Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
19:02 13 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

City managerii si consilierii primarilor, ocoliti de somaj

ro

10 Feb, 2010 02:35 7275 Marime text
deschidere.jpgPrimarul din Medgidia preferă să renunţe la angajaţi „moşteniţi" decât la city manager sau consilierul personal # La fel va proceda şi şeful administraţiei din Hârşova # Edilul din Techirghiol va rămâne fără consilier pentru că îl va promova pe cel pe care îl are în prezent

Chiar dacă legea le permite să-şi angajeze consilieri personali, în funcţie de mărimea localităţii în fruntea cărora se află, unii primari n-au beneficiat de acest privilegiu întrucât, multora, nu le permite bugetul. În schimb, majoritatea celor care şi-au luat sfătuitori sunt decişi să-i păstreze şi... chiar să-i promoveze.

Legea nr.215/2001 privind organizarea şi funcţionarea administraţiei publice locale permite primarilor să-şi angajeze un city manager în baza unui contract de management, precum şi consilieri personali. Dacă un primar de comună poate avea un singur „sfătuitor", iar cel din oraş poate apela la trei consilieri personali, edilii municipiilor reşedinţă de judeţ se poate consulta cu cinci „angajaţi în interes propriu". Atribuţiile acestora sunt stabilite de edil, iar retribuirea se face conform grilei de salarizare a personalului contractual al primăriei. Nu lipsit de importanţă este faptul că aceşti consilieri personali pot desfăşura, în paralel, activităţi economice, şi pot fi beneficiarii unui fond de premiere de 2%.

Funcţia de administrator general de primărie sau de „city manager" este de inspiraţie americană şi prevede „predarea" atribuţiilor primarului ales, cu precădere sarcinile de natură administrativă, unei persoane calificate în administraţie sau ştiinţe juridice. Supravegherea zilnică a departamentelor primăriei si a conducătorilor acestora, pregătirea proiectelor bugetelor anuale, acordarea de consultanţă pertinentă în diferite probleme de interes pentru consiliu, sunt o parte dintre „sarcinile" ce pot reveni unui „personaj" de acest gen.

În perspectiva viitoarelor restructurări din primării, am constatat că numeroşi edili şefi au trecut fie la capătul listei cu disponibilizaţi, fie nici nu se gândesc să renunţe la serviciile consilierilor personali şi a city managerilor.

Despre aceştia, se presupune că sunt specialişti în domeniile lor de activitate, însă nu e neapărat necesar, la „selectarea" lor contribuind şi alte condiţii, spre exemplu prietenia ori obligaţiile.

Până şi Mazăre şi-a luat consilier personal

Dacă până acum, după trei mandate de primar la activ, Radu Mazăre nu şi-a luat nici un consilier personal, apreciind că nu are nevoie de aşa ceva şi că preferă să se bazeze pe experienţa angajaţilor din primărie, la începutul acestui an, Mazăre l-a angajat pe fostul secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Valentin Preda, pe postul de şef de cabinet - consilier personal.

În octombrie 2008, primarul era de părere că primăria şi treburile publice ale Constanţei nu ar fi pe mâini mai bune dacă ar angaja o persoană specializată în studii juridice sau economice, lăsând să se înţeleagă faptul că nu are încredere în astfel de specialişti. Încadrarea s-a făcut pe 18 ianuarie, după cum el însuşi ne-a declarat în urmă cu câteva zile.

Cât despre colegul său de partid, preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, acesta nu are angajat un administrator public şi nici nu are consilieri personali. Are doar un şef de cabinet care are atribuţii de consilier personal, în persoana lui Amuraş Tănase.

Omul bun la toate

„Nu am cum să renunţ la consiliera mea. Fără ea nu pot să semnez nici un act în primărie, fiind arhitect de meserie. Ea consiliază întreaga primărie, este o profesionistă", ne-a declarat primarul din Ovidiu, Dumitru Bocai, în contextul viitoarelor disponibilizări din primărie.

Nici primarul de la Cogealac, Cati Hristu nu ar renunţa la consilierul său, „bun la toate". „Este angajat din 2008, de când am venit eu în primărie, mă informează în legătură cu problemele din primărie, îmi este de mare folos", ne-a declarat primarul despre consilierul său personal, Tiberiu Maftei.

Şeful administraţiei locale din Eforie, Ovidiu Brăiloiu, a rămas, din doi consilieri personali - Cristian Solom şi Marius Avram, doar cu unul, în persoana ultimului, Solom plecând la Prefectura Constanţa. „Eu am dreptul la doi consilieri, am rămas cu unul, se presupune că am făcut deja restructurarea. Nu se pune problema să îl dau afară, am nevoie de el", a susţinut primarul. Aceeaşi problemă se pune şi în cazul city managerului oraşului, Viorica Greceanu despre care primarul a precizat că o va păstra în funcţie.

În urmă cu aproape doi ani, 2008, primarul din Cernavodă, Mariana Mircea, stătea cel mai bine la capitolul consilieri personali şi anume trei la număr: Laurenţiu Marin - pe asistenţă socială şi gospodărie comunală, Menat Aledin - pe probleme de tehnic, investiţii, urbanism şi patrimoniu şi Carmen Dumitru - pentru achiziţii, relaţii, centru de informare al cetăţenilor şi altele. Între timp, Laurenţiu Marin a plecat la conducerea Direcţiei Apelor Dobrogea Litoral, locul său fiind preluat de Cătălina Filoftea Cornete. Am încercat să o contactăm pe Mariana Mircea dar aceasta nu a mai răspuns la telefon, după mai multe încercări de a o contacta.

„Aş renunţa mai degrabă la alţii"

La fel ca şi colegii săi, Gheorghe Cojocaru, primarul din Murfatlar nu ar renunţa la cei doi consilieri personali pe care îi are. „Nu pot spune acum că aş renunţa la aceştia. Aş renunţa mai degrabă la alţi angajaţi care nu îşi fac treaba aşa cum trebuie. Consilierii sunt oameni care te ajută şi care te urmează oriunde", a mai completat primarul.

Chiar dacă îi este de mare folos, primarul din Peştera ar renunţa în primul rând la consilierul său personal - în caz că se pune problema restructurărilor din primărie - decât să renunţe la specialiştii din primărie: „Dacă va fi nevoie să se restructureze, voi renunţa mai întâi la personalul din cabinetul primarului, chiar şi la consilierul personal", a adăugat Valentin Vrabie.

Evaluarea le decide soarta

Primarul municipiului Mangaliei, nu are de gând să angajeze un city manager. La un moment dat a avut trei consilieri personali, dar la unul a renunţat. „Unul se ocupa de problemele administrative si organizatorice, iar celalalt are ca sarcină urmărirea proiectelor în derulare", ne-a declarat primarul Claudiu Tusac. Când vine vorba de aplicarea ordinelor de la Centru privind reducerea personalului din administraţia publică locală, edilul a oscilat. „Nu vor fi incluşi în această restructurare. Cei vizaţi sunt oamenii cu randament scăzut şi fără spirit de iniţiativă", a declarat iniţial Tusac. Apoi a revenit şi ne-a explicat că, va face o evaluare a tuturor salariaţilor şi, în funcţie de rezultat şi de îndeplinirea criteriilor anterior menţionate... „s-ar putea să renunţ şi la ei".

Preferaţii angajaţilor

Celalalt primar de municipiu, Marian Iordache, l-a promovat pe fostul şef al Agenţiei pentru Consultaţii în Agricultură, Mirică Dumitru, ca city manager al Medgidiei. Prestaţia sa este „recompensată" cu un salariu echivalent cu cel al viceprimarului, adică 3.400 lei lunar.

După ce a avut un ziarist pe post de consilier personal, şi un altul pe probleme legate de etnicii rromi, în prezent, Iordache l-a menţinut doar pe cel din urmă. „Am un consilier pentru rromi, pe Selai Iusein", a adăugat edilul. El a recunoscut că atât city managerul, cât şi consilierul îi sunt foarte utili şi şi-au făcut treaba foarte bine. În consecinţă, ei nu sunt pândiţi de şomaj. „Nu renunţ la ei. Mă ajută şi se descurcă mai mult decât cei angajaţi în mandatul fostului primar", a specificat Marian Iordache.

Nici primarul din comuna Tuzla nu este dispus să-l pună pe liber pe consilierul său personal, Gheorghe Samoilă. „Se ocupă de toate... în funcţie de ce-i spun eu să facă. Nu renunţ la el indiferent de situaţie", a declarat Constantin Micu.

Edilul din Năvodari are echipa de consilieri completă şi nu concepe să renunţe la vreunul. „Am trei consilieri de care sunt mulţumit. Sunt specializaţi pe compartimentele de care se ocupă, iar în cazul unei restructurări este exclus să fie vizaţi. Sunt oameni serioşi, de încredere şi cu care îmi fac treaba", a specificat Nicolae Matei.

City manager de neclintit

Anul trecut, edilul din Hârşova urma să angajeze doi consilieri pe programe europene. Între timp a renunţat la idee, dar şi-a luat un city manager răsplătit cu 2.400 lei/lunar, în persoana lui Dumitrel Ifrim. „Era necesar mai ales că nu am nici consilieri personali. Dar atât, pentru că fac economii", ne-a explicat Tudor Nădrag.

Însă, primarul urbei ne-a destăinuit că o evaluare proprie privind încadrarea în cheltuieli i-a confirmat că o reducere de personal se va impune, dar fără să-l afecteze pe city manager. „Din 1 septembrie există pericolul, fie să nu mai putem plăti datoriile de la bănci, ori nu mai putem plăti salariile pentru întreg personalul. Aşa că, cel puţin 10% din actualul personal al primăriei va fi disponibilizat", a conchis primarul oraşului Hârşova, Tudor Nădrag.

„Nu dau sceptrul din mână"

„Dacă simt că va fi nevoie şi voi găsi oameni mai deştepţi decât mine, voi angaja. În noua organigramă am prevăzut două posturi de consilieri personali, dar sunt, deocamdată, neocupate", ne declara primarul oraşului Techirghiol, Adrian Stan, pe la începutul mandatului său. Între timp, s-a găsit omul potrivit pentru un asemenea post în persoana lui Florin Zisu. Acesta a dovedit că este capabil, drept pentru care, primarul Stan aşteaptă avizul pentru organizarea concursului în vederea ocupării unui post de şef serviciu pentru a-l titulariza pe Zisu. Odată rezolvată problema edilul din Techirghiol, nu va mai angaja alt consilier personal şi nici city manager. „Am forţe proaspete şi energii suficiente. Nu dau sceptrul din mână nimănui", a precizat Adrian Stan.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • din cernavoda 10 Feb, 2010 11:12 Consilierii Marianei Mircea sunt niste incompetenti alesi dupa chipul si asemanarea sefei de oras. Domnul nu stie sa vorbeasca bine romaneste iar domnisoarele sunt niste inchipuite mai ales Catalina Filofteia Cornete care a ajuns mare consiliera dupa ce a fost multi ani centralista primariei si sifonara. Domnisoara Carmen Dumitru este nepoata primaritei si face parte din gasca de rude ( veri, cumetri, nepoate) aduse de Mariana in primarie. Si-a adus pana cand si fosta menajera care este angajata special sa ii asigure cafeaua dimineata necesara de altfel pentru a-i pune neuronul in miscare. Numai cine e ignorant nu a aflat ca peste 40% din angajatii primariei sunt neamurile primaritei. Cu totii au fost angajati pe criterii de competenta!
  • angajat-Medgidia 10 Feb, 2010 01:09 Nu ti-este rusine Iordache,sa ne compari pe noi cu cyti manager =Mirica? In primul rand Mirica este de meserie VACAR[in americana].De unde pana unde cyti manager? Pai,mai Iordache fara astia doi supravietuiesti dar fara noi...."prostimea"..... Tine-i sanatos Iordache,ca oricum mai aveti putin si veti pleca cu cate un sut in fund,impreuna,sa nu va suparati. UUUuooooo,iordach!!!! MEDGIDIA,hai la REFERENDUM!!!!!!!