Rechizitoriu DNA Consiliul Judeţean Constanţa ar fi cheltuit ilegal aproape 12 milioane de lei pentru cadastrarea judeţului (document)
Rechizitoriu DNA: Consiliul Judeţean Constanţa ar fi cheltuit ilegal aproape 12 milioane de lei pentru cadastrarea
06 Dec, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
4610
Marime text
ZIUA de Constanţa prezintă rechizitoriul dosarului „Geotop 2001“, unde Nicuşor Daniel Constantinescu, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, a fost deferit Justiţiei alături de Titi Cenuşă, fost arhitect-şef al CJC, şi de Ioan Ichim, la data presupuselor fapte administrator al societăţii comerciale Geotop. În prezenta cauză, Nicuşor Daniel Constantinescu este bănuit de abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, cu consecinţe deosebit de grave. Titi Cenuşă, fost arhitect-şef în cadrul Consiliului Judeţean Constanţa, este suspectat de abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, cu consecinţe deosebit de grave, iar în sarcina lui Ioan Ichim, la data presupuselor fapte administrator al unei societăţi comerciale (Geotop), s-a reţinut infracţiunea de complicitate la abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, cu consecinţe deosebit de grave.
În rechizitoriul întocmit, procurorii DNA Constanţa arată că, „în perioada iulie 2007 - aprilie 2013, inculpaţii Constantinescu Nicuşor-Daniel şi Cenuşă Titi, în calităţile menţionate mai sus, prin acţiuni concertate, şi-au încălcat atribuţiile de serviciu, în contextul derulării Acordului de asociere în vederea participării la procedura de achiziţie publică «Documentaţie cadastrală şi înscriere în cartea funciară a reţelei de drumuri publice de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea soluţiilor geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport rutiere»”.
„Inculpaţii Constantinescu Nicuşor-Daniel şi Cenuşă Titi au coordonat acţiunile astfel încât să fie atribuite, în mod preferenţial, lucrările de cadastrare a drumurilor judeţene şi comunale din judeţul Constanţa către o societate controlată de omul de afaceri Ichim Ioan, precum şi cu fraudarea bugetului judeţului Constanţa.
Frauda în dauna bugetului judeţului Constanţa s-a realizat prin efectuarea, de către preşedintele Consiliului Judeţean, în mod coordonat, a unor plăţi nelegale în valoare totală de 11.621.345,49 de lei, o parte fiind efectuate direct în contul firmei administrate de inculpatul Ichim Ioan (pentru lucrări de cadastrare a drumurilor judeţene). Restul plăţilor au fost făcute din bugetul Consiliului Judeţean Constanţa în mod indirect, prin alocări bugetare către un număr de 45 de comune, care, la rândul lor, au procedat la virarea sumelor de bani în contul aceleiaşi societăţi comerciale (pentru lucrări de cadastrare a drumurilor comunale). Lucrările aparent efectuate, care oricum nu aveau nicio utilitate, au fost evaluate la suma de 2.511.410 lei, iar restul sumei a fost decontată pentru lucrări neefectuate (fictive)“, potrivit rechizitoriului.
Procurorii mai spun că societatea comercială „nu a predat niciodată beneficiarilor săi produsele care au făcut obiectul procedurii de achiziţie publică, organizată de Consiliul Judeţean Constanţa în baza Acordului de asociere aprobat prin H CJC nr. 138/23.07.2007, în cantităţile şi preţurile unitare prevăzute în Acordul-cadru nr. 13385/10.12.2007 şi Contractul subsecvent aferent fiecărei unităţi administrativ-teritoriale semnatare a acordului de asociere“.
Tot în rechizitoriului cauzei se mai arată că CJC „a aprobat alocarea sumei de 8.246.809,54 de lei din veniturile încasate de la bugetul de stat, venituri care aveau ca destinaţie specială susţinerea programelor de dezvoltare locală şi susţinerea proiectelor de infrastructură care necesită cofinanţare locală, în perioada 2007-2010, către cele 45 de consilii locale din judeţul Constanţa, cu destinaţia precizată pentru achiziţionarea serviciilor de documentaţie cadastrală, sumă care a fost integral transferată de instituţia publică din subordinea Consiliului Judeţean Constanţa, în avans, în favoarea prestatorului promitent SC (...) SRL, pe baza a 219 facturi fiscale emise în executarea contractului subsecvent aferent Acordului-cadru de servicii nr. 13385/28.11.2007, fără a justifica executarea în realitate a serviciilor achiziţionate prin procedura de achiziţie publică“.
„Cele 45 de consilii locale din judeţul Constanţa au efectuat, în perioada 11.12.2007 - 16.04.2013, pe baza facturilor fiscale emise de prestatorul promitent SC (...) SRL, în executarea contractelor subsecvente aferente Acordului-cadru de servicii nr.13385/28.11.2007, atribuit prin licitaţie deschisă organizată de Consiliul Judeţean Constanţa, plăţi nelegale în cuantum total de 8.246.809,54 de lei, pentru serviciile de «Documentaţie cadastrală şi înscriere în Cartea Funciară a reţelei de drumuri publice de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea Soluţiei geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport rutiere», fără a avea la bază documentele prevăzute de lege privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice din care să rezulte efectuarea în realitate a unor operaţiuni economice şi recepţionarea produselor / serviciilor de cadastru în gestiunea beneficiarului, conform angajamentului legal încheiat, pe baza «extraselor de carte funciară, a inventarelor de coordonate pentru reţeaua de sprijin, reţeaua de îndesire, reţeaua de nivelment, limitele parcelelor ce aparţin beneficiarului, inventar de coordonate al bornelor, care se vor preda pe baza originalelor proceselor-verbale încheiate pentru stabilirea proprietăţilor limitrofe sectorului de drum, care trebuie să poarte toate semnăturile prevăzute pe formularul respectiv, a fişierelor CAD care va conţine dispunerea ortofotoplanurilor, a planului topografic digital şi a manualului de utilizare şi help contextual», şi pe baza unor cantităţi şi preţuri unitare care nu se regăsesc în Acordul-cadru de servicii nr. 13385/28.11.2007 invocat ca temei legal, prejudiciind bugetul instituţiei cu această sumă“, potrivit rechizitoriului.
Tot în actul de sesizare a instanţei se mai arată că, „pentru achiziţionarea serviciilor de cadastru şi înscriere în Cartea Funciară a reţelei de drumuri publice de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea soluţiei geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport rutiere, în perioada 2007 - 2012, Consiliul Judeţean Constanţa a aprobat alocarea sumei de 13.710.365 de lei, din care: de la bugetul local a fost alocată suma de 5.301.000 de lei; din veniturile încasate de la bugetul de stat, a fost alocată suma de 8.409.365,00 de lei, sumă care a fost repartizată doar pentru cele 45 (patruzeci şi cinci) consilii locale semnatare ale Acordului de asociere, din totalul de 56 de unităţi administrativ-teritoriale din subordinea Consiliului Judeţean Constanţa“.
Conform Adresei nr. 3046/16.11.2016, Consiliul Judeţean Constanţa a precizat că se constituie parte civilă cu suma de 11.621.345,49 de lei.
Prin Ordonanţa nr. 209/P/2013 din 23 septembrie 2016, Direcţia Naţională
Anticorupţie - Serviciul Teritorial Constanţa a dispus instituirea unor măsuri
asigurătorii asupra bunurilor imobile ale lui Nicuşor Constantinescu, Titi Cenuşă şi Ioan Ichim, însă această ordonanţă nu s-a pus în aplicare, întrucât bunurile menţionate au fost identificate ulterior ca neaparţinând suspecţilor, aşa cum reiese din procesul-verbal din 10 octombrie 2016 întocmit de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Constanţa - Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice, precum şi din procesul-verbal din 25 octombrie 2016 întocmit de Direcţia Generală a Poliţiei municipiului Bucureşti - Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice, Biroul 3.
Prin Ordonanţa nr. 209/P/2013 din 31 octombrie 2016, Direcţia Naţională
Anticorupţie - Serviciul Teritorial Constanţa a dispus instituirea unor măsuri
asigurătorii asupra bunurilor imobile ale suspectului Titi Cenuşă, respectiv asupra cotei de proprietate din imobilul-teren situat în (...), oraşul Năvodari, jud. Constanţa, compus din teren în suprafaţă de 500 mp, declarat conform contractului de cumpărare nr. (...).04.2001, pe care se află construcţii cu suprafaţă desfăşurată de 203.08 mp (construită - 120.04 mp) (...), evaluate la 70.000 de euro.
Sechestrul a fost pus în aplicare conform procesului-verbal din 17 noiembrie 2016, întocmit de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Constanţa - Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Rechizitoriul poate fi citit integral accesând secţiunea „Documente”.
În rechizitoriul întocmit, procurorii DNA Constanţa arată că, „în perioada iulie 2007 - aprilie 2013, inculpaţii Constantinescu Nicuşor-Daniel şi Cenuşă Titi, în calităţile menţionate mai sus, prin acţiuni concertate, şi-au încălcat atribuţiile de serviciu, în contextul derulării Acordului de asociere în vederea participării la procedura de achiziţie publică «Documentaţie cadastrală şi înscriere în cartea funciară a reţelei de drumuri publice de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea soluţiilor geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport rutiere»”.
„Inculpaţii Constantinescu Nicuşor-Daniel şi Cenuşă Titi au coordonat acţiunile astfel încât să fie atribuite, în mod preferenţial, lucrările de cadastrare a drumurilor judeţene şi comunale din judeţul Constanţa către o societate controlată de omul de afaceri Ichim Ioan, precum şi cu fraudarea bugetului judeţului Constanţa.
Frauda în dauna bugetului judeţului Constanţa s-a realizat prin efectuarea, de către preşedintele Consiliului Judeţean, în mod coordonat, a unor plăţi nelegale în valoare totală de 11.621.345,49 de lei, o parte fiind efectuate direct în contul firmei administrate de inculpatul Ichim Ioan (pentru lucrări de cadastrare a drumurilor judeţene). Restul plăţilor au fost făcute din bugetul Consiliului Judeţean Constanţa în mod indirect, prin alocări bugetare către un număr de 45 de comune, care, la rândul lor, au procedat la virarea sumelor de bani în contul aceleiaşi societăţi comerciale (pentru lucrări de cadastrare a drumurilor comunale). Lucrările aparent efectuate, care oricum nu aveau nicio utilitate, au fost evaluate la suma de 2.511.410 lei, iar restul sumei a fost decontată pentru lucrări neefectuate (fictive)“, potrivit rechizitoriului.
Procurorii mai spun că societatea comercială „nu a predat niciodată beneficiarilor săi produsele care au făcut obiectul procedurii de achiziţie publică, organizată de Consiliul Judeţean Constanţa în baza Acordului de asociere aprobat prin H CJC nr. 138/23.07.2007, în cantităţile şi preţurile unitare prevăzute în Acordul-cadru nr. 13385/10.12.2007 şi Contractul subsecvent aferent fiecărei unităţi administrativ-teritoriale semnatare a acordului de asociere“.
Tot în rechizitoriului cauzei se mai arată că CJC „a aprobat alocarea sumei de 8.246.809,54 de lei din veniturile încasate de la bugetul de stat, venituri care aveau ca destinaţie specială susţinerea programelor de dezvoltare locală şi susţinerea proiectelor de infrastructură care necesită cofinanţare locală, în perioada 2007-2010, către cele 45 de consilii locale din judeţul Constanţa, cu destinaţia precizată pentru achiziţionarea serviciilor de documentaţie cadastrală, sumă care a fost integral transferată de instituţia publică din subordinea Consiliului Judeţean Constanţa, în avans, în favoarea prestatorului promitent SC (...) SRL, pe baza a 219 facturi fiscale emise în executarea contractului subsecvent aferent Acordului-cadru de servicii nr. 13385/28.11.2007, fără a justifica executarea în realitate a serviciilor achiziţionate prin procedura de achiziţie publică“.
„Cele 45 de consilii locale din judeţul Constanţa au efectuat, în perioada 11.12.2007 - 16.04.2013, pe baza facturilor fiscale emise de prestatorul promitent SC (...) SRL, în executarea contractelor subsecvente aferente Acordului-cadru de servicii nr.13385/28.11.2007, atribuit prin licitaţie deschisă organizată de Consiliul Judeţean Constanţa, plăţi nelegale în cuantum total de 8.246.809,54 de lei, pentru serviciile de «Documentaţie cadastrală şi înscriere în Cartea Funciară a reţelei de drumuri publice de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea Soluţiei geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport rutiere», fără a avea la bază documentele prevăzute de lege privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice din care să rezulte efectuarea în realitate a unor operaţiuni economice şi recepţionarea produselor / serviciilor de cadastru în gestiunea beneficiarului, conform angajamentului legal încheiat, pe baza «extraselor de carte funciară, a inventarelor de coordonate pentru reţeaua de sprijin, reţeaua de îndesire, reţeaua de nivelment, limitele parcelelor ce aparţin beneficiarului, inventar de coordonate al bornelor, care se vor preda pe baza originalelor proceselor-verbale încheiate pentru stabilirea proprietăţilor limitrofe sectorului de drum, care trebuie să poarte toate semnăturile prevăzute pe formularul respectiv, a fişierelor CAD care va conţine dispunerea ortofotoplanurilor, a planului topografic digital şi a manualului de utilizare şi help contextual», şi pe baza unor cantităţi şi preţuri unitare care nu se regăsesc în Acordul-cadru de servicii nr. 13385/28.11.2007 invocat ca temei legal, prejudiciind bugetul instituţiei cu această sumă“, potrivit rechizitoriului.
Tot în actul de sesizare a instanţei se mai arată că, „pentru achiziţionarea serviciilor de cadastru şi înscriere în Cartea Funciară a reţelei de drumuri publice de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea soluţiei geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport rutiere, în perioada 2007 - 2012, Consiliul Judeţean Constanţa a aprobat alocarea sumei de 13.710.365 de lei, din care: de la bugetul local a fost alocată suma de 5.301.000 de lei; din veniturile încasate de la bugetul de stat, a fost alocată suma de 8.409.365,00 de lei, sumă care a fost repartizată doar pentru cele 45 (patruzeci şi cinci) consilii locale semnatare ale Acordului de asociere, din totalul de 56 de unităţi administrativ-teritoriale din subordinea Consiliului Judeţean Constanţa“.
Conform Adresei nr. 3046/16.11.2016, Consiliul Judeţean Constanţa a precizat că se constituie parte civilă cu suma de 11.621.345,49 de lei.
Prin Ordonanţa nr. 209/P/2013 din 23 septembrie 2016, Direcţia Naţională
Anticorupţie - Serviciul Teritorial Constanţa a dispus instituirea unor măsuri
asigurătorii asupra bunurilor imobile ale lui Nicuşor Constantinescu, Titi Cenuşă şi Ioan Ichim, însă această ordonanţă nu s-a pus în aplicare, întrucât bunurile menţionate au fost identificate ulterior ca neaparţinând suspecţilor, aşa cum reiese din procesul-verbal din 10 octombrie 2016 întocmit de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Constanţa - Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice, precum şi din procesul-verbal din 25 octombrie 2016 întocmit de Direcţia Generală a Poliţiei municipiului Bucureşti - Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice, Biroul 3.
Prin Ordonanţa nr. 209/P/2013 din 31 octombrie 2016, Direcţia Naţională
Anticorupţie - Serviciul Teritorial Constanţa a dispus instituirea unor măsuri
asigurătorii asupra bunurilor imobile ale suspectului Titi Cenuşă, respectiv asupra cotei de proprietate din imobilul-teren situat în (...), oraşul Năvodari, jud. Constanţa, compus din teren în suprafaţă de 500 mp, declarat conform contractului de cumpărare nr. (...).04.2001, pe care se află construcţii cu suprafaţă desfăşurată de 203.08 mp (construită - 120.04 mp) (...), evaluate la 70.000 de euro.
Sechestrul a fost pus în aplicare conform procesului-verbal din 17 noiembrie 2016, întocmit de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Constanţa - Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Rechizitoriul poate fi citit integral accesând secţiunea „Documente”.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii