Informaţii dintr-un dosar secretizat Cum încearcă ANR să anuleze contractul de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc
Informaţii dintr-un dosar secretizat: Cum încearcă ANR să anuleze contractul de cedare a dreptului de folosinţă
13 Jul, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
3027
Marime text
Contractul a fost desecretizat la data de 11.03.2013 de către directorul general în funcţie, prof. univ. dr. Andrian Sirojea Mihei. Începând cu această dată, conducerea ANR a iniţiat demersurile necesare pentru verificarea legalităţii contractului respectiv
Tribunalul Constanţa a stabilit primul termen în dosarul în care Autoritatea Navală Română solicită rezilierea contractului de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc, pentru o perioadă de 30 de ani, unui intermediar off shore din Cipru. Conform portalului instanţelor de judecată, cauza va fi analizată pe data de 11 august, ora 9.00. De menţionat că tot Tribunalul Constanţa hotărâse iniţial că acest proces nu poate fi soluţionat de instanţele din România, însă judecătorii Curţii de Apel Constanţa, instanţă superioară, au fost de altă părere. Drept urmare, cauza s-a întors la Tribunalul Constanţa, iar primul termen va avea loc, aşa cum arătam şi mai sus, aproape de jumătatea lunii viitoare. În acest context, ZIUA de Constanţa prezintă modalitatea exactă prin intermediul căreia ANR încearcă să rezilieze contractul de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc, cu menţiunea că acest document a fost clasificat secret la data de 14 septembrie 2012, fix în ziua în care contractul a fost înregistrat la Autoritatea Navală Română.
În faţa judecătorilor, reprezentanţii ANR au arătat că, la data de 8.08.2012, „Autoritatea Navală Română, fără a avea mandat din partea Consiliului de conducere, a înaintat spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene un Anunţ referitor la organizarea unei proceduri de negociere în vederea atribuirii unui «contract de agenţie pentru servicii intermediare de a înmatricula nave străine sub pavilion român». „Anunţul a fost publicat în JOUE la data de 10.08.2012. La data înaintării anunţului către JOUE, ca şi la data publicării acestui anunţ, în România nu exista un registru naval internaţional. Apariţia acestui registru a fost reglementată abia la momentul apariţiei OG 19/2012 (28.08.2012), act normativ intrat în vigoare la data de 31.08.2012. Altfel spus, la momentul iniţierii aşa-zisei proceduri de achiziţie publică, obiectul acestuia nu putea fi concretizat, motivat de inexistenţa cadrului legislativ. De asemenea, ca dată limită a depunerii ofertelor a fost stabilită ziua de 28.08.2012, dată la care OG 19/2002 nu putea produce efecte“.
Tot din cele spuse judecătorilor mai reiese că, „la data de 28.08.2012, a fost înregistrată la ANR, sub numărul 15099, «Oferta» consorţiului EUFOR (European Flag of România), reprezentat de Quarterdeck GmbH & Co. KG prin dr. Albrecht Gundermann. Consorţiul denumit EUFOR, format din patru membri, trei persoane juridice şi o persoană fizică, SC Kyros Shipping GmbH & Co. KG, PF Captain Jorg Molzahn, SC Astherm Services GmbH şi SC BHE Beteiligungen GmbH, în cazul în care era desemnat câştigător al procedurii, intenţiona să constituie o nouă societate, aşa cum era stipulat în secţiunea III. 1.3 a anunţului postat de ANR“.
Tribunalul Constanţa a stabilit primul termen în dosarul în care Autoritatea Navală Română solicită rezilierea contractului de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc, pentru o perioadă de 30 de ani, unui intermediar off shore din Cipru. Conform portalului instanţelor de judecată, cauza va fi analizată pe data de 11 august, ora 9.00. De menţionat că tot Tribunalul Constanţa hotărâse iniţial că acest proces nu poate fi soluţionat de instanţele din România, însă judecătorii Curţii de Apel Constanţa, instanţă superioară, au fost de altă părere. Drept urmare, cauza s-a întors la Tribunalul Constanţa, iar primul termen va avea loc, aşa cum arătam şi mai sus, aproape de jumătatea lunii viitoare. În acest context, ZIUA de Constanţa prezintă modalitatea exactă prin intermediul căreia ANR încearcă să rezilieze contractul de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc, cu menţiunea că acest document a fost clasificat secret la data de 14 septembrie 2012, fix în ziua în care contractul a fost înregistrat la Autoritatea Navală Română.
În faţa judecătorilor, reprezentanţii ANR au arătat că, la data de 8.08.2012, „Autoritatea Navală Română, fără a avea mandat din partea Consiliului de conducere, a înaintat spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene un Anunţ referitor la organizarea unei proceduri de negociere în vederea atribuirii unui «contract de agenţie pentru servicii intermediare de a înmatricula nave străine sub pavilion român». „Anunţul a fost publicat în JOUE la data de 10.08.2012. La data înaintării anunţului către JOUE, ca şi la data publicării acestui anunţ, în România nu exista un registru naval internaţional. Apariţia acestui registru a fost reglementată abia la momentul apariţiei OG 19/2012 (28.08.2012), act normativ intrat în vigoare la data de 31.08.2012. Altfel spus, la momentul iniţierii aşa-zisei proceduri de achiziţie publică, obiectul acestuia nu putea fi concretizat, motivat de inexistenţa cadrului legislativ. De asemenea, ca dată limită a depunerii ofertelor a fost stabilită ziua de 28.08.2012, dată la care OG 19/2002 nu putea produce efecte“.
„Oferta consorţiului EUFOR“
Tot din cele spuse judecătorilor mai reiese că, „la data de 28.08.2012, a fost înregistrată la ANR, sub numărul 15099, «Oferta» consorţiului EUFOR (European Flag of România), reprezentat de Quarterdeck GmbH & Co. KG prin dr. Albrecht Gundermann. Consorţiul denumit EUFOR, format din patru membri, trei persoane juridice şi o persoană fizică, SC Kyros Shipping GmbH & Co. KG, PF Captain Jorg Molzahn, SC Astherm Services GmbH şi SC BHE Beteiligungen GmbH, în cazul în care era desemnat câştigător al procedurii, intenţiona să constituie o nouă societate, aşa cum era stipulat în secţiunea III. 1.3 a anunţului postat de ANR“.
„Se solicita să fie declarată câştigătoare o entitate inexistentă“
„Astfel, s-a primit o ofertă asumată de o persoană fizică, reprezentant al unei persoane juridice, însă oferta era făcută în numele unei a treia entităţi, un consorţiu neconstituit încă şi care urma să se constituie într-o nou înfiinţată societate comercială, dacă va fi declarat câştigător. Altfel spus, se solicita să fie declarată câştigătoare o entitate inexistentă, dar care urma să ia fiinţă doar dacă va fi declarată câştigătoare. Ne aflăm aşadar în ipoteza extinderii fără vreun suport legal a unui principiu juridic ce recunoaşte drepturi (nu şi obligaţii) copilului conceput, dar nenăscut încă. În sfera raporturilor juridice între persoane / entităţi juridice, este exclusă însă o extindere a aplicabilităţii unui astfel de principiu, acesta trebuind să aibă capacitatea de a contracta la momentul naşterii raporturilor juridice şi neputând să dobândească drepturi şi obligaţii anterior constituirii lor“, potrivit ANR.„Viză negativă contractului de agenţie“
„În chiar data semnării contractului (12.09.2012), prin decizia nr. 427 semnată de Eugen Olteanu pentru Constantin Matei, director general al ANR, a fost constituită o comisie de evaluare a ofertelor. Această comisie a întocmit un raport (fără dată şi fără număr), în care a concluzionat că: «aplicaţia care îndeplineşte condiţiile solicitate prin publicare este numai una singură, depusă la data de 28.08.2012 / Hamburg de către consorţiul EV For, reprezentat de Quarterdeck GmbH & Co. KG». Se prezumă (în absenţa oricăror altor dovezi) că Raportul Comisiei de evaluare a fost întocmit anterior semnării contractului. Raportul a desemnat însă câştigător un consorţiu inexistent, care, deşi nu luase fiinţă, avea totuşi desemnat un reprezentant, şi anume societatea Quarterdeck (care nu făcea parte din proiectatul consorţiu), aceasta fiind la rândul ei reprezentată de acelaşi domn Albrecht Gundermann, care reprezenta şi SC Kyros Shipping GmbH & Co. KG, membră a consorţiului. La data de 12.09.2012, la solicitarea precedentului director general Constantin Matei, care deţinuse funcţia aceasta anterior domnului dr. Eugen Olteanu, a fost întocmit referatul înregistrat la ANR sub nr. 16046 care, în urma analizării legalităţii propunerii de «Agency Agreement», dădea viză negativă contractului de agenţie. Practic, Comisia constituită în vederea evaluării ofertelor, în chiar data semnării contractului şi care aviza favorabil încheierea acestuia, a infirmat referatul comisiei anterior constituite şi care dădea viză negativă unui astfel de contract. La data de 14.09.2013, dr. Eugen Olteanu, în calitate de director general ANR, prin adresa ANR nr. 16226 (număr ulterior celui la care s-a înregistrat contractul), anunţa Quarterdeck GmbH & Co. KG că îndeplinesc condiţiile din anunţ şi îi invită prin semnarea contractului. Ca un corolar al celor expuse precedent, contractul de agenţie se încheie la sediul ANR, la data de 12.09.2012, între ANR şi Ilvana Holdings, acesta din urmă neavând până în acest moment (al semnării contractului) niciun fel de implicare sau calitate în raporturile iniţiate şi derulate. Astfel, Ilvana Holdings nu a depus oferta şi nu făcea parte nici din proiectatul consorţiu EUFOR“, se mai arată în cele expuse de reprezentaţii ANR în faţa judecătorilor.Contractul, desecretizat de Andrian Sirojea Mihei
Tot conform sursei mai sus citate, deşi semnat la data de 12.09.2012 (adică cu două zile anterior invitării Quarterdeck GmbH & Co. KG pentru semnare), contractul de agenţie a fost înregistrat la ANR în data de 14.09.2012, la aceeaşi dată fiind clasificat secret din Decizia nr. S17 a directorului general în funcţie - dr. Eugen Olteanu. Contractul a fost desecretizat la data de 11.03.2013 de către directorul general în funcţie, prof. univ. dr. Andrian Sirojea Mihei. Începând cu această dată, conducerea ANR a iniţiat demersurile necesare pentru verificarea legalităţii contractului dintre ANR şi Ilvana Holdings, demersuri care s-au concretizat în plângere penală contra fostului director ANR Eugen Olteanu, sesizare a ANRMAP pentru nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la achiziţiile publice şi efectuarea unui control în legătură cu încheierea contractului de către Corpul de Control al Ministerului Transporturilor.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii