Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
14:42 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Fundatia Taiba lupta sa-si pastreze suprematia in comunitatea musulmana

ro

22 Dec, 2005 00:00 8432 Marime text

Razboiul interpretarilor

Daca pana la numirea noului muftiu al Comunitatii Musulmane din Romania, "legea" era facuta de reprezentantii Fundatiei Umanitare Taiba, dar sub semnatura lui Bagis Sahinghirai, venirea la conducerea institutiei a lui Iusuf Muurat schimba intr-o oarecare masura regulile jocului * ONG-ul, al carui presedinte la nivel judetean este Cherim Enghin (foto), este perceput la nivelul minoritatii turco tatare din Dobrogea, ca o organizatie cu caracter fundamentalist ce promoveaza interesele unor organizatii teroriste in Romania aflate in contradictie cu traditia musulmana autohtona * Iusuf Muurat pare sa impartaseasca ideile membrilor comunitatii in ceea ce priveste activitatile fundatiei, mergand pe interpretarea turcica a ideologiei islamiste, mult mai blanda * Muftiul urmeaza sa convoace in cursul saptamanii viitoare Adunarea Sura`i Islam, in vederea formarii unor comisii ce vor avea ca atributiuni verificarea ONG-urilor ce desfasoara activitati religioase

La doar cateva luni de la schimbarile survenite la conducerea Muftiatului Comunitatii Musulmane din Romania, lucrurile par a incepe sa se miste. Numirea lui Iusuf Muurat ca reprezentant al comunitatii a afectat si continua sa afecteze in principal pe asa zisii "prieteni" ai fostului muftiu, controversatul personaj Bagis Sahinghirai. La categoria camarazilor, intra fara doar si poate si Fundatia Umanitara Taiba. Sub atenta supraveghere a lui Cherim Enghin, presedintele filialei ONG-ului de la Constanta si beneficiind de sprijinul absolut al Sefului Cultului Musulman din Romania, in cei trei ani de activitate, fundatia si-a adunat un numar impresionant de adepti din randul celor aproximativ 70 de mii de musulmani ce locuiesc in Romania, preluand practic indatoririle Muftiatului. Acestia sunt caracterizati ca fundamentalisti si promotori ai conceptelor radicaliste ale religiei islamice. In jurul ONG-ului se invart ipoteze ale unor legaturi cu diverse asociatii din strainatate ce figureaza pe lista cu persoane si societati suspectate de savarsirea unor acte teroriste. Conferinta Internationala desfasurata la Bucuresti in luna octombrie a acestui an pe tema Euroislamului a contribuit la intarirea acestei imagini, transformand seminarul intr-o intalnire dedicata islamului si nu Euroislamului. Actiunile umanitare ale fundatiei la nivelul judetului nostru, tiparirea a 35 de carti ce dezbat teme privind religia islamica, diverse materiale propagandiste prin intermediul carora se realizeaza educatia islamica, au ajuns sa nu fie privite cu ochi buni chiar de o parte a membrilor comunitatii. Parerile noului Muftiu vizavi de activitatea Taibei au fost exprimate chiar de la inceperea mandatului, Iusuf Muurat declarand ca, in viitor, fiecare cooperare dintre Muftiat si Fundatie va fi analizata de Muftiu si Consiliul Sinodal. La aproximativ patru luni de la numire, Iusuf Muurat urmeaza a convoca in cursul saptamanii viitoare Adunarea Sura`i Islam, in vederea formarii unor comisii ce vor avea ca atributiuni verificarea ONG-urilor ce desfasoara activitati religioase. Sub protectia anonimatului, surse din interiorul comunitatii musulmane au declarat ca de fapt, la baza acestor actiuni stau conceptiile diferite privind islamul. Religia este de fapt aceeasi, dar interpretarile sunt diferite. Taiba merge pe interpretarile radicale, institutia Muftiatului sustinand interpretarile turcice date Coranului. In ultima perioada au aparut o serie de disensiuni chiar intre organizatiile musulmane autohtone UDTTMR si UDTMR si Fundatie, perceputa la nivelul minoritatii turco tatare din Dobrogea ca organizatie cu caracter fundamentalist ce promoveaza interesele unor organizatii teroriste in Romania, interese aflate in contradictie cu traditia musulmana autohtona. Fata vazuta a TaibeiBazele controversatei fundatii au fost puse in urma cu mai mult de sase ani, la initiativa unui student arab la Medicina. Oficial, Taiba s-a infiintat la data de 13 mai 1999, la Bucuresti, avandu-l ca presedinte chiar pe initiatorul proiectului, Abu Ola Nagi al Ghitti. Filiala de la Constanta a aparut dupa aproximativ trei ani. Inca de la aparitie, scopul declarat al ONG-ului a fost unul extrem de hotarat, ramanand neschimbat de-a lungul celor sase ani. Potrivit informatiilor oferite de site-ul fundatiei, aceasta isi propune sprijinirea Cultului Musulman din Romania in toate actiunile pe care aceasta le intreprinde pentru satisfacerea nevoilor religioase si spirituale ale populatiei de rit musulman. Sase puncte, precizate clar pe site, prezinta scopul fundatiei. Raspandirea imaginii stralucitoare a Islamului in societatile occidentale, raspandirea conceptiilor islamice precum si vitalizarea patrimoniului islamic in limbile vii fac obiectul primelor doua puncte, urmate indeaproape de protectia comunitatii musulmane si din alte religii emigrante, din lume, precum si aprofundarea educatiei islamice adevarate. Punctul numarul patru il constituie sprijinirea invocatiei, a credinciosilor si a oamenilor de stiinta. Educatia musulmanilor in spiritul respectarii legilor in tarile respective unde traiesc si atenuarea, alinarea precum si intrajutorarea suferintelor, greutatilor si neajunsurilor, tuturor musulmanilor si nemusulmanilor, reprezinta ultimele doua puncte de interes.Islamismul radical, raspandit timp de trei ani, facand treaba MuftiatuluiDe-a lungul celor trei ani de activitate la Constanta, fundatia se pare ca si-a facut treaba. Ajutoare umanitare lunare oferite persoanelor cu situatie materiala precara, tone de cartofi pentru sinistratii de la Tuzla, reconstructia sau ajutorul dat la refacerea mai multor geamii din judet sunt doar cateva dintre actiunile cu care cei de la Taiba si-au construit imaginea pe care o au prezent si prin intermediul carora fundatia isi atinge practic scopurile. Pana in prezent, fundatia a editat, la propria tipografie un numar de 35 de carti si o revista ce apare lunar. Majoritatea prezinta elemente de religie islamica, precum rolul femeii in islam, ce inseamna islamul, credinta in respectiva religie, drepturile celui care crede in ea si asa mai departe. Cartile, la fel ca si materialele de propaganda sunt distribuite gratuit, in randul celor care intra in contact cu angajatii fundatiei, in cadrul diferitelor actiuni de ajutorare, putand fi comandate si prin posta, prin intermediul site-ului. Referitor la avizul de specialitate de care este nevoie pentru publicarea acestor carti, Cherim Enghin, presedintele filialei de la Constanta a Fundatiei a precizat ca acesta exista. Trebuie mentionat faptul ca avizul de specialitate din partea comisiilor de religie ale comunitatii turco tatare sau a consilierilor din Muftiat pe probleme de cult musulman a fost obtinut pe vremea cand seful Comunitatii era bunul prieten si colaborator ai celor de la Taiba, Bagis Sahinghirai. Muftiatul era cel care ar fi trebuit sa se ocupe si de organizarea unor cursuri de religie, dar "responsabilitatea" a fost lasata pe umerii Taibei. Aceasta organizeaza, si in prezent, pentru femei, cursuri de citire a Coranului in araba, sub pretextul ca citirea in araba reprezinta una dintre principalele indatoriri ale musulmanilor. Cherim Enghin se implica si in continuare activ in punctarea si selectionarea unor tineri musulmani proveniti din familii cu venituri modeste, in vederea trimiterii acestora la studii, cu burse din partea fundatiei, la universitati de religie islamica din tari arabe. In realitate, scopul este altul, respectiv, posibilitatea si riscul atragerii acestora in propagarea curentelor fundamentalist islamice la nivelul comunitatii locale.Bagis Sahinghirai, sprijinul de baza al TaibeiInformatiile obtinute in urma investigatiilor jurnalistice converg spre ideea unei puternice influente a reprezentantilor Taiba in Romania asupra lui Sahinghirai, prin intermediul caruia se urmarea atingerea mai multor scopuri. Surse din interiorul comunitatii vorbesc de obtinerea pe canale neoficiale a recunoasterii diplomelor eliberate cetatenilor romani care au fost trimisi la studii in cadrul Universitatilor Islamice din Iordania si Arabia Saudita. Ulterior, pe baza acestora, tinerii absolventi au fost promovati ca profesori de religie islamica sau imami, avand ca scop final raspandirea ideologiei specifice fundamentalismului islamic in mediul comunitatilor musulmane autohtone. Tot in aceasta maniera se pare ca s-au creat si consolidat puncte de sprijin propagandistic si logistic. Iar de aici si pana la conducerea si influentarea actului decizional la nivelul Sura`i Islam, consiliul de conducere largit al comunitatii religioase musulmane, nu mai este mult. Tot la capitolul "ajutorului" primit din partea lui Sahinghirai se pare ca mai intrau si organizarea de manifestari cultural religioase cu girul Muftiatului Cultului Musulman din Romania, sub acoperirea carora se urmarea atragerea de noi adepti in cadrul Fundatiei Taiba. Surse din cadrul comunitatii vorbesc chiar de obtinerea unor vize de sedere temporara in Romania in calitate de emisari cultici pentru persoane de cetatenie palestiniana, yemenita sau saudita, procedurile legale in domeniu fiind astfel ocolite. Exista zvonuri potrivit carora tot prin intermediul Muftiatului au fost finalizate si lucrarile de constructie ale Centrului Islamic din Constanta, cladirea fiind destinata, in fapt, Fundatiei si Ligii Islamice si Culturale din Romania, organizatii care, impreuna cu Banca Islamica din Arabia Saudita au asigurat finantarea constructiei. Implicarea Taibei in problema Centrului islamic a fost insa negata de Cherim.Provenienta fondurilor, explicata puerilAmploarea campaniilor umanitare pe care le desfasoara Taiba, existenta unei edituri, a unei tipografii, investitiile in geamiile din judet, ridica semne de intrebare asupra provenientei fondurilor necesare pentru realizarea acestora. Pe baza unor informatii emise de SRI, presa centrala a semnalat in repetate randuri existenta unei posibile relatii intre Fundatia Taiba din Romania si organizatia Taibah International Aid Agency, cu sediul in Bosnia. Aceasta din urma figureaza pe lista cu persoane si societati suspectate de savarsirea unor acte teroriste, intocmita de Ministerul Finantelor Publice, pe baza informatiilor primite de la Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite. Reporterii ZIUA de Constanta au intrat in posesia unor informatii potrivit carora fundatia ar fi sponsorizata de World Assembly of Muslim Youth, cu sediul central in Arabia Saudita, stat cunoscut ca principal finantator al terorismului mondial. In schimb, Cherim Enghin neaga toate aceste informatii vizavi de provenienta fondurilor. Presedintele Filialei de la Constanta sustine ca marea majoritatea a banilor provin din donatii ale oamenilor de afaceri de aici si din strainatate. La acestia se adauga si banii proveniti din obligatia pe care o au musulmanii de a darui un anumit procent din veniturile pe care le inregistreaza. Asadar, aceasta explicatie pare puerila in conditiile in care se vorbeste de ajutoare si investitii de zeci de mii de euro. Referitor la relatiile cu alte asociatii si ONG-uri din strainatate, Cherim a precizat ca se limiteaza doar la relatii de prietenie, fara a fi implicate si ajutoare financiare. Taiba, verificata de o comisie a MuftiatuluiContactat de reporterii cotidianului nostru pentru un punct de vedere in privinta activitatilor desfasurate de Taiba, muftiul Iusuf Muurat a declarat ca pe data de 28 decembrie a.c. a convocat Adunarea Sura`i Islam principalul punct al ordinii de zi fiind formarea unor comisii si stabilirea atributiunilor acestora. Muurat a precizat ca unele dintre ele se vor ocupa de relatia dintre Muftiat si ONG-urile care desfasoara activitati religioase in tara. Astfel, nu va mai exista o relatie intre ONG si Muftiu ca pana acum, ci intre ONG si comisii, a afirmat Iusuf Muurat. Schimbarea structurii de administratie al cultului vine in urma modificarii unui articol din statut potrivit caruia muftiul este autoritar si poate lua orice decizie, urmarindu-se in acelasi timp si o mai buna administrare a cultului. Seful Comunitatii Musulmane a precizat ca prin aceste schimbari, hotararile vor deveni consultative, iar interpretarea anumitor decizii nu va mai putea fi reprosata unei singure persoane. Astfel, datorita cunostintelor si experientei anilor anteriori, impreuna cu Centrul de Cult, a fost luata decizia formarii acestor comisii, cu membri din Consiliul Sinodal. Noile comisii, formate din cinci sau sapte membri, vor avea printre indatoriri analizarea statutului acestor fundatii si modul in care sunt indeplinite prevederile respective, acestea nefiind aduse la cunostinta noului Muftiu. Infiintarea acestor comisii nu face insa altceva decat sa atraga atentia asupra activitatilor ONG-urilor si a conditiilor de desfasurare a acestora, lipsa de transparenta de care au dat dovada pana in prezent fiind destul de dubioasa.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii