Privatizarea Petromin, o poveste cu iz de ilegalitate si intentii obscure
Privatizarea Petromin, o poveste cu iz de ilegalitate si intentii obscure# In cursa pentru achizitionarea pachetului de actiuni al companiei de navigatie s-au inscris pana la data limita, doi ofertanti, respectiv consortiul format din societatea comerciala Algoritm Consult SRL- Asociatia Salariatilor CNM Petromin si grecul Emmanouil Sotirios, ca persoana fizica * Pavel Fronea, directorul general al CNM Petromin SA si presedinte al PAS Petromin, a declarat ca a primit oficial de la AVAS adresa prin care concernul pe care il reprezinta a fost exclus de la privatizare, in faza de precalificare, si ca va ataca in instanta decizia institutiei statului * Salariatii de la Petromin mai spun ca grecul Sotirios este o persoana extrem de controversata, iar suspiciunile care planeaza asupra bunelor sale intentii, par justificate # Acesta a fost in ultimii ani a fost implicat intr-un scandal de proportii in Statele Unite, legat de privatizarea unui santier naval * Adrian Mihalcioiu, presedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, s-a aratat indignat de atitudinea AVAS, afirmand ca "a scoate din cursa o oferta serioasa si extrem de pertinenta este impotriva directivelor europene referitoare la liberul acces la privatizare, relevand totodata ilegalitatea ei"
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a scos la vanzare la 20 octombrie anul acesta SC Petromin SA Constanta. Actionarii sunt AVAS-ul cu 70%, SIF Transilvania cu 23,8 % si PPM cu 6,1 %, toate acestea insumand aproximativ 22 milioane de actiuni. Pretul la care este cotata o asemenea actiune se cifreaza la 25 mii lei vechi. Pana la data limita, s-au inscris doi ofertanti, respectiv consortiul format din societatea comerciala Algoritm Consult SRL si Asociatia Salariatilor CNM Petromin plus grecul Emmanouil Sotirios, ca persoana fizica. Prima dintre partile implicate in negocierile pentru preluarea pachetului majoritar al actiunilor a fost scoasa din competitie, deoarece s-a considerat a constitui o problema de oportunitate. Un alt argument ar fi ca nu detine macar cinci ani de experienta in domeniu, desi, in realitate, avea sapte ani. De partea cealalta, grecul este o persoana extrem de controversata, iar suspiciunile care planeaza asupra bunelor sale intentii, par justificate. Este un personaj care in ultimii ani a fost implicat intr-un scandal de proportii in Statele Unite, legat de privatizarea unui santier naval. Este vorba despre Fore River, din orasul Quincy, statul Massachusetts. Timp de mai bine de un deceniu, administratia locala a demarat o serie de tentative de revigorare a activitatii, insa fara succes. In 1997, in scena a intrat grecul Sotirios Emmanouil, la acea vreme patronul societatii Massachusetts Heavy Industries (MHI). Fost absolvent al Institutului de Tehnologie din Massachusets, Emmanouil si-a oferit serviciile promitand relansarea activitatii santierului. Surprinzator, el a fost sprijinit in acest demers de politicieni extrem de puternici precum Edward Kennedy, John Kerry, Gerry Studds (fost guvernator al statului), William Weld si chiar de fostul primar din Quincy, James Sheets. Patronul MHI a promis ca are deja contracte pentru a construi nave la Fore River si astfel a cumparat santierul de la Massachusetts Water Authority cu imprumuturi garantate public. Pe 18 decembrie 1997, Rodney E. Slater, secretar de stat, a anuntat public acordarea a 55 milioane USD ca imprumut federal, catre MHI, pentru modernizarea si implicit salvarea santierului Fore River. Vanzarea santierului a avut loc in mai 1997, iar MHI a platit zece milioane de dolari (imprumutati si garantati de stat si de orasul Quincy) pentru un port cu o suprafata de aproape 52 de hectare, pe care erau amplasate docuri, macarale si silozuri. Au existat numerosi contestatari, specialistii afirmand ca pretul este mult prea mic, activele valorand in realitate peste 35 de milioane de dolari. In perioada 1997-2000, MHI si patronul Sotirios au primit nu mai putin de 80 de milioane de dolari, dar modul in care acestia au fost utilizati ramane o mare enigma. In toata aceasta perioada, la Fore River nu a fost construita nici o nava, dovedindu-se astfel ca toate promisiunile lui Emmanouil Sotirios nu aveau baza reala. Statul american a investit 20 de milioane USD, iar orasul Quincy aproape zece, dar dupa trei ani ambele parti au constatat ca au fost inselate. Aceasta este pe scurt cartea de vizita a lui Sotirios, cel care doreste sa cumpere Petromin.Ce mai inseamna PetrominPavel Fronea, directorul general al CNM Petromin SA si presedinte al PAS Petromin, a declarat ca a primit oficial de la AVAS adresa prin care concernul pe care il reprezinta a fost exclus de la privatizare, in faza de precalificare, si ca va ataca in instanta decizia institutiei statului. Si Adrian Mihalcioiu, presedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, s-a aratat indignat de atitudinea AVAS, afirmand ca "a scoate din cursa o oferta serioasa si extrem de pertinenta este impotriva directivelor europene referitoare la liberul acces la privatizare, relevand totodata ilegalitatea ei". Observatia se fundamenteaza pe experienta statului roman in privatizari dezastruoase, unde sforariile reprezinta deja o strategie oficiala. Directorul general al Petrominului, Pavel Fronea, vede o seama de interese obscure atat de ordin comercial, cat mai ales de ordin politic, pentru a orienta sensul de parcurs al privatizarii. Doua sunt argumentele sale: structura aproape nemodificata a componentei AVAS, in ciuda castigarii alegerilor de forte politice democratice si preluarea reprezentarii in instanta a ofertei grecesti, de catre firma de avocatura Rosca si Rosca, foarte influenta in mediul de afaceri romanesc, avand in vedere ca s-a ocupat si de privatizarea Electrica. Desi Petrominul a inregistrat regrese majore in evolutia recenta, miza pentru preluarea pachetului majoritar se mentine la cote ridicate. Evaluarea specialistilor se invarte in jurul unei valori de sase-sapte milioane de euro. Concret, Petromin mai are in patrimoniu doua vrachiere a cate 25 mii tone, fabricate in anul 1993, dar care in momentul actual nu sunt operationale si un impingator foarte modern pe Dunare. Lista este completata de 15 spatii comerciale situate in zona stadion si Faleza Nord, dar, mai ales, complexul hotelier Dunarea-Saturn, din statiunea cu acelasi nume. O conditie obligatorie impusa de AVAS este investitia de 20 milioane de euro in cinci ani, cu obligativitatea de a fi platiti 2 milioane in primul an. Salariatii sunt extrem de ingrijorati, considerand ca Sotirios doreste sa vanda tot la fier vechi, iar destinul lor ar putea capata dimensiuni dramatice. In consecinta, consortiul compus din Algoritm Consult SRL si Asociatia Salariatilor CNM Petromin se plange de faptul ca au fost scosi din cartile pentru preluarea Petromin.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp