Proteste ale asociaţiilor profesionale În 2016, Făgădău a renunţat să mărească impozitele pentru clădirile nerezidenţiale aparţinând medicilor, avocaţilor, executorilor sau arhitecţilor. Anul viitor vor exploda! (documente)
Proteste ale asociaţiilor profesionale: În 2016, Făgădău a renunţat să mărească impozitele pentru clădirile
13 Nov, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
4001
Marime text
Primăria Municipiului Constanţa şi Serviciul Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local (SPITBVL) au lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018.
Asociaţiile profesionale şi persoanele care desfăşoară activităţi independente vor depune în această săptămână un memoriu prin care vor să atragă atenţia autorităţilor că nu sunt de acord cu mărirea impozitelor datorate de constănţeni pentru clădirile nerezidenţiale de 5,2 ori, prin aplicarea cotei de 1,3 asupra valorii impozabile a clădirii. Cei mai afectaţi sunt medicii de familie, avocaţii, executorii, arhitecţii şi deţinătorii de IMM-uri, aproximativ 4.000 la nivelul municipiului, dar şi persoanele care concesionează, închiriază sau administrează o clădire proprietate a statului sau a UAT-ului. Aceştia au solicitat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Serviciul Public de Taxe şi Impozite ale Bugetului Local, referatul de fundamentare al proiectului de buget, pe care susţin că nu l-au primit. Tocmai de aceea, solicită şi prin intermediul cotidianului ZIUA de Constanţa atât nota de fundamentare, cât şi o discuţie aplicată cu factorii responsabili.
Exceptate, într-un fel, de la această majorare sunt doar clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice utilizate pentru activităţi în domeniul agricol. În acest caz, se va aplica, potrivit propunerii proiectului de taxe şi impozite, o cotă de 0,4 asupra valorii impozabile a clădirii.
O altă categorie pe care municipalitatea „va pune tunurile“ este reprezentată de deţinătorii de clădiri nerezidenţiale care nu deţin un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat şi cărora li se va aplica o cotă de 2% asupra valorii impozabile determinate.
În decembrie 2015, a fost aprobată hotărârea de Consiliu Local privind stabilirea taxelor şi impozitelor pentru anul 2016, cu o cotă similară de 1,3, pentru deţinătorii de clădiri nerezidenţiale. În urma protestelor şi pentru că 2016 era an electoral, pe 29 ianuarie, viceprimarul, la acea vreme, Decebal Făgădău s-a sucit şi a modificat, la propunerea consilierului independent, la acel moment, Tudorel Chesoi, cota de impozitare pentru aceştia de la 1,3 la 0,25.
Ce s-a întâmplat, de fapt, în perioada decembrie 2015 - ianuarie 2016?
Imediat după publicarea şi lansarea în dezbatere publică a proiectului de hotărâre de Consiliu Local privind stabilirea taxelor şi impozitelor pentru anul 2016, mai multe asociaţii profesionale, printre care Patronatul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Constanţa, Patronatul Naţional al Femeilor de Afaceri din Întreprinderile Mici şi Mijlocii, Asociaţia Medicilor de Familie „Tomis“, Baroul Constanţa, Camera Executorilor Judecătoreşti şi Ordinul Arhitecţilor din Constanţa, Filiala Dobrogea, au formulat o contestaţie prin care solicitau revocarea HCL nr. 312/18.12.2015 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pe anul 2016. Asociaţiile profesionale reclamau faptul că impozitele şi taxele stabilitate prin HCL nu ţin cont de realităţile economice şi sociale specifice zonei, astfel încât, prin cotele de impozitare maxime stabilite prin hotărâre în mod nejustificat şi contrar expunerii de motive prezentate la acel moment, fusese ridicată la maximum valoarea impozitelor şi taxelor locale în dezavantajul contribuabililor, în condiţiile în care viceprimarul Făgădău spunea că principala sa preocupare o constituie „grija faţă de contribuabili, astfel încât prevederile Codului Fiscal să nu-i afecteze“.
De altfel, la momentul decembrie 2015, se lăsa să se înţeleagă din expunerea de motive a proiectului privind taxele şi impozitele că vinovatul pentru creşterea tuturor birurilor era chiar Codul Fiscal, când, în realitate, autorităţile erau cele care maximizaseră cotele de impunere şi hotărâseră aplicarea unei cote adiţionale de 15.4%.
În aceeaşi contestaţie, asociaţiile profesionale şi reprezentanţii IMM-urilor arătau faptul că „nu s-a realizat o prezentare a nivelului impozitelor şi taxelor locale în comparaţie cel puţin cu anul 2015 şi nici un studiu de impact asupra veniturilor nete ale contribuabililor, optând pentru aplicarea cotelor maximale, cu scopul de a obţine cât mai mult. Nici rapoartele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local nu erau întocmite pro causa, nefiind argumentate“.
Asociaţiile profesionale şi reprezentanţii IMM-urilor au avut o discuţie şi cu prefectul judeţului de la acel moment. 2016 fiind un an electoral extrem de important, cu alegeri locale şi parlamentare, viceprimarul Decebal Făgădău a dat-o la întors şi în şedinţa de Consiliu Local din luna ianuarie 2016, iar la propunerea consilierului independent Tudorel Chesoi, cota de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice a fost diminuată de la 1,3 la 0,25. Nici până în zilele noastre nu se ştie dacă între alesul local şi social-democraţi, majoritari în CLM, a existat o înţelegere pe sub masă, dacă contestaţia asociaţiilor profesionale şi-a atins scopul, dacă intervenţia prefectului i-a adus cu picioarele pe pământ sau dacă pur şi simplu Decebal Făgădău era gata să facă orice ca să câştige mandatul de primar.
Cu fundul pe un excedent bugetar, în anul 2017, municipalitatea a păstrat aceeaşi cotă de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale. Totuşi, în luna noiembrie 2016, boardul Camerei de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură (CCINA) Constanţa a transmis Consiliului Local Constanţa, primarului Decebal Făgădău şi Serviciului Public de Taxe şi Impozite un draft cu propuneri şi observaţii pe marginea proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2017. Directorul general al CCINA declara la acel moment că aceste propuneri veneau din partea agenţilor economici constănţeni, în calitate de membri ai Camerei. „Noi am consultat mediul de afaceri, am centralizat propunerile şi observaţiile agenţilor economici şi am sintetizat un set de propuneri, pe care le-am înaintat Consiliul Local Municipal, SPIT şi primarului Decebal Făgădău, cu care sperăm să avem şi o discuţie pe acest subiect“, a precizat Dănuţ Jugănaru.
Iată ce propuneri alcătuiau punctul de vedere oficial din partea firmelor membre din judeţul Constanţa pe care CCINA le reprezintă în raporturile cu autorităţile publice locale: mediul de afaceri constănţean propunea modificarea taxei pe clădiri pentru persoane juridice, în sensul eliminării acestui alineat, ce reglementează aplicarea cotei adiţionale de 15,4% la impozitul datorat de persoane juridice pentru clădiri nerezidenţiale. „Considerăm că eliminarea cotei adiţionale ar avea drept consecinţă scăderea impozitului pe clădiri în anul 2017, faţă de anul precedent, iniţiativă care ar avea efecte benefice pentru întreprinzătorii locali şi care, aplicată consecvent, an de an, ar stimula, pe termen lung, investiţiile în judeţul nostru.
Argumentarea pentru acest punct de vedere este eliminarea acestei cote adiţionale de 15,4%, ca şi în cazul impozitului pentru clădiri nerezidenţiale aparţinând persoanelor fizice, pentru a asigura principiul nediscriminării şi echităţii fiscale între cele două categorii de contribuabili“, spunea directorul CCINA, Dănuţ Jugănaru, care a precizat că propunerea vine ca urmare a analizei dinamice a dezvoltării mediului de afaceri din judeţul Constanţa. „Din datele oficiale de la Registrul Comerţului, s-a înregistrat o scădere de 12,33% - în perioada 1.01.2016 - 30.09.2016, comparativ cu perioada similară a anului precedent, în ceea ce priveşte numărul societăţilor nou înfiinţate în judeţul Constanţa, respectiv 3.021 de înmatriculări, faţă de 3.446“, preciza Jugănaru la acel moment.
Pentru 2018 însă, Primăria, la propunerea Serviciului de Taxe şi Impozite şi cu ştiinţa primarului, vine să aplice din nou tactica din decembrie 2015. Rămâne de văzut în ce formă va fi adoptată hotărârea. Cert este că mediul de afaceri constănţean, cel care ţine in viaţă economia plăpândă, numai de taxe majorate nu ar avea nevoie.
Din informaţiile noastre, Asociaţia Medicilor de Familie „Tomis“, Baroul Constanţa, Camera Executorilor Judecătoreşti şi Ordinul Arhitecţilor din Constanţa, alături de reprezentanţii IMM-urilor, sunt pregătiţi inclusiv pentru proteste în cazul în care nu le vor fi luate în considerare punctele de vedere.
În ediţia de mâine vă vom arăta cum, potrivit proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018, vor creşte cu 20% şi impozitele/taxele pe clădiri datorate de persoanele fizice pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile anexă prin aplicarea unei cote de 0,1% (în 2017, cota aplicată a fost de 0,08%), dar şi cum, prin taxele pe care vrea să le impună şi anul acesta, administraţia locală nu încurajează achiziţia de mijloacele de transport hibride şi electrice, dar nici protecţia mediului înconjurător.
În secţiunea „Documente“ regăsiţi proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018, dar şi o comparaţie între anii 2016, 2017 şi 2018, din care reiese clar majorarea cotei de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice de la 0,25 la 1,3.
Stelian Ion, despre taxele şi impozitele pregătite constănţenilor „Făgădău s-a molipsit de la colegii săi de la Bucureşti, deveniţi celebri prin ideile revoluţionare în materie fiscală!“ (document)
Consilierul local PNL Cristina Văsii, despre proiectul de taxe şi impozite - „Viitorul «sună», din păcate, a scumpiri!“
Asociaţiile profesionale şi persoanele care desfăşoară activităţi independente vor depune în această săptămână un memoriu prin care vor să atragă atenţia autorităţilor că nu sunt de acord cu mărirea impozitelor datorate de constănţeni pentru clădirile nerezidenţiale de 5,2 ori, prin aplicarea cotei de 1,3 asupra valorii impozabile a clădirii. Cei mai afectaţi sunt medicii de familie, avocaţii, executorii, arhitecţii şi deţinătorii de IMM-uri, aproximativ 4.000 la nivelul municipiului, dar şi persoanele care concesionează, închiriază sau administrează o clădire proprietate a statului sau a UAT-ului. Aceştia au solicitat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Serviciul Public de Taxe şi Impozite ale Bugetului Local, referatul de fundamentare al proiectului de buget, pe care susţin că nu l-au primit. Tocmai de aceea, solicită şi prin intermediul cotidianului ZIUA de Constanţa atât nota de fundamentare, cât şi o discuţie aplicată cu factorii responsabili.
Exceptate, într-un fel, de la această majorare sunt doar clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice utilizate pentru activităţi în domeniul agricol. În acest caz, se va aplica, potrivit propunerii proiectului de taxe şi impozite, o cotă de 0,4 asupra valorii impozabile a clădirii.
O altă categorie pe care municipalitatea „va pune tunurile“ este reprezentată de deţinătorii de clădiri nerezidenţiale care nu deţin un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat şi cărora li se va aplica o cotă de 2% asupra valorii impozabile determinate.
În decembrie 2015, a fost aprobată hotărârea de Consiliu Local privind stabilirea taxelor şi impozitelor pentru anul 2016, cu o cotă similară de 1,3, pentru deţinătorii de clădiri nerezidenţiale. În urma protestelor şi pentru că 2016 era an electoral, pe 29 ianuarie, viceprimarul, la acea vreme, Decebal Făgădău s-a sucit şi a modificat, la propunerea consilierului independent, la acel moment, Tudorel Chesoi, cota de impozitare pentru aceştia de la 1,3 la 0,25.
Ce s-a întâmplat, de fapt, în perioada decembrie 2015 - ianuarie 2016?
Imediat după publicarea şi lansarea în dezbatere publică a proiectului de hotărâre de Consiliu Local privind stabilirea taxelor şi impozitelor pentru anul 2016, mai multe asociaţii profesionale, printre care Patronatul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Constanţa, Patronatul Naţional al Femeilor de Afaceri din Întreprinderile Mici şi Mijlocii, Asociaţia Medicilor de Familie „Tomis“, Baroul Constanţa, Camera Executorilor Judecătoreşti şi Ordinul Arhitecţilor din Constanţa, Filiala Dobrogea, au formulat o contestaţie prin care solicitau revocarea HCL nr. 312/18.12.2015 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pe anul 2016. Asociaţiile profesionale reclamau faptul că impozitele şi taxele stabilitate prin HCL nu ţin cont de realităţile economice şi sociale specifice zonei, astfel încât, prin cotele de impozitare maxime stabilite prin hotărâre în mod nejustificat şi contrar expunerii de motive prezentate la acel moment, fusese ridicată la maximum valoarea impozitelor şi taxelor locale în dezavantajul contribuabililor, în condiţiile în care viceprimarul Făgădău spunea că principala sa preocupare o constituie „grija faţă de contribuabili, astfel încât prevederile Codului Fiscal să nu-i afecteze“.
De altfel, la momentul decembrie 2015, se lăsa să se înţeleagă din expunerea de motive a proiectului privind taxele şi impozitele că vinovatul pentru creşterea tuturor birurilor era chiar Codul Fiscal, când, în realitate, autorităţile erau cele care maximizaseră cotele de impunere şi hotărâseră aplicarea unei cote adiţionale de 15.4%.
În aceeaşi contestaţie, asociaţiile profesionale şi reprezentanţii IMM-urilor arătau faptul că „nu s-a realizat o prezentare a nivelului impozitelor şi taxelor locale în comparaţie cel puţin cu anul 2015 şi nici un studiu de impact asupra veniturilor nete ale contribuabililor, optând pentru aplicarea cotelor maximale, cu scopul de a obţine cât mai mult. Nici rapoartele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local nu erau întocmite pro causa, nefiind argumentate“.
Asociaţiile profesionale şi reprezentanţii IMM-urilor au avut o discuţie şi cu prefectul judeţului de la acel moment. 2016 fiind un an electoral extrem de important, cu alegeri locale şi parlamentare, viceprimarul Decebal Făgădău a dat-o la întors şi în şedinţa de Consiliu Local din luna ianuarie 2016, iar la propunerea consilierului independent Tudorel Chesoi, cota de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice a fost diminuată de la 1,3 la 0,25. Nici până în zilele noastre nu se ştie dacă între alesul local şi social-democraţi, majoritari în CLM, a existat o înţelegere pe sub masă, dacă contestaţia asociaţiilor profesionale şi-a atins scopul, dacă intervenţia prefectului i-a adus cu picioarele pe pământ sau dacă pur şi simplu Decebal Făgădău era gata să facă orice ca să câştige mandatul de primar.
Cu fundul pe un excedent bugetar, în anul 2017, municipalitatea a păstrat aceeaşi cotă de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale. Totuşi, în luna noiembrie 2016, boardul Camerei de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură (CCINA) Constanţa a transmis Consiliului Local Constanţa, primarului Decebal Făgădău şi Serviciului Public de Taxe şi Impozite un draft cu propuneri şi observaţii pe marginea proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2017. Directorul general al CCINA declara la acel moment că aceste propuneri veneau din partea agenţilor economici constănţeni, în calitate de membri ai Camerei. „Noi am consultat mediul de afaceri, am centralizat propunerile şi observaţiile agenţilor economici şi am sintetizat un set de propuneri, pe care le-am înaintat Consiliul Local Municipal, SPIT şi primarului Decebal Făgădău, cu care sperăm să avem şi o discuţie pe acest subiect“, a precizat Dănuţ Jugănaru.
Iată ce propuneri alcătuiau punctul de vedere oficial din partea firmelor membre din judeţul Constanţa pe care CCINA le reprezintă în raporturile cu autorităţile publice locale: mediul de afaceri constănţean propunea modificarea taxei pe clădiri pentru persoane juridice, în sensul eliminării acestui alineat, ce reglementează aplicarea cotei adiţionale de 15,4% la impozitul datorat de persoane juridice pentru clădiri nerezidenţiale. „Considerăm că eliminarea cotei adiţionale ar avea drept consecinţă scăderea impozitului pe clădiri în anul 2017, faţă de anul precedent, iniţiativă care ar avea efecte benefice pentru întreprinzătorii locali şi care, aplicată consecvent, an de an, ar stimula, pe termen lung, investiţiile în judeţul nostru.
Argumentarea pentru acest punct de vedere este eliminarea acestei cote adiţionale de 15,4%, ca şi în cazul impozitului pentru clădiri nerezidenţiale aparţinând persoanelor fizice, pentru a asigura principiul nediscriminării şi echităţii fiscale între cele două categorii de contribuabili“, spunea directorul CCINA, Dănuţ Jugănaru, care a precizat că propunerea vine ca urmare a analizei dinamice a dezvoltării mediului de afaceri din judeţul Constanţa. „Din datele oficiale de la Registrul Comerţului, s-a înregistrat o scădere de 12,33% - în perioada 1.01.2016 - 30.09.2016, comparativ cu perioada similară a anului precedent, în ceea ce priveşte numărul societăţilor nou înfiinţate în judeţul Constanţa, respectiv 3.021 de înmatriculări, faţă de 3.446“, preciza Jugănaru la acel moment.
Pentru 2018 însă, Primăria, la propunerea Serviciului de Taxe şi Impozite şi cu ştiinţa primarului, vine să aplice din nou tactica din decembrie 2015. Rămâne de văzut în ce formă va fi adoptată hotărârea. Cert este că mediul de afaceri constănţean, cel care ţine in viaţă economia plăpândă, numai de taxe majorate nu ar avea nevoie.
Din informaţiile noastre, Asociaţia Medicilor de Familie „Tomis“, Baroul Constanţa, Camera Executorilor Judecătoreşti şi Ordinul Arhitecţilor din Constanţa, alături de reprezentanţii IMM-urilor, sunt pregătiţi inclusiv pentru proteste în cazul în care nu le vor fi luate în considerare punctele de vedere.
În ediţia de mâine vă vom arăta cum, potrivit proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018, vor creşte cu 20% şi impozitele/taxele pe clădiri datorate de persoanele fizice pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile anexă prin aplicarea unei cote de 0,1% (în 2017, cota aplicată a fost de 0,08%), dar şi cum, prin taxele pe care vrea să le impună şi anul acesta, administraţia locală nu încurajează achiziţia de mijloacele de transport hibride şi electrice, dar nici protecţia mediului înconjurător.
În secţiunea „Documente“ regăsiţi proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018, dar şi o comparaţie între anii 2016, 2017 şi 2018, din care reiese clar majorarea cotei de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice de la 0,25 la 1,3.
Citeşte şi:
Ce ne aşteaptă anul viitor? Proiectul de hotărâre privind impozitele şi taxele locale la Constanţa pentru 2018, în dezbatere publică (document)Stelian Ion, despre taxele şi impozitele pregătite constănţenilor „Făgădău s-a molipsit de la colegii săi de la Bucureşti, deveniţi celebri prin ideile revoluţionare în materie fiscală!“ (document)
Consilierul local PNL Cristina Văsii, despre proiectul de taxe şi impozite - „Viitorul «sună», din păcate, a scumpiri!“
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii