O firmă controlată de arabi, la judecată cu Statul Român pentru exproprierea de la Baza Militară Mihail Kogălniceanu, Constanța
O firmă controlată de arabi, la judecată cu Statul Român pentru exproprierea de la Baza Militară Mihail Kogălniceanu,
15 Oct, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
5889
Marime text
- Azara Healthy Foods SRL se judecă cu Statul Român, prin Ministerul Apărării Naționale, pentru anularea unui act
- Pe 15 octombrie 2024 a fost stabilit termen, în urma apelului reclamantului Azara Healthy Foods SRL, după ce prima instanță a respins cererea
- Firma este fondată în anul 2017, iar conform termene.ro, pe anul 2023 a raportat un singur angajat, cifră de afaceri de 35.468 lei și o pierdere de 21.515 lei
Azara Healthy Foods SRL se judecă cu Statul Român, prin Ministerul Apărării Naționale, pentru anularea unui act. Dosarul 8470/118/2024 a ajuns pe masa judecătorilor de la Curtea de Apel Constanța, conform portalului de justiție.
Pe 15 octombrie 2024 a fost stabilit termen, în urma apelului reclamantului Azara Healthy Foods SRL, după ce prima instanță a respins cererea. Soluția pe scurt – „Solutia pe scurt: HOT: 15.03.2024 Respinge ca nefondată acţiunea. Cu apel în termen de 30 de zile la comunicare. Cererea de apel se depune la Tribunalul Constanţa, sub sancţiunea nulităţii. Pronunţată astăzi, 15.03.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei”. Ulterior, Curtea de Apel Constanța a stabilit data de 26 noiembrie 2024 pentru următoarea înfățișare.
Ce a solicitat reclamantul?
Azara Healthy Foods SRL a solicitat ca prin hotărârea ce se va pronunța să se dispună:
-Anularea H - 780/08.06.2021 emisă de ####### de verificare a dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale și acordarea despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere, situat pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes național „Infrastructura Bazei 57 Aeriană din cazarma 888 Mihail Kogălniceanu", cod proiect ########## ###### ############, pe raza administrativă a comunei ###### ############ din ####### #########.
-Anularea H - 781/08.06.2021 emisă de ####### de verificare a dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale și acordarea despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere, situat pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes național „Infrastructura Bazei 57 Aeriană din cazarma 888 Mihail Kogălniceanu ", cod proiect ########## ###### ############, pe raza administrativă a comunei ###### ############ din ####### #########.
-Stabilirea și obligarea paratului la plata valorii reale de despăgubire aferente terenurilor proprietatea noastră, ce urmează a fi stabilită prin raportul de expertiză ce va fi întocmit, și care solicită a fi achitată în termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă a prezentei hotărâri.
-Obligarea paratului la plata dobânzii/penalității pentru sumele datorate cu titlu de despăgubire, pentru toate capetele de cerere, de la data emiterii deciziei de expropriere și până la data plății efective;
- obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecata reprezentând onorariu avocațial și onorariu experți.
În fapt, a arătat reclamanta că se legitimează ca fiind proprietara a terenurilor situate în: extravilanul Comunei Mihail Kogălniceanu, tarla (sola) 161, parcela A 764/1/1 în suprafață de 45.000 mp, categoria de folosință arabil, având număr cadastral 105909 și intabulat în cartea funciara nr. 105909 a localității Mihail Kogălniceanu în extravilanul Comunei Mihail Kogălniceanu, tarla (sola) 161, parcela A 764/1/2 în suprafață de 45.000 mp, categoria de folosință arabil, având număr cadastral 105917 și intabulat în cartea funciara nr. 105917 a localității Mihail Kogălniceanu.
Prin Hotărârea nr. H-781/08.06.2021 și s-a stabilit despăgubirea pentru terenul tarla (sola) 161, parcela A 764/1/2 în suprafață de 45.000 mp, categoria de folosință arabil, având număr cadastral 105917 și intabulat în cartea funciara nr. 105918 a localității Mihail Kogălniceanu la nivelul sumei 11272,93 lei. Iar, prin procesul verbal nr. P 781/08.06.2021 s-a dispus consemnarea sumei. Prin Hotărârea nr. H-780/08.06.2021 și s-a stabilit despăgubirea pentru terenul tarla (sola) 161, parcela A 764/1/1 în suprafață de 45.000 mp , categoria de folosință arabil, având număr cadastral 105909 și intabulat în cartea funciara nr. 105909 a localității Mihail Kogălniceanu la nivelul sumei 112.72,93 lei, iar prin procesul verbal nr. P 780/08.06.2021 s-a dispus consemnarea sumei.
Prin procesul verbal de stabilire a despăgubirilor P 780/08.06.2021 s-a stabilit pentru terenul parcela A 764/1/1 în suprafață de 45.000 mp, categoria de folosință arabil, având număr cadastral 105909 și intabulat în cartea funciara nr. 105909 a localității Mihail Kogălniceanu suma de 117.272,93 lei. Prin procesul verbal de stabilire a despăgubirilor P 781/08.06.2021 s-a stabilit pentru terenul parcela A 764/1/2 în suprafață de 45.000 mp, categoria de folosință arabil, având număr cadastral 105917 și intabulat în cartea funciara nr. 105917 a localității Mihail Kogălniceanu suma de 117.272,93 lei. A solicitat a se avea în vedere la analizarea cauzei prețul de achiziție a terenului conform Contractului de vânzare cumpărare autentificat la SPN ##### #######, autentificat cu nr. 4044/21.12.2017, care a fost în valoare de 162.000 lei pentru fiecare parcelă, în total 324.000 lei. În mod cert valoarea terenului a crescut de la momentul achiziției și până la momentul exproprierii. Terenurile erau date în arendă, conform actelor atașate, astfel că încasam și c/v arendei în valoare de 800 lei/ha. Totodată, a solicitat că în cuantumul despăgubirilor să aibă în vedere, pe lângă pierderea de valoare a imobilului și faptul că societatea intenționa dezvoltarea unei afaceri în domeniul agricol, terenul fiind achiziționat în acest scop și a se avea în vedere și faptul că încasează c/v arendei la stabilirea despăgubirilor și că despăgubirea acordată nu se ridica nici măcar la valoarea de achiziție a terenului, conform actului de dobândire, pe care l-au atașat.
Au considerat că expropriatorul nu a emis decizia de stabilire a cuantumului despăgubirii astfel cum prevăd dispozițiile art. 20 din Legea nr. 255/2010, solicitând instanţei în urma probatoriului administrat să verifice dacă valoarea de despăgubire propusă în HG 23/2020 reprezintă valoarea reală a imobilului ce face obiectul exproprierii.
Finalitatea procedurii de expropriere este aceea de a stabili o dreaptă (justă) despăgubire, în condițiile în care exproprierea reprezintă o ingerință permisă nu numai de art. 44 din Constituție, dar și de ari, 1 Protocolul nr. 1 la Convenția Europeană a Drepturilor Omului. în măsura în care este fundamentată pe o cauză de utilitate publică. Fiind în realitate o vânzare forțată, în care consimțământul vânzătorului nu este cerut de lege în considerarea efectelor general benefice a utilității publice căreia îi va fi afectat imobilul, este firesc ca despăgubirea pentru bunul expropriat să cuprindă doar un preț echivalent cu prețul la care s-ar fi vândut, în mod normal bunul. în cazul unei vânzări obișnuite, consimțite de ambele pârți, dar și eventualul prejudiciu cauzat proprietarului-vânzător reprezentat inclusiv de eventualul beneficiu de care a fost lipsit ca urmare a unei exproprieri intempestive, în raport de lucrările realizate și care urmau să aducă un beneficiu cert și previzibil.
Ministerul Apărării Naționale a solicitat respingerea acțiunii
La data de 15.12.2021 Ministerul Apărării Naționale a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat respingerea acțiunii ca neîntemeiată și plata cheltuielilor de judecată ocazionate de soluționarea prezentei cauze, pentru considerentele pe care le vom prezenta în continuare.
Pe fondul cauzei, a solicitat respingerea acțiunii ca neîntemeiată, pentru următoarele considerente: Prin cererea de chemare în judecată reclamantă contestă cuantumul total al despăgubirilor stabilite, apreciind că acestea nu reprezintă valoarea reală cu care se tranzacționau la data exproprierii terenuri cu caracteristici similare situate în aceeași zonă.
În fapt, Hotărârile de stabilire a despăgubirilor nr. H-780 și nr. H-781,.ambele din data de 08.06.2021 au fost emise de ####### de verificare a dreptului de proprietate sau altor drepturi reale și acordarea despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de. expropriere, situat pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes național „Infrastructura Bazei 57Aeriană din cazarma 888 Mihail Kogălniceanu" (denumită în continuare #######), constituită prin Decizia nr. A 7233 din 19.05.2020 a Ministerului Apărării Naționale. Emiterea acestora s-a făcut cu respectarea prevederilor Legii nr. 255/2010, așa cum a fost modificată și completată prin Legea nr. 233/2018 (publicată în Monitorul Oficial, Partea 1, nr. 706/14 august 2018) și ale H.G. nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr, 255/2010privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare H.G. nr. 53/2011).
Terenurile, ce fac obiectul Proceselor - verbale de stabilire a despăgubirilor 781 și Hotărârilor de stabilire a cuantumului despăgubirilor nr. H- nr. P-780, nr. 781 emise la data de 08.06.2021 ca urmare a cererilor nr. 139 şi nr. 140 formulate de reclamantă la data de 27.02.2020 sunt menționate la nr. cert, 996 şi 997 din lista prevăzută de Anexa nr. 2 din H.G. nr.23/2020.
La stabilirea cuantumului valoric al despăgubirilor pentru suprafețele de teren ce face obiectul exproprierii situate pe coridorul de expropriere a) proiectului de investiție, au fost respectate atât dispozițiile art. 5 alin. (1), art. 11 alin. (7) şi alin. (8) din Legea nr. 255/2010, potrivit cărora sumele individuale aferente despăgubirilor sunt estimate de către expropriator pe baza unui raport de evaluare întocmit de către un expertul evaluator acreditat ANEVAR având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici, cât şi cele ale art. 8 din H.G. nr. 53/2011, conform cărora "Expertul evaluator specializat în evaluarea proprietăților imobiliare, membru al Asociației Naționale a Evaluatorilor din ####### - ANEVAR, care va întocmi raportul de evaluare prevăzut la art. 11 alin. (7) din lege, este obligat să se raporteze la expertizele întocmite și actualizate de camerele notarilor publici, potrivit ari. 771 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare ". Anterior pe numele proprietarilor au fost comunicate notificările de expropriere, prin care s-a precizat că terenurile identificate în Anexa nr. 2 din H.G. nr. 23/2020 fac parte din coridorul de expropriere.
Referitor la procedura stabilirii despăgubirilor, aceasta este cea expres prevăzută de Legea nr. 255/2010, sumele individuale aferente despăgubirilor fiind estimate de către expropriator pe baza unui Raport de evaluare întocmit de către un expert evaluator acreditat ANEVAR, având în vedere expertizele întocmite și actualizate de camerele notarilor publici, şi nu cea prevăzută de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 33/1994). Prin urmare la stabilirea despăgubirilor nu se tine seama de valoarea de circulație/prețul pieței cu care se vând în mod obișnuit imobilele de același fel în unitatea administrativ-teritorială, așa cum prevede art. 26 din Legea nr. 33/1994.
În consecință, valoarea despăgubirilor pentru terenurile expropriate a fost stabilită Ia 5.500 euro/mp pe baza unui raport de evaluare întocmit de către un expertul evaluator acreditat ANEVAR (anexat), având în vedere expertizele întocmite și actualizate de camerele notarilor publici. Prin urmare expertul evaluator a stabilit că valoarea despăgubirii pentru terenul în suprafață de 4,5 ha situat în parcela 764/1/1 este de 24.750 euro, respectiv 117.272,93 Ici, iar ca pentru terenul în suprafață de 4,5 ha situat în parcela 764/1/2 este de 24.750 euro, respectiv 117.272,93 lei.
În ceea ce privește susținerea reclamantei potrivit căreia valoarea reală a terenurilor este inferioară valorii de piață a imobilelor expropriate a învederat că, urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 233/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 255/2010 (publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 706 din 14 august 2018). la data emiterii hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirii contestată în cauză (16.12.20201 alin. (3) al art. 22 din Legea nr. 255/2010 nu mai conține trimiteri la dispozițiile art. 21 - 27 din Legea nr. 33/1994 în ceea ce privește stabilirea despăgubirii. Prin urmare, modalitatea de evaluare a despăgubirilor prevăzută de arta 5 și de art. 11 alin (7) și alin, (8) din Legea nr. 255/2010, inclusiv în ceea ce privește realizarea raportului de expertiză dispus de instanța de judecată potrivit art. 22 alin. (4) - (6) din aceeași lege este esențial diferită de cea prevăzută de art. 26 din Legea nr. 33/1994. De altfel, reclamanta chiar a urmat procedura prevăzută de Legea nr. 255/2010. a semnat Procesele verbale de stabilire a despăgubirilor și a contestat valoarea despăgubirilor în fata Comisiei de expropriere.
Se constată așadar că, prin evaluarea imobilului raportat la data exproprierii, la tranzacții (nu oferte) comparabile dintr-o perioadă de timp apropiată, valoarea de piață a terenului astfel determinată a fost mai mică decât cea stabilită de expropriator, și anume 55.508 lei, față de 117.272,93 lei stabilită de expropriator. Tribunalul va acorda preferinţă concluziei domnului expert ###### ###### ### deoarece aceasta vizează tranzacţiile imobiliare ce au fost realizate efectiv. Prin urmare, având în vedere că valoarea de piață a terenurilor stabilită prin raportare la data exproprierii este mai mică decât cea determinată de expropriator, Tribunalul va respinge ca nefondată acţiunea.
Despre Azara Healthy Foods SRL
Firma este fondată în anul 2017, iar conform termene.ro, pe anul 2023 a raportat un singur angajat, cifră de afaceri de 35.468 lei și o pierdere de 21.515 lei.
Sediul social este pe bulevardul 1 Mai din Constanța, într-un apartament de bloc. Asociați sunt Bajodah Said Mohammed – 67,5%, Amaryliss Holdings SRL – 20%, Arif Umihan – 10% și Raed Maki Mohamed Sarhan – 2,5%. Cei trei asociați persoane fizice sunt și administratori.
Bajodah Said Mohammed apare și în Bajodahs Hills SRL, Arif Umihan apare în firmele Briton Petroleum and Gas SRL, Bin Mohanna Trading and Investment SRL, Raed Maki Mohamed Sarhan este asociat și în Amaryllis Holdings SRL, 90origins E – Sense SRL și Taina Vie SRL.
Raed Maki Mohamed Sarhan în Panama Papers
Conform unei scurgeri de informații din Panama Papers, numele lui Raed Maki Mohamed Sarhan apare cu legătură cu o companie din British Virgin Islands. E vorba de offshore-ul Adenium Energy Capital LTD, unde cetățeanul domicilat la vremea respectivă în Bahrain, avea funcție de conducere.
Amaryllis Holdings SRL
Firma este fondată în 2020, iar conform termene.ro, pe anul 2023 a raportat doar o pierdere de 9.755 lei. Sediul social este pe strada Nicolae Titulescu nr. 7, Bârnova, județul Iași. Firma este controlată de doi cetățeni din Bahrain – Mohamed Hani Abdulqader Bakeri Saleh și Raed Maki Mohamed Sarhan. Administrator este Iliescu Oana Maria și Raed Maki Mohamed Sarhan.
Amaryllis Holdings SRL este asociat și în Black Goat Media SRL, TDP Partners SRL, Dulce Plai SRL, Jooyridez Adventures SRL, Modulary Factory SRL, Azara Healthy Foods, Earthlings Gourmet SRL.
TDP Partners SRL
ONRC a început să pregătească noul portal încă de la sfârșitul anului 2017. Anul următor, în luna aprilie, a acordat un contract de „Servicii de consultanță pentru elaborarea proiectului tehnic, studiu de fezabilitate, cerere de finanțare.” Înțelegerea contractuală a fost semnată de ONRC cu firma Secvento Consulting SRL din București. Suma plătită de Registrul Comerțului către Secvento a fost de 17.925 de euro, conform economedia.ro.
În iunie 2020, ONRC a anunțat că are nevoie de servicii de management pentru desfășurarea proiectului. A oferit atunci în SEAP un contract de servicii de management de proiect necesare implementării proiectului „Sistem Electronic Integrat al ONRC consolidat și interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-guvernare centrate pe evenimente de viață“.În aprilie 2022, contractul de aproape 2 milioane de lei (1,93 milioane de lei) a fost acordat firmelor Global Resolution Experts SRL și TDP Partners SRL.
TDP Partners are ca acționar principal firma Amaryllis Holdings SRL (42,5%) din Iași. Din acționariat mai fac parte Adriana Dobrila (28,75%) și Toma Gina Mădălina (28,75%), conform datelor platformei Termene.ro. Amaryllis Holdings SRL este co-deținută de doi cetățeni din Bahrein, Mohamed Hani Abdulqader Bakeri Saleh și Raed Maki Mohamed Sarhan.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și
Se suplimentează suma aferentă despăgubirilor în cazul exproprierilor pentru Infrastructura Bazei 57 Aeriană din cazarma 888 Mihail Kogălniceanu
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii