Dosarul unui megafurt din port se plimba de trei ani pe la diferite institutii
Dosarul unui megafurt din port se plimba de trei ani pe la diferite institutii
11 Jan, 2007 00:00
ZIUA de Constanta
3540
Marime text
# Pentru ca in spatele furtului se afla persoane influente, ancheta este taraganataRetele de hoti actioneaza de mai multi ani in Portul Constanta. Membrii lor au firme folosite ca paravan care sunt inregistrate in port doar pentru ca ei sa poata avea acces in diferite zone. Exista furturi de sute de mii de euro comise cu aportul logistic al unor societati care au pus la dispozitia retelelor macarale plutitoare, remorchere, auto trenuri si echipe de muncitori. Foarte rar un dosar cu miza a fost rezolvat de politistii din cadrul Biroului de cercetari penale al Sectiei regionale a Politiei Transporturi. Exista dosare care zac de ani de zile in anchete prelungite parca pentru a fi ingropate. In ultima vreme, pentru ca au existat presiuni din partea conducerii Directiei Generale a Politiei Transporturi, dosarele au inceput sa fie trimise catre Parchet. Asta nu inseamna ca cercetarea a fost facuta temeinic, ba din contra, este un tertip al politistilor care au facut ancheta de mantuiala. Drept urmare, procurorii nu pot trimite infractorii in fata instantelor de judecata pentru ca nu au suficiente probe la dosar.In noiembrie 2004, aproximativ 470 de foi de tabla groasa, cantarind 610 tone, evaluate la 12,5 miliarde de lei au disparut de pe barja numarul 30086, care apartine CNFR Navrom SA Galati. Ambarcatiunea era acostata in Dana 97 a Portului Constanta Sud Agigea si avea la bord 1000 de tone de tabla care proveneau de la SC Ispat Sidex SA Galati. Marfa urma sa fie transbordata de pe barja pe nava Annasa I, sub pavilion Malta si avea ca destinatie Singapore. Hotii au atacat barja inainte de transbordare. In zorii zilei de 11 noiembrie 2004, ea a fost mutata cu scopul de a fi furata marfa. Din motive necunoscute, ambarcatiunea a fost gasita abandonata in bazinul portului Agigea. A fost sesizata si Politia Portului. Directorul societatii Navrom, Dumitru Stefan, a demarat o ancheta paralela. El a mers pe informatii obtinute pe cont propriu. Dupa ce a verificat navele care au incarcat tabla in ziua respectiva, a ajuns la nava Amin A sub pavilion Siria. Echipajul navei tocmai ridicase scara de la cheu si se pregatea sa plece spre Siria. Vasul a fost retinut pentru un control suplimentar in urma caruia tabla furata de pe barja a fost descoperita la bordul navei. Politistii s-au miscat greu, de parca au urmarit sa se piarda urma marfii. Exista indicii clare ca unul dintre cei care au organizat furtul ar fi Vasile Vrabie. El este cunoscut in port pentru tunurile pe care le-a dat de-a lungul timpului, dar niciodata nu a fost pus sub acuzare. Mihai Poliec, fostul sef al Politiei Transporturi, a declarat, la scurt timp, ca in acel furt sunt implicate si nume sonore din cadrul Directiei Vamale Constanta insa nu s-a ajuns la ei niciodata. Multumit ca si-a recuperat marfa, Stefan nu s-a mai implicat in ancheta si a lasat politistii de la Transporturi sa dezlege itele acestui caz.Mustafa a luat drumul lui Omar HayssamPrimul suspect pe lista politistilor, in aceasta afacere, a fost cetateanul sirian Alsaleh Mustafa, de 26 de ani, administrator al SC Rex Activ SRL Bucuresti, societate prin care se derulau afaceri cu fier vechi. Sediul social al firmei din acte era intr-un apartament care apartinea unui bucurestean. De fapt, era un sediu fictiv pentru care sirianul doar a platit proprietarului cateva sute de dolari ca sa-si dea acordul sa treaca in acte sediul societatii in casa sa. Dupa tranzactie cei doi nici nu s-au mai vazut. Politistii au ajuns sa faca legatura dintre cetateanul sirian si Panait Batog, din Galati, administratorul SC Recept International PBT SRL Galati. Batog, prieten cu Mustafa, i-a intermediat acestuia in luna septembrie 2004, o intalnire cu Eugen Bratulescu, din Constanta, director la SC Miradriatica International SRL Galati, posesor fictiv al cantitatii de tabla. In urma acestei discutii de "afaceri" se pare ca cei doi au perfectat livrarea cantitatii de 1000 tone de tabla catre un partener din Siria. Exact cantitatea de pe barja. Mai mult, sirianul sustine ca a fost dus in port de cei doi si i s-a si aratat marfa. Pentru transportul acesteia, Mustafa a angajat nava Amin A, prin agentul acesteia, ASC Sea Star Company SRL Constanta. Ulterior, in baza unui contract de prestari servicii incheiat cu Mustafa, in noaptea de 13 noiembrie 2004, Niculae Militaru, directorul SC Carpat Cargo SA Bucuresti, filiala Constanta, a introdus la operare nava Amin A. Barja a fost deplasata cu ajutorul impingatorului Anina al carui capitan a fost Dragos Dinca. Manevra a fost realizata cu largul concurs al lui Eugen Moga, dispecerul SC CNFR Navrom Galati, sucursala Constanta. Dupa ce tabla furata a fost incarcata pe Amin A, Mustafa a depus la vama documente falsificate privind provenienta marfii, obtinand liberul de vama pentru export. Pentru ca au fost descoperite documente comerciale falsificate, la data de 8 decembrie 2004, politistii de la transporturi au declinat competenta acestui caz la DIICOT. Dupa ce a stat o vreme acolo, dosarul a ajuns la Parchetul de pe langa Tribunalul Constanta, de unde, pe data de 18 noiembrie 2005, a fost trimis inapoi la Politia Transporturi.Dupa aproape doi ani de la savarsirea furtului, cercetarile au fost reluate. Insa, s-a constatat ca cetateanul sirian a parasit Romania. Celelalte persoane audiate neaga vehement orice implicatie in acest furt si chiar sustin ca nu s-ar fi intalnit vreodata. Potrivit declaratiilor inspectorului principal Eduard Dragu, cel care a anchetat acest caz, exista la dosar o lista cu convorbirile telefonice purtate de cei implicati din care reiese clar ca in perioada respectiva acestia au avut relatii si probabil au pus la cale furtul. Dragu sustine ca hotii au incercat multa vreme sa puna cap la cap afacerea, dar au intampinat fel si fel de probleme. Interesant este ca Vrabie nu apare pe lista suspectilor, ba chiar nu a fost audiat niciodata in acest caz cu toate ca numele lui e vehiculat de pagubiti. In momentul de fata dosarul se afla iar la Parchet.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii