Primăria și SPIT Constanța, front comun pentru umilirea unei persoane cu dizabilități? Intervine Avocatul Poporului (documente)
Primăria și SPIT Constanța, front comun pentru umilirea unei persoane cu dizabilități? Intervine Avocatul
13 Oct, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
7903
Marime text
Avocatul Poporului a acționat în judecată în contencios administrativ Primăria Constanța, în contextul în care municipalitatea încearcă să oblige o persoană cu handicap de grad II să achite o taxă pentru rezervarea unui loc de parcare la care aceasta ar fi trebuit să aibă acces garantat prin lege, la cerere, în mod gratuit.
Constănțeanul în cauză spune că, în 2013 a formulat prima cerere de autorizație pentru un loc de parcare gratuit destinat persoanelor cu handicap. I-au fost eliberate astfel de autorizații și pentru 2014 și 2015. În 2016 însă, omul nu a mai formulat nicio cerere în acest sens, dar s-a trezit că acesta i-a fost atribuit din oficiu și că are de plată pentru el și o taxă de 173 de lei.
Bărbatul nu înțelege de ce Direcția de Servicii Publice din cadrul Primăriei Constanța i-a atribuit locul de parcare din oficiu și îl și obligă să plătească pentru acesta, în contextul în care el nu a cerut acel loc de parcare nici ca gratuitate, nici în regim cu plată.
Reprezentanții Primăriei Constanța invocă modificările apărute la noul Cod Fiscal, care prin art. 488 din Legea 227/2015 nu mai obligă autoritatea locală să asigure persoanelor cu handicap locuri de parcare gratuite.
Avocatul Poporului argumentează că Direcția de Servicii Publice a încadrat greșit cazul constănțeanului la articolul 26 din legea anterior amintită, articol abrogat. Asta în contextul în care de fapt, persoana în cauză intră sub incidența art. 65 din aceeași Lege 448/2006 care prevede că „în spațiile de parcare de parcare ale domeniului public și cât mai aproape de domiciliu, administratorul acestora repartizează locuri de parcare gratuită persoanelor cu handicap care au solicitat și au nevoie de parcare“.
În acest context, Avocatul Poporului consideră că Primăria Constanța, ca administrator al locurilor de parcare aflate pe domeniul public trebuie să aplice normele legislative și să asigure solicitantului, care dovedește cu acte că are un anumit grad de handicap, loc de parcare gratuit.
Ionela Halciuc, responsabil de relații publice în cadrul Primăriei Constanța, a declarat pentru ZIUA de Constanța că rezervarea se face automat la finalul anului, urmând ca beneficiarul să depună o nouă cerere pentru prelungirea autorizației și să facă dovada plății chiriei până cel târziu pe 31 martie, dacă între timp nu decide să formuleze o cerere prin care renunță la acel loc de parcare.
În acest context, municipalitatea, prin Direcția Servicii Publice, îl blamează pe constănțean că, dacă nu a mai dorit acel loc de parcare, ar fi fost normal să informeze și autoritatea publică asupra acestui aspect. Mai mult, Ionela Halciuc afirmă că, din cunoștințele sale, nicio persoană cu handicap care beneficia până în 2015 de loc de parcare gratuit, nu a depus cerere la SPIT pentru a renunța la acel spațiu. Asta înseamnă că, tacit, cei care nu au depus notificări de renunțare, se angajează să achite taxa nou impusă.
Avocatul Poporului susține că prin Hotărârea de Consiliu Local invocată de Primăria Constanța apare că rezervarea din oficiu și facturarea celor 173 de lei aferenți chiriei se face doar pentru persoanele care în anul precedent au solicitat loc de parcare și l-au plătit la zi. În acest context, persoanele care beneficiau de locuri de parcare gratuite nu se încadrează în categorie, deoarece nu au cum să figureze în acte cu plata la zi din moment ce nu au plătit niciodată nimic.
Tot de la Ionela Halciuc am aflat că, prin includerea tuturor beneficiarilor de locuri de parcare cu plată și fără plată în aceeași categorie pentru rezervarea automată, Primăria ar fi încercat să prevină o situație în care ar fi putut fi acuzată de discriminare, în contextul în care ar fi rezervat doar locurile celor care până la 31 decembrie 2015 au plătit pentru locul de parcare.
În cererea de chemare în judecată în contencios administrativ, Avocatul Poporului invocă faptul că Primăria Constanța a încadrat greșit persoana pe care acum o pune să plătească și a folosit un temei legal eronat. De aceea, Avocatul Poporului cere instanței de la Tribunalul Constanța să suspende efectele înștiințării de plată a celor 173 de lei reprezentând taxă de rezervare loc de parcare, până la soluționarea dosarului.
În secțiunea Documente, puteți consulta cererea de acțiunea în judecată formulată de Avocatul Poporului, precum și comunicatul oficial prin care instituția anunță că va da în judecată Primăria Constanța.
Constănțeanul în cauză spune că, în 2013 a formulat prima cerere de autorizație pentru un loc de parcare gratuit destinat persoanelor cu handicap. I-au fost eliberate astfel de autorizații și pentru 2014 și 2015. În 2016 însă, omul nu a mai formulat nicio cerere în acest sens, dar s-a trezit că acesta i-a fost atribuit din oficiu și că are de plată pentru el și o taxă de 173 de lei.
Bărbatul nu înțelege de ce Direcția de Servicii Publice din cadrul Primăriei Constanța i-a atribuit locul de parcare din oficiu și îl și obligă să plătească pentru acesta, în contextul în care el nu a cerut acel loc de parcare nici ca gratuitate, nici în regim cu plată.
Reprezentanții Primăriei Constanța invocă modificările apărute la noul Cod Fiscal, care prin art. 488 din Legea 227/2015 nu mai obligă autoritatea locală să asigure persoanelor cu handicap locuri de parcare gratuite.
Avocatul Poporului sare în ajutor
Aici a intrat pe fir Avocatul Poporului, care încearcă acum să-i facă omului dreptate și a acționat deja Primăria Constanța în judecată în contencios administrativ. În cererea de acționare în judecată, adresată Tribunalului Constanța, Avocatul Poporului desființează argumentul Primăriei Constanța, care se prevalează de abrogarea articolului 26 din Legea privind protecția persoanelor cu handicap pentru a explica de ce omului i se impune achitarea unei taxe pentru un serviciu pe care oricum nu l-a vrut.Avocatul Poporului argumentează că Direcția de Servicii Publice a încadrat greșit cazul constănțeanului la articolul 26 din legea anterior amintită, articol abrogat. Asta în contextul în care de fapt, persoana în cauză intră sub incidența art. 65 din aceeași Lege 448/2006 care prevede că „în spațiile de parcare de parcare ale domeniului public și cât mai aproape de domiciliu, administratorul acestora repartizează locuri de parcare gratuită persoanelor cu handicap care au solicitat și au nevoie de parcare“.
În acest context, Avocatul Poporului consideră că Primăria Constanța, ca administrator al locurilor de parcare aflate pe domeniul public trebuie să aplice normele legislative și să asigure solicitantului, care dovedește cu acte că are un anumit grad de handicap, loc de parcare gratuit.
Direcția de Servicii Publice face favoruri... cu forța
Numai că, în cazul dat, constănțeanul căruia Avocatul Poporului îi caută dreptatea, nu a formulat nicio cerere pentru eliberarea unei noi autorizații pentru un loc de parcare special, însă acesta i-a fost atribuit din oficiu și contra cost. Omul se simte nedreptățit și refuză să achite taxa. La rândul său, Primăria se apără spunând că, potrivit noilor prevederi ale Codului Fiscal, nu mai are obligația să asigure locuri de parcare gratuite. Chiar și așa, Direcția de Servicii Publice rezervă automat pentru anul în curs locurile de parcare ale constribuabililor care în anul precedent au fost cu plata taxei la zi. De la 1 ianuarie 2016, de când gratuitatea a dispărut, atât cei care plăteau locul de parcare, dar și cei care beneficiau de gratuite au fost băgați în aceeași oală și li s-au rezervat locurile de parcare ocupate anterior, cu diferența că cei care aveau gratuitate, acum ar fi trebuit să achite chiria respectivului loc.Ionela Halciuc, responsabil de relații publice în cadrul Primăriei Constanța, a declarat pentru ZIUA de Constanța că rezervarea se face automat la finalul anului, urmând ca beneficiarul să depună o nouă cerere pentru prelungirea autorizației și să facă dovada plății chiriei până cel târziu pe 31 martie, dacă între timp nu decide să formuleze o cerere prin care renunță la acel loc de parcare.
În acest context, municipalitatea, prin Direcția Servicii Publice, îl blamează pe constănțean că, dacă nu a mai dorit acel loc de parcare, ar fi fost normal să informeze și autoritatea publică asupra acestui aspect. Mai mult, Ionela Halciuc afirmă că, din cunoștințele sale, nicio persoană cu handicap care beneficia până în 2015 de loc de parcare gratuit, nu a depus cerere la SPIT pentru a renunța la acel spațiu. Asta înseamnă că, tacit, cei care nu au depus notificări de renunțare, se angajează să achite taxa nou impusă.
Primăria nu ar trebui să lucreze cu presupuneri
Avocatul Poporului intervine din nou invocând legislația care protejează drepturile persoanelor cu handicap și spune că Primăria nu avea motiv să facă din oficiu acea rezervare în condițiile în care persoana în cauză nu a solicitat în scris aceast lucru. Mai mult, Avocatul Poporului desființează și argumentul Primăriei care bagă în aceeași categorie persoanele care până la 31 decembrie 2015 plăteau taxă pe locul de parcare și aveau locul asigurat și pentru anul următor și pe cele care aveau gratuitate, dar care de acum încolo ar fi nevoite să plătească.Avocatul Poporului susține că prin Hotărârea de Consiliu Local invocată de Primăria Constanța apare că rezervarea din oficiu și facturarea celor 173 de lei aferenți chiriei se face doar pentru persoanele care în anul precedent au solicitat loc de parcare și l-au plătit la zi. În acest context, persoanele care beneficiau de locuri de parcare gratuite nu se încadrează în categorie, deoarece nu au cum să figureze în acte cu plata la zi din moment ce nu au plătit niciodată nimic.
Tot de la Ionela Halciuc am aflat că, prin includerea tuturor beneficiarilor de locuri de parcare cu plată și fără plată în aceeași categorie pentru rezervarea automată, Primăria ar fi încercat să prevină o situație în care ar fi putut fi acuzată de discriminare, în contextul în care ar fi rezervat doar locurile celor care până la 31 decembrie 2015 au plătit pentru locul de parcare.
În cererea de chemare în judecată în contencios administrativ, Avocatul Poporului invocă faptul că Primăria Constanța a încadrat greșit persoana pe care acum o pune să plătească și a folosit un temei legal eronat. De aceea, Avocatul Poporului cere instanței de la Tribunalul Constanța să suspende efectele înștiințării de plată a celor 173 de lei reprezentând taxă de rezervare loc de parcare, până la soluționarea dosarului.
În secțiunea Documente, puteți consulta cererea de acțiunea în judecată formulată de Avocatul Poporului, precum și comunicatul oficial prin care instituția anunță că va da în judecată Primăria Constanța.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii