Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:15 14 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Moştenirea“ lui Babinciuc Saga Autogara de la Tomis 3, „finalizată“ de Westhouse (galerie foto si documente)

ro

26 Aug, 2010 00:00 5800 Marime text
autogara_demolare.jpgAşa cum arată avizul de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa, pe locul Autogării se va ridica un centru comercial „LIDL“, parter şi anexe# Cei de la Westhouse vor să ridice acest centru în ciuda problemelor financiare pe care le au şi a faptului că nici proiectele pe care le aveau nu le-au dus la sfârşit

De la începutul săptămânii trecute, de când au început lucrările de demolare a Autogării din Tomis 3, toată lumea se întreabă ce se va realiza pe locul care, până vinerea viitoare, trebuie predat la stadiul zero beneficiarului, SC Westhouse Group SRL. Unii spun că pe locul fostei autogări se va face o parcare imensă, alţii că un bloc de locuinţe sau o piaţă cu o parcare subterană. Nicio sursă oficială, din partea beneficiarului, nu ne-a confirmat însă ce se va ridica pe locul eliberat în aceste zile. 

De altfel, despre demolarea autogării de la Tomis 3, aşa cum este cunoscută, se ştia de ceva ani încoace, numai că nu se trecuse până acum la acţiune. Nu este necunoscut nici faptul că autogara a fost vândută lui Cameliu Babinciuc, care a cumpărat înainte de 2004 spaţiul cu tot cu clădirile de pe el, în suprafaţă totală de 5.200 de metri pătraţi cu o sumă modică de 3,3 miliarde de lei vechi. Cum spunea presa vremii, cu preţul unui apartament de două camere din oraş la acel moment.   

La acea vreme, Garda Financiară Constanţa efectuase o verificare foarte riguroasă a modului în care s-a făcut privatizarea societăţii Tomis Car SA, scoţând la iveală faptul că preţurile de vânzare ale autogărilor Nord, Sud şi Autocoloana Marfa 3 au fost mult subevaluate, fiind cumpărate, cu ajutorului FPS-ului, de membri PSD sau de apropiaţi ai partidului, asociaţi ai lui Corneliu Iacobov şi prieteni cu Miron Mitrea. Cele trei active, cu construcţii aferente şi teren intravilan în suprafaţă totală de 27.000 metri pătraţi, au fost vândute de Tomis Car unor firme-căpuşă la preţuri derizorii faţă de valoarea lor reală: între 3,2 şi 2,5 miliarde lei vechi. 

Comisarul-şef al Gărzii Financiare Constanţa, Cristian Radu, spunea atunci că este vorba despre „privatizări bune pentru cumpărători şi păguboase pentru stat“. Schema prezentată de oficialii Gărzii arăta că totul pleacă de la SC Grup Media Sud SA (GMS) Constanţa, al cărei acţionar principal era RAFO SA Oneşti. Societatea era administrată de Cameliu Babinciuc, iar printre acţionari figura şi Camelia Trofim, sora lui Babinciuc. 

După ce autogara i-a revenit lui Babinciuc, acesta i-a vândut-o mamei lui cu 2,7 miliarde de lei, iar mama a închiriat-o firmei Grup Media Sud Holding SRL, cu suma de 6.310 euro pe lună, firmă la care acţionari erau Elena Babinciuc şi fiul ei, Cameliu. 

Ca un element aparte dar interesant, precizăm că mama lui Cameliu Babinciuc, cel care a avut terenul autogării de la Tomis 3, înainte să îl vândă celor de la Westhouse, a fost asociat şi cu actual vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, Cristinel Dragomir, în firma United Pinkas. De altfel, Cameliu este şi naşul de căsătorie al cuplului Rodica şi Cristinel Dragomir.

autogara_demolare_2.jpg

Mormanele de moloz vor dispărea în câteva zile

La faţa locului, unde în urmă cu puţină vreme erau parcate microbuzele care aveau ca destinaţie Constanţa - Autogara Tomis 3, există doar o zonă împrejmuită şi mult, dar mult moloz. Un utilaj de spargere a betonului, aparţinând societăţii care se ocupă de demolare, SC Apolodor Demolări SRL,  lucrează încă de la primele ore ale dimineţii pentru a se încadra în termenul de predare a spaţiului, iar patru muncitori supraveghează îndeaproape lucrările. „Am început lunea trecută, trebuie să terminăm lucrarea până vinerea viitoare. Locul trebuie predat fără niciun fel de moloz, la zero“, ne-a explicat unul dintre muncitori. Acesta a mai adăugat că până vineri trebuie să termine de scos beton pe care ulterior îl va fărâmiţa şi preda unui beneficiar necunoscut care îl va folosi pentru primul start înaintea turnării betonului la străzi.

Aviz pozitiv de la APM 

Cât despre ceea ce urmează să se realizeze pe acest spaţiu, nimeni nu a ştiut ce să ne spună la faţa locului. Cea care supraveghea lucrările ne-a indicat o persoană responsabilă care poate oferi informaţii, o anume Elena Cuşa. După ce am contactat-o, aceasta ne-a declarat că nu poate oferi nici un fel de informaţii şi că ar trebui să ne adresăm reprezentantului beneficiarului, Kay Tonnes Thorkildsen, la un număr de fix. Unde, aşa cum se întâmplă de obicei, nu a răspuns nimeni. Cu alte cuvinte, nimeni nu a fost în stare să ofere nicio informaţie în legătură cu ceea ce se va ridica pe acea suprafaţă. 

Se ştie doar că Westhouse Group SRL a depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului documentaţia pentru obţinerea unui aviz de mediu necesar demarării lucrărilor de ridicare a unui nou centru comercial P+1, situat pe strada Soveja, la numărul 35. Adică exact la adresa la care a fost situată autogara demolată în aceste zile. 

Pe 5 iulie, la sediul APM, era depus un anunţ public privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Construire centru comercial LIDL parter şi anexe, amenajare şi sistematizare pe verticală curte, accese, împrejmuire şi semnale publicitare“, întins pe o suprafaţă de 5.437,09 metri pătraţi. 

În urma şedinţei din 14 iulie APM a decis că proiectul propus a se realiza la adresa de pe strada Soveja nr. 35 nu se supune evaluării impactului asupra mediului. Cu alte cuvinte, proiectul nu are impact negativ asupra mediului înconjurător şi poate fi demarat. 

Aşa cum arată panoul organizării şantierului, beneficiarul are o autorizaţie de demolare obţinut de la Inspectoratul Teritorial de Construcţii Sud-Est, nr. 55/08.04.2010, data de începere a lucrărilor fiind 16 august, iar cea de finalizare pe 16 septembrie. 

Westhouse Group SRL este prezentă pe piaţa constănţeană din 2005, având ca asociat unic o firmă cu sediul în Insulele Bermude, RomReal Ltd. Între timp, ei şi-au consolidat poziţia pe piaţă sub supravegherea lui Kay Tonnes Thorkildsen, cetăţean norvegian. Westhouse a început în România mai multe proiecte printre care: Oasis - din Ovidiu - la care ulterior a renunţat, Coralia Residence - de la intrarea în Mamaia pe care l-a şi terminat, de altfel singurul proiect rămas, şi Central Apartaments, de pe strada Duiliu Zamfirescu, pe care l-a vândut. 

Ataşat, în ediţia online, puteţi vizualiza anunţul de la APM, dar şi decizia etapei de încadrare a proiectului celor de la Westhouse. 

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii