Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:28 19 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Secretarul primăriei, amendat de AEP Morții din comuna Fântânele nu fuseseră radiați din Registrul Electoral. Instanța de fond a anulat amenda, iar dosarul se află acum pe masa magistraților de la Tribunalul Constanța!

ro

19 Nov, 2024 17:00 303 Marime text
  • Pe rolul Tribunalului Constanța, secția de contencios administrativ și fiscal a ajuns un dosar care vizează anularea unei amenzi date de Autoritatea Electorală Permanentă fostului secretar al comunei Fântânele din județul Constanța
  • În ianuarie a.c., AEP a aplicat petentei o amendă de 750 lei, întrucât a constatat că nu a operat în Registrul Electoral un număr de 23 decese existente la data de 09.01.2024, printre acestea și un deces din 2019
  • La fond, magistrații de la Judecătoria Constanța au admis plângerea contravenţională formulată de petentă, în contradictoriu cu AEP și au decis să anuleaze procesul-verbal de constatare şi sancţionare şi totodată, exonerează petenta de la sancţiunea contravenţională aplicată
  • În replică, fostul secretar de la Fântânele a arătat că nu deţinea credenţialele necesare pentru a efectua operaţiunile în Registrul Electoral, aceste fiindu-i atribuite abia pe 12 ianuarie a.c., dată de la care a putut să opereze în Registrul Electoral
  • Decizia nu este definitivă și a fost atacată de AEP la instanța superioară - Tribunalul Constanța
  • Facem mențiunea că la momentul controlului Autorității Electorale Permanente, primarul comunei Fântânele era Adrian Ion Roșu, care la alegerile din 9 iunie a candidat din partea Partidului Social Democrat și a pierdut în fața candidatei Alianței Dreapta Unită – Niculina Ciobanu
  • Totodată, petenta, Raluca Arinca Ștefănică este în prezent secretar al comunei Amzacea din județul Constanța, printr-un transfer care a avut loc în aprilie a.c., fără legătură cu speța de față
 



 
Pe rolul Tribunalului Constanța, secția de contencios administrativ și fiscal a fost înregistrat un dosar care vizează anularea procesului verbal de contravenţie AEP nr.1345.

Părți în cauza cu număr unic 3743/212/2024 sunt Autoritatea Electorală Permanentă (n.r. apelant intimat) și Raluca Arina Ștefănică, care are calitatea de intimat petent.

Potrivit Portalului instanțelor judecătorești, Autoritatea Electorală Permanentă a declarat apel în dosarul 3743/212/2024, după ce pe 04.10.2024, magistrații de la Judecătoria Constanța au admis plângerea contravenţională formulată de Ștefănică, în contradictoriu cu intimata AEP și au decis să anuleaze procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei seria AEP nr. A 1354 întocmit la data de 09.01.2024 şi totodată, exonerează petenta de la sancţiunea contravenţională aplicată. Decizia nu a fost definitivă și a fost atacată cu apel de către AEP.
 


Petenta, amendată de AEP pentru că nu a operat în Registrul Electoral 23 de decese
 

În fața instanței de fond, petenta a susținut că la data de 09.01.2024, o echipă de control din cadrul Autorităţii Electorale Permanente, în urma constatărilor efectuate, a întocmit procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei seria AEP nr. A 1345 din data de 09.01.2024, prin care a aplicat petentei sancţiunea amenzii contravenţionale în cuantum de 750 lei, în temeiul art. 98 lit. b rap. la art. 9 alin. 1 din Legea nr. 208/2015, întrucât a constatat că petenta, în calitate de persoană desemnată să opereze în Registrul Electoral potrivit Dispoziţiei nr. 8/08.01.2024, nu a operat în Registrul Electoral un număr de decese existente la data de 09.01.2024.

Potrivit, Portalului Jurisprundenție REjust, în timpul judecării cauzei la instanța de fond, petenta a menţionat că „nu se face vinovată de săvârşirea contravenţiei reţinute în sarcina sa, având în vedere că la nivelul Primăriei comunei Fântânele, unde desfășura activitatea de secretar al comunei, până la data de 08.01.2024, conform Dispoziţiei nr.102/24.08.2015 a Primarul comunei Fântânele, au fost desemnate de către primarul localității, anumite persoane cu drept să opereze în Registrul Electoral.

Acesta a menționat că persoanelor desemnate le-au încetat raporturile de muncă la data de 02.09.2019, respectiv la data de 20.06.2022 și nu au adus la cunoştinţa conducerii faptul că nu va mai exista nicio persoană autorizată care să efectueze operaţiuni în Registrul Electoral, motiv pentru care la data de 08.01.2024, anterior controlului Autorităţii Electorale Permanente, primarul comunei Fântânele a desemnat, începând cu data de 08.01.2024, pe petentă şi pe o altă persoană, ca fiind autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul Electoral, potrivit Dispoziţiei nr. 4/08.01.2024”.

Ștefănică a susținut că Dispoziţia nr. 4/08.01.2024 producea efecte doar pentru viitor, iar ea nu avea cunoştinţă de faptele săvârşite anterior emiterii acestei decizii şi nici nu deţinea credenţialele necesare pentru a efectua operaţiunile în Registrul Electoral, aceste credenţiale fiind atribuite la data de 12.01.2024, dată la care a putut să opereze în Registrul Electoral.

„Petenta a arătat că la data de 12.01.2024, întrucât avea termen potrivit procesului-verbal de control nr. 12/119/09.01.2024, a efectuat operaţiunile în Registrul Electoral şi a procedat, la aceeaşi dată, la înregistrarea celor 23 acte de deces neradiate la data controlului.


„Prin răspunsul primit la data de 12.01.2024, ora 11:22 (f. 24) s-au înaintat, prin e-mail credenţialele necesare autentificării în Registrul Electoral pentru petenta ######### #####-######.
Cu toate acestea, instanţa constată că în urma controlului efectuat la data de 09.01.2024 de către reprezentanţii Autorităţii Electorale Permanente – Direcţia Judeţeană Constanţa, s-a întocmit procesul-verbal nr. 12/09.01.2024 şi nr. 119/09.01.2024, în cuprinsul căruia, s-a constatat, printre altele că, prin Dispoziția Primarului comunei Fântânele nr. 4 din data de 08.01.2024 au fost desemnate următoarele persoane autorizate să efectueze operațiuni în Registrul Electoral: ######### ##### - ######; - ######## general ###### ######### ## ##### ################ ######### #######.
În cuprinsul aceluiaşi proces-verbal s-au reţinut următoarele:” Comparând informațiile din Registrul de ##### civilă Acte de Deces cu datele înscrise în Raportul - Listă documente de radiere extras din Registrul Electoral, s-a constatat că actele de deces emise în intervalul 16.01.2018-08.01.2024, nu au fost operate în Registrul Electoral, în termenul legal de 48 ore de la data emiterii actului de deces, conform prevederilor art. 37 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, un număr de 23 acte de deces, fiind astfel încălcate dispozițiile art. 37 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, respectiv:
 
-Actul de deces nr. 12 din data de 26.08.2019, emis pe numele ####### #########, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 22 din data de 11.12.2022, emis pe numele ###### ##########, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 1 din data de 11.01.2023, emis pe numele Zicovici ##########, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 2 din data de 08.02.2023, emis pe numele #### ####, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024:
-Actul de deces nr. 3 din data de 15.02.2023, emis pe numele #### #####, având CNP ##############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 4 din data de 22.09.2023, emis pe numele ###### ######, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024:
-Actul de deces nr. 5 din data de 06.03.2023, emis pe numele ######## #####, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024,
-Actul de deces nr. 6 din data de 06.03.2023, emis pe numele Encianu ######, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024.
-Actul de deces nr. 7 din data de 16.03.2023, emis pe numele ##### #####, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 8 din data de 22.03.2023, emis pe numele ############## loan, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 9 din data de 08.04.2023, emis pe numele ###### #######, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 10 din data de 08.04.2023, emis pe mumele #### ######, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024,
-Actul de deces nr. 11 din data de 21.04.2023, emis pe numele ##### loana, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 12 din data de 24.04.2023, emis pe numele ####### #####, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 13 din data de 18.05.2023, emis pe numele #### #########, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024:
-Actul de deces nr. 14 din data de 04.06.2023, emis pe numele ####### #####, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024,
-Actul de deces nr. 15 din data de 12.06.2023, emis pe numele loana, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024:
-Actul de deces nr. 16 din data de 20.06.2023, emis pe numele Cațaonu #######, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 17 din data de 09.07.2023, emis pe numele ########## ####, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 18 din data de 13.08.2023, emis pe numele ##### #####, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024:
-Actul de deces nr. 19 din data de 13.10.2023, emis pe numele ###### ##########, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024;
-Actul de deces nr. 20 din data de 05.11.2023, emis pe numele ###### ###### ######, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024:
-Actul de deces nr. 21 din data de 14.12.2023, emis pe numele ###### ########, având CNP #############, neradiat din Registrul Electoral la data de 09.01.2024.
Prin acelaşi proces-verbal s-a stabilit că pentru aplicarea și respectarea dispozițiilor legale, echipa de control dispune următoarele măsuri reprezentanților Primăriei comunei Fântânele:
Efectuarea înregistrărilor şi radierilor din Registrul electoral la termenele stabilite de art. 37 şi art. 39 din Legea nr. 208/2015, a celor 23 de acte de deces neradiate la data controlului. Termen de realizare: 15.01.2024”, potrivit hotărârii 11.394/2004 publică pe Portalul Jurisprundenței REjust.
 

În final, petenta a învederat instanţei că fapta contravenţională nu intră în sarcina acesteia, ci a primarului comunei Fântânele, care ar fi trebuit să desemneze la timp persoanele autorizate să opereze în Registrul Electoral, iar sancţiunea ar fi trebuit aplicată tot primarului.

În drept, petenta a invocat dispoziţiile art. 31 din O.G. nr. 2/2001 şi art. 99 din Legea nr. 208/2015.

În dovedire, petenta a solicitat instanţei încuviinţarea probei cu înscrisuri”, potrivit hotărârii 11.394/2004 publică pe Portalul Jurisprundenței REjust (www.rejust.ro)

Facem mențiunea că la momentul controlului Autorității Electorale Permanente, primarul comunei Fântânele era Adrian Ion Roșu, edil care în primăvara acestui an a demisionat din PNL și care la alegerile din 9 iunie a candidat din partea Partidului Social Democrat și a pierdut în fața candidatei Alianței Dreapta Unită – Niculina Ciobanu. De altfel, Roșu a vrut să demisioneze și din funcția de primar, la scurt timp după ce a pierdut alegerile, însă ulterior s-a răzgândit și și-a dus mandatul până la capăt.

Menționăm faptul că de altfel, comuna Fântânele, din județul Constanța, a rămas fără Consiliu Local în prima parte a acestui an.
Unii dintre aleșii locali au demisionat pe parcursul ultimele luni, iar ultimii și-au pierdut mandatul, după ce au fost radiați din registrul membrilor PNL, ca urmare a neplății cotizațiilor. Desființarea de facto a Consiliului Local s-a petrecut la scurt timp, după ce primarul localității, Adrian Roșu, ex-PNL, a anunțat că la alegerile din 9 iunie va candida din partea PSD.

În altă ordine de idei, petenta din dosarul mai sus-menționat, Raluca Arinca Ștefănică este în prezent secretar al comunei Amzacea din județul Constanța, prin transfer în aprilie a.c., fără nicio legătură cu dosarul la care facem referire.

Contactată telefonic, Raluca Ștefănică a explicat pentru ZIUA de Constanța exact ce a susținut și în instanță, anume că „nu avea competetență la momentul controlului AEP pentru a opera datele în Registrul Electoral Național”. Femeia a menționat că la mijloc ar fi fost neglijența primarului comunei Fântânele de la data respectivă, care nu a emis dispoziții pentru încredințarea credențialelor care permiteau persoanelor desemnate să efectueze operațiuni în Registrul Electoral și în niciun caz nu se poate lua în discuție ipoteza pregătirea unei eventuale fraude electorale la nivelul localității.

Ștefănică a spus că înainte de a contesta în instanță amenda, a plătit potrivit legii jumătate din contravaloarea acesteia, iar în cazul în care și Tribunalul Constanța, va menține decizia instanței de fond și va câștiga procesul cu AEP, aceasta va solicita compensarea sumei achitate deja și virate bugetului statului cu viitoarele datorii personale provenite din taxele și impozitele pe locuință și autoturism.
 

PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
 


Citește și:

Comuna Fântânele, din județul Constanța, a rămas fără Consiliu LocalMai mulți aleși locali au demisionat, iar ultimii patru au fost radiați din PNL. Cu toții și-au pierdut mandatele!
 



 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii