Dezastru pe toate planurile Raport de audit al Camerei de Conturi la Primăria Cogealac din județul Constanța asupra situațiilor financiare pentru 2023 (DOCUMENT)
Dezastru pe toate planurile: Raport de audit al Camerei de Conturi la Primăria Cogealac din județul Constanța
28 Jan, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
1544
Marime text
- Termenul de implementare pe marginea auditului asupra situațiile financiare consolidate ale Comunei Cogealac este 30 septembrie 2025
- Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Cogealac pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulate, au influențe semnificative și generalizate asupra situațiilor financiare ale bugetului localității
- Prin situațiile financiare raportate la 31.12.2023 au fost prezentate eronat datele referitoare la terenurile care aparțin comunei, deoarece parte din acestea sunt înregistrate la valoarea de 1 leu, astfel fiind afectat și fondul bunurilor din domeniul public/privat al comunei
- Au fost efectuate cheltuieli nelegale în derularea contractului privind executarea lucrărilor de modernizare și reabilitare drumuri în sat Tariverde și sat Cogealac
- În anul 2023, UATC Cogealac a încheiat șapte contracte de achiziție directă, din care: patru contracte de achiziție publică de servicii de proiectare, două contracte de lucrări de reparații capitale clădiri administrative și un contract servicii întreținere spații verzi prin intermediul achizițiilor directe din catalogul electronic unui singur operator economic, căruia i-au fost acceptate ofertele și adjudecate contractele, fără a fi determinată valoarea estimată a achizițiilor în faza de inițiere, încălcând astfel principiul transparenței în achizițiile publice, principiu care are rolul de a garanta supravegherea activității autorităților contractante
- De asemenea, entitatea nu a supus aprobării execuția bugetară a trimestrului II 2024 și a înregistrat plăți restante raportate de 2.632.054 lei
- Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de conducerea entității auditate a recomandărilor transmise de Curtea de Conturi, sunt incidente prevederile art.64 din Legea nr.94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată
INTRO:
Curtea de Conturi a publicat raportul de audit efectuat de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța asupra situațiilor financiare ale comunei Cogealac, aprobate de către primar, în calitate de ordonator principal de credite și depuse la MF-DGRFP Galați - AJFP Constanța sub numărul 455/06.02.2024.
Situațiile financiare consolidate ale Comunei Cogealac au inclus, pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare ale celor 2 entități subordonate cu personalitate juridică, respectiv: o unitate de învățământ preuniversitar – Liceul Tehnologic Cogealac și Serviciul Local de Salubritate.
Opinia contrară
Au fost auditate situațiile financiare consolidate ale Comunei Cogealac pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; conturile de execuție bugetară și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv Raportul privind situațiile financiare care conține un rezumat al principalelor politici contabile și note explicative.
În opinia Camerei de Conturi, din cauza importanței aspectelor descrise în secțiunea “Baza opiniei contrare” din raport, situațiile financiare consolidate ale entității nu oferă o imagine reală și fidelă cu privire la elementele patrimoniale de natura activelor și datoriilor, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil în România.
Baza pentru opinia contrară
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Cogealac pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulate, au influențe semnificative și generalizate asupra situațiilor financiare, după cum urmează:
1. Nu au fost respectate prevederile legale referitoare la efectuarea inventarierii2, practic aceasta a fost formală întrucât nu conține toate elementele patrimoniale ale entității și nu s-a finalizat cu întocmirea procesului-verbal al rezultatului inventarierii.
Prin situațiile financiare raportate la 31.12.2023 au fost prezentate eronat datele referitoare la terenurile care aparțin comunei, deoarece parte din acestea sunt înregistrate la valoarea de 1 leu, astfel fiind afectat și fondul bunurilor din domeniul public/privat al comunei.
De asemenea, nu a fost actualizat inventarul bunurilor aparținând domeniului public și privat al comunei, conform prevederilor Codului administrativ, fără publicarea acestuia ca anexă la Statutul UATC Cogealac, din cauza nefinalizării operațiilor de cadastrare a bunurilor din domeniul public și privat.
Nu au fost respectate prevederilor legale4 referitoare la reevaluarea tuturor activelor fixe corporalede natura construcțiilor și terenurilor aflate în patrimoniul entității.
Aspectele constatate au influențat datele raportate în situațiile financiare prin diminuarea valorii terenurilor și a fondurilor comunei.
2. Au fost efectuate cheltuieli nelegale în derularea contractului privind executarea lucrărilor de modernizare și reabilitare drumuri în sat Tariverde și sat Cogealac, loturile D, E, I, K, L, M, respectiv:
- cheltuieli în valoare de 137.892 lei rezultate din aplicarea incorectă a coeficientului de ajustare asupra totalului situațiilor de lucrări din anul 2023, cu nerespectarea prevederilor legale;
- diferențe de preț achitate, în suma de 11.608 lei, rezultate ca urmare a majorarii prețurilor utilizate la calculul valorii din situațiile de lucrări aferente solicitărilor la plată din anul 2023, față de cele prevăzute în oferta care a stat la baza încheierii contractului.
Aspectele constatate au influențat datele raportate în situațiile financiare prin denaturarea cheltuielilor, care au fost efectuate în mod nelegal, în valoare de 149.500 lei.
3. UATC Cogealac a efectuat în anul 2023 plăți în avans, nejustificate la sfârșitul anului și nici până la data efectuării prezentului audit, contrar prevederilor legale6 precum și în lipsa unor grafice de execuție, avans în sumă totală de 629.792,63 lei, respectiv 30% din valoarea totală a lucrărilor aferente contractelor cu încredințare directă încheiate în anul 2023 având ca obiect reparațiile capitale de renovare și reabilitare a două clădiri administrative.
Pentru neexecutarea lucrărilor la care s-au acordat avansuri, recuperarea sumelor de către ordonatorul de credite se face cu perceperea dobânzilor şi penalităţilor de întârziere existente pentru creanţele bugetare, calculate pentru perioada de la care s-a acordat avansul şi până în momentul recuperării avansului. S-a constatat, totodată, că prin contractele delucrări în cauză nu a fost prevăzută constituirea garanției de buna execuție, conform prevederilor legale.
Aspectele constatate au influențat datele raportate în situațiile financiare, prin denaturarea cheltuielilor în sumă de 629.792,63 lei și a veniturilor din dobânzi și penalități, cu suma de 73.477 lei.
4. Entitatea verificată nu a justificat stabilirea valorii estimate la inițierea achiziției privind amenajarea și întreținerea spațiilor verzi, pentru care a încheiat contractul nr. 7466/08.09.2023 în valoare de 267.000 lei fără TVA.
Conform referatului de necesitate și a caietului de sarcini, serviciile contractate se referă la cosirea mecanizată a vegetației ierboase și încărcarea resturilor în mijlocul de transport, evaluate și încredințate direct cu un tarif de 1,82 lei/mp pentru o suprafață de 146.811 mp, fără documente din care să rezulte suprafețele spațiilor verzi și consultarea pieței. De asemenea, entitatea nu a justificat, nici în faza de recepție, suprafețele asupra cărora s-a intervenit prin cosire vegetației și a plătit suma de 317.730 lei.
Derularea contractului de întreținere a spațiilor verzi în perioada septembrie-octombrie 2023, se suprapune cu perioada în care Serviciului local de salubrizare comunală Cogealac (SLSC), prin Ordinul ANRSC nr.566/18.08.2023, i s-a retras licența nr. 5070/07.09.2020 pentru care era autorizat să desfășoare activitatea de colectarea separată și transport deșeuri comunale și a altor deșeuri similare.
Însă, în perioada septembrie - decembrie 2023, ordonatorul terțiar de credite SLSC a funcționat cu un număr de 9 salariați, fără ca primaria Cogealac să intervină în vederea redimensionării numărului de personal și fără a solicita prestarea serviciile de cosit mecanizat a vegetației ierboase propriului serviciu de salubrizare.
Astfel, se constată pe de o parte ca serviciile de întreținere spatii verzi au fost angajate cu nerespectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității în utilizarea fondurilor publice, iar pe de altă parte plățile efectuate de entitatea nu au fost justificate prin documente din care să rezulte suprafețele spațiilor verzi existente asupra cătora s-a intervenit, nefiind organizat totodată registrul spațiilor verzi.
Aspectele consemnate au influență asupra cheltuielilor înregistrate și reflectate prin situațiile financiare, în sumă de 317.730 lei.
5. Atât UATC Cogealac cât și Serviciul local de salubrizare comunală Cogealac, deși au calculat și înregistrat obligațiile din salarii - contribuții cu reținere la sursă și contribuția asiguratorie pentru muncă, acestea nu au fost plătite la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și de sănătate, atât în perioada auditată, cât și în perioada anterioară, faptă sancționată conform legii.
Pentru neplata la scadență a impozitului și contribuțiilor datorate la 31.12.2023 în sumă de 2.047.669 lei, UATC Cogealac datorează bugetului de stat consolidat, conform datelor transmise de ANAF Constanța, penalități de întârziere neînregistrate, cu efecte asupra reflectării denaturate la 31.12.2023 a accesoriilor datorate în sumă de 622.331 lei, pe seama conturilor 431- asigurări sociale, 444- impozit salarii si 448-alte datorii și creanțe în legătură cu bugetul de stat.
De asemenea, serviciul de salubrizare înregistra la 31.12.2023 datorii la bugetul general consolidat în sumă de 234.027 lei, reprezentand impozit și contribuții din salarii neachitate, fără ca prin proiectul de buget și rectificările acestuia să fie menționate și solicitate fonduri în vederea stingerii obligațiilor restante, conform prevederilor legale.
Se constatată totodată că ordonatorul principal de credite a încheiat noi angajamente legale, fără a-și îndeplini obligația de a stinge, atât plăţile restante înregistrate la finele anului 2022 și arieratele din execuţia anului auditat, nefiind respectate normele legale.
6. UATC Cogealac în anul 2023, nu a calculat contribuția pentru fondul de handicap conform prevederilor legale, în condițiile în care numărul de personal angajat din aparatul propriu în medie 72, inclusiv asistenții personali, depășește numărul de 50 salariați pentru care se datorează acest fond la bugetul de stat, precum și pentru că entitatea nu are angajate persoane cu handicap.
Abaterea a influențat datele raportate în situațiile financiare la 31.12.2023, prin denaturarea cheltuielilor în sumă de 71.988 lei.
7. Raportarea prin Anexa 30 a unor date și informații eronate referitoare la plățile restante și arieratele înregistrate de UATC Cogealac la 31.12.2023, cu nerespectarea prevederilor legale.
De asemenea, din datele transmise prin anexa 30 la data de 30.06.2024, reiese că entitatea verificată a raportat eronat plățile restante, în condițiile în care aceasta înregistrează credite neachitate și neraportate la rândul 50, iar plățile restante către bugetul general consolidat nu corespunde cu valoarea soldului conturilor aferente de evidență. Datoriile către furnizorii de imobilizări și alți creditori din investiții raportați la rândul 15, diferă de totalul înregistrat în conturile contabile dedicate.
Astfel, totalul plăților restante raportate de entitate la 30.06.2024 a fost de 2.632.054 lei, din care 2.723 lei ca fiind arierate, cele din urmă cu mult sub valoarea reală înregistrată. Din analiza efectuată rezultă că entitatea a subevaluat plățile restante cu o valoare de 4.393.109 lei.
Raportarea arieratelor la o valoare mai mică decât cea reală a condus la nediminuarea lunară corespunzătoare a volumului arieratelor de cel puțin 5%, obligație prevăzută de normele legale în materie, față de care DRGFP Galați – AJFP Constanța ar fi dispus sistarea alimenării cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetului local al UATC Cogealac.
8. Neînregistrarea dobânzilor aferente creditelor interne contractate și neplata ratelor și dobânzilor ajunse la scadență cu generarea unor costuri suplimentare de împrumut.
Deși prin bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pe anul 2023 au fost cuprinse la articolul bugetar 81 cheltuieli in valoare de 480.000 lei, entitatea nu a rambursat ratele aferente creditului contractat în anul 2012 cu scadență la data de 01.05.2032 .
În cazul dobânzilor și comisioanelor aferente creditului, entitatea nu a cuprins în bugetul pe anul 2023 prevederi de cheltuieli cu dobânzile la articolul 30 și nici nu a efectuat astfel de plăți, de asemenea valoarea dobânzilor datorate pe anul auditat nu au fost înregistrate în evidența contabilă și nici cele datorate și neachitate din anii anteriori. Unitatea bancară creditoare a înștiințat UATC Cogealac asupra faptului că din cauza restanțelor înregistrate, la data de 04.06.2021 creditul în valoare de 1.330.283 lei a fost exigibilizat, astfel că entitatea verificată poate fi oricând executată pentru suma datorată și neachitată.
9. Neînregistrarea, în contabilitatea Liceului Tehnologic Cogealac, a terenurilor în suprafață de 10 ha aflate în proprietatea acestuia, precum și necalcularea amortizării asupra activelor fixe necorporale în mod sistematic pe parcursul duratei de viață utile a acestora, contrar prevederilor legale.
Aspectele consemnate au influențat situațiile financiare raportate la 31.12.2023, prin subevaluarea activelor cu suma de 244.780 lei.
Alte aspecte
1. În anul 2023, UATC Cogealac a încheiat șapte contracte de achiziție directă, din care: patru contracte de achiziție publică de servicii de proiectare, două contracte de lucrări de reparații capitale clădiri administrative și un contract servicii întreținere spații verzi prin intermediul achizițiilor directe din catalogul electronic unui singur operator economic, căruia i-au fost acceptate ofertele și adjudecate contractele, fără a fi determinată valoarea estimată a achizițiilor în faza de inițiere, încălcând astfel principiul transparenței în achizițiile publice, principiu care are rolul de a garanta supravegherea activității autorităților contractante.
2. Nerespectarea prevederilor legale în stabilirea drepturilor salariale din perioada 01.01.2023– 30.09.2024, fără aprobarea consilului local. Drepturile salariale ale funcționarilor publici și personalul contractual din aparatul propriu al UATC Cogealac, au fost stabilite și acordate fără respectarea nivelului de studii, de vechime în muncă sau nivelul funcției deținute de personalul angajat, stabilindu-se un coeficient unic de calcul al salariului de bază pentru toți angajații de 1,5.
3. Entitatea nu a întreprins măsuri legale de urmărire și executare pentru creanțele certe și neîncasate la termenele de scadență, conform prevederilor legale21 prin transmiterea titlurilor executorii, a somațiilor, de asemenea nu au fost efectuate popriri asupra conturilor sau prin sechestru asupra bunurilor proprietate a debitorului, urmăribile potrivit legii.
4. Nu au fost supuse la termen spre analiză și aprobare în lunile aprilie, iulie, octombrie și decembrie execuțiile bugetare trimestriale, în vederea redimensionarii cheltuielilor în funcție de gradul de colectare a veniturilor, astfel că entitatea la sfârșitul anului 2023 a înregistrat plați restante.
Menționăm ca abaterea are caracter de continuitate întruât entitatea nu a supus aprobării execuția bugetară a trimestrului II 2024 și a înregistrat plăți restante raportate de 2.632.054 lei.
Bună guvernanță
1. UATC Cogealac nu a implementat Sistemul de control intern managerial , nu există o comisie de monitorizare care să coordoneze și să monitorizeze această activitate și de asemenea, nu au fost elaborate proceduri documentate, respectiv procedurile de sistem şi procedurile operaţionale, pentru procesele şi activităţile derulate în cadrul entităţii.
Referitor la exercitarea funcției de audit intern, s-a constatat că aceasta nu există în aparatul de specialitate al Primarului comunei Cogealac, dar poate fi exercitată, conform prevederilor Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, de structura de audit intern înființată la nivelul structurii asociative a Asociației Comunelor din România (ACOR), al cărei membră este și UATC Cogealac.
În concluzie, entitatea nu respectă standardele de control intern managerial.
2. Măsurile și recomandările din misiunile de audit anterioare nu au fost implementate în totalitate. Cu ocazia auditui financiar efectuat în anul 2019, există măsuri dispuse de Curtea de Conturi neimplementate pentru care echipa de audit atrage atenția asupra riscului de prescriere a unor acțiuni de recuperare.
Termenul de implementare pe marginea auditului asupra situațiile financiare consolidate ale Comunei Cogealac este 30 septembrie 2025.
Facem precizarea că nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de conducerea entității auditate a recomandărilor transmise de Curtea de Conturi, sunt incidente prevederile art.64 din Legea nr.94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată.
În secțiunea Documente puteți consulta raportul de audit financiar al Curții de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța la Primăria comunei Cogealac, județul Constanța.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Cumpărări Directe Constanța Primăria Cogealac, un nou contract cu Iridex Group Salubrizare (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii