Se vrea schimbarea legii! Poliţişti locali versus poliţişti rutieri
Se vrea schimbarea legii! Poliţişti locali versus poliţişti rutieri
11 Feb, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
5797
Marime text
Avocatul Poporului a promovat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie un recurs în interesul legii privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, în sensul stabilirii competenţei funcţionale a agenţilor constatatori (din cadrul poliţiei locale sau poliţiei rutiere), cu incidenţa art. 7, lit. h) din Legea nr. 155/2010 a poliţiei locale.
Pe scurt, în opinia Avocatului Poporului, poliţistul rutier este singurul care poate constata contravenţiile reglementate de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002.
„Promovarea Recursului în interesul legii s-a datorat faptului că în practica judecătorească au existat orientări jurisprudenţiale diferite, în sensul că unele instanţe au apreciat că procesele-verbale întocmite de poliţia locală respectă dispoziţiile legale cu recunoaşterea competenţei funcţionale a poliţiştilor locali de a constata contravenţiile menţionate şi a aplica sancţiuni, în vreme ce alte instanţe nu au recunoscut această competenţă, iar o altă categorie de instanţe a apreciat că procesele-verbale întocmite de către poliţia locală sunt legale, dar nu s-a pronunţat în mod expres asupra competenţei poliţiei locale de a constata contravenţiile“, conform unei informări a instituţiei Avocatului Poporului.
Tot Avocatul Poporului observă că, potrivit dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 155/2010, în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, pe lângă multe alte atribuţii, poliţia locală constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar. Cât priveşte circulaţia pe drumurile publice, aceasta este reglementată prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată.
Referitor la situaţia concretă pentru care a fost identificată practică judiciară neunitară, Avocatul Poporului indică prevederile art. 39 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, potrivit cărora „proprietarul sau deţinătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice poliţiei rutiere, la cererea acesteia şi în termenul solicitat, identitatea persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice“. Nerespectarea acestei obligaţii, conform prevederilor ordonanţei sus-menţionate, constituie contravenţie şi se sancţionează.
În ceea ce priveşte constatarea acestor contravenţii, Avocatul Poporului consideră că devin incidente şi prevederile art. 109, alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, în baza cărora constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac direct de către poliţistul rutier, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către poliţiştii de frontieră.
Conform comunicatului citat, „în condiţiile în care nici Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 şi nici Regulamentul de aplicare a acesteia nu cuprind dispoziţii referitoare la competenţa poliţiei locale în materia circulaţiei pe drumurile publice şi procedura aplicabilă pentru constatarea contravenţiilor de către poliţia locală, iar Legea nr. 155/2010 stabileşte în mod generic competenţe de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor în sarcina poliţiei locale, Avocatul Poporului constată că nu există un cadru procedural pentru îndeplinirea de către poliţistul local a atribuţiilor în materia circulaţiei pe drumurile publice, care decurg din prevederile art. 7, lit. h) din Legea nr. 155/2010. Or, vidul legislativ nu se poate complini prin adoptarea, de către autorităţile administraţiei publice locale, a unor acte normative secundare, în materia constatării contravenţiilor la circulaţia rutieră, reglementate prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, aspect reţinut de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin Decizia 9/2015 privind examinarea recursului în interesul legii formulat de Avocatul Poporului privind legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Pe cale de consecinţă, Avocatul Poporului apreciază că este firesc ca doar poliţiştii rutieri să aibă calitatea de agent constatator pentru faptele contravenţionale reglementate prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, care, de altfel, nu reprezintă doar dreptul comun în materie de contravenţii rutiere, ci şi sediul materiei privind conducerea pe drumurile publice şi al activităţilor legate de circulaţia vehiculelor pe drumurile publice“.
Pe scurt, în opinia Avocatului Poporului, poliţistul rutier este singurul care poate constata contravenţiile reglementate de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002.
„Promovarea Recursului în interesul legii s-a datorat faptului că în practica judecătorească au existat orientări jurisprudenţiale diferite, în sensul că unele instanţe au apreciat că procesele-verbale întocmite de poliţia locală respectă dispoziţiile legale cu recunoaşterea competenţei funcţionale a poliţiştilor locali de a constata contravenţiile menţionate şi a aplica sancţiuni, în vreme ce alte instanţe nu au recunoscut această competenţă, iar o altă categorie de instanţe a apreciat că procesele-verbale întocmite de către poliţia locală sunt legale, dar nu s-a pronunţat în mod expres asupra competenţei poliţiei locale de a constata contravenţiile“, conform unei informări a instituţiei Avocatului Poporului.
Tot Avocatul Poporului observă că, potrivit dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 155/2010, în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, pe lângă multe alte atribuţii, poliţia locală constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar. Cât priveşte circulaţia pe drumurile publice, aceasta este reglementată prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată.
Referitor la situaţia concretă pentru care a fost identificată practică judiciară neunitară, Avocatul Poporului indică prevederile art. 39 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, potrivit cărora „proprietarul sau deţinătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice poliţiei rutiere, la cererea acesteia şi în termenul solicitat, identitatea persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice“. Nerespectarea acestei obligaţii, conform prevederilor ordonanţei sus-menţionate, constituie contravenţie şi se sancţionează.
În ceea ce priveşte constatarea acestor contravenţii, Avocatul Poporului consideră că devin incidente şi prevederile art. 109, alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, în baza cărora constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac direct de către poliţistul rutier, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către poliţiştii de frontieră.
Conform comunicatului citat, „în condiţiile în care nici Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 şi nici Regulamentul de aplicare a acesteia nu cuprind dispoziţii referitoare la competenţa poliţiei locale în materia circulaţiei pe drumurile publice şi procedura aplicabilă pentru constatarea contravenţiilor de către poliţia locală, iar Legea nr. 155/2010 stabileşte în mod generic competenţe de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor în sarcina poliţiei locale, Avocatul Poporului constată că nu există un cadru procedural pentru îndeplinirea de către poliţistul local a atribuţiilor în materia circulaţiei pe drumurile publice, care decurg din prevederile art. 7, lit. h) din Legea nr. 155/2010. Or, vidul legislativ nu se poate complini prin adoptarea, de către autorităţile administraţiei publice locale, a unor acte normative secundare, în materia constatării contravenţiilor la circulaţia rutieră, reglementate prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, aspect reţinut de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin Decizia 9/2015 privind examinarea recursului în interesul legii formulat de Avocatul Poporului privind legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Pe cale de consecinţă, Avocatul Poporului apreciază că este firesc ca doar poliţiştii rutieri să aibă calitatea de agent constatator pentru faptele contravenţionale reglementate prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, care, de altfel, nu reprezintă doar dreptul comun în materie de contravenţii rutiere, ci şi sediul materiei privind conducerea pe drumurile publice şi al activităţilor legate de circulaţia vehiculelor pe drumurile publice“.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii