Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
13:41 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Curtea Supremă decide azi, definitiv, cui revine Portul Tomis. Lupta se dă între Administrația Porturilor Constanța și Tomis Marina Management

ro

27 Sep, 2022 00:00 2911 Marime text
  • Dosarul are indicativul 281/36/2021 și se află la Secția a II-a Civilă a Curții Supreme, fiind în atenția Completului nr. 5 NCPC, format, potrivit surselor noastre, din magistrații George Bogdan Florescu, Rodica       Dorin și Valentina Vrabie.
  • Cazul a ajuns în instanță după ce Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța s-a adresat Curții de Apel Constanța pentru anularea hotărârii Curții de Arbitraj, care stabilea că Tomis Marina Management va rămâne concesionarul Portului Tomis până în anul 2024.
  • Curtea de Apel Constanța a dat câștigat de cauză CN APM, dar Tomis Marina Management a declarat recurs, care se va judeca azi la Curtea Supremă.
 
Curtea Supremă este așteptată să dea astăzi verdictul definitiv în legătură cu soarta Portului Tomis, din Constanța, pentru următorii ani, după ce compania Tomis Marina Management, ce primise în concesiune Portul Tomis, a trecut de la extaz la agonie, Curtea de Apel Constanța hotărând să anuleze decizia Curții de Arbitraj Comercial și Maritim ce îi dădea dreptul asupra portului până în anul 2024.
 
Înalta Curte de Casație și Justiție va analiza astăzi recursul declarat de compania privată Tomis Marina Management împotriva deciziei Curții de Apel Constanța, care a anulat hotărârea Curții de Arbitraj, favorabilă societății.
 
Dosarul are indicativul 281/36/2021 și se află la Secția a II-a Civilă a Curții Supreme, fiind în atenția Completului nr. 5 NCPC, format, potrivit surselor noastre, din magistrații George Bogdan Florescu, Rodica Dorin și Valentina Vrabie.
 
Cazul a ajuns în instanță după ce Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța s-a adresat Curții de Apel Constanța pentru anularea hotărârii Curții de Arbitraj, care stabilea că Tomis Marina Management va rămâne concesionarul Portului Tomis până în anul 2024.
 
Proceduri separate pentru Portul Tomis
 
Curtea de Apel Constanța a admis acțiunea CN APM SA și a constatat că, de fapt, contractul între cele două părți s-a încheiat în iunie 2021.
 
Acum, cazul a ajuns la Curtea Supremă după ce compania privată a declarat recurs împotriva acestei decizii.
 

Între timp, în paralel cu procesul propriu-zis, printr-o procedură separată, Tomis Marina Management a încercat să obțină și suspendarea executării acestei hotărâri, dar solicitarea a fost respinsă de Curtea Supremă.
 
La rândul său, Compania Națională Administrarea Porturilor Maritime a obținut, la Judecătoria Constanța, prin procedura ordonanței președințiale suspendarea provizorie a demolării investițiilor făcute în Portul Tomis de către Tomis Marina Management, în dosarul 4375/212/2022.
 
Din decizia atacată
 
Așa cum arătam în edițiile anterioare, se arată în Hotărârea nr. 4/2021 a Curții de Apel Constanța, document citat pe Jurindex, că „pârâta Tomis Marina Management SRL (în continuare TMM) a formulat acțiunea arbitrală ce a format obiectul dosarului nr. 1/2021 al Curții de Arbitraj Comercial și Maritim de pe lângă Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța solicitând obligarea CNAPM SA la încheierea unui act adițional privind modificarea art. 3.1. din contractul de închiriere nr. CNAPM-_____-CHI-01/17.12.2004, în concordanță cu caietul de sarcini, în sensul modificării valabilității contractului ca fiind 16.12.2024 în loc de 30.06.2021“.
 
Cu alte cuvinte, Tomis Marina a solicitat la Curtea de Arbitraj ca valabilitatea contractului de încheiat pentru concesionarea Portului Tomis să fie până în 2024, în loc de iunie 2021, cum era menționat inițial în contractul încheiat în anul 2004.

 
În continuare, Curtea de Apel Constanța a arătat că „prin Sentința Arbitrală nr.1/11.05.2021, pronunțată de Curtea de Arbitraj Comercial și Maritim de pe lângă Camera de Comerț, Industrie, Navigație șt Agricultură Constanța în dosarul nr.1/2021, a fost admisă acțiunea TMM și a fost obligată CNAPM SA la încheierea unui act adițional privind modificarea art. 3 alin. (1) din contractul de închiriere nr. 3849-CHI-01/17.12.2004, în concordanță cu caietul de sarcini, în sensul modificării valabilității contractului ca fiind 16.12.2024 în loc de 30.06.2021“.
 
Au explicat judecătorii că „în motivarea sentinței s-a reținut că există o neconcordanță între contract și caietul de sarcini cu privire la termenul închirierii, respectiv între art. 3 alin. 1 din contract și cap. 5 din caietul de sarcini, iar contractul trebuie interpretat în sensul că ar fi fost încheiat pe termen de 20 ani până la 16.12.2024 în raport de prevederile art. 44 alin. 1 și 2 din contract“.
 
Totuși, magistrații Curții de Apel au explicat: „Curtea reține că sentința arbitrală este dată încălcarea dispozițiilor imperative ale legii, astfel că acțiunea în anulare întemeiată de reclamantă pe prevederile art. 608 alin. 1 lit. h Cod procedură civilă sunt admisibile“.
 
Termen al închirierii de 20 de ani
 
„Curtea reține că în caietul de sarcini era prevăzut un termen al închirierii de 20 ani. (capitolul 5 - Durata închirierii). În contract, la art. 3 alin. 1, era prevăzut un termen al închirierii până la 30.06.2021, deci de aproximativ 17 ani. Data limită pentru valabilitatea contractului de închiriere de 30.06.2021 a fost stipulată întrucât la această dată expira termenul din contractul de concesiune nr. MM/2714/2001 încheiat între Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței și CNAPM Constanța S.A., iar concedentul CNAPM Constanța S.A. nu putea închiria după data de 30.06.2021 Portul Constanța întrucât după această dată nu mai avea dreptul de concesiune având acest obiect“, a explicat Curtea de Apel.
 
Mai exact, Curtea de Apel a arătat că Administrația Porturilor Maritime nu putea închiria Portul Constanța după data de 30 iunie 2021 întrucât doar până atunci avea, la rândul său, dreptul de concesiune asupra portului, de la Ministerul Transporturilor.
 
În continuare, Curtea de Apel a mai explicat că „trebuie reținut că în cauză nu are relevanța data de TMM faptul că ulterior încheierii contractului de închiriere nr. 3849-CHI-01/17.12.2004 între Ministerul Transporturilor și CNAPM Constanța S.A. s-a încheiat contractul de concesiune nr. 4113/31.10.2008 prin care s-a extins durata concesiunii până în anul 2057, întrucât acțiunea de față nu privește modificarea duratei contractului de închiriere în baza prevederilor inițiale ale contractului, de vreme ce în contract nu s-a prevăzut că în cazul extinderii duratei concesiunii se va extinde și durata închirierii, ci privește interpretarea contractului, susținându-se că s-a convenit chiar de la data semnării acestuia un termen de închiriere de 20 ani, până la 16.12.2024, iar după data extinderii concesiunii s-a născut dreptul TMM de a cere formalizarea acestui aspect“.
 
„Modificarea contractului dispusă prin sentința arbitrală nu reprezintă o prelungire a acestuia în baza art. 3 alin. 2 contract, ci, în viziunea Curții de Arbitraj o formalizare a dispozițiilor art. 44 alin. 1 și 2 din contract, în sensul de a se considera închirierea până la termenul de 20 ani prevăzut în caietul de sarcini. Această formalizare impusă prin sentința arbitrală încalcă însă prevederile imperative ale art. 35 alin. 2 din OG nr. 22/1999, întrucât contractul de închiriere nu se putea încheia inițial decât până la data de 30.06.2021 (când înceta dreptul de concesiune al CNAPM Constanța S.A.) După aceasta dată, părțile se puteau prevala doar de art. 3 alin. 2 din contract pentru a prelungi valabilitatea contractului, ceea ce nu se discută în speță“, se mai arată în hotărârea pe care Tomis Marina Management a încercat să o suspende, la Înalta Curte.
 
„Prevederile din contractul de închiriere sunt foarte clare“
 
În continuare, instanța din Constanța a mai explicat: „Curtea reține că prevederile art. 3 alin. 1 din contractul de închiriere sunt foarte clare, contractul de închiriere fiind valabil până la 30.06.2021. Nu reiese din nicio prevedere contractuală faptul că durata închirierii ar putea să se extindă până la 16.12.2024. Dispozițiile art. 44 alin. 1 și 2 din contract prevăd faptul că în cazul neconcordanței între dispozițiile contractului și caietului de sarcini contractul va fi modificat conform caietului de sarcini, însă nu este cazul și a dispozițiilor art. 3 alin.1 din contract întrucât aceste dispoziții contractuale au fost stipulate pentru respectarea unor norme imperative ale legii. Libertatea contractuală nu se poate întinde decât peste dispozițiile supletive ale legii, nu și cele imperative, astfel că modificarea art. 3 alin. 1 în sensul caietului de sarcini nu se poate realiza contrar dispozițiilor imperative ale legii în baza căruia a fost încheiat contractul de închiriere“.
 
„Astfel, Curtea reține că în privința contractului de închiriere sunt aplicabile dispozițiile OG nr. 22/1999, cu referire la dispozițiile art. 35 și imposibilitatea legală a CNAPM Constanța S.A. de a închiria infrastructură de transport naval peste perioada pentru care are la rândul său dreptul de concesiune“, potrivit hotărârii.
 
„Dispozițiile imperative de la art. 35 alin. 2 din OG nr. 22/1999 au fost încălcate de către Curtea de Arbitraj, prin modificarea duratei închirierii inițiale peste termenul pentru care se putea valabil încheia contractul, astfel că motivele de anulare ce privesc acest aspect invocate de către reclamantă sunt fondate“, au spus magistrații Curții de Apel Constanța.
 
„Pentru toate aceste considerente, Curtea va admite acțiunea în anulare, va dispune anularea hotărârii arbitrale și, judecând în fond, va respinge cererea formulată de Tomis Marina Management SRL ca nefondată“, potrivit deciziei instanței.
 
Acum, Înalta Curte de Casație și Justiție a României va stabili dacă menține această decizie a Curții de Apel Constanța sau dacă se impune o altă soluție pentru acest litigiu.
 
Oricare va fi decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție în proces, ea va fi definitivă.
 
Portul Tomis, dat în folosință societății Sisteme Internaționale de Afaceri
 
Potrivit datelor oficiale, Portul Tomis a fost dat în folosință societății Sisteme Internaționale de Afaceri S.A. București, prin contractul de închiriere nr. 3849/17.12.2004, semnat în baza licitației publice ce s-a finalizat prin semnarea procesului verbal de adjudecare la licitație din 26.12.2004.
 
Contractul a fost cesionat ulterior către Sisteme Integrate de Afaceri S.R.L, care și-a schimbat în anul 2007 denumirea în Tomis Marina Management S.R.L.
 
Surse avizate au declarat pentru ZIUA de Constanța că, la acest moment, contractul de concesionare a Portului Tomis nu mai este în vigoare, valabilitatea acestuia încheindu-se la data prevăzută în document, respectiv 30 iunie 2021.
 
Despre Tomis Marina Management
 
Potrivit Confidas.ro, platformă consultată la data de 21 septembrie 2022, Tomis Marina Management are sediul social în Constanța, pe strada Lebedei, nr. 1, fiind fondată în 2010.
 
Firma se ocupă de activități de servicii anexe transportului pe apă și are ca acționari cu procente egale companiile Aterina Global (al cărei nume se leagă de Aqualand, pe care funcționează parcul Aqua Magic, Blue Beach, I & C Development și MM Recycling) și Euromarina SRL.
 
Tomis Marina Management este administrată de Sürmen Șeref, ce figurează și în Alfabe Construction SRL.
 
La rândul său, Aterina Global are sediul în Constanţa, pe strada Lebedei, a fost fondată în 2019 și se ocupă de dezvoltare (promovare) imobiliară, având ca asociați GKL Engineering LTD, cu sediul în Cipru, cu 99 %, și pe Nicoleta Dogaru, cu 1 %, care este și administrator.
 
Facem precizarea că Aterina Global SRL a deținut, în trecut, acțiuni la Garden Shop Services SA (fosta Pomacost), compania care întreținea spațiile verzi din municipiu.
 
La rândul său, Euromarina SRL (fondată în 2007) are sediul în Constanța, pe strada Lebedei și se ocupă de construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement.
 
Asociații sunt Suat Surmen, cu 37,5 %, Mehmet Kerim Kalgay, cu 30 %, Seref Surmen, cu 27,5 %, Hasan Malik Kececioglu și Mustafa Nihat Demirel, fiecare cu câte 2,5 %.
 
Pentru anul trecut, fără niciun angajat, Euromarina SRL a declarat o cifră de afaceri de 0 lei, cheltuieli de 4.996 de lei și un profit net de 9.923 de lei.
 
Sursa motivare: www.rolii.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
Declarații de avere
Averea și interesele lui Valentin Pîrvulescu, membru în CA-ul Administrației Canalelor Navigabile, director al Tomis Marina Management SRL (DOCUMENTE)

 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii