Triptic editorial într-o seară de mai la Biblioteca Județeană Constanța (galerie foto)
Triptic editorial într-o seară de mai la Biblioteca Județeană Constanța (galerie foto)
27 May, 2017 16:42
ZIUA de Constanta
5271
Marime text
Trei scriitori și trei romane au fost... personajele principale ale întâlnirii literare care s-a desfășurat pe 25 mai, în aula Bibliotecii Județene „Ioan N. Roman“, în prezența directorului instituției gazdă, dr. Corina Apostoleanu, și a unui public format din oameni de cultură și pasionați de literatură și liceeni.
Despre cele trei volume - „Cinema Orient“ (Editura Junimea, 2016), de Ioan Florin Stanciu, „Păienjenișul afectiv“ (Editura Art Press, 2017), de Nicolae Cușa și „Trecerea“ (Editura Cartea Românească, 2016), de Cătălin Pavel - au vorbit președintele Filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor din România, prof. univ. dr. habil. Angelo Mitchievici și redactorul-șef al revistei Ex Ponto, prozatorul și publicistul Ovidiu Dunăreanu. La final au luat cuvânt și autorii.
În preambulul prezentării volumului „Cinema Orient“, scriitorul Ovidiu Dunăreanu a evocat prietenia cu Ioan Florin Stanciu, în contextul anilor 1970-1990, perioadă în care „s-au construit cu foarte mare credință“, făcându-și simțită prezența doar prin reviste literare, fără să fi debutat editorial decât târziu, din cauza cenzurii.
„Pe toți i-a mirat de ce, în doi-trei ani, am apărut cu cărți, am devenit membri ai Uniunii Scriitorilor. Eram socotiți de critică niște oameni maturi. În perioada celor 20 de ani (n.r. - anii 1970-1990), noi ne-am văzut și revăzut interioarele, am construit și reconstruit cărțile, dându-le semnificațiile și forța stilistică pe care am dorit-o noi, nefăcând concesii“, a spus Ovidiu Dunăreanu.
Acesta a mai spus că „Cinema Orient“ este o tragicomedie, o carte care nu poate fi povestită, dar care, atunci când o citești, îți provoacă senzația că asiști la două filme: „unul bulversant, care este acela al colectivizării, cu personaje inimaginabile, și unul al autenticității acestui spațiu“.
„Ioan Florin Stanciu are stofă de prozator autentic, o forță extraordinară de a portretiza“
A apreciat și talentul scriitorului dobrogean de a construi personaje, dar nu numai: „Ioan Florin Stanciu este un foarte bun povestitor. Are stofă de prozator autentic. Veți descoperi în această carte (n.r. - „Cinema Orient“) o forță extraordinară de a portretiza, de a face din elemente puține portrete fundamentale și memorabile. Este un foarte bun stilist. Revine asupra stilului, îl construiește cu finețe“.
Și președintele Filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor din România, prof. univ. dr. habil. Angelo Mitchievici, a pus accent pe caracterul cinematografic al romanului lui Ioan Florin Stanciu, dar și pe cel de tragicomedie. „În fața dvs. aveți un scenariu care se poate monta într-un film (...) Romanul lui Nelu Stanciu nu este un roman în care tragicul apare la suprafață. Romanul, în esență, este unul gogolian, adică unul în care grotescul se răsfață pe fiecare pagină și în care cu greu de poți abține să nu râzi citind replicile personajelor“, a spus Angelo Mitchievici. De asemenea, criticul literar a mai spus că „Cinema Orient“ nu este un roman despre colectivizare, ci unul despre o realitate „care a făcut bucăți societatea țărănească, o realitate desfăcută în bucăți, reasamblată și montată într-o comedie“. „Atât de bine este montată comedia încât nu mai sesizezi tragedia care a fost, ceea ce, pentru publicul tânăr, poate este mai bine (...) Grotescul ascunde însă un surâs al diavolului care se simte în fiecare dintre paginile acestui roman al lui Ioan Florin Stanciu“, a conchis Mitchievici.
„Nicolae Cușa realizează o frântură între ficțiune și realitate”
A venit apoi rândul „Păienjenișului afectiv“ al lui Nicolae Cușa să fie analizat. „Este mai puțin un roman, ci mai mult o mare nuvelă“, a punctat Ovidiu Dunăreanu, menționând apoi că „Nicolae Cușa realizează o frântură între ficțiune și realitate. Neavând încredere în ficțiune, el introduce elemente de realitate în această povestire, lăsându-ne o ușă întredeschisă, ca noi, la rândul nostru, să recunoaștem în personajele sale oameni care există“.
„Romancierii și avocații, fiecare cu scopuri diferite, încearcă să intre în viețile cuplurilor. Romancierii o fac însă cu mai multă subtilitate“, a spus Angelo Mitchievici referindu-se la romanul lui Nicolae Cușa care are în prim-plan poveștile sentimentale a trei personaje: Sorin, Mira și Dorica.
„«Trecerea» nu este un roman pe care să-l parcurgi într-o singură zi. Găsești o anumită plăcere în partea de infinitezimal, de detaliu“
Ultimul roman prezentat a fost „Trecerea“. Autorul său, Cătălin Pavel, de profesie arheolog, este din 2016 membru al filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor din România, având un parcurs scriitoricesc bine conturat în volume de versuri și de proză, cele trei romane ale sale fiind publicate la edituri consacrate - Humanitas și Cartea Românească, „un culoar al prestigiului pe care un autor îl dobândește numai dacă are deja niște merite, deoarece sunt niște edituri foarte exigente“, după cum a spus Angelo Mitchievici.
„Noul roman al lui Cătălin Pavel este pentru mine o surpriză deoarece este foarte dificil să-l plasez într-o genealogie. «Trecerea» nu este un roman pe care să-l parcurgi într-o singură zi. Găsești o anumită plăcere în partea de infinitezimal, de detaliu“, a apreciat Angelo Mitchievici, menționând că această carte se află pe lista scurtă a premiilor pentru roman care vor fi acordate de USR.
„Secrete“ din laboratorul de creație al scriitorului
După opiniile critice, a venit rândul autorilor să devoaleze câte ceva din secretele laboratorului de creație.
„Îmi place să descopăr natura profundă a oamenilor și mai puțin să-mi imaginez. Imaginația are unele limite“, a spus Nicolae Cușa, referindus-se la cel mai recent volum al său, inspirat de trăiri și personaje reale.
„Mi-am propus să scriu o carte adorabilă, seducătoare despre o epocă istorică sinistră, tragică, îngrozitoare. Se pare că mi-a reușit“, a spus, vădit emoționat, Ioan Florin Stanciu, bucuros să vadă în sală foștii săi elevi, dar și pe fosta sa profesoară Olga Duțu.
„Pentru mine, scrisul nu este un deliciu, o plăcere continuă, savuroasă. E o grămadă de trudă, meșteșug, ba chiar am ajuns în mod bizar, atunci când merge inspirația să mă simt extrem de îngrijorat“, a mărturisit Cătălin Pavel. „Așa cum există un meșteșug al scriiturii, există și un meșteșug al lecturii. Cititorul este cel care vine pe fiecare pagină și o suplinește cu obsesiile lui, cu amintirile lui, cu baza lui de date vizuale“, a mai adăugat Cătălin Pavel.
Triplul eveniment editorial s-a încheiat cu o sesiune de autografe.
Sursa foto: ZIUA de Constanța
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii