lui Constantin cel Mare" inseamna reintoarcerea la istorie, dar si la credinta, intr-o poveste despre crestinism, cu un mesaj esential" (Cristina Tamas)

Teatrul "Ovidius" Constanta a prezentat sambata seara in premiera absoluta spectacolul cu piesa "Scene din viata lui Constantin cel Mare" de Cristina Tamas, in adaptarea si regia artistica a lui Lucian Iancu. Locul desfasurarii evenimentului a fost in curtea Arhiepiscopiei Tomisului. Aceasta reprezentatie este dedicata "Zilei Municipiului Constanta". Distributia a fost de exceptie, iar decorurile si luminile au dat un plus de farmec spectacolului. Au urcat pe scena: Titus Gurgulescu (Imparatul Constantin cel Mare), Ileana Ploscaru (Imparateasa Elena), Vasile Cojocaru (Licinius), Eugen Mazilu (Vraciul), Alexandru Mereuta (Episcopul Eusebiu), Iulian Lincu (Macarie), Emil Barladeanu (Episcopul Silvestru), Diana Cheregi (Fausta), Radu Niculescu (Crispus), Cosmin Brehuta (Constans), Florina Bulgaru (Verginia), Alexandru Axente (Flavius), Iulian Enache (Valerius Triumphus), Laura Craciun (Fiona). La oboi a interpretat Cristina Vartejan, de la Filarmonica "Marea Neagra" Constanta. Scenografia apartine artistului plastic Daniela Turcanu, care marturiseste: "Acest spectacol este pentru mine o sarbatoare, un important punct de reper, el reprezentand debutul meu in teatru, ca scenograf. Ca pictor, mi-am dat seama cat de mult genurile artistice plastice si decorative se intrepatrund si cat de bine te poti exprima, completandu-te totodata intr-o ramura inrudita a artei, stergand chiar granita dintre arte si manifestandu-te ca un creator deplin. Nu pot sa exprim in cuvinte bucuria pe care am avut-o atunci cand am vazut ca scenele pictate prind viata. Fiecare detaliu, pornind de la constructia arhitecturala a scenei, conceperea costumelor si a machiajului, a recuzitei pana la dirijarea luminilor, m-am straduit sa se supuna cu strictete regulilor desenului, culorii si compozitiei, adevarului istoric si, totodata, sa puna in evidenta corect textul literar, sa alcatuiasca in final un ansamblu unitar". Inca o data am putut vedea un caiet-program serios, realizat cu pasiune si profesionalism, relevand imagini din picturi celebre de Giotto, iar in interior fiind ilustrate schite de costume din spectacol, create de scenograful Daniela Turcanu. Prin intermediul acestui caiet-program, Cristina Tamas a facut cunoscut publicului o "confesiune de scriitor" precum este si mentionat. "Piesa "Scene din viata lui Constantin cel Mare" inseamna reintoarcerea la istorie, dar si la credinta, intr-o poveste despre crestinism, cu un mesaj esential. (...) Imparatii Constantin si Elena, sfinti cunoscuti si respectati de crestini, mi se pareau plini de har prin vibratia si rezonanta pe care mi-o strecurasera in suflet, de-a lungul anilor, in fiecare 21 Mai, dar si familiari, asa incat documentarea n-a facut decat sa-i redescopere si sa-i umanizeze. Am descoperit, astfel, ca putini imparati romani au avut asemenea lui Constantin curajul de a-si dezvalui virtutile si de a-si recunoaste greselile, ca si deschiderea spre nou, neconventional, reusind astfel sa-si transforme viata intr-o legenda plina de natural, dar si de spectaculos. (...) Piesa "Scene din viata lui Constantin cel Mare" se vrea, in final, simbolul unei pilde venite din adanca si evlavioasa credinta. In ciuda sfarsitului care li se apropie, nici Imparateasa Elena si nici fiul sau Constantin nu se confrunta cu frica venita din necredinta. Inaintea mortii, datorita Atotputernicului Dumnezeu, ei sunt firesti, naturali, asteptand doar lumina care sa le conduca sufletul spre eterna calatorie". Muzica si coloana sonora apartin actorului Liviu Manolache, care au fost pe masura spectacolului, reusind o simbioza intre natura, arhitectura, ruine si spiritul capodoperei, iar publicul a raspuns cu generozitate, rasplatind efortul artistilor cu aplauze si ovatii.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii