Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
15:57 19 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ce explicaţii au CA-ul şi directorul general Aeroportul Mihail Kogălniceanu, într-o situaţie financiară instabilă (documente)

ro

20 Aug, 2014 00:00 7978 Marime text
Situaţia financiară a Societăţii Naţionale Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA este critică. O spune negru pe alb un raport al societăţii de verificare şi monitorizare firme RisCo.
 

Potrivit raportului RisCo, „Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA se află într-o situaţie financiară instabilă. Nivelul profitabilităţii operaţionale şi nete, precum şi situaţia datoriilor curente se află într-o zonă care indică riscuri operaţionale şi financiare. Este posibil ca în perioada următoare această firmă să se confrunte cu dificultăţi în asigurarea lichidităţilor necesare pentru a-şi desfăşura activitatea în condiţii optime. Recomandăm urmărirea atentă a situaţiei financiare a companiei, precum şi a evoluţiei lunare a indicatorilor săi financiari“.
 
În ultimii trei ani, 2011, 2012 şi 2013, Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu (AIMK) a înregistrat doar pierderi. Din acelaşi raport RisCo, la capitolul „Cash flow“, aflăm că, în anul 2011, compania a avut pierdere de 110.352 lei, în anul 2012 - pierderi de 1.393.064 lei, iar în 2013 - de 3.844.509 lei. Cu alte cuvinte, în doar un an, pierderile societăţii s-au triplat! Curios este faptul că pierderile Societăţii Naţionale Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA au atins apogeul în anul 2013, an în care în funcţia de director general fusese numit Cristian Moldovanu, fostul purtător de cuvânt al Consiliului Judeţean Constanţa. Mai mult, la începutul lunii februarie 2014, când la cârma societăţii se afla deja Cristian Moldovanu, Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, a ales să nu mai opereze pe Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu (AIMK). Să fie oare vorba despre un management defectuos?!?

„Firma prezintă un risc mare şi poate intra pe pierdere“

Raportul RisCo a stabilit la Indicatorii de performanţă următoarele: „marja profitului net este foarte scăzută comparativ cu industria din care face parte. Firma prezintă un risc mare având în vedere că poate intra foarte uşor pe pierdere.
 
Marja profitului operaţional este foarte scăzută comparativ cu industria din care face parte. Firma prezintă un risc mare, având în vedere că profitabilitatea operaţională este foarte scăzută şi poate intra foarte uşor pe pierdere.
 
Evoluţia cifrei de afaceri este mult mai slabă decât cea a industriei din care face parte. Firma prezintă un risc mare având în vedere că nu reuşeşte să urmeze tendinţa de dezvoltare a segmentului din care face parte.
 
Randamentul activelor este foarte scăzut comparativ cu industria din care face parte firma, iar profitul net obţinut este foarte redus comparativ cu activele firmei, ceea ce indică o competitivitate scăzută sau o perioadă economică adversă.
 
Randamentul Capitalurilor este foarte scăzut comparativ cu industria din care face parte firma, iar profitul net obţinut este foarte redus comparativ cu capitalurile acţionarilor. Firma nu fructifică capitalul existent.
 
La Indicatorul de Solvabilitate: Gradul total de Îndatorare - nivelul datoriilor în total activ este mare comparativ cu media industriei din care face parte. Firma are capitaluri proprii reduse şi acest aspect poate afecta menţinerea echilibrului financiar.

 
Gradul Îndatorare Financiară - datoriile către bănci şi instituţii financiare au o pondere ridicată în total activ, iar gradul de îndatorare este mai mare decât media industriei din care face parte.
 
Gradul Acoperire datorii - profitul din activitatea curentă a firmei acoperă într-o măsură foarte mică datoriile totale, iar firma poate avea probleme majore în rambursarea acestora. Indicatorul este semnificativ mai mic decât media industriei.
 
La Indicatori de Eficienţă, Perioada de încasare clienţi - firma încasează facturile emise în termeni mult mai lungi decât media industriei din care face parte. Încasarea la termene foarte mari a creanţelor creează lipsa de lichidităţi şi dezechilibru financiar.
 
Perioada de plată furnizori - firma îşi plăteşte furnizorii într-un termen mai scurt decât media industriei din care face parte. Plata într-un termen scurt a acestora poate conduce la lipsa de lichidităţi şi potenţiale dezechilibre financiare“, se mai spune în raportul RisCo.
 

În acesta se mai precizează că: „societatea înregistrează stocuri şi creanţe mult mai mari decât cifra de afaceri anuală. Acest lucru înseamnă o perioadă de încasare de peste un an“.
 
„Rapoartele RisCo au un caracter pur informativ şi nu constituie un sfat, recomandare, ofertă sau invitaţie de a cumpăra sau a subscrie produse sau servicii şi nu pot sta la baza încheierii sau încetării unui contract sau a unui angajament de orice natură şi nici nu reprezintă o garanţie privind minimizarea sau eliminarea anumitor riscuri asociate Activităţii utilizatorului“, mai precizează reprezentanţii RisCo.

Răspunsul laconic al directorului aeroportului

Fiind întrebat despre acest raport RisCo, Cristian Moldovanu, directorul aeroportului, nu a vrut să comenteze. În schimb, a precizat că „în primul semestru al anul 2014, cumulul indicilor de performanţă a depăşit 6,32%“.

Cine este directorul Cristian Moldovanu

Consiliul de Administraţie al Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu (AIMK) l-a ales, în iunie 2013, în funcţia de director general, pe Cristian Moldovanu, fostul purtător de cuvânt al Consiliului Judeţean Constanţa. Moldovanu fusese membru al AGA la AIMK din 2008 până în septembrie 2012, ca reprezentant al CJC. În septembrie 2012, el a demisionat însă de la Consiliul Judeţean. Cristian Moldovanu are studii de Drept. El s-a angajat în cadrul CJC după ce lucrase ca reporter Radio Neptun şi Jurnal de Constanţa, în 2004. În momentul angajării avea 40 de ani şi nota în CV că a studiat trei ani la Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii din Bucureşti, fără să susţină însă lucrarea de licenţă. Devine purtător de cuvânt al CJC, iar în decembrie 2007, la propunerea preşedintelui instituţiei, Nicuşor Constantinescu, este numit reprezentant al CJC în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor Societăţii Naţionale „Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu”. Numirea s-a făcut ţinând cont că instituţia tocmai intrase în posesia a 20% din acţiunile aeroportului.

Averea şi interesele lui Cristian Moldovanu

Potrivit declaraţiei de avere, completată în anul 2014, acesta deţine, împreună cu soţia, trei terenuri intravilane şi un teren agricol de 679 mp, situate în judeţul Constanţa. Soţia sa mai deţine cota parte de 50% din trei case de locuit. Directorul aeroportului conduce un automobil Mitsubishi, fabricat în anul 1994. Nu în ultimul rând, Cristian Moldovanu are şi o datorie de 7.000 de euro, scadentă în anul 2018. Anul trecut, a obţinut venituri de 80.534 lei de la Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu, iar soţia sa - 21.311 lei de la CJC.

De ce a plecat de la Constanţa compania low-cost Ryanair?

Din luna februarie anul curent, Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, nu mai operează pe Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu (AIMK). Compania irlandeză, lansată pentru prima dată în România în 2008, a transportat anul trecut peste 36.000 de pasageri spre două destinaţii europene de pe Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu din Constanţa. Plecarea Ryanair a dus la scăderea veniturilor încasate de aeroport din taxele de aeroport şi handling. „Compania Ryanair a întrerupt zborurile pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu. Nu au mai anunţat nicio intenţie de operare. Nu am primit nici măcar răspunsuri la ce i-am întrebat. Nu mai figurăm în graficele Ryanair”, a declarat la acea vreme Cristian Moldovanu, directorul aeroportului. La rândul lor, reprezentanţii companiei low-cost Ryanair au motivat retragerea de pe Mihail Kogălniceanu din cauza deficitului de aeronave.

Ce spune Consiliul de Administraţie al AIMK

Potrivit unei analize RisCo, compania s-ar afla într-o situaţie financiară instabilă. „Este posibil ca în perioada următoare această firmă să se confrunte cu dificultăţi în asigurarea lichidităţilor necesare pentru a-şi desfăşura activitatea în condiţii optime”, susţine RisCo. Ce spun membrii Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu despre această situaţie?
 
Ei bine, Iurin Pancencu, membru al CA-ului, susţine că „situaţia nu este aşa cum se aude”. „Compania este ok, nu sunt probleme financiare”, a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, Pancencu.
 
Dumitru Nancu, preşedintele Consiliului de Administraţie, a mărturisit că nu cunoaşte această analiză şi, deci, o astfel de situaţie. „Nu am văzut analiza, nu ştiu despre ce este vorba, nu am aceste date”.
 
Nici Constantin Teodorescu nu a dorit să comenteze situaţia, declarând că nu are datele necesare. „Nu pot comenta în acest moment, nu am toate datele ca să pot discuta despre o prognoză corectă”.
 
Ceva mai generos în declaraţii a fost Dan Weiler, de asemenea, membru al Consiliului de Administraţie. El a contrazis analiza RisCo, specificând foarte clar că „situaţia companiei este foarte bună, chiar mai bună decât anul trecut”. „Compania a depăşit indicatorii de performanţă în primele şase luni”, a adăugat Weiler.
Menţionăm că în CA-ul AIMK figurează, de asemenea, în calitate de membri, Cristian Moldovanu, directorul general al aeroportului, Eugen Marin şi Ion Mădălin Marinescu, aceştia din urmă nefiind însă de găsit.

Date oficiale de la Registrul Comerţului

Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA a fost înfiinţată în anul 1998 şi are sediul social în comuna Mihail Kogălniceanu, strada Tudor Vladimirescu. Capitalul social subscris este de 1.157.950 lei, integral vărsat, fiind compus din 115.795 de acţiuni, valoarea uneia fiind de 10 lei. Valoarea aportului în natură este de 1.157.950 lei. Acţionarii societăţii sunt Consiliul Judeţean Constanţa, care deţine 23.159 de părţi sociale, cu o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 20%, Statul Român, care deţine 69.477 de părţi sociale, cu o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 60%, şi Fondul Proprietatea SA, care deţine 23.159 de părţi sociale, cu o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 20%. Administratorii Societăţii Naţionale Aeroportul Internaţional Mihai Kogălniceanu SA sunt Moldovanu Cristian Carsium, născut în 1963, în Hârşova, care ocupă funcţia de director şi membru în Consiliul de Administraţie, Marin Eugen, născut în 1962 la Bucureşti, membru în Consiliul de Administraţie, Marinescu Ion-Mădălin, născut în 1975, în localitatea Curtea de Argeş, membru în Consiliul de Administraţie, Pancencu Iurin, născut în anul 1969, în Tulcea, membru în Consiliul de Administraţie, Nancu Dumitru, născut în 1979, în localitatea Babadag, jud. Tulcea, membru în Consiliul de Administraţie, Teodorescu Constantin, născut în 1952, în municipiul Constanţa, membru în Consiliul de Administraţie, şi Weiler Dan, născut în anul 1950, în municipiul Bucureşti, membru în Consiliul de Administraţie.

Sindicatul Independent speră într-o rectificare bugetară

Cristian Fotu, preşedintele Sindicatului Independent al AIMK, sindicat care numără, potrivit declaraţiilor sale, 190 de membri la momentul actual, susţine că de câteva luni nu ar mai exista probleme cu plata salariilor. „Recent, s-a încheiat un proces intentat pentru drepturi salariale de sindicatul nostru conducerii aeroportului. Hotărârea instanţei va fi redactată în septembrie, iar în următoarele zile urmează să se efectueze plata restantă”, a afirmat Fotu. Iniţial, explică acesta, ar fi fost vorba despre drepturi salariale neachitate care s-ar fi ridicat la 6 miliarde de lei vechi, dar suma ar fi suferit modificări, pentru că o parte din ea ar fi fost plătită în timp. Amintim că, în luna octombrie a anului trecut, salariaţii Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu ameninţau că iau în calcul o grevă din cauza faptului că nu-şi primesc salariile la timp. La momentul cu pricina, Cristian Moldovanu, directorul general al AIMK, recunoştea că „oamenii au dreptate, e normal să fie supăraţi”, dar că „situaţia nu e chiar atât de dezastruoasă”. Fotu a ţinut să menţioneze şi că sindicatul al cărui lider este se află în prezent în negocieri pentru contractul colectiv de muncă. „Urmează să primim simularea pentru sumele solicitate, dar am făcut, şi noi, Sindicatul Independent, şi conducerea aeroportului, note de fundamentare la Ministerul Transporturilor, pentru o rectificare bugetară”, a declarat Cristian Fotu.

Sindicatul Liber tace

Nu doar între Sindicatul Independent şi conducerea AIMK au existat tensiuni, ci şi între aceasta din urmă şi Sindicatul Liber, condus de Emanuel Roiu. În acest sens, menţionăm că în 2014 Sindicatul Liber a chemat în instanţă conducerea aeroportului, într-un dosar al cărui obiect îl constituie drepturile băneşti. L-am contactat telefonic şi pe Emanuel Roiu, pentru un punct de vedere privind actuala situaţie a companiei în ceea ce priveşte plata salariilor, dar aceasta ne-a declarat că nu poate să vorbească.

Auditorul independent Ronial Expert SRL, despre situaţia financiară pe anul 2013

Pe site-ul societăţii a fost publicat raportul auditorului independent SC Ronial Expert SRL, pentru anul 2013. În urma analizei situaţiei financiare, auditorul independent a prezentat următoarele concluzii: „Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA înregistrează la data de 31.12.2013 creanţe aferente unor clienţi neîncasaţi, reflectaţi la „clienţi curenţi“ cu vechime mare, ce prezintă un risc semnificativ de neîncasare, în valoare de 1.075.027 lei. De asemenea, societatea înregistrează creanţe incerte (litigioase) în valoare de 312.586 lei, din care unele constituie obiectul unor procese aflate în curs de desfăşurare pe rolul instanţelor judecătoreşti, ce implică un risc major de neîncasare. Referitor la acest aspect, precizăm că societatea nu a procedat la evaluarea creanţelor menţionate la valoarea probabilă de încasat şi nu a constituit ajustări de depreciere la nivelul sumelor care nu se mai pot recupera, aşa cum prevede Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 3055/2009, pentru aprobarea reglementărilor contabile. În perioada desfăşurării misiunii de auditare, la propunerea auditorului, societatea a procedat la constituirea şi înregistrarea de ajustări de depreciere creanţe pentru valoarea de 92.059,94 lei. De asemenea, s-a înregistrat, în urma misiunii de auditare, la pierderi din creanţe, suma de 56.599,16 lei, aferentă unor creanţe cu probabilitate nulă de recuperare. Societatea înregistrează, la data de 31.12.2013, creanţe aferente unui număr de patru clienţi neîncasaţi, în valoare de 5.159,64 lei, precum şi obligaţii, faţă de un furnizor, în valoare de 556,10 lei, având scadenţe ce au depăşit trei ani, în legătură cu care nu s-a exercitat, în această perioadă, niciun demers juridic, pentru recuperarea sau plata sumelor respective. Astfel, asupra creanţelor menţionate, cât şi asupra obligaţiei faţă de furnizorul respectiv, operează efectele prescripţiei generale, în conformitate cu prevederile Codului de procedură civilă. S-a constatat că societatea nu a procedat la aplicarea tratamentului contabil şi fiscal corespunzător, în sensul scoaterii sumelor respective de la creanţe şi, respectiv, datorii, şi înregistrarea concomitentă, în conturile «Alte cheltuieli de exploatare» şi «Alte venituri de exploatare»“, se arată în raportul auditorului independent SC Ronial Expert SRL.

Litigiu cu Sindicatul Liber al Aeroportului

Raportul auditorului independent SC Ronial Expert SRL mai precizează şi faptul că „societatea a constituit parte în litigiul de muncă cu Sindicatul Liber Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu, conform dosarului 4292/118/2010. Cauza acestui litigiu a fost reprezentată de solicitarea reprezentanţilor Sindicatului liber al AIC-MK, de asigurare a unor uniforme de serviciu în baza contractului colectiv de muncă la nivel de unitate. Conform deciziei irevocabile, emisă de instanţă, la data de 25.06.2013, societatea a fost obligată la acordarea acestor uniforme de serviciu, cuvenite personalului din cadrul serviciului pentru situaţii de urgenţă - un număr de 20 de persoane reclamante. Având în vedere obligaţia societăţii de acordare a uniformelor de serviciu solicitate, nu s-a procedat la cuantificarea sumei respective şi la reflectarea în bilanţul contabil încheiat la data de 31.12.2013. Societatea nu a reflectat în bilanţul contabil şi valoarea obligaţiei cu privire la cheltuielile de judecată şi la executare silită“, arată raportul auditorului independent.

Poliţă de asigurare dubioasă

„În anul 2013, societatea a înregistrat pe costuri suma de 23.894,38 lei, reprezentând contravaloarea Poliţei de asigurare nr. 1780/31.05.2013, încheiată cu SC Omniasig Vienna Insurance Group SA, având ca obiect asigurarea platformei de decolare şi aterizare. În cuprinsul poliţei, nu sunt prevăzute în mod clar şi precis riscurile de asigurare pentru bunul menţionat, fapt care pune în discuţie caracterul de document justificativ al contractului, precum şi pe cale de consecinţă, recunoaşterea cheltuielilor respective. De asemenea, precizăm că nu este asigurat caracterul de deductibilitate a sumei de 23.894,34 lei, întrucât nu sunt deductibile cheltuielile cu primele de asigurare, care nu privesc activele contribuabilului. Societatea face obiectul unor diverse litigii aflate pe rolul instanţelor de judecată, cu privire la care finalizarea acestora, materializarea în hotărâri judecătoreşti nefavorabile, ar putea genera un efect negativ asupra poziţiei şi rezultatelor financiare în exerciţiul financiar în care se vor soluţiona definitiv şi irevocabil respectivele situaţii“, se mai spune în concluziile stabilite de auditorul independent SC Ronial Expetr SRL.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • mariahotspot 11 Sep, 2014 00:26 Dumnezeu sa-l ierte! Inca unul din jurul lor care moare...unu-i plecat in vacanta prin Bulgaria, altul vine din Bulgaria si moare pe drum..de inima....Oare chiar nu vrea nimeni sa observe " esenta" din toate aceste povesti macabre ?? Cam ce ar spune oamenii legii despre toate acestea?
  • salariat 21 Aug, 2014 18:14 Moldoanu si Fotu nu ne dau nici macar salariu minim dat de guvern. Ne mint si ne iau banii de cotizatii.