Judeţul Constanţa nu a beneficiat niciodată de pe urma pachetului de acţiuni deţinut la Aeroportul Kogălniceanu (document)
Judeţul Constanţa nu a beneficiat niciodată de pe urma pachetului de acţiuni deţinut la Aeroportul Kogălniceanu
13 Aug, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
4442
Marime text
Claudiu-Iorga Palaz, preşedinte PMP Constanţa, a anunţat că va depune în cadrul unei şedinţe de Consiliu Judeţean un proiect de hotărâre prin care să solicite demararea procedurilor de cedare a pachetului de 20% dintre acţiunile Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa deţinut de Consiliul Judeţean Constanţa, în favoarea Statului Român, prin Ministerul Transporturilor. Această decizie a fost luată în cadrul unei reuniuni a organizaţiei Partidului Mişcarea Populară, condusă de acelaşi Claudiu Palaz.
„În contextul geopolitic actual, PMP Constanţa consideră că cedarea în favoarea Statului Român a celor 20% dintre acţiunile pe care le deţine Consiliul Judeţean Constanţa din Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa este oportună. Preluarea acestor acţiuni de către CJC considerăm că s-a făcut fără o analiză economică şi impact strategic pentru judeţul Constanţa, ci pur şi simplu din interese personale şi orgolii. Voi depune în cadrul şedinţei Consiliului Judeţean un proiect de hotărâre prin care să se aprobe demararea procedurilor pentru cedarea către Statul Român a celor 20% dintre acţiunile pe care le deţine CJC din Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa“, a declarat Claudiu Palaz, la începutul acestei luni.
În baza acestei declaraţii, cotidianul ZIUA de Constanţa a solicitat un punct de vedere cu privire la acest subiect şi Ministerului Transporturilor, iar răspunsul îl redăm mai jos: „Menţionăm că actul normativ în temeiul căruia s-a efectuat transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de acţiuni de 20% deţinute de stat la SN Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa SA către Judeţul Constanţa este Legea 322/2007, aprobată de Parlamentul României, iar controlul de constituţionalitate «a posteriori» se exercită în cadrul stabilit de art. 146, lit.,d, fiind reglementat de dispoziţiile art. 29-30 din Legea 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu modificările şi completările ulterioare”.
Practic, din 2014, CJC este acţionar în cadrul societăţii Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA fără bază legală, aspect pe care vicepreşedintele CJC Claudiu Palaz îl vrea reglementat în cel mai scurt timp.
În ceea ce îi priveşte pe reprezentanţii CJC în Consiliul de Administraţie, respectiv în Adunarea Generală a Acţionarilor de la Aeroport, Artagea a spus că aceştia au fost numiţi în baza celebrei Ordonanţe 109 din noiembrie 2011, care stabileşte reguli de guvernanţă corporativă pentru regiile autonome şi societăţile comerciale controlate de stat, de la alegerea membrilor Consiliului de Administraţie, până la transparenţă în publicarea rezultatelor financiare şi a hotărârilor adunărilor generale ale acţionarilor. Astfel, reprezentanţii CJC în cele două foruri au fost desemnaţi: Cristian Carsium Moldovanu în CA şi Ovidiu Tănase în cadrul AGA. Tot prin intermediul aceleiaşi ordonanţe a fost selectat cu un mandat de patru ani şi managerul Ionuţ Artagea.
„În contextul geopolitic actual, PMP Constanţa consideră că cedarea în favoarea Statului Român a celor 20% dintre acţiunile pe care le deţine Consiliul Judeţean Constanţa din Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa este oportună. Preluarea acestor acţiuni de către CJC considerăm că s-a făcut fără o analiză economică şi impact strategic pentru judeţul Constanţa, ci pur şi simplu din interese personale şi orgolii. Voi depune în cadrul şedinţei Consiliului Judeţean un proiect de hotărâre prin care să se aprobe demararea procedurilor pentru cedarea către Statul Român a celor 20% dintre acţiunile pe care le deţine CJC din Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa“, a declarat Claudiu Palaz, la începutul acestei luni.
În baza acestei declaraţii, cotidianul ZIUA de Constanţa a solicitat un punct de vedere cu privire la acest subiect şi Ministerului Transporturilor, iar răspunsul îl redăm mai jos: „Menţionăm că actul normativ în temeiul căruia s-a efectuat transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de acţiuni de 20% deţinute de stat la SN Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa SA către Judeţul Constanţa este Legea 322/2007, aprobată de Parlamentul României, iar controlul de constituţionalitate «a posteriori» se exercită în cadrul stabilit de art. 146, lit.,d, fiind reglementat de dispoziţiile art. 29-30 din Legea 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu modificările şi completările ulterioare”.
Ce a vrut de fapt să comunice Ministerul Transporturilor?
Legea nr. 322/2007 din 22/11/2007 privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 20% dintre acţiuni deţinute de stat la Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA către Judeţul Constanţa a avut la bază Legea Descentralizării, declarată neconstituţională de Curtea Constituţională în anul 2014. Prin urmare, Legea 322/2007 este considerată caducă (anulată, perimată) şi nu mai produce niciun efect. „Acest lucru explică şi lipsa unui document privind transferul acţiunilor şi faptul că noi, Consiliul Judeţean, nu ne putem numi un reprezentant în Consiliul de Administraţie”, a precizat vicepreşedintele CJC Claudiu Palaz, la aflarea răspunsului dat de Ministerul Transporturilor.Practic, din 2014, CJC este acţionar în cadrul societăţii Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA fără bază legală, aspect pe care vicepreşedintele CJC Claudiu Palaz îl vrea reglementat în cel mai scurt timp.
Acţiune de imagine a vechiului CJC, pe care Palaz o vrea reglementată
Practic, de pe urma acestui transfer de acţiuni, Consiliul Judeţean nu a avut niciodată de câştigat, deoarece Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA nu a avut vreodată profit, fiind o societate subvenţionată, după cum ne-a declarat şi Bogdan Artagea, director general al societăţii.În ceea ce îi priveşte pe reprezentanţii CJC în Consiliul de Administraţie, respectiv în Adunarea Generală a Acţionarilor de la Aeroport, Artagea a spus că aceştia au fost numiţi în baza celebrei Ordonanţe 109 din noiembrie 2011, care stabileşte reguli de guvernanţă corporativă pentru regiile autonome şi societăţile comerciale controlate de stat, de la alegerea membrilor Consiliului de Administraţie, până la transparenţă în publicarea rezultatelor financiare şi a hotărârilor adunărilor generale ale acţionarilor. Astfel, reprezentanţii CJC în cele două foruri au fost desemnaţi: Cristian Carsium Moldovanu în CA şi Ovidiu Tănase în cadrul AGA. Tot prin intermediul aceleiaşi ordonanţe a fost selectat cu un mandat de patru ani şi managerul Ionuţ Artagea.
Vechea coabitare locală PSD-PNL încă sălăşluieşte la Aeroport!
Potrivit Registrului Comerţului, acţionarii societăţii Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA sunt: Consiliul Judeţean Constanţa - cotă de 20%, Statul Roman, prin Ministerul Transporturilor - cotă de 60% şi Fondul Proprietatea - cotă de 20%. Administratorii societăţii sunt: Marin Eugen, Ion-Mădălin Marinescu, Cristian Carsium Moldovanu, Iurin Pancencu (PNL), Dumitru Nancu (PNL), Dan Weiller. Postul de director general este ocupat de Bogdan Artagea, iar cel de director economic, de Horia Mihail Acatrinei.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii