Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
07:24 21 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Corpul de Control al primului ministru a găsit nereguli la modul de funcționare al ACROPO

ro

10 May, 2021 00:00 2963 Marime text
  • Corpul de Control al primului ministru a găsit nereguli la modul de funcționare al ACROPO
  • Acțiunea de control a vizat perioada 31 iulie 2016 – 23 decembrie 2020
  • Timp de șase luni, CA ACROPO a funcționat doar cu trei membri care au calitatea de a reprezenta instituțiile în cauză
 
Acțiunea de control efectuată la Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră a vizat perioada 31 iulie 2016 – 23 decembrie 2020.
 
Obiectivele verificate au fost: respectarea prevederilor legale și a normelor interne privind organizarea și funcționarea entității, activitatea de evaluare și acceptare  a rapoartelor privind pericolele majore, a notificărilor privind proiectarea, a notificărilor privind operațiunile la sondă sau operațiunile combinate și a altor astfel de documente care îi sunt prezentate, activitatea de supraveghere a respectării cerințelor minime necesare pentru prevenirea accidentelor majore și limitarea consecințelor unor astfel de accidente ce vizează operațiunile petroliere din zonele din Marea Neagră, inclusive prin desfășurarea unor activități de inspecție, control, investigare și propunera de măsuri de punere în aplicare, activitatea de consiliere a autorităților și organismelor cu atribuții în derularea operațiunilor petroliere offshore, precum și de cooperare cu autoritățile competente ale diferitelor state membre, stabilirea și încasarea tarifelor, atribuirea, încheierea și derularea contractelor la nivelul entității, constituirea și realizarea veniturilor, precum și cu privire la angajarea și efectuarea cheltuielilor la nivelul entității.
 
Printre prinicipalele concluzii ale acțiunii de control sunt evidențiate următoarele aspecte:
  • Consiliul de Administrație al ACROPO a analizat proiectul Regulamentului de Organizare și Funcționare al CA al ACROPO propus dezbaterii pe ordinea de zi, fără ca demersul de aprobare a acestui document să fie finalizat nici până la data încheierii raportului de control, după mai mult de doi ani de prima discuție cu privire la acest subiect
  • Din verificările efectuate de Corpul de Control s-a constatat că, în perioada controlului, două persoane desemnate ca membri în CA ACROPO nu mai puteau reprezenta instituțiile în cauză, deoarece:
    • Persoana nominalizată de către Ministerul Economiei și-a dat demisia, iar locul pentru care ministerul numește membru în CA al ACROPO a devenit vacant, începând cu 22 iunie 2020
    • Persoana nominalizată de către SGG în CA ACROPO nu mai avea calitatea de a reprezenta această instituție, nemafiind angajată în acest loc de muncă, conform declarației sale de avere depusă și înregistrată la ACROPO și care este postată pe site-ul entității controlate
  • Astfel, de aproape 6 luni, CA ACROPO funcționa, până la data încheierii controlului, doar cu trei membri care au calitatea de a reprezenta instituțiile în cauză.
  • Deși conducerea ACROPO era deja numită, prin președintele în funcție, timp de mai mult de șase luni de la numire, nu au fost întreprinse demersuri pentru angajarea de personal, astfel încât ACROPO să devină funcțională din punct de vedere organizatoric și al resurselor umane
  • Constantin Gheorghe a fost numit în funcția de președinte în data de 24 aprilie 2017, cu o întârziere de aproape un an de data intrării în vigoare a Legii 165/2016, cu modificările și completările ulterioare, deși autoritatea a fost înființată la data de 31 iulie 2016
  • În perioada 2018-2020, la nivelul ACROPO, numărul de posturi contractuale ocupate a înregistrat un trend crescător, de la 83% la sfârșitul anului 2018 la 93% la sfârșitul anului 2019, iar la data de 18.08.2020, erau ocupate 96% din posturi.
  • Până la data încheierii controlului, ACROPO nu a desfășurat activități de consiliere a autoritățilo și organismelor cu atribuții în derularea operațiunilor petroliere offshore
  • Referitor la modul de stabilire a tarifelor la nivelul ACROPO – tariful unic de 165 de euro/oră/om a fost stabilit fără a avea la bază o metodologie de calcul transparentă și fără a ține seama de solicitarea inițială a membrilor CA al ACROPO, consemnată în cadrul ședinței din 13 iunie 2018, cu privire la prezentarea unei astfel de metodologii. În acest sens, s-a constatat și inconsecvența luării deciziilor de către CA ACROPO
  • La nivelul ACROPO s-a stabilit un tarif unic, de 165 de euro/oră/om perceput titularilor de acord petrolier, operatorilor și proprietarilor, fără a ține cont de complexitatea și specificitatea lucrărilor și serviciilor efectuate de către ACROPO. Lucrările și serviciile desfășurate de către evaluatori și inspectori presupun costuri asociate diferențiate pe tipuri de activități, acestea implicând riscuri mai mari sau mai mici, aspecte neluate în considerare printr-o metodologie de calcul care ar presupune în acest caz aplicarea unor tarife diferențiate în funcție de lucrările sau serviciile prestate.
  • În perioada 1 ianuarie 2018 – 30 septembrie 2020, ACROPO a încasat suma de 9.822.872,68 lei din veniturile facturate la nivelul de 165 euro/om/oră pentru evaluarea documentațiilor și inspecție instalații, clientul OMV Petrom SA deținând un procent de 78,78% din total.
  • Pentru întârzierea la plată de către OMV Petrom, din totalul penalităților calculate și facturate în sumă de 6.232,89 lei, ACROPO  a încasat doar 5.339,62 lei.
  • Între ACROPO și operatorii care, într-un an calendaristic, desfășoară operațiuni petroliere offshore, nu au fost încheiate acorduri-cadru, deși obligația era instituită încă din 25 septembrie 2019. Acest fapt a condus la imposibilitatea suplimentării veniturilor proprii ale ACROPO, prin neîncasarea sumelor ce s-ar fi cuvenit din această sursă.
  • În perioada 2018-2019, au fost estimate achiziții publice în valoare totală de 3.815.033,64 lei, fiind realizate achiziții în sumă totală de 1.168.796,90 lei, prin achiziție directă și prin proceduri simplificate, iar pentru anul 2020 au fost estimate achiziții directe în valoare de 468.064,00 lei.
Citește și:

Corpul de Control al premierului a publicat Sinteza controlului efectuat la ACROPO Constanța (document)
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii