Directorii unităților constănțene de învățământ s-au mobilizat „Normalitatea este la școală, iar respectarea regulilor și înțelegerea părinților vor sprijini eforturile noastre”
Directorii unităților constănțene de învățământ s-au mobilizat: „Normalitatea este la școală, iar
08 Feb, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
3451
Marime text
Pe repede înainte, așa cum știe Ministerul Educației să „rezolve” situațiile de criză din învățământul românesc cauzate, de un an încoace, de pandemia de Covid 19, debutul semestrului II al anului școlar 2020-2021 a obligat managerii unităților de învățământ să facă față unui ordin „produs” la foc automat.
Potrivit Prefecturii Constanța, situația începerii semestrului II, din perspectiva incidenței cazurilor de Covid 19, este următoarea: 247 de unități de învățământ vor funcționa în scenariul 1, 254 - în scenariul 2, două în scenariul 3. Șapte unități din categoria „clădiri în reabilitare sau fără aviz ISU”, vor funcționa în online – grădinițele cu program normal nr. 8, nr. 11 și „Piticot” Medgidia, Valea Dacilor, cu program prelungit nr. 3, „Ion Creangă” și „Lucian Grigorescu” Medgidia. Alte șase unități au activitatea suspendată: Școala primară nr. 2 Arsa, Grădinița cu program prelungit „Piticot” Cernavodă, Școala gimnazială specială Sanatoriu Mangalia, Școala primară „Champions for Life” Constanța, Școala gimnazială nr. 4 Neptun, Școala primară nr. 3 Ștefan cel Mare.
După cum deja se știe, în județul Constanța doar la Dumbrăveni (Școala gimnazială nr. 1 și Grădinița cu program normal), unde învață 11 preșcolari, 20 elevi de învățământ primar și 20 elevi de gimnaziu, se aplică scenariul roșu. Preșcolarii și elevii din învățământul primar vor merge la școală, iar cei de gimnaziu vor desfășura ore on-line, pentru care Inspectoratul Școlar Județean Constanța dă asigurări că dispun de tehnologia necesară.
Au fost la munte, iar acum învață de-acasă
Și pentru că deja experiența perioadei anterioare i-a determinat să-și pună în practică abilitățile manageriale, unii directori reușesc ca astăzi să ofere elevilor siguranță. Cel puțin în ceea ce privește unitățile pe care le conduc. Pentru că, dincolo de gardul școlii, sunt părinții, care mulți dintre ei au ales să-și plimbe copiii în vacanță, cu urmările de rigoare.
Spre exemplu, la Școala gimnazială nr. 16 „Marin Ionescu Dobrogianu”, există deja patru cazuri de elevi care nu se pot prezenta la cursuri din cauza unor... semnalmente la revenirea de la munte.
Pentru prof. Simona Balteș, directorul Școlii 16, instituție din cartierul Abator aflată în curs de reabilitare, programarea cursurilor pentru cele 12 clase s-a făcut în două schimburi astfel: de la ora 7,30 vor veni elevii celor trei clase a VIII-a, iar de la 7,45, ciclul primar, până la clasa a II-a. Elevii claselor a III-a și a IV-a vor veni după amiaza. „Am dezinfectat toată școala, avem patru lămpi cu ultraviolete, dispunem de toate cele necesare pentru a începe în siguranță cursurile. Nu am avut niciun caz de infectare din septembrie și sperăm că părinții vor avea încredere că vom face tot ceea ce ne stă în putință pentru a le asigura copiilor un mediu protejat, pentru că normalitatea este la școală. Știm cât de mult își doresc copiii să revină în bănci, chiar și cei din clasele V-VII”, a declarat prof. Balteș.
Interval de o oră între schimburi, pentru dezinfectare
La Școala Gimnazială nr. 37 efectivele de elevi sunt mult mai mari, așa încât prof. Iuliana Marcoșanu, directorul instituției a trebuit să gândească împreună cu colegii săi un program foarte judicios, mai ales că pe un singur palier sunt câte cinci-șase clase și doar două grupuri sanitare. „În răstimpul cât cursurile s-au desfășurat online, am reușit să dăm jos lambriurile, pentru că nu erau igienice, și am zugrăvit toate holurile. Dispunem de stoc suficient de materiale igienico-sanitare, dar rămâne să constatăm ce consum se impune prin prezența elevilor în bănci. Am prevăzut o pauză de o oră de igienizare între cele două schimburi”, afirmă prof. Marcoșanu. La Școala nr. 37, cursurile vor începe la ora 8 cu ciclul primar și trei clase de-a IV-a, alte două clase de-a IV-a și clasele a VIII-a urmând să se prezinte la cursuri de la ora 12,30. În ceea ce privește distanțarea impusă de ordinul comun, directorul ne-a declarat că s-au căutat soluții de amplasare a mobilierului, ajutați fiind și de faptul că sunt clase cu 20-22 de copii. O singură clasă are 33 de copii, dar acolo doi copii prezintă probleme medicale. „Copiii sunt atât de nerăbdători să revină la școală încât mizăm pe înțelegerea părinților, dar și invers. Școala noastră dispune de cameră de izolare și de medic școlar, respectiv asistent permanent, pentru care am solicitat Direcției de Sănătate Publică să nu mai fie detașați, așa încât să fie asigurat un triaj avizat”, a mai adăugat directorul.
„Cu multă atenție și răbdare, se vor așeza lucrurile”
Managerii grădinițelor cu program prelungit au avut la dispoziție de vineri, 4 februarie, de la intrarea în vigoare a formei finale a ordinului comun, câteva ore pentru a regândi un orar foarte judicios de primire a micuților preșcolari, dar mai ales de desfășurare a programului educativ.
La Grădinița cu program prelungit „Lumea poveștilor”, una dintre cele mai populate unități preșcolare din municipiul Constanța, directorul prof. Elena Tega a gândit palierele orare astfel încât copiii să fie cât mai în siguranță, fiecare pe nivelul din clădire. Între orele 7,30-7,50 vor fi primiți preșcolarii celor trei grupe mari, apoi de la 7,50 la 8,10 – grupele mijlocii, iar între 8,10 și 8,30 – grupele mici. Se va coborî la masă în trei schimburi, iar între 13 și 13,15 vor pleca acasă programați tot pe nivelurile clădirii. Cei care rămân în program prelungit, în număr mic, vor pleca între 16 și 16,10. „Sunt convinsă că ne vom descurca, pentru că avem experiența lunii septembrie. Asistenta va tria cu atenție fiecare copil și dacă respectăm regulile sunt sigură că vom trece cu bine această perioadă. La această oră, nu avem decât vreo patru-cinci copii care nu se vor prezenta, dar cărora le vor fi trimise link-uri și materiale cu activitățile esențiale”, a mai declarat prof. Tega.
Clarificări din partea Ministerului Educației
Pentru că testarea cu teste antigen și transmiterea unui consimțământ a creat numeroase controverse în rândul părinților, Ministerul Educației a formulat următoarea „Clarificare”:
Ordinul comun M.E.C/M.S. nr. 3.235/93/04.02.2021 specifică în mod expres la Punctul VII, lit.b) și c) din Anexa, faptul că:
„b) În cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau alta simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare. În cazul în care există un consimțământ informat și semnat al părintelui/tutorele legal cu privire la acordul de recoltare a probelor de exsudat nazofaringian în vederea testării elevilor simptomatici, aceștia vor putea fi testați, într-o primă fază, cu teste antigen rapide, în cadrul cabinetelor medicale. Elevul care a împlinit vârsta de 18 ani va semna consimțământul personal. Toate testele rapide efectuate în cabinetul medical școlar de la nivelul unității de învățământ vor fi raportate către DSP/DSPMB în maxim 24 ore. Dacă părintele/tutorele legal nu își exprimă acordul pentru testare, în cazul existenței unor simptome specifice, ca și în cazul în care nu există cabinet medical în unitatea școlară, acesta va lua legătura cu medicul de familie în vederea stabilirii pașilor următori.
c) Testarea cu teste antigen rapide se recomandă și:
1) cadrelor didactice și altor angajați ai unității școlare, simptomatici, a căror simptomatologie de boală debutează în timpul orelor de curs;
2) colegilor cazurilor confirmate atât elevi (colegi de clasă) cât și cadre didactice/personal auxiliar din unitatea de învățământ (inclusiv celor asimptomatici), imediat după confirmarea primului caz."
Dispozițiile ordinului comun sunt în concordanță cu prevederile art. 660 din Legea nr. 95/ 2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind reforma în domeniul sănătății care prevede:
,,Art. 660 (1) Pentru a fi supus la metode de prevenție, diagnostic și tratament, cu potențial de risc pentru pacient, după explicarea lor de către medic, medic stomatolog, asistent medical/moașă, conform prevederilor alin. (2) și (3), pacientului i se solicită acordul scris.
(2) În obținerea acordului scris al pacientului, medicul, medicul stomatolog, asistentul medical/moașa sunt datori să prezinte pacientului informații la un nivel științific rezonabil pentru puterea de înțelegere a acestuia.
(3) Informațiile trebuie să conțină: diagnosticul, natura și scopul tratamentului, riscurile și consecințele tratamentului propus, alternativele viabile de tratament, riscurile și consecințele lor, prognosticul bolii fără aplicarea tratamentului.”
Deși în ordinul comun nu este reglementat conținutul formularului privind consimțământul informat sau obligația transmiterii consimțământului informat începând cu revenirea la cursuri/ transmiterea consimțământului informat anterior intervenirii unor situații speciale, precizam că toți acei părinți care doresc completarea formularelor de consimțământ anticipat pentru testare în cazul apariției unor situații speciale, o pot face din proprie inițiativă.
În interesul bunei organizări și al siguranței sanitare în școli, Ministerul Educației va sprijini Ministerul Sănătății pentru transmiterea recomandării de a colecta (benevol/non-obligatoriu) formularele de consimțământ informat pentru testare în cazul apariției unor situații speciale.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii