Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:38 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Revolta sinistratilor

ro

19 Oct, 2005 00:00 1370 Marime text

Masuri urgente pentru rezolvarea crizei de la Costinesti

Cateva zeci de persoane din comuna, afectate de inundatiile din septembrie au protestat ieri dimineata, solicitand oprirea lucrarilor de refacere a liniei ferate * Profitand de prezenta in zona a prefectului Danut Culetu, sinistratii si-au prezentat nemultumirile si au fost la un pas de a deveni violenti in incercarea de a opri utilajele firmei de constructii Consal Trade, societatea aleasa de CFR * Motivul protestului este acela ca prin refacerea terasamentului feroviar se formeaza un baraj inalt, astfel incat locuintele din vale sunt in permanent pericol de a fi din nou inundate in cazul unor puternice precipitatii * Podetul distrus pe 22 septembrie era vechi din 1936 si subdimensionat, astfel incat nu a facut fata viiturii * In cadrul unei sedinte desfasurate la Primaria Costinesti s-a stabilit planul de actiune pe termen scurt, dar si unele detalii ale strategiei de remediere in urmatorii ani * Pana luni, Consal Trade, firma condusa de fratii Chicheanu urmeaza sa termine un canal de scurgere, pe sub terasament, lucrare care va fi decontata de DADL * Directorul Apelor Romane, Ionel Manafu a declarat ca va vira banii pentru aceasta lucrare in aproximativ o luna, fiind in asteptarea unui HG care sa ii permita aceste cheltuieli * Acest lucru l-a nemultumit insa pe reprezentantul Consal Trade * In ajutorul lui Chicheanu a sarit repede primarul Traian Cristea, care s-a oferit sa achite el costurile acestei lucrari, urmand ca apoi sa recupereze banii de la DADL * Pentru remedierea situatiei de la Costinesti, in viitor se vor construi doua poduri si un baraj prin care sa se asigure protejarea vaii si regularizarea albiei

A trecut aproape o luna de la teribilele inundatii care au lovit sudul Dobrogei si numeroase locuinte din comuna Costinesti continua sa se afle sub ape. Mai multe persoane au murit pe data de 22 septembrie si zeci de familii si-au pierdut in cateva ore agoniseala de-o viata, iar casele au fost total distruse. Acum, acesti sinistrati locuiesc fie in tabara special amenajata, fie la diverse rude, asteptand ca apa sa dispara si sa reinceapa constructia imobilelor. Acest lucru este insa imposibil inca, pentru ca intre vale si mare continua sa "vegheze" barajul format de terasamentul CFR, iar apa nu se poate scurge intrucat nu mai exista nici un canal. Mai mult, disperarea sinistratilor a ajuns la capat ieri dimineata, cand au observat ca se lucreaza la refacerea liniei ferate, prin ridicarea terasamentului si construirea unui adevarat baraj. Din acest motiv, pericolul inundarii vaii din Costinesti ramane unul extrem de ridicat. Pe fondul acestor elemente, ieri, in jurul orei 11.00, profitand de prezenta in zona a prefectului Danut Culetu, la Costinesti s-a produs o adevarata revolta a sinistratilor."Punem dinamita si distrugem barajul"Cateva zeci de persoane au mers ieri la capatul localitatii, exact in locul unde se lucra la refacerea terasamentului feroviar, grav afectat pe data de 22 septembrie de viitura. La fata locului se aflau buldozere si basculante ale firmei Consal Trade, desemnata de CFR sa refaca si sa niveleze terasamentul. Prin aducerea a tone de pamant si nisip, se intentiona ridicarea nivelului pentru ca in viitor, sinele de cale ferata sa fie montate din nou si traficul feroviar sa fie astfel reluat. La numai cativa metri de locul acestei intense activitati, se puteau observa margini de acoperis si resturi de gard, toate aflate inca sub ape, din cauza absentei unui canal de scurgere. Disperati, oamenii au inceput sa protesteze vehement cerand incetarea lucrarilor, construirea unui canal larg precum si a unui pod de dimensiuni mari. Unii dintre ei ne-au declarat ca tragedia a putut avea loc tocmai din cauza lipsei unui canal si a unui pod aferent. Vechiul podet care data din 1936 si care a fost distrus pe 22 septembrie de puhoaie, era subdimensionat si in neconcordanta cu noile realitati impuse de schimbarea climatica si de noua organizare a localitatii. Un localnic ne-a declarat ca inainte se putea trece cu caruta pe sub acest podet, dar dupa Revolutie el a fost infundat cu beton, "nu se stie de catre cine". Se pare ca infundarea canalului a fost o actiune intentionata, pentru ca unul dintre lacurile de langa statiune sa devina crescatorie de peste. Au aparut imediat si amenintarile directe, venite ca urmare a unor atitudini indiferente ale muncitorilor. Numeroase femei plangeau si spuneau ca asa nu isi vor mai recupera niciodata bunurile si casele inca inundate. Reprezentantii CFR si proiectantul Mihai Ionescu au fost acuzati de indiferenta criminala. Multi barbati se aflau la un pas de a-si pierde controlul si evenimentul parea gata sa degenereze.Canalul de descarcare si un constructor indiferentSpiritele s-au mai linistit dupa ce la fata locului au sosit prefectul Danut Culetu si directorii institutiilor implicate in lucrarile de remediere, Directia Apelor Dobrogea Litoral (DADL) si Inspectoratul Teritorial de Stat in Constructii (ITSC), Ionel Manafu, respectiv, Nicolae Ciocanel. Reprezentantul Guvernului in teritoriu a promis oamenilor ca situatia se va rezolva in scurt timp, dupa care a convocat o sedinta fulger la sediul Primariei Costinesti, in cadrul careia a discutat solutiile tehnice posibile. S-a ajuns la concluzia ca pentru evitarea unei noi tragedii trebuie construit un canal de descarcare, iar conductele amplasate in zona vor trebui decolmatate. Intrucat singurul constructor prezent la dezbatere a fost reprezentantul Consal Trade, firma condusa de fratii Chicheanu a obtinut si dreptul de a efectua aceasta lucrare, fiind obligata sa finalizeze canalul pana luni. In aceasta prima zi a saptamanii, prefectul, primarul Cristea si directorii institutiei se vor intalni din nou pentru a discuta planul de bataie si modul de realizare a canalului de descarcare. Aceasta lucrare va fi decontata de catre DADL, dar directorul Ionel Manafu a afirmat ca suma aferenta nu poate fi achitata inainte de emiterea unui HG anume, care sa reglementeze acest lucru. Din acest motiv nu se poate emite inca nici o nota de comanda. Acest "detaliu" absolut legal nu a fost pe placul lui Chicheanu, care indiferent la drama sinistratilor, a afirmat ca el nu poate lucra pe gratis. Cineva a propus in acel moment schimbarea constructorului, dar propunerea a fost, uimitor, ignorata. Imediat a venit insa si propunerea "salvatoare", din partea primarului Traian Cristea, care s-a declarat dispus sa achite pretul lucrarii si sa emita o nota de comanda pentru Consal Trade, pentru ca ulterior sa isi recupereze banii de la DADL. Fiind vorba despre Consiliul local Costinesti, propunerea este cel putin ciudata, intrucat este vorba despre bani publici, iar o astfel de operatiune ar reprezenta o grava incalcare a legii.Proiecte pe termen lungCanalul de descarcare reprezinta doar un prim pas din ampla operatiune de refacere a localitatii grav afectate de inundatiile din 22 septembrie. Proiectantul lucrarilor de remediere a terasamentului de la CFR, Mihai Ionescu a declarat ca in scurt timp vor fi ridicate doua poduri, primul de cinci metri, iar cel de-al doilea, de zece metri, detaliile urmand sa fie stabilite in functie de datele despre debite, furnizate de DADL. Fondurile pentru aceste lucrari vor veni din partea CFR si vor fi de peste 17 miliarde de lei. De altfel, pentru a urgenta acest proiect, Culetu a promis ca va interveni personal la Ministerul Transporturilor pentru aprobari. Cele doua poduri ar putea fi terminate in maxim zece luni. Intregul proiect de refacere a localitatii prevede si alte operatiuni precum colmatarea conductelor, regularizarea albiei si de asemenea protejarea si asigurarea vaii atat de afectate de inundatii. Costurile totale ar putea depasi 200 miliarde lei, iar lucrarile integrale ar putea fi finalizate abia peste trei ani.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii