Grupul de Iniţiativă Civică „Peninsula“, pe poziţii antagonice cu afaceriştii din zonă. Nu este de acord cu suspendarea regulamentului de acces
Grupul de Iniţiativă Civică „Peninsula“, pe poziţii antagonice cu afaceriştii din zonă. Nu este de acord
10 Jun, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
3573
Marime text
La sfârşitul săptămânii trecute, magistraţii de la Tribunalul Constanţa au decis suspendarea Regulamentului de acces în zona peninsulară a municipiului Constanţa, reglementată de HCL nr. 371/27.09.2018, prin care s-au impus restricţii de acces în Piaţa Ovidiu.
Dosarul a fost înregistrat de Asociaţia Piaţa Ovidiu, din care fac parte agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în această zonă. Dacă oamenii de afaceri au salutat decizia judecătorilor, locuitorii din zonă nu sunt mulţumiţi de faptul că există mari şanse ca pe 20 iunie instanţele să decidă anularea definitivă a hotărârii adoptate în toamna anului trecut de Consiliul Local Municipal Constanţa.
Iată punctul de vedere al Grupului de Iniţiativă Civică „Peninsula“ în legătură cu decizia de suspendare a Regulamentului de acces în peninsulă: „72% dintre cei care au participat la sondajul despre peninsulă de acum câteva luni, înainte de regulament, s-au declarat în favoarea restricţionării accesului maşinilor în zonă. În ciuda reacţiilor mai mult sau mai puţin politice de pe Facebook, oamenii vor un centru istoric prin care să se plimbe la pas. Deşi are o largă susţinere publică, modul în care Primăria Constanţa şi Consiliul Local au pus în aplicare restricţionarea accesului a fost destul de criticabil.
HCL-ul are nişte probleme în felul în care este formulat, creează nişte dificultăţi riveranilor, datele personale sunt scrise pe permise, comunicare defectuoasă din partea Primăriei şi o aplicare în forţă, abuzivă, aproape fără efect practic, dar care a revoltat pe mulţi. Toate astea au creat frustrare pe toată perioada, începând de la montarea neanunţată a stâlpişorilor.
O altă problemă majoră este aceea că nu s-a luat nicio măsură complementară care să faciliteze sau să încurajeze accesul în zonă şi fără maşini (niciun autobuz nu şi-a prelungit traseul până la Poarta 1, de exemplu, dar probabil specialiştii ar fi avut şi mai multe idei, şi mai bune).
Reacţia agenţilor economici împotriva restricţionării nu este o noutate, este o reacţie tipică la genul acesta de decizii urbanistice oriunde în lume unde s-a încercat transformarea oraşelor în locuri pentru oameni. De fiecare dată agenţii economici s-au înşelat, mai ales când contextul a fost asemănător cu ce e la noi. Nu e nicio inovaţie sau experiment ce s-a încercat în peninsulă cu restricţionarea. Cel mai la îndemână exemplu este Centrul Vechi din Bucureşti, unde, iniţial, s-a petrecut acelaşi lucru, patronii de restaurante s-au opus ca zona să devină exclusiv pietonală, având aceleaşi temeri, că vor fi izolaţi de restul oraşului şi îşi vor pierde clienţii. Ştim cu toţii rezultatul.
Motivele invocate pentru care se cere anularea HCL nu ţin de problemele de mai sus, ci se susţine că au fost încălcate dreptul la liberă circulaţie şi dreptul la proprietate, prevăzute în Constituţie. Cred că nu este o poziţie onestă, Constituţia nu garantează dreptul la liberă circulaţie cu maşina. Iar Piaţa Ovidiu este oricum pietonală. Să vedem ce se va decide în instanţă, însă asta nu înseamnă că subiectul va fi închis dacă se anulează regulamentul.
În final, cât de mult afectează această restricţie? Toată peninsula are aproximativ 2 km lungime. O parte este oricum pietonală. Vorbim până la urmă de o luptă care se dă pentru câteva (puţine) sute de metri, în fiecare capăt al peninsulei. Sunt nenumărate exemple că acolo unde nu mai sunt maşini oamenilor le place să se adune şi comerţul merge foarte bine. Şi deloc în rest. Să nu uităm că aspectul peninsulei nemulţumeşte pe aproape toată lumea. Oare cât contribuie la asta aglomeraţia de maşini parcate oriunde sau care nu mai lasă loc pietonilor?”, susţin membrii Grupului de Iniţiativă Civică „Peninsula“.
Citeşte şi:
UPDATE. Regulamentul de acces în zona peninsulară a municipiului Constanţa, suspendat de Tribunalul Constanţa. Decizia este executorie
Dosarul a fost înregistrat de Asociaţia Piaţa Ovidiu, din care fac parte agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în această zonă. Dacă oamenii de afaceri au salutat decizia judecătorilor, locuitorii din zonă nu sunt mulţumiţi de faptul că există mari şanse ca pe 20 iunie instanţele să decidă anularea definitivă a hotărârii adoptate în toamna anului trecut de Consiliul Local Municipal Constanţa.
Iată punctul de vedere al Grupului de Iniţiativă Civică „Peninsula“ în legătură cu decizia de suspendare a Regulamentului de acces în peninsulă: „72% dintre cei care au participat la sondajul despre peninsulă de acum câteva luni, înainte de regulament, s-au declarat în favoarea restricţionării accesului maşinilor în zonă. În ciuda reacţiilor mai mult sau mai puţin politice de pe Facebook, oamenii vor un centru istoric prin care să se plimbe la pas. Deşi are o largă susţinere publică, modul în care Primăria Constanţa şi Consiliul Local au pus în aplicare restricţionarea accesului a fost destul de criticabil.
HCL-ul are nişte probleme în felul în care este formulat, creează nişte dificultăţi riveranilor, datele personale sunt scrise pe permise, comunicare defectuoasă din partea Primăriei şi o aplicare în forţă, abuzivă, aproape fără efect practic, dar care a revoltat pe mulţi. Toate astea au creat frustrare pe toată perioada, începând de la montarea neanunţată a stâlpişorilor.
O altă problemă majoră este aceea că nu s-a luat nicio măsură complementară care să faciliteze sau să încurajeze accesul în zonă şi fără maşini (niciun autobuz nu şi-a prelungit traseul până la Poarta 1, de exemplu, dar probabil specialiştii ar fi avut şi mai multe idei, şi mai bune).
Reacţia agenţilor economici împotriva restricţionării nu este o noutate, este o reacţie tipică la genul acesta de decizii urbanistice oriunde în lume unde s-a încercat transformarea oraşelor în locuri pentru oameni. De fiecare dată agenţii economici s-au înşelat, mai ales când contextul a fost asemănător cu ce e la noi. Nu e nicio inovaţie sau experiment ce s-a încercat în peninsulă cu restricţionarea. Cel mai la îndemână exemplu este Centrul Vechi din Bucureşti, unde, iniţial, s-a petrecut acelaşi lucru, patronii de restaurante s-au opus ca zona să devină exclusiv pietonală, având aceleaşi temeri, că vor fi izolaţi de restul oraşului şi îşi vor pierde clienţii. Ştim cu toţii rezultatul.
Motivele invocate pentru care se cere anularea HCL nu ţin de problemele de mai sus, ci se susţine că au fost încălcate dreptul la liberă circulaţie şi dreptul la proprietate, prevăzute în Constituţie. Cred că nu este o poziţie onestă, Constituţia nu garantează dreptul la liberă circulaţie cu maşina. Iar Piaţa Ovidiu este oricum pietonală. Să vedem ce se va decide în instanţă, însă asta nu înseamnă că subiectul va fi închis dacă se anulează regulamentul.
În final, cât de mult afectează această restricţie? Toată peninsula are aproximativ 2 km lungime. O parte este oricum pietonală. Vorbim până la urmă de o luptă care se dă pentru câteva (puţine) sute de metri, în fiecare capăt al peninsulei. Sunt nenumărate exemple că acolo unde nu mai sunt maşini oamenilor le place să se adune şi comerţul merge foarte bine. Şi deloc în rest. Să nu uităm că aspectul peninsulei nemulţumeşte pe aproape toată lumea. Oare cât contribuie la asta aglomeraţia de maşini parcate oriunde sau care nu mai lasă loc pietonilor?”, susţin membrii Grupului de Iniţiativă Civică „Peninsula“.
Citeşte şi:
UPDATE. Regulamentul de acces în zona peninsulară a municipiului Constanţa, suspendat de Tribunalul Constanţa. Decizia este executorie
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii