Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:45 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Sirena şi Delfinul“ şi „Tinereţe“, expoziţie pentru câini Statuile dispărute din Constanţa, tăiate şi „aruncate“ la marginea urbei (galerie foto + video)

ro

05 Jun, 2015 00:00 13296 Marime text
Într-un judeţ şi într-un municipiu în care se fac alocări pentru cultură de ordinul zecilor de milioane de lei, cei mai mulţi bani fiind dirijaţi spre asociaţii şi fundaţii, monumentele istorice de patrimoniu zac ciuntite lângă un gard de la marginea urbei. Dispărute din peisaj în urmă cu mai bine de un an, odată cu demararea proiectelor de reabilitare a promenadei din staţiunea Mamaia şi a falezei de la Cazino, statuile „Sirena şi Delfinul“ (1961) (realizată de artistul Corneliu Medrea), respectiv „Tinereţe“ (1962) (creaţie a Adei Geo Medrea) zac acum în spatele curţii în care funcţionează Clinica Veterinară a Animalelor Fără Stăpân de pe strada Vârful cu Dor nr. 5. Statuile au putut fi observate marţi, 2 iunie, atunci când la Biobaza Constanţa a avut loc un protest, ca reacţie la cele întâmplate cu Bursuc, maidanezul infirm care a fost eutanasiat săptămâna trecută.

„Depozitate“ lângă gard

„Eutanasiate“ au fost şi aceste sculpturi; tăiate pentru a fi transportate, creaţiile incluse pe lista obiectelor de patrimoniu sunt acum „depozitate“ într-un spaţiu impropriu, sub cerul liber, printre buruieni şi pietre, putând fi „admirate“ de animalele fără stăpân care populează Biobaza Constanţa. Şi punem „a depozita“ între ghilimelele de rigoare, întrucât verbul semnifică „1. a pune ceva în depozit. 2. a pune ceva la loc sigur; a lăsa, a încredinţa cuiva un lucru spre păstrare“, aşa cum precizează DEX-ul; or acele opere de artă sunt puse oricum, numai la loc sigur, spre păstrare, nu. Cele două fete care se ţineau de mână în reprezentarea statuii „Tinereţe“ au fost despărţite la mutare. La fel, sirena a fost dată jos din spatele delfinului, astfel că cele două elemente sunt acum două bucăţi de piatră distincte.

Ar fi trebuit mutate cu avizul ministerului

Să ţinem cont că nu vorbim despre simple sculpturi care aveau scop ornamental în spaţiul public. Aceste opere de artă sunt monumente istorice de for public, conform Ordinului Ministrului Culturii nr. 2.361/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, anul 178 (XXII), nr. 670 bis, la data de 1 octombrie 2010. Aceste monumente au un cod LMI, prin care sunt identificate ca monumente istorice, aflându-se deci sub incidenţa Legii nr. 422/2001, potrivit căreia acestea nu pot fi mutate, reparate, consolidate sau modificate fără avizul Ministerului Culturii, respectiv al instituţiilor deconcentrate din subordinea acestuia - Direcţia Judeţeană pentru Cultură Constanţa, în cazul de faţă.

Facem precizarea că am încercat, ieri, să luăm legătura cu directorul executiv al acestei direcţii, dr. Magdalena Tiţă, şi cu prof. Mădălina Cliante, inspector în cadrul Departamentului Monumente istorice şi arheologie, însă toată conducerea se afla în şedinţă, astfel că cele două nu au putut fi contactate. În cazul în care reprezentanţii Direcţiei Judeţene pentru Cultură Constanţa vor dori să îşi exprime punctul de vedere cu privire la acest subiect, opinia lor va fi publicată într-o ediţie viitoare.
Precizăm, de asemenea, că am luat legătura şi cu reprezentanţii Serviciului Patrimoniu din cadrul Primăriei Constanţa, care ne-au spus că au nevoie de mai mult timp pentru a se documenta cu privire la acest subiect.

Milioane de lei pentru (in)cultură

Aşa cum menţionam şi mai sus, zeci de milioane de lei sunt alocaţi doar în acest an de Consiliul Local Municipal şi de Consiliul Judeţean Constanţa pentru „cultură, recreere şi religie“. 35.084.236 de lei a alocat pentru anul 2015 CJC la acest capitol, în timp ce Consiliul Local Constanţa a votat, la începutul anului, suma de 43.135.000 de lei. Aşadar, aproape 80 de milioane de lei pentru cultură, însă niciun leu nu a fost alocat de cele două instituţii pentru consolidarea şi restaurarea monumentelor istorice.

Viceprimarul Făgădău - nicio reacţie

Cu toate acestea, în urmă cu câteva săptămâni, viceprimarul cu atribuţii de primar al Constanţei, Decebal Făgădău, posta pe pagina sa de Facebook o fotografie înfăţișând o adolescentă care se urca pe statuia „Fata cu harpa“, de pe faleza Constanţei. Tocmai de aceea, am avut curiozitatea de a afla opinia lui Decebal Făgădău cu privire la faptul că două monumente istorice au fost îndepărtate din spaţiul public, vandalizate (căci nu pot să numesc altfel acţiunea de a tăia în bucăţi munca unui om), iar acum zac aruncate în fundul curţii adăpostului pentru animalele fără stăpân. Facem precizarea că am încercat să obţinem o reacţie din partea viceprimarului cu atribuţii de primar al Constanţei, Decebal Făgădău. După ce l-am contactat telefonic şi nu a răspuns, i-am trimis un SMS cu următorul mesaj: „Doua statui au fost înlăturate din spaţiul public atunci când au fost demarate lucrările de reabilitare a promenadei din Mamaia şi a promenadei de la Cazino. Este vorba despre statuia «Tinereţe» a Adei Geo Medrea şi despre «Sirena şi Delfinul» a lui Corneliu Medrea. Din informaţiile pe care le deţinem, statuile au fost tăiate, deteriorate în procesul de mutare, iar in prezent sunt ţinute într-un loc impropriu. Ce s-a întâmplat cu aceste opere de artă? Cine a stabilit spaţiul în care au fost depozitate? Cine s-a ocupat de mutarea efectivă? Vor fi reabilitate, reamplasate?“. Până la ora închiderii ediţiei, nu am primit niciun răspuns din partea viceprimarului cu atribuţii de primar. Dacă ne va transmite un punct de vedere, vom publica răspunsul său într-o ediţie viitoare.

Sculptură a lui Medrea, tăiată de un neica-nimeni

Realizată din calcar în 1961 de sculptorul Corneliu Medrea, statuia „Sirena şi Delfinul“ a fost montată pe un soclu de ciment în faţa hotelului Doina din Mamaia. Asta până la demararea lucrărilor de reabilitare şi reamenajare a promenadei din staţiune, moment în care mai multe statui au fost mutate şi, nici până acum, unele nu şi-au recăpătat locul.
Cât despre statuia „Tinereţe“ a Adei Geo Medrea, criticul de artă dr. Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă Constanţa, a precizat că nu este tocmai rău că a fost îndepărtată de pe Faleza Cazinoului. „Statuia aceasta chiar trebuia înlăturată de acolo. Nu avea ce să caute lângă celelalte statui, pentru că nu se potriveşte deloc cu arhitectura zonei. Desigur, ea nu trebuie distrusă. Trebuie reamplasată undeva, trebuie să i se găsească un loc în care să se potrivească. Distrugerea oricărui lucru pentru care s-a depus o muncă este regretabilă“, a declarat criticul de artă Doina Păuleanu, pentru ZIUA de Constanţa.
 
Potrivit clasificării LMI a Institutului Naţional al Patrimoniului, cele două statui realizate în decada a şasea a secolului al XX-lea sunt monumente de for public de categorie B (de interes local). Corneliu Virgiliu Medrea, născut la 8 martie 1888, la Miercurea Sibiului, şi decedat la 25 iulie 1964, la București, a fost un sculptor și profesor de sculptură român, membru corespondent al Academiei Române. Ada (Adina) Geo (Georgescu) Medrea a fost studenta sa.

„Încercăm să facem un parc unde să expunem aceste statui“

Potrivit Cristinei Itoafă, şef Serviciu în cadrul Serviciului Dotări Urbane, Ecarisaj, Dezinsecţie şi Deratizare, Administrativ şi Tehnico-Economic, cea care se ocupă de biobază, acolo unde se găsesc în prezent statuile, a declarat că acele monumente de for public se află acolo de când au fost începute lucrările la promenada Mamaia. „Au fost aduse la noi anul trecut. Le-au ridicat cei care s-au ocupat de efectuarea lucrărilor. Am încercat să luăm legătura cu reprezentanţii Ministrului Culturii pentru a vedea cum le putem pune în valoare. Ele vor fi reabilitate, purtăm discuţii cu cei de la Cultură să găsim o locaţie potrivită pentru ele. Încercăm să facem un parc unde să expunem aceste statui. Ele nu mai corespundeau din punct de vedere arhitectural cu zonele de unde au fost ridicate“, a declarat Cristina Itoafă, pentru ZIUA de Constanţa.

Şi totuşi, poftim cultură „à la Fantasio“

Încă o dată, Constanţa pare a fi teritoriul contrastelor. Sunt alocaţi bani pentru cultură, dar avem monumente de for public ce zac descompuse la umbra buruienilor. Asta în timp ce Fundaţia Fantasio - „emblema“ culturii constănţene - încasa, doar de la CJC, milioane de lei pentru organizarea unor evenimente care astăzi le-au adus un nou dosar la DNA lui Nicuşor Constantinescu şi lui Cristian Zgabercea. Trecem aici în revistă banii alocaţi, doar în 2012, de către CJC Fundaţiei Fantasio: 200.000 de lei pentru desfăşurarea Programului Judeţean Educativ „Mergem la muzeu - lecţii deschise“, 450.000 de lei pentru organizarea şi desfăşurarea Programului Spectacole pentru Copii - Constanţa Estival 2012, 600.000 de lei pentru completarea Programului „Spectacole pentru Copii“ - Constanţa Estival 2012, 1.950.000 de lei pentru organizarea Festivalului Naţional de Muzică Uşoară Mamaia 2012, la Teatrul de Vară Soveja. Pentru organizarea Festivalului Naţional al Cântecului şi Dansului Popular Românesc Mamaia 2012, au fost alocaţi 950.000 de lei, pentru suplimentarea bugetului Festivalului Naţional de Film Românesc Mamaia 2012 - 200.000 de lei, iar pentru suplimentarea sumei alocate Programului Spectacole pentru Copii - Constanţa Estival 2012 - 107.000 de lei.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii