Portul, digul și litigiul! Peste 150 milioane lei, mărul discordiei dintre olandezii de la Van Oord și CN APM Constanța (DOCUMENTE)
Portul, digul și litigiul!: Peste 150 milioane lei, mărul discordiei dintre olandezii de la Van Oord și CN APM
24 Jan, 2023 00:00
ZIUA de Constanta
2762
Marime text
- Valoarea contractului era de 420.451.165 lei plus TVA, cu o durată de execuţie de 23 luni
- Van Oord a chemat, așadar, la Curtea de Arbitraj, CN APM Constanța, solicitând obligarea pârâtei la plata suplimentară a sumei de 154.697.158,97 lei
- CNAPM SA Constanța a fost obligată la plata sumei de 33.676.853,94 lei
- Toate părțile au decis să meargă mai departe, în instanță, cu litigiul
În Monitorul Oficial al României, s-a publicat recent cea mai recentă decizie luată de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor CN „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța, care aduce la lumină litigiul existent între companie și firma Van Oord.
Punctual, pe ordinea de zi a ședinței din 14 decembrie 2022, au participat 80% din conducerea acționariatului, mai precis – Statul Român, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – 80% - prin Laura Gîrlă și Adrian Olteanu. De la Fondul Proprietatea (20%) nu a participat nimeni și nu a fost transmis vot prin corespondență. La ședință a mai participat Adrian Daniel Găvruța, președintele Consiliului de Administrație al CN APM Constanța.
Primul punct de pe ordinea de zi a fost „Propunere privind introducerea unei acţiuni în răspunderea unui administrator şi director pentru recuperarea prejudiciului adus companiei”. Acționarii au respins discutarea acestui punct de pe ordinea de zi.
Al doilea punct pe ordinea de zi a fost ca Adunarea Generală a Acţionarilor Companiei Naţionale „Administrația Porturilor Maritime“ - S.A. Constanţa, în temeiul art. I alin. (3) lit. a) din O.U.G. nr. 26/2012, cu modificările şi completările ulterioare, să aprobe propunerea privind achiziţionarea unor servicii juridice de asistenţă şi/sau reprezentare pentru litigiul cu Van Oord privind noua judecată a acţiunilor în anulare împotriva Sentinţei arbitrale nr. 16 din 26.11.2019 şi noua judecată a recursurilor conform notei companiei nr. 51111/28.11.2022.
Digul și litigiul
Conform fostelor conduceri ale CN APM SA Constanța, povestea cu Van Oord este una care a pornit acum mai bine de 10 ani. În octombrie 2009, s-a iniţiat procedura de atribuire, prin „licitaţie deschisă”, a contractului de achiziţie publică de lucrări, având ca obiect „finalizarea digului de larg din Portul Constanţa”, prin publicarea în SEAP a anunţului de participare prin care s-a stabilit ca data de deschidere a ofertelor să fie 17.12.2009, modificată ulterior la data de 18.02.2010, criteriul de atribuire fiind acela al ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
La data de 01.03.2013, în baza procesului verbal de finalizare a procedurii de achiziţie publică, prin care societatea olandeză a fost desemnată câştigătoare, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa a încheiat, cu antreprenorul Van Oord Dredging and Maritime Contractors BV - Sucursala Constanţa, contractul de execuţie de lucrări, având ca obiect extinderea digului de larg din Portul Constanţa, cu o lungime de 1050 m, de la km. 4+850 la km 5+900, în scopul protejării zonei sudice a portului împotriva acţiunii valurilor, astfel încât, împreună cu digul de sud, să reducă impactul negativ al valurilor asupra operaţiunilor şi siguranţei portuare şi să crească productivitatea portuară.
Valoarea contractului era de 420.451.165 lei plus TVA, cu o durată de execuţie de 23 luni, conform platformei SEAP. Astfel, valoarea maximă acceptată a contractului de lucrări, la data atribuirii, ar fi fost de 420.451.165 lei plus TVA, fiind majorată, prin actul adiţional nr. 2/02.11.2015, la suma de 552.089.409 lei plus TVA, compusă din: 420.451.165 lei preţ iniţial, la care s-a adăugat suma de 40.783.763 lei, reprezentând lucrări adiţionale în limita procentului de diverse şi neprevăzute, din devizul general (9,7%) şi 90.854.481 lei, reprezentând ajustări de preţuri, acceptate la plată de către finanţatorul proiectului de execuţie.
Ulterior, Van Oord ar fi cerut diferențe de sume pentru lucrări, cu care CN APM Constanța nu a fost de acord. Așa s-a ajuns ca discuțiile să fie mutate la Curtea de Arbitraj Comercial și Maritim de pe lângă Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța, dosar înregistrat în anul 2017. Van Oord a chemat, așadar, la Curtea de Arbitraj, CN APM Constanța, solicitând obligarea pârâtei la plata sumei de 154.697.158,97 lei.
Prin Sentința arbitrală nr. 16 din 26.11.2019, pronunțată în dosarul 3/2017 al Curții de Arbitraj Comercial și Maritim de pe lângă CCINA Constanța, CNAPM SA Constanța a fost obligată la plata sumei de 26.730.778,40 lei și dobânzi, respectiv în total de 33.676.853,94 lei, așa cum a fost calculată de executorul judecătoresc și în expertiza contabilă din dosarul având ca obiect contestație la executare.
De la Curtea de Arbitraj la Curtea de Apel Constanța
Împotriva Sentinței arbitrale nr. 16 din 26.11.2019 CNAPM SA a formulat cerere de suspendare a executării, respinsă ulterior de instanțele de judecată și au fost formulate de asemenea:
➢ Acțiune în anulare, de către CNAPM SA,
➢ Acțiune în anulare, de către Van Oord Dredging and Maritime Contractors Bv,
➢ Acțiune în anulare, de către Burnei David - expert tehnic în litigiul arbitral.
Curtea de Apel a respins acțiunile
Acțiunile în anulare au fost conexate în dosarul nr. 662/36/2019 aflat pe rolul Curții de Apel Constanța, iar prin Sentința Civilă nr. 4/12.08.2020 instanța de judecată a respins acțiunile în anulare ca fiind nefondate.
Solutia pe scurt: „Sent.civ.nr./12.08.2020. Respinge, ca nefondate, acţiunile în anulare ce fac obiectul dosarului nr. 662/36/2019 şi al dosarului conex nr. 4/36/2020. Respinge, ca nefondate, excepţia inadmisibilităţii, cea a prematurităţii şi cea a tardivităţii formulării acţiunii în anulare ce face obiectul dosarului conex nr. 2519/2/2019. Respinge, ca nefondată, acţiunea în anulare ce face obiectul dosarului conex nr. 2519/2/2019. În temeiul art. 451 alin.2 C.pric.civ. şi al art. 453 alin.1 C.proc.civ., obligă reclamanta din dosarul nr. 662/36/2019, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa, la plata către pârâta din acest dosar, Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, a sumei de 10.000 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată (onorariu avocaţial redus), respectiv obligă reclamanta din dosarul conex nr. 4/36/2020, Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, la plata către pârâta din acest dosar, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa a sumei de 10.000 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată (onorariu avocaţial redus). În temeiul art. 453 alin. 2 C.proc.civ., dispune compensarea cheltuielilor de judecată stabilite în paragraful precedent. În temeiul art. 453 alin.1 C.proc.civ., dispune obligarea reclamantului din dosarul conex nr. 2519/2/2019, Burnei David, la plata către pârâta Van Oord Dredging and Marine Contractors BV a sumei de 1.705 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată (onorariu avocaţial). Cu recurs în termen de 30 de zile de la comunicare. Recursul se va depune la Curtea de Apel Constanţa, sub sancţiunea nulităţii. Pronunţată astăzi, 12.08.2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei. Red. jud. C. Duţă Gref. T. Omer”.
ÎCCJ a decis rejudecarea
Împotriva Sentinței Civile nr. 4/12.08.2020, toate cele 3 părți au formulat recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Aproape de jumătatea anului trecut, Curtea Supremă a trimis cauza spre rejudecare la Curtea de Apel Constanța.
„Admite recursurile declarate de recurenta-reclamantă Societatea VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS B.V. Olanda – prin VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS BV ROTTERDAM – Sucursala Constanţa, de recurenta-pârâtă COMPANIA NAŢIONALĂ „ADMINISTRAŢIA PORTURILOR MARITIME” S.A. Constanţa şi de recurentul BURNEI DAVID împotriva sentinţei civile nr. 4/2020 din 12 august 2020, pronunţate de Curtea de Apel Constanţa - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal. Casează sentinţa recurată şi trimite cauza aceleiaşi instanţe pentru o nouă judecată. Definitivă”.
Până în prezent, conform portalului istanțelor de judecată, cauza privind rejudecarea dosarului nu a fost înregistrată pe rolul Curții de Apel Constanța.
Despre Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime“ - S.A. Constanţa
Potrivit datelor furnizate de Registrul Comerțului, CN APM SA Constanța a fost înființată în anul 1998 și are sediul în Municipiul Constanţa, Incinta Port, Gara Maritimă, Județ Constanţa.
Acționari în cadrul companiei sunt Ministerul Transporturilor, cu cota de participare la beneficii şi pierderi 80% și Fondul Proprietatea cu cota de participare la beneficii şi pierderi 20%.
Persoane împuternicite sunt Cătălin Diaconu – administrator/membru în consiliul de administrație, Adrian-Daniel Găvruță – administrator/membru în consiliul de administrație, Constantin Chirilă – administrator/membru în consiliul de administrație, Dan-Alexandru Catană – administrator provizoriu, Gheorghe Naceades – administrator provizoriu, Dede Süryan-Omar – administrator provizoriu, George-Sergiu Niculescu – administrator provizoriu, Daniela Șerban – director general provizoriu, Costel Stanca – director general provizoriu (mandat expirat), Florin Goidea – director general (mandat expirat), Florin Vizan – director general provizoriu (mandat expirat).
Auditor este societatea TGS Romania Assurance&Advisory Business Services SRL, reprezentată de Seferis Christodoulos Constandinou.
Domeniul de activitate principal îl reprezintă activităţi de servicii anexe transportului pe apă.
Pentru anul 2021 societatea a raportat cifră de afaceri netă de 418.906.023 de lei, profit de 130.460.821 de lei și 889 salariați.
Despre Van Oord Dredging and Marine Contractors BV
Firma mama, Van Oord Dredging and Marine Contractors BV Rotterdam, are sediul social în Olanda, dar și sucursală la Constanța.
Potrivit Recom, Van Oord Dredging and Marine Contractors BV Rotterdam - sucursala Constanța a fost înființată în anul 2013, are adresa în municipiul Constanța, este în stare de funcționare la Registrul Comerțului, iar activitatea principală a firmei este „Construcţii hidrotehnice“.
Conform sursei citate, în 2021 Van Oord Dredging and Marine Contractors BV Rotterdam - sucursala Constanța a avut o cifră de afaceri netă de 76.769.985 lei, o pierdere netă de 58.312.549 lei și număr mediu de salariați - 31. Situația financiară a anului 2020 prezintă o cifră de afaceri netă de 13.062.518 lei, un profit net de 1.556.844 lei și număr mediu de salariați - 12.
Persoane fizice împuternicite: Marius Stamat (calitate – manager, puteri – supleant director sucursală, numit în 23 septembrie 2019 / manager de sucursală supleant al sucursalei companiei din România, numit în 14 iulie 2020) și Mark Willian Roelofs, cetățean olandez (calitate – manager, puteri – manager sucursală, numit în 14 iulie 2020).
Marius Stamat mai apare în Green Team Engineering SRL Constanța (în funcțiune) – asociat (100%), administrator și în Mihei Shipping and Trade SRL (radiată) – administrator.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
ABADL a atribuit trei contracte pentru proiectare și execuție lucrări de apărare de coastă, în valoare de peste 900 de milioane de lei (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii