Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
17:36 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Elena Udrea - „Din fonduri europene, în judeţ, reabilităm drumuri, monumentul Tropaeum Traiani, Policlinica 2..."

ro

23 Sep, 2011 01:55 3169 Marime text

interviu_elena_udrea.jpgZIUA de Constanţa vă prezintă cea de-a doua parte a interviului pe care ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului l-a acordat cotidianului nostru. Prima parte a discuţiei poate fi citită pe //www.ziuaconstanta.ro/rubrici/deschidere-editie/elena-udrea-a-iesit-domnul-mazare-si-a-inceput-sa-ma-acuze-ca-nu-i-aprob-proiectele-europene-care-proiecte-europene-domnule-primar-61785.html.

Cum stau judeţul Constanţa şi România în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene?

Concret, în cifre, judeţul Constanţa are semnate, la această dată, 69 de contracte din fonduri europene, în valoare totală de aproape 454 de milioane de lei şi mai urmează să fie semnate alte 53 de proiecte, în valoare de peste 362 de milioane de lei. Despre situaţia absorbţiei fondurilor europene la nivelul întregii ţări nu am cifre concrete, dar vă pot vorbi despre situaţia ministerului pe care-l conduc. Noi suntem autoritate de management pentru Programul Operaţional Regional şi avem la dispoziţie de la Uniunea Europeană fonduri de 4,3 miliarde de euro din care am semnat deja contracte tot pentru 4,3 miliarde de euro şi am făcut plăţi pentru 900 de milioane de euro. Aceştia sunt bani prin care facem drumuri, reabilităm spitale, şcoli, reabilităm centrele oraşelor, dezvoltăm turismul. Banii aduşi în România de la Uniunea Europeană, au fost jumătate aduşi de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, pe care-l conduc, şi jumătate de toate celelalte ministere la un loc. Suntem primul minister în topul absorbţiei fondurilor europene. Noi vom termina de semnat contracte pentru toţi banii în cursul acestui an, pentru ca după aceea să ajutăm primăriile şi consiliile judeţene, adică pe beneficiarii acestor proiecte, să aducă efectiv banii în ţară şi să finalizeze proiectele.

Vorbiţi-ne despre câteva astfel de investiţii importante din fonduri europene care sunt derulate în judeţul nostru.

Importante sunt toate investiţiile, pentru că aduc numai beneficii oamenilor, creează locuri de muncă, sporesc veniturile şi cresc calitatea vieţii de zi cu zi şi nivelul de trai. Câteva exemple. Avem proiectul de construire a parcării supraetajate din zona Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă, o investiţie de 16,9 milioane de lei. Reabilitarea şi modernizarea ambulatoriilor de la Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie şi Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă - Policlinica 2 sunt alte investiţii care, împreună, ajung la aproape 33,6 milioane de lei. Avem lucrări şi la mai multe centre sociale, Centrul de Plasament „Traian", căminele de bătrâni din Mangalia şi Constanţa, centrul de la Cumpăna şi altele. Sunt, apoi, lucrări de reabilitare şi extindere a şcolilor cu clasele I - VIII din Dulceşti şi Moşneni, pentru care au fost alocate fonduri europene totale de aproximativ 11,6 milioane de lei. Reabilităm străzi în Medgidia şi Techirghiol, investiţii în valoare totală de aproximativ 44 de milioane de lei. Din fonduri europene se realizează şi reabilitarea şi modernizarea de drumuri în judeţ, cum este tronsonul DN22C, Nazarcea - DN 2A - Ovidiu, contract de peste 50 de milioane de lei. Nu pot să nu dau şi câteva exemple de investiţii în infrastructura turistică. Am alocat din fonduri europene peste 15,2 milioane de lei pentru reabilitarea şi ecologizarea lacurilor din Neptun şi alte aproape 18,3 milioane de lei pentru reabilitarea Monumentului Triumfal „Tropaeum Traiani". Sunt alte aproape 29,3 milioane de lei într-un proiect care vizează crearea Bazei de tratament balneo şi de recuperare „Mirage" din Eforie-Nord. Am alocat fonduri europene de zeci de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii hoteliere, a restaurantelor şi teraselor, ca să nu mai vorbesc despre cele alocate pentru promovarea turistică. Sunt investiţii mari ale căror rezultate încep deja să se vadă.

Cu toate acestea, spuneaţi într-un interviu recent că banii europeni nu sunt suficienţi pentru a acoperi necesarul de investiţii din ţară. Şi atunci ce ne rămâne de făcut, le mai rămâne românilor vreo soluţie?

Soluţii sunt, iar Guvernul le pune deja în aplicare. Acesta este motivul pentru care am creat Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, PNDI, cum este el cunoscut. Programul pleacă de la o nevoie reală a societăţii, starea infrastructurii, a drumurilor judeţene şi locale, lipsa creşelor şi a grădiniţelor, starea sistemelor de alimentare cu apă şi a reţelelor de canalizare şi epurare a apelor uzate ş.a.m.d. Guvernul ar fi putut să stea cu mâinile încrucişate, să spună că este criză şi că nu sunt bani şi să amâne la nesfârşit toate aceste investiţii atât de importante pentru comunităţile locale. Guvernul a decis să acţioneze şi a lansat Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, prin care se realizează toate aceste investiţii începând cu acest an şi, prin intermediul unui credit-furnizor, constructorul realizează lucrarea, iar banii îi sunt achitaţi în anii următori, potrivit contractului încheiat cu statul, dar nu mai târziu de anul 2020. Trebuie ştiut că, cel puţin în cazul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, din proiectele pentru care nu a mai existat finanţare de la Uniunea Europeană, deoarece fondurile europene au fost epuizate, o bună parte au fost direcţionate către Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, în aşa fel încât proiectele bune şi importante pentru cetăţeni să-şi găsească finanţare şi să poată fi realizate.

De cele mai multe ori judeţele vecine primesc sume pentru investiţii mai mari decât Constanţa. De ce se întâmplă acest lucru?

Acest lucru era valabil în alte guvernări, acum lucrurile s-au schimbat şi vorbesc din nou pe cifre. Să luăm exemplul Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, despre care tot vorbeşte teleopoziţia că se alocă fonduri doar autorităţilor PDL şi UDMR. Pe prima axă, cea de construire a 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi de interes local, despre care vă vorbeam adineauri, consiliile judeţene PSD şi PNL au primit, împreună, 5,704 miliarde de lei, pe când PDL - 3,35 de miliarde de lei, iar UDMR - 1,06 miliarde de lei. În ceea ce priveşte numărul de kilometri, consiliile judeţene PSD şi PNL au primit fonduri pentru reabilitarea a aproximativ 5.184 de kilometri, PDL pentru 2.839 de kilometri şi UMDR - 803 kilometri. Pe de altă parte, haideţi să fim corecţi şi să spunem că, în Guvernarea PSD - PNL, banii s-au alocat cu adevărat pe criterii politice, aşa că localităţi conduse de primari PDL au rămas cu proiecte nefinalizate ani întregi şi nu este corect să împiedici dezvoltarea unei localităţi din considerente strict politice. Să vă dau un exemplu despre cum se alocau banii în Guvernul Tăriceanu. Alocările pentru anul 2008 din fondul de rezervă bugetară au fost, pentru PDL, de aproximativ 274 de milioane de lei, pentru PSD de aproape 1,265 miliarde, şi subliniez, miliarde de lei, iar pentru PNL de peste 772 de milioane de lei. Deci numai PSD-ul a avut, la nivel naţional, o alocare bugetară de aproape 5 ori mai mare decât PDL-ul. Şi acum vin ei şi predau lecţii de morală! Să vă dau şi exemplul concret al unui judeţ. În Teleorman, tot în 2008, alocarea de la fondul de rezervă bugetară pentru PDL a fost de 1,35 milioane de lei, pe când pentru PSD alocarea a fost de 83,6 milioane de lei, iar pentru PNL de 24,55 de milioane de lei. Vă daţi seama, PSD a avut o alocare de 62 de ori mai mare decât PDL, iar acum vin ei şi ne acuză, pe deasupra şi nefondat, de astfel de practici? Ce dovadă mai mare poţi aduce împotriva acestor atacuri decât cifrele concrete, pe care le poate calcula oricine doreşte?

Sunteţi un ministru, aş putea spune şi greşi, controversat, dacă nu, în mod cert, un ministru despre care se vorbeşte foarte mult. Ce se află cu adevărat în spatele acestei imagini pe care v-a creat-o presa?

Las faptele concrete să vorbească despre activitatea mea ca ministru. De aceea vă spun că suntem primul minister în topul absorbţiei fondurilor europene, iar acest lucru spune multe. De asemenea, suntem primul minister care a redus cheltuielile cu funcţionarea aparatului administrativ, primul minister care a făcut restructurări. În plus, am luat foarte în serios regionalizarea şi am gândit organizarea instituţiilor din subordinea noastră în această logică a regionalizării. Mai mult, am făcut ordine în cheltuielile publice, am impus standarde de cost, astfel încât un drum judeţean în Constanţa să coste cât unul în Arad, am limitat situaţiile care permiteau majorarea valorii unui contract, am prioritizat investiţiile, am introdus caiete-tip de sarcini, astfel încât să nu poată fi introduse cerinţe care să favorizeze o firmă sau alta. În ceea ce priveşte turismul, în timpul mandatului meu, pentru prima dată s-a investit în promovarea României ca destinaţie turistică potrivit unei strategii coerente, am realizat un brand naţional turistic şi am făcut investiţii în infrastructură, pârtii, patinoare, porturi turistice şi toate celelalte despre care v-am vorbit... Îi las aşadar pe oameni să judece dacă este corectă imaginea aceasta pe care mi-o conturează o parte a presei sau dacă nu cumva mi-a fost creată special de oameni animaţi de diferite interese individuale sau de grup, ca să nu spun partid.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii