Ce spune Comisia de verificare a SPIT „Cui i-e frică de Virginia Uzun?“ (documente)
Ce spune Comisia de verificare a SPIT: „Cui i-e frică de Virginia Uzun?“ (documente)Vă reamintim că, prin hotărâre de CL, această comisie a primit misiunea de a analiza activitatea SPIT, contractele încheiate direct de şefa SPIT, Virginia Uzun, pentru închirierea sediilor în care Serviciul de Taxe şi Impozite îşi desfăşoară activitatea şi nu numai.
Anunţul pentru închirierea sediului de pe Tomis nu a fost publicat pe site-ul SPIT
Contribuabilii constănţeni beneficiază, din acest an fiscal, de un nou sediu al Serviciului de Taxe şi Impozite Locale. Acest sediu a făcut obiectul mai multor materiale de presă, iar acum face şi obiectul verificărilor comisiei.Aşa cum menţionam anterior, la întâlnirea de ieri, membri Comisiei au vizitat sediul de pe Bulevardul Tomis 112, care aparţine SC Eden SRL, agent economic cu care SPIT a încheiat un contract de locaţiune la data de 4 noiembrie 2016. Membrii comisiei au fost curioşi să afle expunerea de motive care a stat la baza închirierii acestui sediu, procedura efectivă prin care s-a realizat închirierea, precum şi alte aspecte, ce ţin de desfăşurarea activităţii în acest sediu ultracentral, însă lipsit de locuri de parcare.
Aşa cum arătam şi în ediţiile precedente, contractul de închiriere are o durată de cinci ani, suma pe care SPIT o plăteşte lunar pentru chiria acestui imobil fiind de 9 euro/mp, fără TVA, contravaloarea a aproape 20.000 de euro lunar. Şefa SPIT, Virginia Uzun, a explicat comisiei că necesitatea mutării unei părţi a activităţii instituţiei într-un nou sediu a venit în contextul în care două dintre imobilele în care Serviciul îşi desfăşura activitatea încă de la momentul înfiinţării sale, respectiv cel de pe strada Atelierelor şi cel de pe strada Griviţei, au fost restituite foştilor proprietari prin hotărâri judecătoreşti definitive.
În plus, a mai spus Uzun, de la momentul înfiinţării instituţiei până în prezent, în special în ultima perioadă, pe fondul numeroaselor modificări legislative, volumul documentelor depuse de către contribuabili a crescut semnificativ, fapt ce solicită în mod constant alocarea unor spaţii suplimentare de arhivare. Potrivit dispoziţiilor legale, a mai precizat aceasta, arhiva instituţiei nu poate fi distrusă sau depozitată în alte spaţii decât cele în care instituţia îşi desfăşoară activitatea, fiind aferentă rolurilor fiscale pe care se lucrează zilnic, unele documente datând încă din perioada interbelică.
În acest context, s-ar fi decis mutarea unor servicii în imobilul din bulevardul Tomis.
Chestionată de membrii comisiei cu privire la modul în care a decurs achiziţia, directoarea SPIT a explicat că anunţul achiziţiei s-a făcut pe 25 octombrie 2016, printr-un anunţ într-un ziar local, prin intermediul căruia SPIT „îşi exprima intenţia de a închiria un imobil cu destinaţia birouri şi arhive, pretabil activităţii cu publicul, cu o suprafaţă de 2.000 - 2.500 mp, situat într-o zonă centrală a oraşului, ocupabil până la 1.12.2016“. Interesant este faptul că în anunţul publicat într-un cotidian local, şi nu pe site-ul SPIT (vezi secţiunea „Documente“), se specifică că ofertele vor conţine informaţii privind accesibilitatea sediului, vizibilitatea, locurile de parcare, deschiderea la drum public etc.
Ofertele trebuiau depuse până pe 28.10 2016, ora 16.00. Din comunicările făcute ieri de şefa SPIT, Virginia Uzun, comisiei, a reieşit că SC Eden SRL a trimis oferta în ziua de 27.10.2016. Precizăm că oferta era însoţită şi de certificatul fiscal (?!).
Un sediu văduvit de locuri de parcare. Angajaţii nu au voie să parcheze
Cu toate că şefa SPIT spune că noul sediu a fost organizat după un concept care răspunde cerinţelor impuse de standardele de calitate - mediu, sănătate şi securitate în muncă recunoscute la nivel european, respectiv ISO 9001, ISO 14001 şi OHSAS 18001 -, imobilul nu beneficiază de locuri de parcare, deşi, în anunţul de închiriere, acest aspect era unul important.
„Angajaţii SPIT nu au voie să parcheze în faţa sediului, e treaba lor unde parchează dacă deţin automobil“, ar fi spus şefa SPIT, în faţa membrilor comisiei, când a fost chestionată cu privire la lipsa locurilor de parcare. Unul dintre membrii comisiei, social-democratul Mircea Dobre, spune că „lipsa locurilor de parcare tinde să devină o problemă pentru toate imobilele din oraş şi că acesta ar fi singurul neajuns al sediului de pe bulevardul Tomis“.
În cadrul întâlnirii de ieri, membrii comisiei au mai solicitat conducerii SPIT să le pună la dispoziţie rezoluţiile controalelor Curţii de Conturi, contractele cu furnizorii pe ultimii cinci ani, o notă de fundamentare cu privire la contractul de închiriere a sediului de pe bulevardul Tomis, precum şi clarificări cu privire la legea care vine să întărească atribuţiile Virginiei Uzun.
Fişa postului directoarei Uzun, semnată de Făgădău pe 1.06.2016
S-a tot speculat că atribuţiile şefei SPIT sunt nemăsurate şi nu pot fi retezate de actuala administraţie, din cauza faptului că fostul primar Radu Mazăre ar fi învestit-o pe aceasta cu puteri de decizie, care au transformat-o într-un „superwoman“. Nimic mai fals! Printre atribuţiile şefei SPIT se regăseşte şi un drept patrimonial pe care actualul primar, Decebal Făgădău, i l-a conferit, odată cu fişa postului, fix pe 1 iunie 2016. Acest drept patrimonial ar permite luarea unor decizii, cum este şi cazul închirierilor sediilor SPIT, care a făcut atâta vâlvă.
Deocamdată, Virginia Uzun a pus la dispoziţia comisiei regulamentul de organizare şi funcţionare şi fişa postului, iar comisia a cerut să-i fie adusă spre ştiinţă şi legea care fundamentează acest drept patrimonial. Şefa SPIT a mai spus comisiei că, la nivel central, Serviciul cere lămuriri deseori Ministerului de Finanţe şi Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Ce spun membrii comisiei care o verifică pe Uzun?
După aproximativ două săptămâni de activitate, membrii comisiei par deja împărţiţi în opinii.
Mircea Dobre (PSD) a precizat: „Nu ne grăbim să tragem concluzii până nu vom studia cu atenţie toate documentele solicitate. Personal, sunt mulţumit de ce am văzut până acum, problema la sediul de pe Tomis rămâne lipsa parcării. În rest, sediul este în regulă. Ne vom reuni la începutul săptămânii viitoare, dar eu cred că lucrurile vor decurge normal“.
Cristina Văsii, de la PNL, este şi ea destul de rezervată: „Nu vreau să fac acuzaţii până nu vedem documentele. Aşteptăm să primim tot ce am solicitat şi apoi vom emite un punct de vedere“.
Secil Cantaragiu, de la PMP, consideră că unele lucruri nu sunt în regulă: „Eu am cerut contractele cu furnizorii pe ultimii cinci ani şi din start mi s-a transmis că cele mai vechi nu se păstrează în arhivă, deşi arhiva ocupă un etaj întreg. Apoi, nu mi se pare deloc lipsit de importanţă faptul că firma de la care s-a închiriat sediul de pe Tomis s-a prezentat cu oferta înainte să expire anunţul din ziar. Apropo, dintr-un singur ziar. Chiar nu avea SPIT 40 de lei să publice acel anunţ în mai multe mijloace de informare sau, eventual, gratuit chiar pe site-ul instituţiei?“
Rămâne de văzut care va fi poziţia oficială a comisiei, după ce documentele solicitate vor fi parcurse şi se va formula un raport final privind activitatea SPIT. Până atunci, nu putem să nu observăm că în comisie sunt deja trei curente distincte, unele, probabil, influenţate şi de amabilitatea stranie a Virginiei Uzun, de care a dat dovadă în şedinţa de ieri.
Vom reveni.
În secţiunea „Documente“, puteţi vizualiza contractul de locaţiune încheiat la 4 noiembrie 2016 între SPIT şi SC Eden SRL.
Citeşte şi:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp