Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
18:35 25 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Birurile lui Moinescu

ro

09 Feb, 2006 00:00 1279 Marime text

In lipsa parteneriatelor de tip public-privat

# Administratia publica din Medgidia doreste instituirea unor taxe speciale, dupa exemplul imprumutat de la Constanta * Printre taxele speciale se afla cea de trama stradala si cresterea gradului de liniste si siguranta in derularea activitatilor economice * Regulamentul privind adoptarea taxelor speciale se afla deocamdata in dezbatere publica, insa locuitorii sunt vizibili deranjati de planurile administratiei conduse de primarul Dumitru Moinescu * Desi in statut se mentioneaza instituirea taxei de folosire a tramei stradale de catre autovehiculele de transport marfa, primarul sustine ca birul se aplica deja * Destinatia banilor si modul de utilizare ridica semne de intrebare, in contextul in care primarul spune ca taxele vor merge la bugetul local si vor fi administrate de serviciul de impozite, taxe locale si control fiscal * Se pare ca banii incasati din taxele speciale vor constitui venit si pentru achizitionarea echipamentelor hardware si software * Potrivit OG 45/2003, taxele speciale se utilizeaza integral pentru acoperirea cheltuielilor utilizate pentru infiintarea serviciilor publice locale si finantarea cheltuielilor de intretinere

Asa cum insusi primarul Medgidiei, Dumitru Moinescu, graieste, municipiul are nevoie de investitii majore in infrastructura, concurenta in mediul economic si investitii in mediul scolar. Si cum altfel se pot realiza dezideratele daca nu prin instituirea unor taxe speciale? Asadar, municipalitatea a luat in calcul atragerea unor venituri suplimentare la bugetul local prin instituirea unor biruri locale, contestate inca de pe acum de cetateni. Edilul Dumitru Moinescu a adoptat tactica pusa in scena de cativa ani la Constanta si a decis ca locuitorii trebuie sa contribuie mai mult la rotunjirea contului municipalitatii Medgidia. In acest moment, populatia localitatii este in fierbere intrucat un regulament privind adoptarea taxelor speciale se afla in plina dezbatere publica. Primaria Medgidia justifica regulamentul prin motivatii diverse. Cel mai invocat pretext, bun pentru impresie, prevede obligatia autoritatii publice de a asigura un cadru civilizat, curat, confortabil, linistit si sigur. Statut incertPrintre birurile speciale care figureaza in regulament se regasesc mult contestatele taxe de trama stradala si cresterea gradului de liniste si siguranta in derularea activitatilor economice. De-a lungul ultimilor ani, taxe asemanatoare au provocat dispute aprinse la Constanta, iar controversele au sfarsit inevitabil prin atacarea lor in contencios de catre reprezentantul guvernului in teritoriu.Ciudat, in noul statut care urmeaza sa fie aprobat, se mentioneaza instituirea taxei de folosire a tramei stradale de catre autovehiculele de transport marfa pe raza municipiului Medgidia, pe strazile de trafic usor, mediu si greu. Contactat telefonic, primarul Dumitru Moinescu a declarat insa ca taxa exista deja si se adreseaza agentilor economici care deservesc marile societati comerciale din zona.Edilul a precizat ca este vorba de fapt despre o taxa de trama stradala, special creata pentru locuitorii orasului, platita diferentiat in functie de capacitatea cilindrica a motorului. Dumitru Moinescu a apreciat ca in urma instituirii acestei taxe, cetatenii vor plati minim 1,5 milioane lei. Birurile sunt elaborate in baza Ordonantei 45/2003, privind finantele publice locale si vor fi administrate de serviciile sau directiile deja existente la nivelul Primariei. OG 45/2003 prevede modul in care pot fi instituite taxele speciale: pentru functionarea unor servicii publice locale, Consiliul local aproba taxe speciale, dar ele se utilizeaza integral pentru acoperirea cheltuielilor utilizate pentru infiintarea serviciilor publice locale si finantarea cheltuielilor de intretinere a acestora.ContradictieDesi in regulament se specifica faptul ca taxele speciale instituite se incaseaza intr-un cont distinct, deschis in afara bugetului local, primarul Dumitru Moinescu spune ca taxele vor merge la buget si vor fi administrate de serviciul de impozite, taxe locale si control fiscal.La Constanta de pilda, nu exista nici un serviciu public local care sa faca obiectul unor taxe speciale instituite de Consiliul local sau Primarie, iar banii au fost folositi si pentru alte utilitati. Acelasi lucru s-ar putea intampla si la Medgidia. Destinatia exacta a taxelor nu se cunoaste cu certitudine. Municipalitatea mentioneaza ca taxele speciale sunt fundamentate de necesitatea acoperirii cheltuielilor generate de colectarea si transportul reziduurilor menajere, pentru depozitarea si neutralizarea acestora, pentru mentinerea in stare de functionare a arterelor rutiere, intretinerea retelei de iluminat. Surpriza este constituita de investitiile in echipament hardware si software! Nu se precizeaza cine va beneficia de aceste echipamente. Una peste alta, seful administratiei publice a declarat ca "este nevoie de cateva taxe speciale". El a tinut sa precizeze ca in infrastructura rutiera a Medgidiei nu s-a investit in ultimii 10 ani si sunt necesare 150 miliarde de lei pentru reabilitarea arterelor rutiere. Prin urmare, municipalitatea a pus la cale un plan, in care taxele speciale figureaza la loc de cinste. "Toti cei care folosesc trama stradala trebuie sa plateasca", este de parere Dumitru Moinescu.Solutii pentru municipalitate In total dezacord cu planurile administratiei publice locale, locuitorii sustin ca ar fi bine ca primarul sa o lase mai moale cu taxele speciale. Unii sustin chiar ca edilul sa instituie celebrele "taxe pentru fum", caci oricum majoritatea celor din Medgidia se incalzesc la sobe, in lipsa agentului termic.Desi municipalitatea doreste atragerea investitorilor in regiune, faptul nu se va realiza prin instituirea de noi taxe speciale, inexistente in alte localitati din Romania, ci prin transparenta si disponibilitate in realizarea parteneriatelor de tip public-privat. Sunt preferate proiectele cu finantare partial nerambursabila, atragerea a noi investitii private si, nu in ultimul rand, o dramuire a cheltuielilor efectuate din bugetul local, in detrimentul stoarcerii de bani a locuitorilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii