Desluşim misterul ştiut doar de o mână de specialişti Ce probleme au întârziat construcţia noului pod de la Agigea
Desluşim misterul ştiut doar de o mână de specialişti: Ce probleme au întârziat construcţia noului pod
11 Oct, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
3081
Marime text
Aseară ar fi trebuit să intre în vigoare hotărârea Consiliului Judeţean Constanţa menită să permită vehiculelor cu masa totală admisă mai mare de 3,5 tone, care asigură transportul special al elevilor, transportul special de persoane şi transportul public de persoane, să traverseze podul de la Agigea. După cum arătam şi în ediţia de ieri, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu este de acord cu propunerea CJC, motiv pentru care nu va acorda avizul necesar punerii în aplicare a hotărârii mai sus precizate. În acest context, atenţia întregului judeţ se îndreaptă către noul pod peste Canalul Dunăre - Marea Neagră, cel de la Poarta 10 care, teoretic, ar trebui să fie gata până în luna mai a anului viitor.
În această ediţie, ZIUA de Constanţa prezintă adevăratul motiv pentru care lucrarea podului CNAPMC nu a fost finalizată până în prezent.
Paşii acestui important proiect ne-au fost explicaţi de specialiştii Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA, conform cărora „în urma expertizelor impuse de legislaţie pentru a confirma datele din teren furnizate de către constructor pe parcursul primelor etape de execuţie a reieşit ca necesară adaptarea soluţiei proiectate iniţial la condiţiile imprevizibile ale terenului de fundare, fapt care nu putea fi anticipat înainte de începerea lucrărilor în iunie 2010”. „Prin urmare, a fost impusă o reproiectare şi adaptare a soluţiei proiectate iniţial, fapt care a necesitat un volum mare de lucru din partea proiectantului. Din acest motiv, a fost necesară reluarea calculelor, iar soluţiile au fost supuse altor analize şi verificări minuţioase a experţilor, atât din punct de vedere al echilibrului static al podului şi al calculelor de rezistenţă, cât şi din punct de vedere al costurilor determinate de ultimele schimbări. Toate aceste modificări ale proiectului iniţial au dus la necesitatea revizuirii studiului de fezabilitate iniţial, respectiv a indicatorilor tehnico-economici ai lucrării. Astfel, proiectul a trebuit să fie din nou avizat în Comitetul Tehnic Executiv al Ministerului Transporturilor, în comisia interministerială şi să fie emisă o nouă Hotărâre de Guvern de aprobare a noilor indicatori tehnico-economici.
În urma acesteia, au fost declanşate procedurile de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere”, potrivit Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA. În toată această perioadă, continuă oficialii CNAPMC, până la obţinerea unei noi autorizaţii de construire pe noua soluţie aprobată prin HG, lucrările la podul rutier au fost întrerupte, constructorul având posibilitatea să execute numai lucrările autorizate iniţial la drumul de acces spre Poarta 7 a Portului Constanţa şi la legătura cu varianta ocolitoare a Municipiului Constanţa. „De asemenea, trebuie luat în considerare că montajul tablierului metalic la podul rutier este condiţionat de viteza vântului şi înălţimea valurilor, tehnologia de montaj impunând utilizarea macaralelor plutitoare şi a împingătoarelor pentru a aduce în poziţia de montaj toate cele 15 tronsoane de tablier care urmează să fie montate pentru finalizarea întregii suprastructuri a podului. Trebuie menţionat că toleranţa admisă la montajul tronsoanelor de tablier metalic peste Canalul Dunăre – Marea Neagră este de maximum 2 mm. Toate aceste probleme tehnice, suprapuse cu dificultăţile legate de exproprieri şi reautorizări, au dus la o acumulare de întârzieri, care face posibilă finalizarea lucrărilor în luna iunie 2014, conform declaraţiilor constructorului. În conformitate cu legislaţia FIDIC, constructorul este îndreptăţit să solicite o prelungire a duratei de execuţie a lucrărilor dacă termenul final, potrivit clauzelor contractuale, este întârziat de condiţii climatice nefavorabile sau alte circumstanţe imprevizibile”, au conchis oficialii CNAPMC.
În această ediţie, ZIUA de Constanţa prezintă adevăratul motiv pentru care lucrarea podului CNAPMC nu a fost finalizată până în prezent.
Paşii acestui important proiect ne-au fost explicaţi de specialiştii Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA, conform cărora „în urma expertizelor impuse de legislaţie pentru a confirma datele din teren furnizate de către constructor pe parcursul primelor etape de execuţie a reieşit ca necesară adaptarea soluţiei proiectate iniţial la condiţiile imprevizibile ale terenului de fundare, fapt care nu putea fi anticipat înainte de începerea lucrărilor în iunie 2010”. „Prin urmare, a fost impusă o reproiectare şi adaptare a soluţiei proiectate iniţial, fapt care a necesitat un volum mare de lucru din partea proiectantului. Din acest motiv, a fost necesară reluarea calculelor, iar soluţiile au fost supuse altor analize şi verificări minuţioase a experţilor, atât din punct de vedere al echilibrului static al podului şi al calculelor de rezistenţă, cât şi din punct de vedere al costurilor determinate de ultimele schimbări. Toate aceste modificări ale proiectului iniţial au dus la necesitatea revizuirii studiului de fezabilitate iniţial, respectiv a indicatorilor tehnico-economici ai lucrării. Astfel, proiectul a trebuit să fie din nou avizat în Comitetul Tehnic Executiv al Ministerului Transporturilor, în comisia interministerială şi să fie emisă o nouă Hotărâre de Guvern de aprobare a noilor indicatori tehnico-economici.
În urma acesteia, au fost declanşate procedurile de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere”, potrivit Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA. În toată această perioadă, continuă oficialii CNAPMC, până la obţinerea unei noi autorizaţii de construire pe noua soluţie aprobată prin HG, lucrările la podul rutier au fost întrerupte, constructorul având posibilitatea să execute numai lucrările autorizate iniţial la drumul de acces spre Poarta 7 a Portului Constanţa şi la legătura cu varianta ocolitoare a Municipiului Constanţa. „De asemenea, trebuie luat în considerare că montajul tablierului metalic la podul rutier este condiţionat de viteza vântului şi înălţimea valurilor, tehnologia de montaj impunând utilizarea macaralelor plutitoare şi a împingătoarelor pentru a aduce în poziţia de montaj toate cele 15 tronsoane de tablier care urmează să fie montate pentru finalizarea întregii suprastructuri a podului. Trebuie menţionat că toleranţa admisă la montajul tronsoanelor de tablier metalic peste Canalul Dunăre – Marea Neagră este de maximum 2 mm. Toate aceste probleme tehnice, suprapuse cu dificultăţile legate de exproprieri şi reautorizări, au dus la o acumulare de întârzieri, care face posibilă finalizarea lucrărilor în luna iunie 2014, conform declaraţiilor constructorului. În conformitate cu legislaţia FIDIC, constructorul este îndreptăţit să solicite o prelungire a duratei de execuţie a lucrărilor dacă termenul final, potrivit clauzelor contractuale, este întârziat de condiţii climatice nefavorabile sau alte circumstanţe imprevizibile”, au conchis oficialii CNAPMC.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii