Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
03:49 12 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Raport al Curții de conturi, cu privire la gestionarea banilor în perioada stării de urgență. Abateri și aprecieri, la Constanța

ro

14 Aug, 2020 00:00 3180 Marime text
  • Curtea de Conturi a înaintat Parlamentului României Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgență
  • La Constanța au fost abateri, dar și aprecieri privind gestiunea banilor în starea de urgență
Curtea de Conturi a înaintat Parlamentului României Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgență. Documentul aprobat de Plenul Curții prin Hotărârea nr. 387/2020 are la bază un control amplu, desfășurat în perioada mai-iulie 2020, la 949 de entități din administrația publică centrală și locală. Pentru a răspunde eficient și rapid solicitării Parlamentului, instituția supremă de audit a mobilizat peste 700 de auditori publici externi.
Raportul își propune să prezinte forului legislativ, cetățenilor și altor factori interesați modul de gestionare a resurselor publice în perioada stării de urgență, constatările Curții de Conturi, precum și concluziile și propunerile ce derivă din acestea, în conformitate cu mandatul primit prin Hotărârea Parlamentului României nr. 4/2020.
La baza selecției entităților auditate au stat sumele alocate de la bugetele centrale și locale pentru gestionarea stării de urgență, respectiv sumele utilizate, pe sursele de finanțare și pe destinații. Astfel, au fost selectate acele autorități care au primit sume importante de la aceste bugete, dar și cele care au primit responsabilități și atribuții suplimentare în situația de urgență. Nu în ultimul rând, în procesul de selecție au fost extrem de relevante achizițiile realizate, după tipul și valoarea acestora, specifice situației de urgență.
Impactul financiar estimat de auditori în urma acțiunilor de control este compus din venituri suplimentare, prejudicii și abateri financiar contabile. Astfel, veniturile suplimentare estimate se ridică la 647 de mii de lei. Abaterile financiar contabile estimate pentru perioada supusă controlului sunt de 659 de milioane de lei, în timp ce prejudiciile sunt de 38,3 milioane de lei. Documentul prezintă și o serie de exemple de bune practici ale entităților publice care au gestionat optim resursele puse la dispoziție în perioada stării de urgență.
Cheltuielile realizate pentru combaterea pandemiei, până la 30 iunie 2020, de la bugetul de stat, bugetele locale și bugetul asigurărilor de șomaj se ridică la 5 miliarde de lei. Din această sumă, 73% reprezintă plata indemnizației acordate pe perioada suspendării contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului (3,69 miliarde de lei), 13% sunt indemnizațiile acordate altor categorii de personal ale căror activități au fost întrerupte ori s-au derulat la un nivel foarte scăzut (662 de milioane de lei), iar 5,3% vizează cheltuielile privind stocurile de urgență medicală (266 de milioane de lei). Restul fondurilor s-au alocat pentru stimulentul de risc și alte cheltuieli specifice perioadei de urgență.
La finanțarea publică a cheltuielilor destinate prevenirii și combaterii pandemiei se adaugă donațiile și sponsorizările, în bani sau în natură, primite de instituțiile publice. Astfel, entitățile auditate de Curtea de Conturi au primit și înregistrat donații și sponsorizări în valoare de 214,7 milioane de lei (44,4 milioane de euro).
Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgență poate fi consultat pe pagina de internet a Curții de Conturi, www.curteadeconturi.ro, la secțiunea Publicații – Rapoarte de control încheiate în urma acțiunilor efectuate la cererea Parlamentului.

Donații/sponsorizări primite în această perioadă, în bani sau natură

În perioada supusă controlului, la nivelul MTIC și al instituțiilor publice subordonate au fost primite donații în bani și în natură, în cuantum de 6.298 mii lei, constând în: echipamente/dispozitive medicale, medicamente, produse pentru prevenirea și/sau combaterea infectării cu coronavirus COVID-19, după cum urmează:
  • Ministerul a primit de la IGSU, cu titlu gratuit, materiale sanitare pentru prevenirea și/sau combaterea infectării cu coronavirus COVID-19 necesare desfășurării activității spitalelor CF din subordinea MTIC, astfel: 6.000 de măști de protecție, 1.000 de combinezoane, 25 litri dezinfectant, 1.500 viziere în valoare totală de 290 mii lei. De asemenea, au fost primite de la terți materiale sanitare în valoare de 2.000 lei;
  • o parte din spitalele aflate în rețeaua sanitară proprie a MTIC au primit donații în bani și în natură, în cuantum total de 6.006 mii lei după cum urmează:
    • Spitalul Clinic nr. 1 CF Witting București 607.000 lei
    • Spitalul Clinic nr. 2 CF București 189.000 lei
    • Spitalul General CF Ploiești 289.000 lei
    • Spitalul Clinic CF Cluj Napoca 10.000 lei
    • Spitalul Clinic CF Constanța 158.000 lei
    • Spitalul Clinic CF Timișoara 4.450.000 lei
    • Spitalul General CF Pașcani 62.000 lei
    • Spitalul General CF Simeria 241.000 lei
Condițiile speciale în care s-au derulat toate operațiunile în perioada stării de urgență au influențat corectitudinea acestora. Acest fapt a dus la anumite măsuri, cum ar fi majorări salariale prevăzute de Legea nr. 19/2020, acordate în lunile martie și aprilie 2020 angajaților din cadrul entității controlate necuvenite sau calculate eronat în sumă de 263.000 lei (DSP: Argeș, Bacău, Mehedinți, Mureș, Teleorman, SAJ Constanța, Spitalul Clinic Județean de Urgență Tg. Mureș, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara, SAJ Călărași).
Abateri cu privire la planificarea/pregătirea procedurii de achiziție publică
Nerespectarea prevederilor legale privind procesul de prospectare a pieței - nu s-au consultat oferte similare privind bunurile ce fac obiectul achiziției și prețurile practicate pe piață pentru bunurile respective (oferte existente la momentul achiziției pe piață sau în baza de date electronică a SEAP), pe baza cărora se putea realiza fundamentarea valorii estimate (UATO Novaci, jud. Gorj, UATO Ovidiu, jud. Constanța).
Includerea în strategia anuală de achiziții publice, inclusiv în programul anual de achiziție publică, a unor bunuri, lucrări, servicii care nu sunt necesare și/sau nu au legătură cu obiectul de activitate al entității (UATM Medgidia, jud. Constanța).
Neefectuarea actualizării programului anual al achizițiilor publice aferent anului 2020, ca urmare a achizițiilor intervenite pe perioada stării de urgență și lipsa anexei privind achizițiile directe de produse și servicii la programul anual al achizițiilor publice, conform dispozițiilor legale în domeniu (Spitalul Municipal Curtea de Argeș, UATC Cacica – jud. Botoșani, UATM Medgidia, UATC Tuzla - jud. Constanța, etc).

Fonduri alocate

Ca urmare a analizei cheltuielilor în domeniul asistenței medicale, s-a constatat faptul că nivelul cheltuielilor angajate a fost de 982.144 mii lei, din care: 25.182 mii lei pentru achiziții de medicamente, 354.310 mii lei pentru achiziții de echipamente/dispozitive medicale, 244.186 mii lei pentru achiziții de materiale sanitare, 262.826 mii lei cheltuieli determinate de acordarea unor drepturi salariale specifice pe perioada stării de urgență (ore suplimentare, sporuri, stimulente etc.) și 95.640 mii lei alte cheltuieli (inclusiv cheltuieli de transport persoane și bunuri).
Pe județe, valorile cele mai mari ale angajamentelor de cheltuieli în domeniul asistenței medicale, prezentate în graficul nr. 12) s-au înregistrat la Municipiul București (178.517 mii lei), urmat de județele Bihor (66.623 mii lei), Timiș (45.188 mii lei), Cluj (43.381 mii lei), Arad (42.216 mii lei), Bacău (41.884 mii lei), Brașov (36.958 mii lei), Suceava (31.638 mii lei), Hunedoara (29.785 mii lei) și Constanța (28.923 mii lei).
Cele mai importante achiziții de materiale sanitare se regăsesc la următoarele unități sanitare: Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea 21.339.000 lei, Spitalul Jud. de Urgență „Sf. Ioan cel Nou” Suceava 11.816.000 lei, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Constanța 8.577.000 lei, Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov 3.975.000 lei, Spitalul Clinic Municipal „Dr. Gavril Curteanu” Oradea 3.387.000 lei.

Aprecieri

O inițiativă apreciabilă o reprezintă achiziționarea de către autoritățile administrației publice locale a unor echipamente electronice (tablete), așa cum este cazul UATC Limanu, județul Constanța, care a achiziționat și distribuit 365 tablete școlii gimnaziale din comună în vederea efectuării în condiții optime a cursurilor on-line.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii