Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
05:13 24 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tineretea vesnica a Commediei dell`Arte

ro

19 Jul, 2002 00:00 1340 Marime text

Doua premiere in aer liber

"Elixirul de dragoste" si "Filumena Marturano" sunt recentele premiere ale teatrului dramatic constantean * Reprezentatiile au adus publicului tipul de teatru mai rar jucat pe la noi, este vorba de Commedia dell`Arte, care poate fi o dramaturgie, libera in conceptie, conventionala in scheme, cu o rigoare formala care ii asigura o dezvoltare unitara * Ambele piese au avut loc in fata Cazinoului din Mamaia

De curand, Teatrul "Ovidius" Constanta a adus publicului doua productii noi. Este vorba de premierele comediilor "Elixirul de dragoste", cu scenariul de Lucian Iancu dupa Commedia dell`Arte, si "Filumena Marturano" de Eduardo de Filippo. Commedia dell`Arte, o forma a comediei populare italiene, era jucata de actori specializati, care dadeau viata unor personaje tip (masti, precum Arlecchino, Colombina, Pantalone si Pulcinella) si care improvizau pe baza unui scenariu cu situatii date. Desi Commedia dell`Arte a disparut, la modul propriu-zis, aceasta a exercitat o influenta considerabila la scriitorii timpului, in mod deosebit la Moliere si Mariveaux in Franta. In Anglia a lasat urme adanci in pantonima engleza, in tipul de spectacol cunoscut sub numele de Harlequinade si in teatrul de papusi "Punch and Judy". In Franta s-a format de asemenea o traditie in creatiile de exceptie ale mimilor, mimi care au avut exponenti chiar pana in zilele noastre, prin Jean Louis Barrault si Marcel Marceau. Acum, Commedia dell`Arte continua sa fie o permanenta sursa se inspiratie pentru creatorii de teatru.In ceea ce priveste Commedia dell`Arte, sub aspect literar putem spune ca este vorba de o dramaturgie, libera in conceptie, conventionala in scheme, cu o rigoare formala care ii asigura o dezvoltare unitara. Se rastoarna in gluma ordinea lucrurilor si in realitate se creeaza un univers terestru si hedonist, in care mintea trebuie sa se ascuta pentru a invinge obstacolele ridicate de imprejurari si de societate, in calea realizarii unei existente libere si fericite, naturala si inteleapta. Alaturi de literatura dramatica, alaturi de creatia plastica, alaturi de imaginea muzicala, constatam aparitia artei contemporane a actoriei, care a gasit in Commedia dell`Arte modalitatea ei cea mai libera de manifestare. Limbajul adoptat de actorii acestui gen ca baza a jocului lor scenic are o dimensiune de parodie, care il apropie, fara a-l face schematic, de acela al vietii cotidiene si al oamenilor obisnuiti. Asa a fost si premiera comediei "Elixirul de dragoste" ce a avut loc in aer liber, intr-un spatiu neconventional, in fata Cazinoului din statiunea Mamaia. Pentru rolurile din aceasta productie au fost distribuiti actorii: Lacramioara Moscaliuc (Povestitoarea), Cosmin Mihale (Arlecchino), Anamaria Tramudana (Colombina), Nucu Stangaciu (Pantalone Bisogniossi), Diana Lupan (Beatrice), Laura Iordan (Lucetta), Radu Niculescu (Flavio), Daniel Minciuna (Truffaldino) si Florina Bulgaru (Cupidon). Au mai participat si studenti ai Universitatii "Ovidius". Coloana sonora si miscarea scenica au fost asigurate de actorul Liviu Manolache, care, la fiecare participare muzicala a sa in premierele Teatrului "Ovidius", reuseste sa intregeasca atmosfera cu interventiile sale muzicale de exceptie. Scenografia este semnata de artistul plastic Daniela Turcanu, iar regia artistica de Lucian Iancu. O a doua premiera a avut loc in aceasta saptamana. "Filumena Marturano", caci asa se numeste recenta productie a teatrului dramatic constantean, este scrisa de Eduardo de Filippo si a fost realizata in regia artistica, scenografia si ilustratia muzicala a lui Gavril Borodan.

Eduardo de Filippo sau mesterul vrajitor

De Filippo, actor, dramaturg, regizor, director de companie teatrala, facea parte dintr-o familie de artisti, tatal si fratii sai fiind actori. Impreuna cu ei, Eduardo a infiintat o companie teatrala care, la acea vreme, se bucura de un imens succes. El a continuat sa scrie si sa regizeze, in exclusivitate pentru aceasta companie, pana in 1946, iar in aceasta perioada artistul a colaborat cu cinematografia. Mai putem preciza ca Eduardo de Filippo este urmasul unei indelungi traditii napolitane, incepand cu Commedia dell`Arte, continuand cu cea bufa a lui Antonio Petito, cu comicul urban, dozat si construit cu stiinta de tatal sau, cu teatrul de varieteu, cu comedia burgheza de tip pirandellian - paradoxala si suprarealista, ori cu cea de moravuri, marturie si denunt al unui conflict ireconciliabil intre om si societate. Actorul-dramaturg obtine primul sau succes cu "Sik-sik - mesterul vrajitor". Aici se concentreaza prima experienta in teatrul de varieteu si se dezvaluie talentul autorului-actor tragicomic, inventator de ritmuri scenice, de situatii paradoxale. "De Filippo este, prin dramaturgia sa, un interpret unic al vietii casnice de zi cu zi, al relatiilor de familie, privind cu suprema ironie a aceluia ce se afla in interiorul dramei insasi, cu variatiuni de la comic la tragic. Printre lacrimi si rasete, autorul si actorul De Filippo a vorbit despre noi toti, cu un profund umanism, s-a adresat inimii fiecaruia dintre noi. Marele sau succes se datoreaza tocmai faptului ca el reflecta experientele traite direct de publicul sau si stabileste o comunicare nemijlocita cu el" (Franco Angelini, "Teatrul secolului XX - de la Pirandello la Dario Fo"). Precum am specificat si intr-un articol anterior, ce informa despre apropiata premiera, cei doi actori Diana Cheregi si Eugen Mazilu au sarbatorit prin intermediul "Filumenei Marturano" 30 de ani de viata artistica. Cele doua premiere ale teatrului constantean s-au dovedit a fi un succes, ele fiind prezentate special pentru sezonul estival, la spectacole fiind prezent un public larg. In "Filumena Marturano" au interpretat alaturi de cei doi sarbatoriti actorii: Alexandru Mereuta (Alfredo Amoroso), Cristina Oprean (Rosalia Solimene), Clara Ghiuvelechian (Diana), Daniela Vitcu (Lucia, fata in casa), Dan Brehuta (Umberto), Emanuel Cristoiu (Ricardo), Alexandru Delescu (Michele), Iulian Enache (Avocatul Nocella), Maria Nestor (Teresina, croitoreasa), Mihai Zara Pena (primul chelner) si Mircea Tudosa (al doilea chelner). Coregrafia tarantellei este semnata de Mihail Motovilov. Desi s-a bucurat de un real succes, spectacolul cu piesa "Filumena Marturano" nu se va relua decat in toamna, cand va fi jucat pe scena Teatrului "Ovidius" din Constanta.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii