Cunoscutul bancher Gheţea, condamnat la închisoare cu suspendare pentru un accident mortal la Hârșova! Familia victimei cere 1 milion de euro
Cunoscutul bancher Gheţea, condamnat la închisoare cu suspendare pentru un accident mortal la Hârșova! Familia
01 Dec, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
681
Marime text
Cunoscutul bancher Gheţea Radu Graţian a fost condamnat, în primă instanță, la 2 ani de închisoare cu suspendare, după ce ar fi provocat un accident mortal în Hârșova. Anchetatorii spun că acesta ar fi intrat pe contrasens peste linia continuă și ar fi lovit succesiv două autovehicule care circulau regulamentar.
În urma impactului puternic, pasagerul din cel de-al doilea autovehicul și-a pierdut viața. Familia acestuia a cerut daune morale în valoare totală de 1 milion de euro.
Potrivit portalului instanțelor de judecată, pe data de 31.10.2024, Judecătoria Hârșova a dictat o pedeapsă de doi ani de închisoare pentru ucidere din culpă, suspendând sub supraveghere executarea pedepsei pe un termen de supraveghere de doi ani și a obligat societatea de asigurări să ofere despăgubiri de câte 60.000 celor trei membri ai familiei îndoliate.
Drept urmare, familia bărbatului decedat, cât și societatea de asigurări au contestat decizia instanței.
Iată soluția contestată:
În baza art. 396 alin.1 Cod procedură penală pentru infracţiunea de ucidere din culpă prev. de art. 192 alin. 2 Cod penal cu aplic. art.374 alin.4 Cod procedură penală, în referire la art. 396 alin.10 Cod procedură penală;
Condamnă pe inculpatul G.R.-G. (date de identificare) – la pedeapsa de 2 (doi) ani închisoare. În baza art. 91 alin. (1) Cod penal; Suspendă sub supraveghere executarea pedepsei închisorii aplicate pe un termen de supraveghere de 2 (doi) ani, stabilit în condiţiile art. 92 Cod penal, calculat de la data rămânerii definitive a prezentei hotărâri.
Desemnează organ de supraveghere Serviciul de Probaţiune Bucureşti. În baza art. 93 alin. (1) Cod penal; Pe durata termenului de supraveghere, inculpatul trebuie să respecte următoarele măsuri de supraveghere: - să se prezinte la Serviciul de Probaţiune Bucureşti, organ de supraveghere desemnat cu supravegherea sa, la datele fixate de acesta; -să primească vizitele consilierului de probaţiune desemnat cu supravegherea sa; -să anunţe în prealabil schimbarea locuinţei şi orice deplasare care depăşeşte 5 zile, precum şi întoarcerea; -să comunice schimbarea locului de muncă; -să comunice documente şi informaţii de natură a permite controlul mijloacelor sale de existenţă. În baza art.93 alin.2 lit.b) Cod penal; Impune inculpatului să frecventeze un program de reintegrare socială derulat de către serviciul de probaţiune sau organizat in colaborare cu instituţii din comunitate. În baza art. 93 alin.3 Cod penal;
Impune inculpatului obligaţia ca, pe parcursul termenului de supraveghere, să presteze o muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o perioadă de 60 de zile la Administraţia Domeniului Public Bucureşti-Sector III sau la Arhiepiscopia Bucureştilor, afară de cazul în care, din cauza stării de sănătate, nu poate presta această muncă.
Conform art.94 alin.1 Cod penal; Pe durata termenului de supraveghere, datele prevăzute de art. 93 alin.1 lit.c)-e) Cod penal se comunică Serviciului de Probațiune Bucureşti. În baza art. 404 alin. (3) Cod procedură penală rap. la art.96 Cod penal; Atrage atenţia inculpatului că nerespectarea, pe parcursul termenului de supraveghere, cu rea-credinţă, a măsurilor de supraveghere ori neexecutarea obligaţiilor impuse ori stabilite de lege în sarcina sa, precum săvârşirea de noi infracţiuni în cursul termenului de supraveghere, conduc la revocarea suspendării sub supraveghere a executării pedepsei şi la executarea pedepsei stabilite.
Admite – în parte – acţiunea civilă a părţilor civile A.M. (...), A.S. (...) şi A.L.(...) În baza art.397 rap.la art. 25 Cod procedură penală raportat la art.10 din Legea nr.132/2017, republicată, şi art. art. 1357 şi urm. Cod civil din 2009;
Obligă partea responsabilă civilmente Groupama Asigurări S.A. către părţile civile A.M. (...), A.S. (...)şi A.L.(...), la plata câte unei sume de 60.000,00 euro, în echivalent lei la cursul BNR la data plăţii, cu titlul de daune morale.
În baza art. 274 alin.(1) Cod procedură penală; Obligă inculpatul G.R.-G. către stat la plata sumei de 2.000,00 lei cu titlul de cheltuieli judiciare. Cu drept de apel în termen de 10 zile de la comunicarea hotărârii. Pronunțată prin punerea hotărârii la dispoziţia părţilor, a persoanei vătămate şi a procurorului, prin mijlocirea grefei instanţei azi, 31 octombrie 2024.
Document: Hotarâre 139/2024 31.10.2024
Drept urmare, cazul a ajuns în atenția Curții de Apel Constanța, care va analiza, pe data de 30 ianuarie 2025, contestațiile părților civile.
Potrivit surselor noastre, dosarul va fi soluționat de completul de judecată format din magistrații Claudiu Răpeanu și Francisc Nemeth.
Dosarul a fost instrumentat de procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța.
Din verificările efectuate în cauză şi din analiza materialului probator administrat în cauza au rezultat următoarele:
La data de 05.06.2022, în jurul orelor 12:32, lucrătorii de poliţie din cadrul Serviciului Rutier Constanța, fiind sesizați de dispecerul de serviciu din cadrul Serviciului Rutier despre faptul că pe str. Plantelor (drumul național DN 2A) din orașul Hârşova s-a produs un accident rutier soldat cu decesul unei persoane și vătămarea corporală a altei persoane.
Cu ocazia efectuării cercetării locului faptei, organele de poliție au constatat că segmentul de drum pe care s-a produs accidentul rutier era confecționat din asfalt, în aliniament, fără declivități în pantă sau în rampă, carosabilul fiind uscat.
Vizibilitatea era specifică zilei, cer senin, mai arată oamenii legii.
Circulația se desfășoară pe două sensuri de mers, cu o bandă pe sens, sistemul de semnalizare rutieră este format din marcaj longitudinal simplu continuu la axul
străzii, iar viteza pe tronsonul de drum este de 50 de km/h.
Tot în rechizitoriu se mai arată că „la fața locului au fost identificate autovehiculele implicate în accidentul rutier, respectiv:
- autoturismul marca Audi model A6, cu numărul de înmatriculare ... și conducătorul acestuia, inculpatul Ghețea Radu-Grațian, posesor al permisului de conducere valabil pentru categoria „B” de vehicule, cu vechime din anul 2013, care a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.
- autoturismul marca Volkswagen model Golf, cu numărul de înmatriculare ... și conducătorul acestuia, numita BS, posesoare al permisului de conducere valabil pentru categoria „AM, B1, B” de vehicule, cu vechime din anul 2016, care a fost testată cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.
- autoturismul marca Dacia model Logan, cu numărul de înmatriculare ... și conducătorul acestuia, numitul CC, posesor al permisului de conducere valabil pentru categoria „AM, B1, B” de vehicule, cu vechime din anul 2020, care a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ“.
„La fața locului a fost identificat numitul (...), în vârstă de 54 ani, pasager aflat pe locul din dreapta față în autoturismul marca Dacia model Logan, cu numărul de înmatriculare ..., care a decedat la locul producerii accidentului rutier fiind transportat la morga Spitalului Orășenesc Hârșova, în vederea efectuării necropsiei“, conform actului de sesizare a instanței.
Declarația inculpatului
„După producerea accidentului, la data de 06.06.2022 în prezența apărătorului ales, inculpatul a formulat o declarație care a fost consemnată de către organul de urmărire penală în cadrul unui proces verbal declarație în care acesta a descris modul de producere al accidentului, prin faptul că autoturismul condus de el circula regulamentar, iar autoturisimul marca Volkswagen model Golf, cu numărul de înmatriculare ..., condus de BS a intrat pe sensul său de deplasare și l-a acroșat. A declarat că în urma coliziunii airbag-urile autoturismului condus s-au deschis moment în care nu a mai văzut absolut nimic. După coliziunea cu autoturismul Volkswagen model Golf, cu numărul de înmatriculare ... și declanșarea airbag-urilor, aproape imediat, a simțit o lovitură mult mai puternică. La câteva minute după accident a ieșit singur din autoturism și a observat că se produsese o coliziune frontală între autoturismul condus și un autoturism marca Dacia model Logan.“
Expertiză tehnică auto judiciară a accidentului
Prin ordonanța din data de 18.12.2023 organele de urmărire penală au dispus efectuarea unei expertize tehnice auto judiciare a accidentului descris mai sus și l-au desemnat pe ing. expert tehnic Lucaciu Anton, expert tehnic auto autorizat din cadrul Biroului Local de Expertize Tehnice și Contabile de pe lângă Tribunalul Constanța.
Părțile civile nu au dorit desemnarea unui expert parte, iar inculpatul a nominalizat un expert parte care să participe la efectuarea expertizei.
Conform dinamicii și concluziilor raportului de expertiză tehnică auto efectuat în cauză, a rezultat că:
„În data de 05.06.2022, în jurul orei 12:30, pe str. Plantelor (DN2A) din Hârșova, pe sensul de mers Hârșova-Constanța se deplasa autoturismul VW Golf, cu numărul ..., condus de numita BS. În spatele său, având aceeași direcție de mers, se deplasa autoturismul Dacia Logan, cu numărul ..., condus de numitul CC.
Vitezele acestor autoturisme nu pot fi calculate cu precizie pe cale analitică, dar se poate aprecia că acestea se deplasau cu o viteză situată în limita vitezei maxime legale, de 50 km/h.
După ce a trecut de intersecția cu str. Horia, conducătoarea autoturismului VW Golf a fost surprinsă de intrarea pe sensul său de mers, a autoturismului Audi, cu
numărul ..., condus de numitul Ghețea Radu-Grațian, care se deplasa pe sensul de mers Constanța-Hârșova.
Nu se cunoaște motivul pentru care conducătorul autoturismului Audi, a intrat pe contrasens, peste linia continua care separă sensurile de mers dar, cel mai probabil, conducătorul acestuia desfășura activități care i-au distras atenția de la condus sau a adormit.
Autoturismul Audi a lovit cu partea stânga-față, partea lateral stânga spate a autoturismului VW Golf, după care și-a continuat deplasarea și a intrat frontal în autoturismul Dacia Logan, care se deplasa în spatele autoturismului VW Golf.
După accident autoturismul VW Golf a rămas pe banda sa de deplasare, lângă bordura din dreapta, autoturismul Audi a rămas pe banda de mers Hârșova Constanța și autoturismul Dacia Logan a rămas pe trotuarul din dreapta, perpendicular pe axa drumului, față în față cu autoturismul Audi.
Ca urmare a accidentului, conducătorul autoturismului Dacia Logan a suferit leziuni corporale și pasagerul aflat pe locul din față-dreapta a decedat”
Concluziile raportului de expertiză tehnică judiciară au fost următoarele:
„- În accidentul din data de 05.06.2022 s-au produs două impacturi consecutive, primul între autoturismul Audi și autoturismul VW Golf și al doilea între autoturismul Audi și autoturismul Dacia Logan.
- În premomentul accidentului autoturismului Audi se deplasa pe sensul de mers Constanța-Hârșova și autoturismele VW Golf și Dacia Logan se deplasau pe sensul de mers Hârșova-Constanța, în față fiind autoturismul VW Golf.
- Impactul dintre autoturismul Audi și autoturismul VW Golf a avut loc pe sensul de mers Hârșova-Constanța, sens pe care se deplasa autoturismul VW. Impactul a avut loc în momentul în care autoturismul VW Golf, se afla la o distanță de circa 1,5 – 1,8 m față de linia continuă, într-o poziție oblică spre dreapta și autoturismul audi a intrat pe contrasens, având o traiectorie oblică spre stânga.
- După impactul cu autoturismul VW Golf, autoturismul Audi și-a continuat deplasarea, având o traiectorie oblică către stânga și a lovit frontal autoturismul Dacia Logan, care se deplasa în spatele autoturismului VW Golf.
- Vitezele de deplasare ale celor trei autovehicule, în premomentul impactului, nu pot fi calculate cu precizie pe cale analitică, dar se poate aprecia că, în premomentul impactului, viteza autoturismului Audi era de circa 60-70 km/h și vitezele celorlalte două, VW și Dacia, se situau în jurul valorii permise în zona producerii accidentului.
- Starea de pericol a fost generată de către conducătorul autoturismului Audi, care a intrat pe contrasens, în banda de mers a autoturismelor VW Golf și Dacia Logan, în momentul în care a trecut peste marcajul continuu care separă sensurile de mers. - Cauza producerii accidentului a fost dată de intrarea pe contrasens a autoturismului Audi, pe sensul de mers a autoturismelor VW Golf și Dacia Logan.
Cel mai probabil, intrarea autoturismului Audi pe contrasens s-a datorat unor activități desfășurate de conducătorul auto în interiorul autoturismului sau a adormirii acestuia în timpul deplasării.
Conducătorul autoturismului Audi putea evita accidentul dacă nu ar fi intrat brusc și imprevizibil pe contrasens, în banda de mers a autoturismelor VW Golf și Dacia Logan”.
Ing. Expert tehnic Suciu Mircea, expert tehnic auto autorizat din cadrul Biroului Local de Expertize Tehnice și Contabile de pe lângă Tribunalul Constanța, expert parte nominalizat de către inculpat, care a participat la efectuarea expertizei, a menționat la raportul de expertiză tehnică că la cauzele producerii succesiunii de impacturi se adaugă:
„Din dinamica producerii accidentului, pătrunderea pe contrasens s-ar fi putut produce și ca urmare a unei defecțiuni la sistemul de direcție al roții față stânga (posibilă cedare de material la unul din elementele din compunerea mecanismului). Raportat la viteza de deplasare, timpul de reacție a conducătorului auto - în sensul de încercare de corectare a modificării traiectoriei - nu a permis finalizarea încercării de readucere a autoturismului pe spațiul său de deplasare.”
Raportul de expertiză a fost comunicat părţilor.
Părțile civile nu au formulat obiecțiuni sau menţiuni.
Ghețea Radu-Grațian a formulat obiecțiuni la raportul de expertiză care au fost respinse de organul de cercetare penală prin ordonanța din data de 01.02.2024, conform rechizitoriului.
Tot în rechizitoriu se mai arată că „prin ordonanţa prim-procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța, din data de 07.03.2024 s-a dispus respingerea cererii de prelungire a dreptului de circulație pentru numitul Ghețea Radu-Grațian, având în vedere că, la finalul urmăririi penale rezultă fără dubiu că inculpatul Ghețea Radu Grațian a săvârșit infracțiunea de ucidere din culpă, prev. de art. 192 alin. 2 C.pen., faptă cu consecințe ireversibile în dauna victimei și care indică o lipsă a abilităților de a conduce, dată fiind și vârsta inculpatului, nu a mai fost prelungit dreptul de a conduce pe parcursul cercetărilor“.
Rechizitoriul poate fi citit integral accesând secțiunea DOCUMENTE.
Surse de documentare: Portal Just, ReJust.ro și rechizitoriu
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și
Cunoscutul bancher Gheţea Radu Graţian, trimis în judecată, la Constanța, pentru ucidere din culpă! (VIDEO)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii