Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
14:20 20 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Nava-şcoală „Mircea“ s-a întors din marşul istoric de 93 de zile. Documentarul „Adrian V. Rădulescu - ctitorul“, vizionat pe bric (galerie foto)

ro

08 Aug, 2019 00:00 3489 Marime text

Pe 5 mai 2019, velierul „Mircea“, nava-şcoală pe care tinerii de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân“ Constanţa gustă pentru prima dată din viaţa de marinar, a plecat în marşul istoric. 
 
Până pe 7 august, nava-şcoală a străbătut peste 8.500 de mile marine pe parcursul a 93 de zile de marş, făcând escale în 12 porturi europene (Siracusa, Barcelona, Almeria, Cadiz, Brest, Rouen, Haga, Hamburg, Southampton, Lisabona, Valleta şi Istanbul), primind la bord peste 12.000 de vizitatori unici.
 

Documentarul „Adrian V. Rădulescu - ctitorul“, vizionat pe navă

 
La bordul velierului, seara, tinerii învăţăcei aveau ocazia să vizioneze câte un film. „Într-una din aceste seri, am ales să vizionăm documentarul „Adrian V. Rădulescu - ctitorul” la bordul navei, iar aceştia (n.r. elevii de pe bric) au fost impresionaţi de ceea ce au văzut”, a declarat pentru ZIUA de Constanţa Mircea Târhoacă, comandant al navei-şcoală Mircea.
 
Pe 16 aprilie 2019, acest film documentar realizat la iniţiativa ZIUA de Constanţa era proiectat în aula mare a Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, unitatea de învăţământ alăturându-se, astfel, proiectului nostru având ca obiect celebrarea, în an centenar, a personalităţii istoricului Adrian V. Rădulescu.
 
Reamintim că, la sărbătoarea Dobrogei organizată de ZIUA de Constanţa pe 23 noiembrie 2017, într-un manifest asumat de acest cotidian, redactorul-şef Emilian Andrei propunea schimbarea denumirii unităţii de învăţământ din localitatea Dorobanţu, judeţul Călăraşi, în Şcoala Gimnazială „Prof. dr. Adrian V. Rădulescu”, locul natal al marelui istoric. În avanpremiera evenimentului - ce avea să se concretizeze pe 5 octombrie 2018, chiar de Ziua Mondială a Educaţiei - cotidianul ZIUA de Constanţa a desfăşurat o amplă campanie mediatică, purtând titlul #AdrianV.Rădulescu-ctitorul, publicând zeci de evocări realizate de personalităţi care l-au cunoscut. În cadrul acestei campanii, conducerea ZIUA de Constanţa decidea realizarea, în premieră, a unui film documentar despre ctitoriile istoricului, directorului, primarului, prefectului şi rectorului Adrian V. Rădulescu. Astfel lua naştere, la casa de producţie IMAGO Studio, primul documentar finanţat de un ziar constănţean, film ce a fost lansat la Sesiunea ştiinţifică PONTICA 51, organizată de Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa. Filmul, realizat de Constantin Ţiţineanu, Cristian Broască şi Cristian Cealera, a mai fost vizionat, în cadru organizat, la sediul redacţiei, de numeroase personalităţi ale Constanţei, dar şi la Prefectura Constanţa, la Universitatea „Ovidius”, la Universitatea Maritimă din Constanţa, la Colegiul Pedagogic „Constantin Brătescu”.
 

Din corespondenţa navei. Opriri, impresii şi amintiri

 
La aproape o săptămână de la plecare, din corespondenţa din data de 10 mai se poate observa emoţia cu care cadeţii îşi primeau sarcinile pe navă. Rândurile consemnate de Bogdan Dinu oferă o altă perspectivă a voiajului celor de pe navă. 93 de zile au însemnat 8.300 de mile marine, 12 porturi, 9 ţări. „Unii dintre ei au experimentat deja simptomele răului de mare - deşi pentru marinarii cu experienţă marea a fost aproape bună - au urcat până la crucetă şi au fost repartizaţi pe cele două faruri, a se înţelege cele două catarge din provă ale navei, lucruri importante acum în primele zile ale marşului. De fapt, este principala activitate a cadeţilor la puntea centru unde îşi aşteaptă rândul, răbdători, pentru ceea ce viceamiralul în retragere Mircea Caragea, veteran de război, care în luna ianuarie a împlinit 100 de ani, ultimul supravieţuitor al primului marş de instrucţie din 1939, numeşte un «tur de sart», adică urcarea până la crucetă pe un bord şi coborârea pe celălalt. Aici intervine Tomiţă, maistrul militar clasa a II-a Marius Tomiţă, şeful farului pupă - a se înţelege arborele mare (detaşat, ca şi anul trecut, iată că a revenit la bord dacă a fost nevoie, de la Şcoala Militară de Maiştri Militari a Forţelor Navale «Amiral Ion Murgescu») care, împreună cu maistrul militar clasa a IV-a Nicu Chirilă, şeful farului provă, îi urmăreşte atent pe fiecare şi notează într-un caiet semne numai de ei ştiute în dreptul fiecărui nume”.
 

80 de ani

 
Pe data de 17 mai a fost sărbătorită la bord împlinirea a 80 de ani de la intrarea în serviciu a N.S. „Mircea“. „Nu ştim cum au decurs lucrurile în ţară, dar, aici, la bord, zeul Neptun parca a vrut să ne pună la încercare loialitatea faţă de navă. Aceeaşi mare de gradul 3-4, cu destule perioade de gradul 5, aceeaşi hulă de data aceasta, însa, cu un vânt de pupă care ne-a mărit viteza. Valurile spală în continuare hublourile cabinelor de sub dunetă, dar nimic nu împiedică tot echipajul să se adune la puntea centru pentru o scurtă ceremonie. Comandorul Gabi Moise, comandantul marşului, se adresează echipajului, reamintindu-le ce înseamnă spiritul lui Mircea, ce reprezintă velierul pentru Academia Navală şi pentru Forţele Navale Române, precum şi de ce trebuie să fie mândri că au privilegiul de a se afla la bord în anul 80 al existenţei N.S. „Mircea“. Şi tot acum, comandantul navei, comandorul Mircea Târhoacă, folosindu-se de acest moment festiv, o felicită pe studenta caporal Cristina Piuaru la împlinirea vârstei de 20 de ani chiar pe data de 17 mai; o aniversare pe care cu siguranţă nu o va uita niciodată, şi asta nu doar din cauza răului de mare! A urmat fotografia sau mai bine zis fotografiile de grup, pentru că fiecare a dorit să îşi imortalizeze prezenţa la bord şi în rândul echipajului la acest moment istoric. 
 
Comandorul Mircea Târhoacă: Ceea ce vreau să transmit tuturor este că nava va continua această tradiţie de 80 de ani şi o va duce mult mai departe, iar fiecare promoţie care se instruieşte la bord furnizează viitori marinari care vor duce mai departe această tradiţie. Legat de ultimele zile pe mare, pot spune că atunci când vom ajunge în viitorul port, în Barcelona, toţi cei de la bord vor şti ce înseamnă viaţa pe mare, viaţa la bordul unui velier; cu siguranţă, vor şti, ce vor dori de la viitoarea carieră. Cele trei zile nu au fost atât de rele, pentru că se putea şi mai rău, dar N.S. „Mircea“, datorită proiectului trainic pe baza căruia a fost construită, dovedeşte că încă este o navă care poate să formeze multe alte generaţii de marinari. Marea agitată a vrut să demonstreze că bătrânul şi în acelaşi timp tânărul „Mircea“ poate executa mai departe, cu succes, misiunile încredinţate”, se arată tot în corespondenţa navei.
 
Nava-şcoală „Mircea“, ambasadorul onorific al României pe mările şi oceanele lumii, a împlinit 80 de ani de la intrarea în serviciul Marinei Române, în portul Hamburg din Germania, pe parcursul unei escale de patru zile, în perioada 25-29 iunie. Marţi, 25 iunie, la ora 00.00, nava-şcoală „Mircea“ a intrat pe fluviul Elba şi a navigat 60 de mile marine în amonte, până la Hamburg, unde a acostat, în jurul orei 09.00, la Dana Uberseebrucke.
 
Joi, 27 iunie, în portul Hamburg, la bordul navei-şcoală "Mircea" a avut loc ceremonia care a marcat actul de naştere al renumitului velier românesc. La festivitate au participat şefii forţelor navale române şi germane, ambasadorul României în Germania şi ataşaţii apărării din ţările care au cadeţi la bord, directorul Şantierului Blohm & Voss, autorităţile civile ale Landului Hamburg. În cadrul ceremoniei, Nava-şcoală "Mircea" a primit din partea ministrului Apărării Naţionale titlul de ambasador onorific al României pe mările şi oceanele lumii.
Nava-şcoală "Mircea" a acostat pe 3 iulie, în portul Southampton, situat pe coasta de sud a Angliei, cel mai important port britanic, fiind denumit "principala poartă a Imperiului Britanic" în secolul al XIX-lea, în timpul domniei Reginei Victoria. În timpul escalei de trei zile, populaţia civilă a putut vizita nava.
 

Naşterea bricului

 
Certificatul de naştere al noii nave-şcoală s-a semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, acelaşi an, a fost lansată la apă şi botezată cu numele „Mircea“, alegere justificată de bogata tradiţie şi de renumele predecesorului său. Numele navei provine de la vestitul voievod Mircea Cel Bătrân, ce a cârmuit Țara Românească, între anii 1386 şi 1418, sub a cărui domnie navigaţia autohtonă şi comerţul efectuat pe mare au cunoscut o mare dezvoltare, vasele româneşti navigând, încă de pe atunci, nu numai în Marea Neagră, ci şi în Marea Egee şi Marea Mediterană, fapt care i-a adus numele de „Domn până la Marea cea mare”. 
 
Nava are în prova, sub bompres, un galion, reprezentându-l pe domnitor îmbrăcat cu bluză albastră, mantie roşie şi purtând pe cap coroana, simbol al domniei. La 27 aprilie 1939, a avut loc ceremonia ridicării pavilionului naţional, iar pe data de 1 mai 1939, nava cu caracteristici superioare, ce asigura condiţii de navigaţie şi viaţă la bord mult îmbunătăţite, a intrat în serviciul Marinei Militare. Nava a intrat în portul Constanţa pe data de 17 mai 1939, fiind salutată de oficialităţi, de tinerii elevi ai Şcolii Navale, de navele aflate în port, între care şi vechiul bric adus de la Galaţi pentru a preda ştafeta pregătirii marinăreşti noii nave. La 3 iulie 1939, a plecat în primul său marş de instrucţie în Marea Mediterană unde a făcut escale în porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar, Alger şi Alexandria.
 

Cu „Mircea”, în jurul lumii

 
Pe 5 mai, contraamiralul de flotilă Mihai Panait spunea că, la revenirea acasă a velierului, va urma un marş în jurul lumii în anul 2020. „La întoarcere vom parcurge în itinerar toate porturile desfăşurate conform planului de acum 80 de ani. Pe timpul acestui marş, în portul Hamburg vom organiza, între 25 şi 29 iunie, o ceremonie care să aducă în atenţie faptul că Bricul „Mircea“ este un simbol al academiei şi al forţelor navale române şi al armatei României. Am proiectat cu atenţie cu Statul Major acest marş de instrucţie şi suntem înaintea plecării în acest voiaj cu un număr impresionant de militari. Avem 57 de cadeţi ai ANMB anul II şi cadeţi de la Şcoala de Marină. Sunt şi partenerii noştri. Vor fi 16 cadeţi din ţările partenere, 8 din Bulgaria, Albania, China şi Ucraina“, a spus, în faţa cadeţilor şi elevilor, contraamiralul de flotilă Mihai Panait. „De asemenea, avem planificarea unui marş istoric în jurul lumii în anii 2020-2021“, a mai spus Mihai Panait.
 
Citeşte şi: 
 
 
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii