Insolvență Nordis Planul de reorganizare al Nordis Management SRL. Care sunt cauzele ce au dus la insolvența firmei cu investiții în Mamaia
Insolvență Nordis: Planul de reorganizare al Nordis Management SRL. Care sunt cauzele ce au dus la insolvența
27 Jan, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
1258
Marime text
- Estimările eronate ale costurilor proiectelor, cum este cel din Sinaia, unde cheltuielile reale pentru consolidarea terenului şi alte servicii prestate de terţi au depăşit cu mult valorile iniţiale, au amplificat dificultăţile financiare ale Nordis Management SRL, afectând lichidităţile necesare şi capacitatea de finalizare a proiectelor în derulare.
- Din totalul de 48 de salariaţi existenţi la data de 30.09.2024, administratorul special a propus menţinerea a 22 de angajaţi esenţiali pentru desfăşurarea activităţilor curente ale societăţii
Nordis Management SRL se află în insolvență. Conform buletinului de insolvență din 23 ianuarie 2025, a fost încheiată o convenție privind predarea/accesul în imobile.
Având în vedere numeroasele solicitări recepţionate la sediul administratorului judiciar primite din partea proprietarilor de apartamente din proiectul Nordis Mamaia, privind ”predare apartament, permite acces în imobil”, la solicitarea administratorului judiciar, reprezentanţii Nordis Management SRL au elaborat o convenţie privind o procedură de predare a apartamentelor şi a cheilor de acces către proprietari şi de reglementare a condiţiilor de acces şi folosinţă în hotel, care să ţină cont, pe de o parte, de clauzele contractuale asumate prin contractul translativ de proprietate (contribuţia la utilităţile necesare conservării activului pe timp de iarnă/utilizarea acestuia pe perioada cât activitatea hotelieră este suspendată), dar în acelaşi timp, care să ofere dreptul de dispoziţie al proprietarilor asupra apartamentelor cumpărate.
Potrivit clauzelor din contractul translativ de proprietate, regulamentul de bună convieţuire, anexa nr. 3 la toate contractele de vânzare încheiate cu privire la imobilele din C1 şi C2, reglementează între altele şi modalitatea de administrare a imobilelor, precum şi costurile aferente serviciilor de administrare, respectiv a utilităţilor aferente imobilelor, astfel: ”Nordis Management SRL, în calitate de dezvoltator va administra complexul pe o perioadă de minim 30 ani de zile. Tariful serviciilor de administrare este în sumă fixă 19,99 euro+TVA/studio/lună, de 39,99 euro +TVA/apartament 2 camere/lună, 59,99 euro + TVA/apartament cu 3 camere/lună şi respectiv 79,99 euro +TVA/apartament cu 4 camere/lună. ”
De asemenea, potrivit contractelor de vânzare a fost reglementat şi costul utilităţilor la o valoare de 4,9 euro/lună/mp util denumit taxă de utilizare. În prezent, administratorul judiciar urmăreşte finalizarea şi implementarea convenţiei adaptate nevoilor actuale. În acest scop, acesta a sprijinit simplificarea documentului, astfel încât versiunea finală ce urmează a fi transmisă de Nordis, conform discuţiilor avute, să fie comunicată proprietarilor în perioada imediat următoare.
Raportul privind cauzele și împrejurările care au dus la insolvența Nordis Management SRL
Administratorul judiciar a întocmit şi a depus la dosarul cauzei raportul asupra cauzelor şi împrejurărilor care au dus la apariţia insolvenţei Nordis Management SRL, prevăzut de art. 97 alin. (1) din Legea nr. 85/2014. Un extras al raportului a fost înaintat spre publicare în BPI în data de 23.01.2025.
O prezentare sumară a principalelor cauze care au condus la apariţia stării de insolvenţă, conform celor expuse în raport, este următoarea:
- Decizia de dezvoltare în paralel a mai multor proiecte (Mamaia, Sinaia, Braşov)
Decizia Nordis Management SRL de a dezvolta simultan mai multe proiecte, fără o evidenţă clară a sumelor încasate şi alocate pe fiecare proiect, a amplificat riscul de contaminare financiară între acestea, dificultăţile întâmpinate în unul afectând în lanţ celelalte, ceea ce a contribuit la imposibilitatea finalizării proiectelor şi, în cele din urmă, la insolvenţa companiei.
- Activitatea de dezvoltare nu a fost împărţită pe centre de cost/profit › decizii de management eronate/nefundamentate
Lipsa unei gestionări eficiente a finanţelor prin neîmpărţirea activităţii pe centre de cost şi profit a condus la o necorelare între sursele de finanţare şi investiţiile fiecărui proiect, afectând controlul costurilor, vizibilitatea asupra profitabilităţii şi prevenirea blocajelor de cash-flow, ceea ce, pe termen lung, a contribuit semnificativ la insolvenţa companiei Nordis Management SRL.
- Estimări eronate de investiţie
Estimările eronate ale costurilor proiectelor, cum este cel din Sinaia, unde cheltuielile reale pentru consolidarea terenului şi alte servicii prestate de terţi au depăşit cu mult valorile iniţiale, au amplificat dificultăţile financiare ale Nordis Management SRL, afectând lichidităţile necesare şi capacitatea de finalizare a proiectelor în derulare.
- Neîndeplinirea obligaţiilor contractuale şi întârzierile avute în livrarea proiectelor, rezultând în decapitalizarea companiei în urma generării obligaţiei de plată de daune creditorilor
Obligaţiile contractuale nerespectate, întârzierile în livrarea proiectelor şi daunele de 42,33 milioane lei impuse companiei Nordis Management SRL au generat o presiune financiară semnificativă, reducând lichidităţile necesare şi afectând grav capacitatea de finanţare a proiectelor în derulare.
- Situaţia generală a pieţei de construcţii
Un factor determinant al insolvenţei companiei Nordis Management SRL a fost creşterea semnificativă a costurilor materialelor de construcţii, pe fondul pandemiei şi al războiului dintre Rusia şi Ucraina, în condiţiile în care compania îşi finanţa proiectele din avansurile clienţilor, stabilind preţuri înainte de dezvoltarea efectivă a acestora.
Premisele şi măsurile propuse încă din perioada de observaţie în vederea depunerii planului de reorganizare pentru Nordis Management
În cazul Nordis Management, reorganizarea activităţii trebuie demarată încă din perioada de observaţie, scopul principal fiind finalizarea proiectelor aflate în derulare în prezent. Identificarea unei modalităţi de finalizare a proiectelor imobiliare este, în opinia administratorului judiciar, singura soluţie de maximizare a gradului de îndestulare a creditorilor. În mod cert, pentru finalizarea proiectelor, este nevoie de o infuzie de capital, având în vedere că la acest moment compania nu dispune de lichidităţi.
Măsuri avute în vedere pentru continuarea proiectelor cu scopul reorganizării companiei:
PROIECT NORDIS SINAIA:
- Deşi până în prezent nu s-a manifestat un interes concret din partea investitorilor, se vor continua discuţiile pe piaţa de profil pentru identificarea unor oportunităţi de colaborare.
- Informaţiile vor fi actualizate pe măsură ce vor apărea soluţii noi, iar dacă nu vor fi identificate opţiuni viabile, reprezentanţii companiei iau în considerare să propună clienţilor transferul tuturor promisiunilor de vânzare-cumpărare pe proiectul din Braşov.
PROIECT NORDIS BRAŞOV:
- Societatea se află în discuţii avansate cu un investitor interesat de finalizarea proiectului, ceea ce va conduce la livrarea imobilelor către cumpărătorii din proiectele din Braşov şi eventual Sinaia (dacă nu se identifică alternative).
- După finalizarea negocierilor, va fi prezentată creditorilor modalitatea de colaborare şi planul pentru demararea lucrărilor.
PROIECT NORDIS MAMAIA:
- Până în prezent, nu s-a concretizat un interes din partea investitorilor cu care am discutat care să poată fi prezentat creditorilor, însă discuţiile vor continua pentru identificarea unor soluţii viabile.
- În lipsa unei alternative externe, proiectul va fi finalizat etapizat din surse proprii ale companiei (iniţial din valorificarea activelor excedentare aflate în patrimoniu începând cu blocul 1, care necesită cea mai mică sumă de investit pentru construcţie/ intabulare/ transfer de proprietate. Sumele obţinute din finalizarea blocului 1 vor fi utilizate/ rulate pentru finalizarea blocului 2, iar ulterior 3 şi 4, respectiv parcările.
Planul privind finalizarea etapizată a Proiectului din Mamaia din surse proprii:
1. Vânzarea unor imobie excedentare/recuperări creanţe pentru generarea a 1 milion de euro: Acest fond va fi utilizat pentru finalizarea şi cadastrarea blocului 1 până la sezonul estival 2025, ceea ce va permite finalizarea şi transferul dreptului de proprietate pentru aproximativ 110 apartamente.
2. Contractarea unui operator hotelier: se preconizează ca hotelul să fie operat începând cu sezonul estival 2025, pentru unităţile locative deja finisate şi mobilate (primele 6 etaje din blocul 1).
3. Valorificarea apartamentelor finalizate libere: Apartamentele libere finalizate vor fi valorificate pentru a genera fondurile necesare finalizării blocului 2.
Pentru acest scenariu, administratorul judiciar, împreună cu reprezentanţii Nordis Management SRL, vor întocmi şi prezenta creditorilor un buget previzionat care să fundamenteze viabilitatea acestei soluţii. Menţionăm că oricare dintre soluţiile propuse va fi implementată doar cu acordul creditorilor, asigurându-se transparenţa şi colaborarea în procesul de reorganizare.
Optimizarea structurii de personal şi reducerea cheltuielilor salariale
La data de 04.12.2024, administratorul judiciar a recepţionat din partea administratorului special al Nordis Management SRL o solicitare de avizare a noii propuneri privind structura personalului angajat.
Conform acestei propuneri, din totalul de 48 de salariaţi existenţi la data de 30.09.2024, administratorul special a propus menţinerea a 22 de angajaţi esenţiali pentru desfăşurarea activităţilor curente ale societăţii. Implementarea acestei modificări a avut ca efect optimizarea cheltuielilor salariale, prin reducerea fondului lunar de salarii de la 490.224 lei brut (324.504 lei net) conform structurii anterioare, la 311.022 lei brut (201.932 lei net) în conformitate cu structura actualizată.
Despre Nordis Management SRL
Nordis Management SRL se ocupă de dezvoltare (promovare) imobiliară, are sediul în București, și este controlată de asociații Ciorbă Vladimir Răzvan, cu 46 %, Mapp Development SRL, cu 46 %, și Mihai Alexandru, cu 8 %, din București.
Poștoacă Gheorghe Emanuel apare ca administrator.
Vladimir Răzvan Ciorbă este căsătorit cu Laura Ciorbă-Vicol, deputat PSD, președintele Comisiei Juridice din Camera Deputaților.
Ciorbă Vladimir Răzvan apare în Lampp Building Project SRL, Gusto Bazaar SRL, Car Studio Detailing SRL, Nordis Hotel SRL, Hathor Trading Estate SRL, Nordis View SRL, Best Luxury Investment SRL, Nordis Building Management SRL, Nobileo Real Estate SRL și în Bluesky Favorit SRL.
Mihai Alexandru apare în Mihai & Mihai Imob Investments SRL, Nordis Hotel SRL, Nordis View SRL, Nordis Herastrau SRL și în Nordis Building Management SRL.
Poștoacă Gheorghe Emanuel apare în Nordis Hotel SRL, Nordis View SRL, Mapp Development SRL, Soffa Development SRL, Nobileo Real Estate SRL, Nordis Herastrau SRL, Nordis Mamaia SRL, Nordis Property Services SRL și în Nordis Brasov SRL.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal. Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Pentru documentarea acestui articol s-au folosit informații și de pe Termene.ro.
Citește și
Patronul firmei Nordis, Vladimir Ciorbă, face dezvăluiri
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii