Cantecul de lebada al Meconstului
Cantecul de lebada al MeconstuluiMarci disparute de pe firmamentul economic
Societati care candva au fost mandria judetului, astazi abia daca isi mai duc zilele * SC Meconst SA, una dintre acestea, a carei marca era destul de bine cunoscuta peste hotare, se afla in lichidare judiciara * Peste 70 de institutii ale statului si agenti comerciali s-au inscris la masa credala, sperand in recuperarea creantelor * Procedura a fost deschisa de administratorul judiciar al SC Steel Works SA si se afla pe rolul Tribunalului Comercial Constanta pentru solutionare * Potrivit celor inscrise in dosar, SC Meconst are cele mai mari datorii catre bugetul general consolidat, reprezentand impozite sau asigurari sociale, in valoare totala de 28,77 miliarde lei * De asemenea, firma mai are o datorie de 324.634,23 de dolari catre Autoritatea de Valorificare a Activelor Bancare * Procesul de privatizare a societatii comerciale Meconst, fosta Intreprinderea Mecanica Navala, a inceput in anul 2000, cand in fruntea Fondului Proprietatii de Stat era Ovidiu Furnica * La licitatia organizata de institutia statului au participat doua firme, respectiv G&T Consulting, a fratilor Gheorghe si Dumitru Martin, si o alta condusa de un anume Gheorghe Istrate * Ultimul nu a fost acceptat din motive pe care nimeni nu le-a inteles la vremea respectiva * La data preluarii de catre SC G&T Consulting, SC Meconst avea in proprietate aproape 12,5 hectare suprafata de teren, iar in afara, o cantina si un camin de nefamilisti * Pe langa acestea, avea o cale ferata industriala cu acces la linia curenta, cu tot ce era necesar * Societatea detinea "o echipare tehnologica universala care ii permite sa abordeze lucrari diverse" * In numai cateva luni, fabrica a fost pusa pe chituci, fiind dezafectate si vandute ca fier vechi aproape toate instalatiile si utilajele * Multi dintre oameni au fost disponibilizati, pentru ca nimeni nu le-a aparat drepturile * De fapt, nici nu avea cine pentru ca liderul de sindicat, Nicolae Mocanu, a devenit, din omul de casa al lui Dragos Ranca, fostul director general, omul de casa al fratilor Martin
Fabrici si uzine care au fost candva mandria judetului, astazi nu mai exista deloc sau abia isi mai duc zilele. Prin manevre si privatizari dubioase, de pe firmamentul economic au disparut Fabrica Integrata de Lana, Termocentrala Ovidiu, Intreprinderea de Colectare si Industrializarea Laptelui, Fabrica de Creta Basarabi, Fabrica de Conserve de peste si altele. De asemenea, abia daca mai functioneaza Fabrica de Celuloza si Hartie, Meconst, Munca Ovidiu, Energia, IMU Medgidia, Combinatul de Ingrasaminte Navodari. Cele mai multe astfel de obiective au disparut in urma simulacrului de privatizare. Odata cu ele s-au restructurat si cateva zeci de mii de locuri de munca, iar cele mai multe utilaje din dotarea acestora au ajuns la fier vechi. La incetarea activitatii fabricilor la care facem referire, multe dintre materiile prime din judet nu mai au cautare. Astfel, paiele nu mai ajung la fabricarea celulozei si a hartiei, laptele nu mai merge la ICIL, iar lana la Integrata. Odata cu obiectivele economice la care facem referire au disparut si marcile care constituiau mandria judetului. Despre toate acestea, cotidianul ZIUA va face o serie de dezvaluiri in numerele noastre viitoare.Cine si cat mai apucaPeste 70 de agenti economici si institutii ale statului s-au inscris la masa credala cu sume cuprinse intre cateva miliarde de lei, si cateva sute de mii de dolari, pentru a-si mai recupera ce se mai poate din ceea ce a fost candva Intreprinderea Mecanica Navala, si ulterior Meconst. Mai exista si creditori cu cateva milioane de lei care incearca sa-si recupereze banii pierduti aici, crezand ca pot face afaceri cinstite cu actionarii de aici.Procedura a fost deschisa de administratorul judiciar al SC Steel Works SA, fosta Meconst SA, pe rolul Tribunalului Comercial Constanta aflandu-se, pentru solutionare, dosarul 4763/com/2004.Potrivit celor inscrise in dosar, SC Meconst are cele mai mari datorii catre bugetul general consolidat, reprezentand impozite sau asigurari sociale, in valoare totala de 28,77 miliarde lei. De asemenea, firma mai are o datorie de 324.634,23 de dolari catre Autoritatea de Valorificare a Activelor Bancare, care a obtinut competente in a recupera de la cei mai importanti debitori ai caselor de asigurari creantele cele mai insemnate privind contributiile asigurarilor de sanatate.Inca 1,3 miliarde de lei mai sunt inregistrate de catre Meconst catre nou creata Autoritate de Valorificare a Activelor Statului, realizata prin unirea APAPS cu AVAB, creantele provenind din fonduri de investitii pentru restructurare acordate in mai multe transe, debite nerecuperate din dividendele suplimentare ale societatii.Aker Tulcea SA a depus cerere de declarare si inscriere pe tabloul creditorilor SC Meconst SA pentru a-si recupera peste un miliard de lei cu titlul de pret, la care se adauga 94,9 milioane lei, reprezentand dobanzi bancare legale si 31,4 milioane lei, actualizarea datoriei cu rata inflatiei. SC Omikron SRL Constanta este inregistrata cu cerere de interventie in interes propriu in vederea deschiderii procedurii de reorganizare judiciara si faliment a SC Meconst SA pentru suma de 233,5 milioane lei reprezentand contravaloarea unor livrari de marfa. SC Kober SRL, din comuna Turturesti-Girov, judetul Neamt, a facut cerere de admitere a creantei de 795,3 milioane lei, pe care societatea Meconst SA se obliga s-o achite in urma unui contract numarul 50/2003 pentru livrare de produse chimice. Din urma vine si Santierul Naval Carsinav SA din Harsova care solicita recuperarea a 436,5 milioane lei, reprezentand contravaloarea unor lucrari de sudura efectuate in perioada 20 octombrie 2003-19 ianuarie 2004. Meconst mai are datorii si catre SC Comat SA- 99,3 milioane lei, SC Sorena SA-5,5 milioane lei, CN CF "Caile Ferate Romane"- Constanta - 27,6 milioane lei, SC Proserv SRV SRL Constanta - 99,2 milioane lei, SC Pano Pano SRL - 2 860 dolari. Lista poate fi completata cu firmele SC SAS Servcom SRL Navodari cu 161,3 milioane lei, Spectrix ENG SRL Constanta cu 87 milioane lei si bine cunoscuta societate comerciala Polaris M Holding SRL cu 327 milioane lei, reprezentand servicii de salubrizare efectuate, dar neachitate.Mana in mana, taranisti si pesedistiProcesul de privatizare a societatii comerciale Meconst, fosta Intreprinderea Mecanica Navala, a inceput in anul 2000, cand in fruntea Fondului Proprietatii de Stat era Ovidiu Furnica. La licitatia organizata de institutia statului au participat doua firme, respectiv G&T Consulting, initialele insemnand Gheorghe si Titi (n.r. - diminutivul de la Dumitru, unul dintre cei doi frati Martin), un joint-venture constituit prin asociere, intre doua firme ale acelorasi proprietari, pentru a nu avea datorii si a putea participa la cumpararea Meconst-ului, si o alta condusa de un anume Gheorghe Istrate, care nu a fost acceptat din motive pe care nimeni nu le-a inteles la vremea respectiva. Scandalul a inceput chiar dupa adjudecare, cand Istrate a actionat FPS in instanta pentru ca reprezentantii SC G&T Consulting, desi nu platisera nici un leu din prima rata conform contractului, s-au prezentat la Meconst, in fata lui Dragos Ranca, directorul general de atunci, cu contractul de vanzare-cumparare semnat doar de Ovidiu Furnica, desi acesta nu era parafat si de FPS Bucuresti, asa cum spunea legea. Potrivit dosarului de prezentare a ofertei de privatizare, capitalul social al societatii era de aproape 20 de miliarde de lei, structura actionariatului fiind urmatoarea: manager - 0,03%, PPM - 7,99%, SIF Transilvania - 22,01%, FPS - 69,97%, iar obiectul de activitate al societatii era producerea de utilaje, ansamble si accesorii navale, constructii metalice grele, reparatii navale, diverse utilaje tehnologice. La data preluarii de catre SC G&T Consulting, SC Meconst avea in proprietate aproape 12,5 hectare suprafata de teren, iar in afara, o cantina si un camin de nefamilisti.Mai bine cu bani putiniPe langa acestea, Meconst avea o cale ferata industriala cu acces la linia curenta, locomotiva de manevra, macara CF, instalatii de ridicat, hale, depozite acoperite, depozite platforma, grupuri sociale, dispensar medical, gospodarie anexa, sediu administrativ cu trei nivele. Potrivit evaluatorilor, SC Meconst "dispune de o echipare tehnologica universala care ii permite sa abordeze lucrari diverse, cu integrare tehnologica ridicata, iar societatea este unicul producator national al bucselor arbore portelice si al etansarilor arborelui portelice pentru nave". Principalele exporturi efectuate de Meconst la data inceperii privatizarii erau, pentru anii 1998-1999, urmatoarele: Norvegia - 3,1 miliarde de lei, respectiv 2,4 miliarde de lei, Germania - 10,76 miliarde de lei, respectiv 3,9 miliarde de lei, Danemarca - 1,6 miliarde de lei, Iordania - cate opt sute de milioane de lei anual, Olanda - 108 milioane de lei, respectiv 6,899 miliarde de lei, SUA - 366 milioane de lei, respectiv 4,032 miliarde de lei. In proprietatea societatii mai erau o serie de laboratoare pentru incercari mecanice, pentru analize chimice, pentru verificari nedistructive si pentru verificari metrologice acreditate de Reteaua Nationala de Acreditare din Romania, de Germanischer Lloyd, Registrul Naval Roman, ISCIR, AFER si de catre Biroul Roman de Metrologie Legala. La aceeasi data, veniturile estimate erau, pentru anul 1999, de 32 de miliarde de lei, carora li se adauga cele din export, in valoare estimata de 22 miliarde de lei. In ciuda unui capital social de aproape 30 de miliarde de lei, si cu datorii de circa 15 miliarde de lei la bugete, societatea a fost cumparata la vremea respectiva cu numai 6 miliarde de lei, desi o societate de evaluare din Tulcea spune ca numai sarma de cupru din electromotoare era apreciata la peste zece miliarde de lei. La data cumpararii societatii de catre fratii Martin, SC Meconst avea 485 de salariati, dintre care 464 personal muncitor si 21 de oameni in functii de conducere. In ciuda celor parafate in contractul de vanzare-cumparare dintre FPS si G&T Consulting de a pastra timp de cinci ani forta de munca in aceeasi structura, imediat de la preluarea fabricii, in ciuda promisiunilor facute la investirea sa in functia de administrator, Dumitru Martin a dispus concedierea masiva a angajatilor, in repetate randuri.Totul la fier vechiPotrivit unor surse din interior, fratii Martin au distrus una dintre cele mai moderne fabrici din aceasta zona, care practic, potrivit evaluatorilor, "ii permite sa abordeze lucrari diverse, cu integrare tehnologica ridicata, avand personal cu calificare inalta, in diferite specialitati tehnice". In numai cateva luni, fabrica a fost pusa pe chituci, fiind dezafectate si vandute ca fier vechi, printre altele, Turnatoria de modele usor fuzibile, una dintre cele mai moderne din tara precum si instalatia de Tratare prin nitrurare. Hala de prelucrari metalice, unde existau zeci de strunguri si utilaje de aschiere, unele dintre ele special achizitionate pentru utilaje energetice si subansamble navale, a fost transformata in garaje pentru autogunoierele societatii Polaris, firma de salubritate a municipiului Constanta, proprietate tot a fratilor Martin. Sectia de Turnatorie fonta, care lucra in regim de foc continuu, in care exista statii de preparare a amestecurilor si a miezurilor, precum si un cuptor cu inductie de 3,2 tone fonta lichida utilizabila, dar si doua cubilouri de cate patru tone fonta pe ora, care puteau fi folosite in elaborarea si modificarea fontelor in sistem duplex, prin imbunatatirea compozitiei chimice in cel cu inductie, nu au lucrat mai mult de o luna de la preluarea societatii de catre fratii Martin. In aceasta sectie au fost executati de-a lungul anilor, dupa autorizari extrem de dure ale Autoritatii Feroviare Romane, sute de mii de saboti de frana pentru locomotive si vagoane de cale ferata, SC Meconst fiind singura autorizata sa livreze astfel de subansamble in zona. De asemenea, tot aici se fabricau anual circa 30 de mii de saboti pentru export Iordania, ulterior si pentru Siria. In prezent, din cei peste o suta de angajati ai sectiei nu mai lucreaza nici unul, singurul fabricant de saboti din zona incheindu-si subit activitatea, acestia fiind acum produsi intr-o baraca la Tulcea. La preluarea societatii, existau contracte ferme de saboti, pentru ani de zile, in conditiile in care bazele de aprovizionare de la Brasov, Iasi, Galati preferau numai sabotii turnati la SC Meconst.In tot acest timp, specialisti de inalta clasa profesionala s-au imprastiat prin tot judetul, pentru ca disponibilizatii de la Meconst si-au gasit imediat de lucru, si pe salarii mult mai bune, si chiar pe functii de conducere, cum de fapt nici nu ar fi visat daca ar fi ramas aici. De fapt, nici nu aveau de ce sa mai ramana, pentru ca nici nu mai avea cine sa-i apere, liderul de sindicat, Nicolae Mocanu, devenind, din omul de casa al lui Dragos Ranca, fostul director general, omul de casa al fratilor Martin.Nicolae Mocanu este liderul Sindicatului Liber Meconst de mai multa vreme. Implicat in majoritatea marilor scandaluri care au avut loc in cadrul societatii, acesta a contribuit din plin la schimbarea fostului director Dragos Ranca, cu care era bun prieten. El este si artizanul sindical al sprijinirii fratilor Dumitru si Gheorghe Martin in preluarea si aducerea de la stadiul de societate viabila intr-una falimentara a societatii Meconst. Cu ajutorul sau, ca lider de sindicat, au fost dati afara oameni, unii dintre ei foarte buni profesionisti, fiind pastrati doar cei aserviti sindicatului sau patronatului. La trecerea multora dintre angajati in somaj, Mocanu nu a mai tinut cont nici ca acestia l-au ajutat candva in instalarea fratilor Martin la carma societatii, dar nici de situatia grea a unora dintre concediati. El a avut aproape de el o mica masa de manevra cu care se deplaseaza la diverse proteste unde patronatul are interese, de la sedintele PSD la adunari publice unde se discuta probleme legate de impact asupra mediului, oriunde este nevoie de pus presiune asupra "dusmanului de clasa". Pentru toate acestea, dar si pentru altele asupra carora vom reveni, Nicolae Mocanu a fost inzestrat cu o masina de lux, de culoare neagra, marca Hyundai cu numarul de inmatriculare CT 21 MNC, care a fost condusa de fostul director Dragos Ranca, fostul sau prieten si actual dusman de moarte.Interventii parlamentare zadarniceIntr-o scrisoare adresata, la vremea respectiva, lui Ionel Blanculescu, ministrul Autoritatii Nationale pentru Control, deputatul liberal Puiu Hasotti solicita acestuia derularea unei anchete la SC Meconst, pentru a se vedea cum s-a facut preluarea acesteia de catre fratii Martin. "Cer public ministrului sa se sesizeze in legatura cu jefuirea SC Meconst Constanta de catre firma G&T Consulting si sa se prezinte public rezultatele acestei anchete, inclusiv masurile de sanctionare a celor vinovati", spune Hasotti in documentul inaintat lui Blanculescu. In acelasi document, deputatul il mai acuza pe Gheorghe Martin ca a contribuit la falimentarea societatii pentru a o prelua ulterior, platind o suma derizorie in comparatie cu cea reala. Tot Hasotti mai cerea anchetarea administratorilor SC Meconst pentru nerespectarea clauzelor contractuale si disponibilizarea fara motiv a angajatilor.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp