Modificări substanţiale în statutul asociaţiei de proprietari. A fost aprobat şi publicat în Monitorul Oficial (documente)
Modificări substanţiale în statutul asociaţiei de proprietari. A fost aprobat şi publicat în Monitorul Oficial
27 Feb, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
9371
Marime text
În Monitorul Oficial al României, Partea I, numărul 149 din data de 25 februarie 2019, a fost publicat Ordinul privind aprobarea conţinutului-cadru al statutului asociaţiei de proprietari şi al regulamentului condominiului. Este vorba de transpunerea legii cu numărul 196 din 2018 în documente oficiale pe care fiecare asociaţie de proprietari trebuie să le aibă.
Astfel, a fost aprobat ordinul viceprim-ministrului, ministrul Dezvoltării regionale şi administraţiei publice, prin care se aprobă conţinutul-cadru al statutului asociaţiei de proprietari şi conţinutul-cadru al regulamentului condominiului. Ordinul intră în vigoare în termen de trei zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
Remarcăm mai multe puncte interesante, care transpun legea dată în urmă cu câteva luni, pentru care s-au făcut ultimele reglementări.
La art. 6 este definită asociaţia de proprietari astfel: „Este forma juridică de organizare şi de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor din condominiu, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ, apolitică şi fără scop patrimonial, înfiinţată în condiţiile legii, care are ca scop administrarea, exploatarea, întreţinerea, repararea, reabilitarea şi modernizarea proprietăţii comune, menţinerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor de către toţi proprietarii”.
Veniturile şi cheltuielile asociaţiei sunt clar definite în cadrul art. 7.
„Art. 7 - (1) Toate veniturile obţinute din exploatarea proprietăţii comune, precum amplasarea mijloacelor de publicitate, amplasarea de antene, închirierea spaţiilor comune şi altele asemenea, inclusiv veniturile din dobânzi bancare, aparţin asociaţiei de proprietari, alimentează numai fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari şi nu se plătesc proprietarilor.
(2) Lista acestor venituri, precum şi cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial, într-un raport afişat la avizierul asociaţiei, şi se evidenţiază în registrul unic de venituri şi cheltuieli al asociaţiei de proprietari, conform Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor”.
Membrii asociaţiei de proprietari aprobă un fond de reparaţii anual, iar sumele încasate se depun într-un cont bancar unic al asociaţiei de locatari, administratorul eliberând chitanţă separată. De asemenea, fondul de rulment este stabilit separat.
Este reglementată şi cota penalităţilor pe care o asociaţie de proprietari o poate încasa pentru cei care întârzie cu plata datoriilor. „Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalităţi pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalităţile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile de la termenul scadent pentru plată, fără ca suma penalităţilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat”.
Este reglementată şi situaţia în care, dacă un proprietar are stricăciuni în locuinţa sa care afectează alte locuinţe, acesta este obligat să suporte cheltuielile pentru reparaţii. „(3) În cadrul proprietăţii individuale, proprietarul are obligaţia să păstreze şi să întreţină în stare de funcţionare şi siguranţă spaţiile interioare, echipamentele şi instalaţiile din dotarea tehnică a proprietăţii individuale, respectiv instalaţiile sanitare, de încălzire, canalizare, alimentare cu energie electrică, gaz, apă, precum şi altele de această natură, pe cheltuiala sa, astfel încât să nu aducă prejudicii celorlalţi proprietari din condominiu.
(4) Dacă proprietarul unei locuinţe ori al unui spaţiu cu altă destinaţie provoacă daune oricărei părţi din proprietatea comună sau din proprietatea individuală a altui proprietar din condominiu, respectivul proprietar are obligaţia să repare stricăciunile sau să suporte cheltuielile pentru lucrările de reparaţii”.
Pentru cei care au datorii la întreţinere şi nu se înţeleg cu administratorul imobilului, există articolul 40. „Asociaţia de proprietari, prin preşedinte, are dreptul de a acţiona în instanţă, conform prevederilor art. 78 din Legea nr. 196/2018, proprietarul care se face vinovat de neplata cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei mai mult de 60 de zile de la termenul scadent, respectiv 90 zile de la afişarea listei, informând membrii asociaţiei prin afişare la avizier”.
Desigur, în cadrul adunărilor generale ale asociaţilor de proprietari pot fi adoptate alte articole, cu acordul membrilor proprietari ai imobilului. Regulamentul trebuie să respecte prevederile legii în vigoare.
În secţiunea „Documente” puteţi vizualiza integral atât statutul pentru asociaţiile de proprietari, după cum a fost publicat în Monitorul Oficial, cât şi conţinutul-cadru al regulamentului condominiului.
Astfel, a fost aprobat ordinul viceprim-ministrului, ministrul Dezvoltării regionale şi administraţiei publice, prin care se aprobă conţinutul-cadru al statutului asociaţiei de proprietari şi conţinutul-cadru al regulamentului condominiului. Ordinul intră în vigoare în termen de trei zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
Remarcăm mai multe puncte interesante, care transpun legea dată în urmă cu câteva luni, pentru care s-au făcut ultimele reglementări.
La art. 6 este definită asociaţia de proprietari astfel: „Este forma juridică de organizare şi de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor din condominiu, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ, apolitică şi fără scop patrimonial, înfiinţată în condiţiile legii, care are ca scop administrarea, exploatarea, întreţinerea, repararea, reabilitarea şi modernizarea proprietăţii comune, menţinerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor de către toţi proprietarii”.
Veniturile şi cheltuielile asociaţiei sunt clar definite în cadrul art. 7.
„Art. 7 - (1) Toate veniturile obţinute din exploatarea proprietăţii comune, precum amplasarea mijloacelor de publicitate, amplasarea de antene, închirierea spaţiilor comune şi altele asemenea, inclusiv veniturile din dobânzi bancare, aparţin asociaţiei de proprietari, alimentează numai fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari şi nu se plătesc proprietarilor.
(2) Lista acestor venituri, precum şi cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial, într-un raport afişat la avizierul asociaţiei, şi se evidenţiază în registrul unic de venituri şi cheltuieli al asociaţiei de proprietari, conform Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor”.
Membrii asociaţiei de proprietari aprobă un fond de reparaţii anual, iar sumele încasate se depun într-un cont bancar unic al asociaţiei de locatari, administratorul eliberând chitanţă separată. De asemenea, fondul de rulment este stabilit separat.
Este reglementată şi cota penalităţilor pe care o asociaţie de proprietari o poate încasa pentru cei care întârzie cu plata datoriilor. „Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalităţi pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalităţile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile de la termenul scadent pentru plată, fără ca suma penalităţilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat”.
Este reglementată şi situaţia în care, dacă un proprietar are stricăciuni în locuinţa sa care afectează alte locuinţe, acesta este obligat să suporte cheltuielile pentru reparaţii. „(3) În cadrul proprietăţii individuale, proprietarul are obligaţia să păstreze şi să întreţină în stare de funcţionare şi siguranţă spaţiile interioare, echipamentele şi instalaţiile din dotarea tehnică a proprietăţii individuale, respectiv instalaţiile sanitare, de încălzire, canalizare, alimentare cu energie electrică, gaz, apă, precum şi altele de această natură, pe cheltuiala sa, astfel încât să nu aducă prejudicii celorlalţi proprietari din condominiu.
(4) Dacă proprietarul unei locuinţe ori al unui spaţiu cu altă destinaţie provoacă daune oricărei părţi din proprietatea comună sau din proprietatea individuală a altui proprietar din condominiu, respectivul proprietar are obligaţia să repare stricăciunile sau să suporte cheltuielile pentru lucrările de reparaţii”.
Pentru cei care au datorii la întreţinere şi nu se înţeleg cu administratorul imobilului, există articolul 40. „Asociaţia de proprietari, prin preşedinte, are dreptul de a acţiona în instanţă, conform prevederilor art. 78 din Legea nr. 196/2018, proprietarul care se face vinovat de neplata cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei mai mult de 60 de zile de la termenul scadent, respectiv 90 zile de la afişarea listei, informând membrii asociaţiei prin afişare la avizier”.
Desigur, în cadrul adunărilor generale ale asociaţilor de proprietari pot fi adoptate alte articole, cu acordul membrilor proprietari ai imobilului. Regulamentul trebuie să respecte prevederile legii în vigoare.
În secţiunea „Documente” puteţi vizualiza integral atât statutul pentru asociaţiile de proprietari, după cum a fost publicat în Monitorul Oficial, cât şi conţinutul-cadru al regulamentului condominiului.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii