Tanarul actor - o marfa de calitate care trebuie cumparata
Tanarul actor - o marfa de calitate care trebuie cumparataGala de teatru de la Mangalia
"Sunt o marfa. Am venit la un targ. Daca sunt de calitate, vreau sa fiu cumparata", a afirmat Mirela Oprisor in cadrul unei mese rotunde ce a avut loc duminica la Mangalia, in cadrul Galei Tanarului Actor "Hop" * Ana Maria Marinca si Clara Flores au castigat in 2000, respectiv 2001, premiul la sectiunea Individual a Galei Tanarului Actor * Acum, cele doua tinere isi cauta un post, dupa ce au fost angajate timp de un an la Teatrul din Piatra Neamt * Pe de o parte, Lucian Iancu, directorul Teatrului "Ovidius" din Constanta, pledeaza pentru insusirea fondului si a formelor franceze: "In sistemul francez, actorul este un intermitent al spectacolului, dar asta nu inseamna ca el este platit doar cat lucreaza. Actorul nu este stors incontinuu, ci, dupa ce este angajat intr-un proiect timp de trei sau patru luni, este platit in continuare pentru a se antrena. Actorii nu trebuie sa fie o haita de caini flamanzi"
Precum am anuntat si intr-un articol precedent, la Mangalia a avut loc Gala Tanarului Actor "Hop", organizata de UNITER. Gala se concretizeaza intr-un concurs desfasurat anual la sfarsitul verii. Pana in ultimii trei ani, manifestarea a avut loc la Costinesti, pe durata unei saptamani. Competitia are doua sectiuni - cea individuala si cea de grup. Concursul are in fiecare an cate o tema de ilustrat de catre concurenti. Prima editie a Galei "Hop" a avut ca tema "Teatrul popular in aer liber", iar ultimele trei editii au avut ca tema: "Alteritate". Ultima editie a introdus o proba noua pentru sectiunea individual, anume ca, in afara recitalului liber ales de catre candidati, acestia au pregatit un monolog - "Tabla de materii", de I.L. Caragiale. Se pare ca manifestarea reprezinta sansa oferita tinerilor absolventi ai universitatilor de stat si particulare de a-si afirma personalitatea proprie, in confruntarea cu colegii de generatie. Gala Tanarului Actor creeaza o motivatie pentru asumarea unei maxime responsabilitati de catre cei mai interesanti si mai dotati dintre tinerii actori, pusi in conditia de a prezenta publicului invitat la gala programe si initiative proprii, viziuni innoitoare. Acest public este format, in parte, din directori de teatre din tara, critici de specialitate, organizatori de festivaluri. Unicitatea premiului pentru fiecare sectiune - Individual si Grup - subliniaza semnificatia speciala pe care organizatorii galei o acorda acestuia. El confera o prima consacrare a valorii tanarului interpret, la care se adauga o recompensa materiala, o mediatizare corespunzatoare in presa si la Televiziunea Nationala si accesul la o bursa pentru un stagiu de specializare de zece zile in strainatate.Mirela Oprisor ia parte la 20 de castinguri pe luna, aproape unul pe zi. Este acceptata la cel mult unul pe luna. A absolvit Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica in urma cu doi ani, a jucat in "Help Romania", in regia lui Hanno Hoffer, si in "Diabolic 4" si "Promo", doua filme premiate la CineMAIubit, si se numara printre cei 11 concurenti la sectiunea Individual a Galei Tanarului Actor de la Mangalia. "M-am adaptat lumii in care traiesc. Mi-a fost greu la inceput, am pus bani deoparte, am mancat mustar pe paine - nu e o figura de stil. Mi-am facut o mapa de prezentare si bat la usi. Dau 5-6 castinguri pe saptamana si la Bucuresti, pentru spoturi, reclame, scurtmetraje. Sunt refuzata. Fac unul pe luna sau unul la sase luni", a spus Mirela la o masa rotunda despre tinerii actori, organizata, duminica, la Gala "Hop". "Sunt o marfa. Am venit la un targ. Daca sunt de calitate, vreau sa fiu cumparata", a continuat ea raspicat. Mirela are o incredere nelinistita in fortele proprii si o hotarare nestavilita de a face actorie. La polul opus zace speranta pasiva a celor care vor sa li se dea o sansa pentru a fi descoperiti de critica. Tinerii actori au un spatiu de manevra intre actiune si asteptare, doua extreme pentru care motivatiile sunt lesne de gasit. A da vina pe sistem este o practica ce iese la suprafata precum untdelemnul. Pentru unii, "sistem" inseamna traditia contractelor pe o perioada nedeterminata in teatre, ce ii condamna pe cativa la o viata de huzur si ii "blagoslovesc" pe altii cu nevoia de a-si cauta de lucru. Inseamna, totodata, fortarea actorului sa isi gaseasca singur angajamente, in lipsa unui agent care sa lucreze pentru el. "Contractele pe o perioada nedeterminata sunt cea mai groaznica servitute la care suntem obligati, pentru ca bareaza calea celor tineri si energici. Cine a apucat sa fie angajat ramane in teatru pana la pensie", spune Mircea Cornisteanu, directorul Teatrului National din Craiova. Pentru altii, "sistem" inseamna promovarea non-valorii in detrimentul valorii. Ana Maria Marinca si Clara Flores au castigat in 2000, respectiv 2001, premiul la sectiunea Individual a Galei Tanarului Actor. Acum isi cauta de lucru, dupa ce au fost angajate timp de un an la Teatrul din Piatra Neamt. "Problema este a valorii. Am luat premii... La Piatra Neamt, nu mi s-a prelungit contractul pe motiv de incompetenta profesionala. Mi-am facut un caiet de presa si o sa incerc sa bat la toate teatrele", spune Clara Flores. Intre actiune si asteptare se misca insa si cei care au painea si cutitul in mana. Pe de o parte, Lucian Iancu, directorul Teatrului "Ovidius" din Constanta, pledeaza pentru insusirea fondului si a formelor franceze. "In sistemul francez, actorul este un intermitent al spectacolului, dar asta nu inseamna ca el este platit doar cat lucreaza. Actorul nu este stors incontinuu, ci, dupa ce este angajat intr-un proiect timp de trei sau patru luni, este platit in continuare pentru a se antrena. Actorii nu trebuie sa fie o haita de caini flamanzi". Pe de alta parte, Mircea Cornisteanu accepta resemnat formele romanesti. "Cei mediocri si cei imbatraniti in rele sunt mai multi decat ceilalti. Sistemul nu poate fi schimbat". Pana cand cei care au puterea de a lua sau influenta decizii isi vor da seama ca opiniile lor pot face, totusi, pasul de la urlet in pustiu la lege, Mirela Oprisor a ales sa lucreze inauntrul pietei teatrale. Are de partea ei cativa oameni incurajati de marturisirea "sunt o marfa". "Sper ca mentalitatea Mirelei sa se extinda asupra altor actori. Cred ca e nevoie de o anumita modestie a profesiei", spune Doru Mares, directorul Teatrului din Sfantu Gheorghe.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp