Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
14:15 05 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Aproape un milion de euro CJC se judecă cu Romsilva şi Ministerul Finanţelor pentru lucrările de la Herghelia Mangalia (galerie foto+documente)

ro

14 Mar, 2019 00:00 4249 Marime text
Consiliul Judeţean Constanţa, judeţul Constanţa şi preşedintele CJC au chemat în judecată statul român prin Ministerul Finanţelor Publice şi Regia Naţională a Pădurilor Romsilva prin Direcţia Silvică Constanţa în dosarul 6825/118/2018*, aflat pe rolul Tribunalului Constanţa.
 
Preşedintele CJC, Horia Marius Ţuţuianu, a precizat pentru cotidianul ZIUA de Constanţa că este vorba despre o chemare în judecată ca urmare a controlului Curţii de Conturi - Camera de Conturi Constanţa care a lăsat ca măsură recuperarea unui prejudiciu constatat în urma auditului financiar extern pe anul 2016.
 
Vă reamintim că, în urmă cu aproape 6 ani, Herghelia Mangalia a fost modernizată, printr-o hotărâre de Consiliul Judeţean, condus la acel moment de Nicuşor Daniel Constantinescu. Lucrările au fost realizate de către RAJDP Constanţa, condusă la acea vreme de Adrian Gâmbuţeanu. Modernizarea s-a realizat prin intermediului unui protocol cu Romsilva, cea care deţine herghelia din sudul litoralului.
 
În 2017, Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanţa, a desfăşurat o acţiune de audit la Consiliul Judeţean Constanţa asupra conturilor anuale de execuţie bugetară a administraţiei judeţene (raportul controlului poate fi consultat în secţiunea „Documente”). Printre abaterile care au determinat prejudicierea bugetului public s-a constatat, la nivelul Consiliului Judeţean Constanţa, înregistrarea nejustificată pe cheltuielile instituţiei a sumei de 3.779.000 de lei, urmare a unei sentinţe civile cu privire la lucrările de amenajare la Herghelia Mangalia, aceste operaţiuni fiind cauzatoare de prejudicii aduse bugetului judeţean, în condiţiile în care lucrările în cauză au fost efectuate fără să existe proiecte, autorizaţii, recepţii parţiale sau finale, la un obiectiv care nu este în patrimoniul instituţiei (Herghelia Mangalia aparţine Regiei Naţionale a Pădurilor Romsilva).

Totodată, Curtea de Conturi a reuşit în urmă cu cinci ani să pătrundă în gestiunea Regiei Autonome de Drumuri şi Poduri (RAJDP) Constanţa. Între 5 mai şi 15 iulie 2014, auditorii Curţii de Conturi au efectuat verificări asupra modului de gestionare şi de utilizare a mijloacelor materiale şi băneşti, precum şi asupra asigurării integrităţii patrimoniului public şi privat pentru perioada 2011 - 2013. Potrivit raportului Curţii de Conturi efectuat la nivelul Regiei Judeţene de Drumuri şi Poduri la capitolul, „calitatea gestiunii economico-financiare“, auditorii au constatat „angajarea de cheltuieli pentru executarea de către RAJDP Constanţa a unor lucrări de natura investiţiilor privind „modernizare şi reabilitare complex Herghelia Mangalia, judeţul Constanţa”, lucrări finanţate din bugetul UATJ Constanţa pentru un obiectiv care nu aparţine domeniului public al judeţului, acesta fiind, în fapt, un bun aflat în proprietatea Regiei Naţionale a Pădurilor Romsilva”. Valoarea estimată a abaterii - 3.508.000 de lei, bani care trebuie recuperaţi acum de administraţia judeţului Constanţa.
 
Auditorii Curţii de Conturi mai arătau în nota de control: „Se constată că nu există temei legal nici în ceea ce priveşte transmiterea bunului din domeniul public al statului către RAJDP Constanţa. Se constată că singurul articol din protocolul încheiat între CJC şi Romsilva, emis cu respectarea prevederilor Legii nr. 215/2001, este art. 5 (n.r. protocolul poate fi consultat în secţiunea „Documente”).
 
Conform borderoului realizărilor efectuate de RAJDP Constanţa, s-a constatat că lucrările au fost realizate la valoarea integrală de 3.508.311 lei, inclusiv TVA (respectiv 2.829.283,14 lei, exclusiv TVA), şi au fost certificate în privinţa realităţii, regularităţii la data de 22 ianuarie 2014 de către un reprezentant al CJC, în calitate de beneficiar al lucrării, deşi precizăm încă o dată că lucrările au fost efectuate la un obiectiv aparţinând Romsilva. Menţionăm că RAJDP Constanţa, deşi a executat lucrările, nu le-a facturat către CJC, valoarea acestora, exclusiv TVA, fiind înregistrată, la data de 31.12.2013, în evidenţa contabilă a entităţii în debitul contului 418 «Clienţi-Facturi de Întocmit»“.
 
„Apar suspiciuni cu privire la realitatea şi valoarea reală a lucrărilor efectuate“

 
În continuare, auditorii publici externi ai Curţii de Conturi explică: „Din analizarea înregistrărilor efectuate în Registrul Jurnal al RAJDP Constanţa, s-a constatat că valoarea totală a cheltuielilor alocate pe lucrarea cu codul LRB 01804 este în sumă de 1.703.008 lei, iar valoarea totală a veniturilor realizate pe acelaşi cod de lucrare este de 2.829.283,14 lei. În concluzie, rezultă că veniturile au fost supradimensionate, fără o contraprestaţie pentru cheltuielile efectuate, această discrepanţă generând o diferenţă de 1.126.275 de lei, motiv pentru care apar suspiciuni cu privire la realitatea şi valoarea reală a lucrărilor efectuate.“

În sprijinul celor constatate, auditorii Curţii de Conturi detaliază: „Au fost încălcate prevederile următoarelor acte normative - Ordin nr. 3.055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, Ordonanţa nr. 15 din 9 august 1993 privind unele măsuri pentru restructurarea activităţii regiilor autonome şi Legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicată şi actualizată, privind Codul civil“.

În încheiere, auditorii arată în documentul întocmit că „valoarea estimativă a erorii/abaterii constatate este de 3.508.311 lei şi reprezintă cheltuieli nelegale efectuate de RAJDP Constanţa din fonduri publice alocate de CJC pentru lucrări de modernizare şi reabilitare a unui obiectiv care aparţine domeniului public al statului şi pentru care nu s-a operat niciun transfer de proprietate, aşa cum este reglementat de Legea nr. 213/1998. Consecinţele economico-financiare, sociale etc. ale erorii/abaterii de la legalitate şi regularitate constau în efectuarea unor lucrări la bunuri care nu sunt în proprietatea sau în administrarea regiei. Efectuarea cheltuielilor în cauză generează un impact semnificativ în bugetul judeţului Constanţa, contribuind la creşterea gradului de îndatorare al CJC“.
 
Auditorii Curţii de Conturi l-au găsit responsabil pe fostul director al Regiei de Drumuri, Adrian Gâmbuţeanu, inspectorii Curţii evidenţiind faptul că persoana cu atribuţii în domeniul în care au fost constatate deficienţele a fost chiar acesta.
După verificările efectuate, auditorii au emis o serie de recomandări către RAJDP Constanţa, în vederea înlăturării erorii/abaterii constatate. Acestea vizează: „Reglementarea situaţiei juridice a transferului de proprietate intervenit între CJC şi Romsilva şi între CJC şi RAJDP Constanţa, în ceea ce priveşte Herghelia Mangalia şi valoarea lucrărilor de investiţii efectuate la obiectivul în cauză, lucrări efectuate fără ca transmiterea obiectivului să se realizeze conform prevederilor legale, precum şi stabilirea mărimii şi întinderii prejudiciului cauzat de cheltuielile efectuate de RADJP Constanţa la obiectivul Herghelia Mangalia“ (sinteza controlului Curţii de Conturi poate fi consultată în secţiunea „Documente”).

 

Curtea de Conturi - „Obligaţia legală de amenajare a hergheliei aparţinea Romsilva“

 
Pe lângă cele expuse anterior, auditorii publici externi au constatat: „Protocolul încheiat nu a ţinut cont de prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică, ţinând cont de faptul că herghelia Mangalia aparţine Romsilva, care administrează bunuri aparţinând domeniului public al statului. Pentru ca CJC să facă investiţii la un bun aparţinând domeniului public al statului, acesta ar fi trebuit să primească bunul în administrare, în baza unei hotărâri de guvern, iar ulterior să fie retransmis către Romsilva cu valoarea bunului, actualizată cu valoarea investiţiei efectuate, în urma solicitării Ministerului Finanţelor, pentru a fi înregistrată corespunzător în inventarul bunurilor din domeniul public al statului.
 
Astfel, auditorii publici externi constată că nu a fost operat un transfer de proprietate care să aibă la bază o fundamentare tehnică, juridică, sau în legătură cu teritorialitatea, în baza căreia să se realizeze o lucrare de natura investiţiilor, prevăzută ca atare în bugetul judeţului, ci doar una economică de cheltuire a fondurilor din bugetul judeţean, în condiţiile în care obligaţia legală de efectuare a lucrărilor de modernizare şi amenajare a hergheliei aparţinea Romsilva“.
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii